Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن وحید روز چهارشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه های قرق در منابع طبیعی استان هر سال انجام می شود اما امسال به طور خاص ذخیره گاه های جنگلی نیز. با هدف احیا و حفاظت از گونه هایی منحصر به فرد استان آگهی و قرق شده است که از ورود دام در تمامی فصول جلوگیری می شود.

وی با بیان این که ۱۰ درصد از هسته مرکزی این ذخیره گاه ها قرق مطلق است افزود:  هر گونه دخل و تصرف، چرای دام، بوته کنی، قطع اشجار و تخریب در این محدوده ها در تمامی سال ممنوع است و با افرادی که این موارد را رعایت نکنند برخورد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در این جنگل ها  ۱۳ تا ۱۴ گونه گیاهی مانند ارس، فندق، زالزالک، گردو شناسایی شده است و یکی از مهمترین فواید  قرق این ذخیره گاه ها غنی سازی و احیا و توسعه جنگلها است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه این استان گونه هایی دارد که خاص این منطقه است اظهار داشت: ذخیرگاه زالزالک و فندق در خراسان شمالی تنها ذخیره‌گاه های این گونه ها در شرق کشور است.

وحید گفت: در تنها ذخیره گاه جنگلی فندق استان که در «وی وی» مانه سملقان قرار دارد ۱۳۱ درخت فندق در مساحت هشت هکتاری این ذخیره گاه به طور پراکنده دیده می شود.

وی اظهار داشت: در مجموع وضعیت جنگل های استان به دلیل این که بحث تولید چوب در آن ها وجود ندارد خوب است و گونه های مختلف در این عرصه ها زادآوری نیز می کنند.

وی افزود: هم اکنون بوته کنی و قطع درخت در عرصه های منابع طبیعی و جنگل های استان در حد صفر است  و  عواملی همچون تغییر اقلیم، پراکنش نامنظم و کاهش بارندگی، آفات و امراض نیز که برای این عرصه ها خطرساز بود با اقدامات حفاظتی و حمایتی به کمترین حد خود رسیده است.

فندق با نام علمی "Corylus avellana" بومی اروپا، آسیای صغیر، قفقاز، جنگل های ارسباران و آستارا بین اراضی استپی و جنگل بصورت بومی دیده می شود و در شرق ایران ذخیره گاه فندق وی وی  به عنوان تنها ذخیره گاه این گونه دیده شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیرگاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از مساحت جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

برچسب‌ها بجنورد جنگل خراسان شمالی قرق منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد جنگل خراسان شمالی بجنورد جنگل خراسان شمالی قرق منابع طبیعی اخبار کنکور منابع طبیعی خراسان شمالی ذخیره گاه ها گونه ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۱۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاشق‌ترین دختر پرسپولیسی در روز ممنوع‌الورودی به ورزشگاه! | تصویر

تصویری که توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرده، از یک بانوی طرفدار پرسپولیس بود که در روز منع ورود آنان به «وطنی» با پرچمی در دست، از پنجره کوچک منزل خود در شرایط بسیار سخت، شاگردان اوسمار را تشویق می‌کند، در حالی که جایگاه زنان در ورزشگاه را به طرفداران پرسپولیس داده بودند!

لازم به یادآوری است ممنوعیت دوباره ورود زنان به برخی ورزشگاه‌ها به بهانه بغل کردن جیمی‌جامپِ زن توسط حسین حسینی در اراک آغاز شد و بعد از حواشی عجیب و مشکوک بازی پرسپولیس- سپاهان در ورزشگاه آزادی به اوج خود رسید، حالا هم کلید واژه خدشه دار شدن کرامت بانوان، ممنوعیت حضور زنان در دو بازی نساجی مقابل استقلال و پرسپولیس در قائم‌شهر را رقم زده است.

دیگر خبرها

  • ورود موتورسیکلت به آزادراه‌ها ممنوع است
  • خراسان شمالی میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • ورود بی سابقه سازمان بازرسی به صندوق ذخیره بعد از ۲۷ سال!
  • ورود سازمان بازرسی به صندوق ذخیره بعد از ۲۷ سال!
  • مسافران آخر هفته بخوانند ؛ محدودیت‌ های ترافیکی جاده های شمالی
  • عاشق‌ترین دختر پرسپولیسی در روز ممنوع‌الورودی به ورزشگاه! | تصویر
  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • سه‌شنبه بارانی در خراسان شمالی
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد