«جشن سرخ» آیینی برای گذر از زمستان است
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۴۱۹۳۷
یک استاد دانشگاه گفت: جشن سرخ شب چهارشنبه آخر سال، جشن تطهیر و گذر از زمستان، آیینی است که از دیرباز در ایران وجود داشته، اما کمتر اثری است که درآن اشارهای به چهارشنبه سوری شده باشد.
امیر سلطان محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه علت این بی توجهی شکاف بین ادیان است، اظهار کرد: تاریخ این جشن به قبل از زرتشت، و به آئین مهری باز میگردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این استاد دانشگاه درباره اشاره به این جشن در شاهنامه اظهار کرد: در شاهنامه اشاره مستقیمی به چهارشنبه سوری نشده. برخی معتقدند که گذر سیاوش، شاهزاده محبوب ایرانی، از آتش، به دلیل اثبات پاکی خود، مربوط به این آئین میشود؛ و او با گذرش، بی گناهی خود را ثابت کرده و مردم ایران را خوشحال میکند. بنابراین، این روز را به بهانه پاکی سیاوش جشن میگیرند. جالب است که اینجا هم، بر خلاف عقیده زرتشت که گذر از آتش را بی احترامی میداند، آتش مقدس دانسته شده و وسیلهای است برای تشخیص حق از باطل. البته در اینجا سیاوش از روی آتش نپریده و از تونل آتش عبور میکند.
گرچه سلطان محمدی، خود معتقد است که چهارشنبه سوری جنبهای طبیعی نیز دارد و به قیام کاوه آهنگر، که در شاهنامه بازتاب خدای آذر یا آتش است، اشاره میکند. او راجع به نظر شخصی خود در این باره گفت: بر خلاف تصور خیلیها، اژدها دشمن آتش است و در ادبیات، نماد مانعی برای جاری شدن آب میباشد. بنابراین در قیام کاوه، مردم برای ترساندن این اژدها، یعنی ضحاک، در جاهای بلند آتش روشن میکردند تا نیروی گرما اژدهایی را که آبها را در انحصار خود گرفته، برانَد. این موضوع جنبه سیاسی نیز دارد و در آن زمان باعث تغییر حکومت ایران شده. البته میتوان از دید دیگری هم به ماجرا نگاه کرد که گذر از آتش به معنای عدم نیاز مردم به آن برای گرم کردن خود بوده؛ چرا که دیگر این طبیعت است که آنها را گرم میکند.
همچنین برخی منابع گویای آن هستند که در ایران قبل از اسلام، تقسیم بندی هفتگی وجود نداشته؛ اما این استاد دانشگاه درباره بطلان این دیدگاه میگوید: هفت پیکر که قبل از اسلام نوشته شده، اثری است درباره هفت دختر که در هفت روز هفته به قصه خوانی مشغول هستند. از این رو میتوان گفت این چهارشنبه هویتی متمایز از اسلام دارد. احتمال دیگری نیز وجود دارد که این رسم بعدها با مناسبتی اسلامی تلاقی پیدا کرده و آن مناسب، قیام مختار ثقفی است. قیامی که در روز چهارشنبه برگزار شده و مردم در آن روز آتش برپا کردند. البته شاید این تلاقی، تاییدیه یا توجیهی باشد از طرف دین جدید، برای آئینی که یادگار ادیان کهن است تا رنگ و بوی اسلام را بگیرد.
کد خبر 481744منبع: ایمنا
کلیدواژه: چهارشنبه سوری چهارشنبه سوری چیست چهارشنبه آخر سال تاریخ ایران باستان تاریخ ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق چهارشنبه سوری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۱۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صفحه نخست روزنامههای قم چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
تصاویر صفحه نخست روزنامههای استان قم، امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را با تیترها و عناوین مختلف مشاهده میکنید.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم