Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخابات ریاست جمهوری همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که طبق قانون اساسی رییس جمهوری دومین شخص نظام جمهوری اسلامی ایران است و در تعیین سیاست‌های کشور نقش تعیین کننده دارد. از سوی دیگر از منظر سیاسی هم، ریاست جمهوری جایگاه رفیعی است که حضور هر فردی در این جایگاه، بازتاب وسیعی در سطح داخلی و بین‌المللی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 انتخابات سال آینده ریاست جمهوری؛ اما  از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است و قابل مقایسه با انتخابات ادوار گذشته نیست.
انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم مهم است، چرا که در مقطعی برگزار می‌شود که ایران از سد تحریم‌ های ظالمانه آمریکا گذشته و کشور آماده عبور از رکورد و رشد منفی و ثبت رشد مثبت اقتصادی است. بنابراین مهم است که چه فردی و با چه تفکراتی سکان قوه مجریه را به دست خواهد گرفت. اما از طرف دیگر هم اهمیت انتخابات سال آینده به این نکته بر می‌گردد که با توجه به مشکلات انباشته شده و مشکلاتی که در نتیجه تحریم‌ های ترامپ برکشور تحمیل شده موانع زیادی برای حرکت وجود دارد که دولت بعدی باید بتواند این موانع را کنار زده و سطح زندگی مردم را بهبود ببخشد. امری که نیازمند حضور شایسته ‌ترین افراد در قوه مجریه را می طلبد.
اهمیت انتخابات سال آینده باعث شده احزاب و جریان ‌های سیاسی به دنبال توانمندترین فرد خود برای معرفی به مردم باشند. چرا که افراد سطح متوسط و ضعیف قطعا نخواهند توانست از پس مشکلات برآمده و قطار پیشرفت کشور را به جلو حرکت دهند. رویکردی که منجر به امیداوری در سطح جامعه و مشارکت در انتخابات می‌شود اما قطعا کافی نیست. مشکلات و اتفاقات سال‌ های اخیر باعث نا امیدی مردم از صندوق رای شده است. سردی انتخاباتی در سطح جامعه نمادی از این مساله است.
 نهادها و افراد مختلفی در امر تحقق مشارکت حداکثری نقش دارند. از دولت گرفته تا مجلس، قوه قضاییه و مخصوصا شورای نگهبان که باید به وظایف خود عمل کنند. اما علاوه بر نهادهای رسمی نظام، احزاب سیاسی هم نقش به سزایی در فضای انتخاباتی به طور عام و بحث مشارکت به طور خاص دارند.
در گفتگو با «محمد باقر مکرمی پور» پژوهشگر علوم سیاسی به نقش احزاب در تحقق مشارکت حداکثری پرداختیم که در ادامه آن را می خوانید:

مشارکت نظام‌ مند؛ اصلی‌ترین کار ویژه احزاب در انتخابات است

مکرمی پور با بیان اینکه احزاب سیاسی بر بستر تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی غرب جوانه زدند، گفت: مشارکت سیاسی از مهم ‌ترین کار ویژه‌ های احزاب سیاسی است. البته قبل از مساله مشارکت باید از موضوع عمیق ‌تر و کلی‌تری شروع کنیم که بحث توسعه سیاسی است. در واقع یکی از ابزارهای توسعه سیاسی که مشارکت سیاسی هم ذیل این مفهوم تعریف می‌شود احزاب هستند. رقابت سالم، کارآمد و در جهت خیر عامه از نتایج حضور احزاب در عرصه سیاسی هستند.

این پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به سابقه تشکیل احزاب در ایران، بیان داشت: شکل‌گیری احزاب سیاسی در ایران به حدود یکصد سال قبل بر می‌گردد. در واقع بعد از انقلاب مشروطه احزاب به مرور شکل گرفته و فعالیت بیشتری در سطح جامعه پیدا کردند. با وجود این روند تاریخی هنوز احزاب جایگاه خود را در جامعه ایران پیدا نکرده است چرا که هدف حزب دست یابی به قدرت است و این امر در جامعه ما مذموم است.

مکرمی پور ادامه داد: مهم‌ترین دلیل ظهور احزاب شرکت قانون مند در اداره جامعه است. به این معنا که احزاب خواسته و مطالبات مردم را به حاکمیت منتقل می‌کنند. هر حزبی هم بخشی از جامعه را نمایندگی می‌کند. در واقع جامعه احساس می‌کند در عرصه اداره جامعه نماینده دارد و مطالبات و خواسته‌های جامعه منعکس می‌شود.

انتخابات حداکثری و کیفی بدون احزاب قدرتمند امکان پذیر نیست

وی با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری در انتخابات، گفت: احزاب در این زمینه از دو بُعد اثر گذار هستند. بعد اول معرفی افراد پاک دست و توانمند به جامعه است. بعد دیگر هم، نمایندگی مطالبات مردم است. در حال حاضر خیلی از احزاب ما این ویژگی را ندارند. وقتی احزاب مطالبات مردم را نمایندگی نکنند طبیعی است که نخواهند توانست مردم را هم متقاعد به حضور در انتخابات کنند.

مکرمی پور در پایان افزود: بنابراین تحقق مشارکت حداکثری و کیفی نیازمند تقویت احزاب و اصلاح نگاه به احزاب در سطح جامعه و حاکمیت است. برای کوتاه مدت و انتخابات سال آینده هم به نظر می‌رسد اگر احزاب بتوانند آزادنه فعالیت کرده و افراد منطبق بر سلیقه خود را معرفی کنند که تا حدی اقشار مختلف جامعه نماینده داشته باشند می‌توان امیدوار به مشارکت قابل قبول بود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی پرسش از خبر انتخابات ریاست جمهوری مشارکت سیاسی خانه احزاب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی پرسش از خبر انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی پرسش از خبر انتخابات ریاست جمهوری مشارکت سیاسی خانه احزاب ایران اخبار کنکور انتخابات سال آینده مشارکت حداکثری ریاست جمهوری مطالبات مردم سطح جامعه احزاب سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود

سالار آبنوش بعد از ظهر شنبه با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان البرز ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه، هفته کارگر و معلم و همچنین روز شوراها اظهار کرد: امروز معنا و مفهوم جمله امام خمینی درخصوص سپاه را متوجه می‌شویم که فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود، به واقع امروز هرکس دل در گرو این انقلاب دارد، لباس بسیج به تن کرده و یک بسیجی است و ما هم مفتخر به همین بسیجی بودن هستیم‌.

منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملیات نظامی آمریکایی در کشورمان که به واقعه طبس مشهور است، یادآور شد: شکست آمریکایی‌ها با آن هم پشتیبانی و توان نظامی چیزی جز اراده خداوند نبود و باید بدانیم چنین اراده‌ای هنوز هم وجود دارد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت گره گشایی از کار مردم توسط مسئولان خاطرنشان کرد: بی تردید کارنامه مسئولان همان انتخابات و مشارکت مردم در این عرصه است که لازم است هر مسئولی به بازخورد انجام وظایف خود که در انتخابات و مشارکت مردم منعکس می‌شود توجه کند.

آبنوش با تاکید بر اهمیت نگاه مبتنی بر حل مشکل ادامه داد: در اینکه ما بهترین مردم را در کشورمان داریم هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، به همین دلیل لازم است تا تک تک مسئولان نسبت به واکنش‌های مردم که در مشارکت‌هایی مانند انتخابات نمود پیدا می‌کند، توجه و در نوع رفتار و عملکرد خود بازنگری کند.

منتخب مردم قزوین البرز و آبیک توجه به مردم و خواست مردم را همان تاکید چندباره مقام معظم رهبری عنوان کرد و خاطرنشان کرد: لازم است تا مسئولان با بازنگری در رفتار خود و توجه به اقشار مردم، رفتار مردم را با خودشان که در مشارکت انتخابات تبلور می‌یابد تغییر دهند.

وی مشارکت مردم در انتخابات را دغدغه مهم عنوان کرد و افزود: مسیری که رهبری و شهدا به ما گوشزد کرده‌اند چیزی جز خدمت و کار برای مردم نیست و ما مسئولان باید به دنبال عملکردی باشیم تا مردم از ما تجلیل کنند و این تجلیل هم در مشارکت مردم در انتخابات نمود پیدا می‌کند.

آبنوش ضمن اشاره به مسیر پیش روی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی عنوان کرد: امروز به برکت مدیریت امامین انقلاب و جان نثاری شهدا، جانبازان و رزمندگان گام نخست که همان تثبیت است، اتفاق افتاده و افق‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران جهانی است.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک اضافه کرد: امروز سطح و جغرافیای منازعات تغییر کرده و به برکت جمهوری اسلامی ایران دیگر جنگ در قلب رژیم صهیونیستی محل تمرکز جبهه کفر دنیا است و نه در مرزهای ما و با وجود آرامش در داخل کشورمان، رژیم صهیونیستی در مقابل اراده مقاومت به زانو درآمده است.

آبنوش خاطرنشان کرد: وعده صادق به ذهن مردم دنیا سرعت بخشید تا افرادی هم که تحت تبلیغات دشمن تردید به دل داشتند، باور پیدا کردند که کوه یخی رژیم صهیونیستی و شیطان بزرگ آمریکا به برکت جمهوری اسلامی ایران و تاسی آن به فقه جعفری و رهبری معظم انقلاب اسلامی فرو ریخته است.

وی اضمحلال و فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی را نیز از نتایج راهبرد جبهه مقاومت دانست و خاطرنشان کرد: امروز دنیا فلسطین یکپارچه را می‌شناسد و صدای فریاد این ملت مظلوم به لطف جبهه مقاومت به گوش جهانیان رسیده و رژیم صهیونیستی رسوا شده است.

آبنوش گام دوم انقلاب را همزمان با گام مهم عرصه جهانی دانست و متذکر شد: امروز به برکت سال‌ها ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار جهانی، روز قدس جهانی شده و پرده‌های چهره نمایشی استکبار فرو ریخته است و مسئولان باید به شکرانه این نعمت، خادم مردم باشند و هرچه در توان دارند برای رضایت و حل مشکلات مردم به کار گیرند تا مردم نیز با مشارکت در انتخابات تجلیل گر مسئولان باشند.

کد خبر 6090285

دیگر خبرها

  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود