Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل یک پژوهشگر اردبیلی با همکاری پژوهشگران ایرانی و خارجی اثر ناهمگنی سطح بر رطوبت خاک در حوزه آبخیز بالخلی‌چای اردبیل را بررسی کرد.

بحران آب و مشکلات ناشی از آن، از جمله خشکسالی‌های مکرر، خشک‌شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، فرسایش خاک و استفاده‌های نادرست از منابع آب، پژوهشگر اردبیلی را بر آن داشت تا مطالعه‌ای در رابطه با رطوبت خاک در حوزه آبخیز بالخلی‌چای اردبیل انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه که با همکاری علیرضا واعظی عضو هیات علمی دانشگاه زنجان، محمد کریمی فیروزجایی دانشجوی دکتری سنجش از دور دانشگاه تهران و آسیم بیسواس استاد دانشگاه گوئلف کانادا انجام شد، در نهایت در قالب مقاله‌ای با عنوان "بررسی اثر ناهمگنی سطح بر رطوبت خاک" Quantifying the effect of surface heterogeneity on soil moisture across regions and surface characteristic  در مجله Journal of Hydrology  از انتشارات Elsevier با ضریب تاثیر 4.5 و H-INDEX=208 به چاپ رسیده است.


سولماز فتح‌العلومی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رطوبت خاک یک عامل کلیدی در بسیاری از فرآیندهای هیدرولوژیکی است، گفت: داشتن اطلاعات دقیق از رطوبت خاک می تواند نقش مهمی در بهبود انواع مدلسازی هیدرولوژیکی مانند مدلسازی رواناب، رانش زمین و پیش‌بینی سیل در حوضه‌های آبخیز داشته باشد.
دکتری خاکشناسی گرایش فیزیک و حفاظت خاک هستند تصریح کرد: عوامل مختلف مانند ناهمگنی سطح، شرایط محیطی و آب و هوایی منجر به تغییرات مکانی و زمانی رطوبت خاک می‌شوند و در نتیجه بر تبخیر تعرق، نفوذ و رواناب تأثیر می‌گذارند.


این پژوهشگر اردبیلی افزود: مشخصات توپوگرافی سطح مانند درجه شیب، جهت شیب و ارتفاع از عوامل مهم تأثیرگذار بر خصوصیات هیدرولیکی خاک هستند، لذا شناسایی دقیق و تعیین کمی عوامل موثر بر رطوبت خاک می‌تواند برای تولید نقشه‌های روزانه رطوبت خاک برای هر منطقه مفید باشد. 
فتح‌العلومی با بیان اینکه تنها تعداد محدودی از مطالعات، تأثیر عوامل مختلف را بر توزیع مکانی و زمانی رطوبت خاک بررسی کرده اند، تصریح کرد: در اغلب این مطالعات، رطوبت خاک در مقیاس جهانی و منطقه‌ای تخمین زده شده است و لذا ما در این مطالعه برای اولین بار تاثیر ناهمگنی سطح بر تغییرات مکانی و زمانی رطوبت خاک را در مقیاس محلی بررسی و آن را با مقیاس منطقه ای مقایسه کردیم. 


کارشناس آزمایشگاه‌های گروه علوم باغبانی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه هدف از این مطالعه، تعیین کمی اثر ناهمگنی سطح بر رطوبت خاک در مقیاس کلاس‌های ویژگی‌های منطقه‌ای و محلی بود، خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان گفت که استفاده از مقیاس کلاس‌های ویژگی‌های محلی به جای اطلاعات ناهمگنی مقیاس منطقه‌ای می‌تواند دقت مدلسازی رطوبت خاک را افزایش دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خاک رودخانه حوزه آبخیز رطوبت خاک منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۲۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا باید انسان‌ در «عکس‌های منظره‌» باشد؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ایفوتوزاین، سوالی که معمولاً درمورد عکاسی از مناظر مطرح می‌شود این است که آیا بایستی از حضور انسان‌ در عکس‌ها استفاده کرد یا نه.
ما در این مقاله‌ی کوتاه به سه نکته‌ی مهم دراین مورد اشاره می کنیم تا اگر باری دیگر به عکاسی منظره پرداختید، حضور انسان‌ در آن‌، مدیریت شود.

1-  انتخاب اولویت در عکاسی منظره
هنگام عکاسی از مناظری که انسان یا انسان‌هایی در آن وجود دارد، بایستی این مورد را مدنظر قرار داد که حضور انسان، تأکید را از سوژه اصلی که همانا منظره است برندارد. در غیر این صورت، عکس شما از یک منظره زیبا تبدیل به یک عکس پرتره محیطی خواهد شد. نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است، حس طبیعی انسان‌ها در مواجهه با طبیعت است. از این بابت، تلاش کنید حس طبیعی آن‌ها را در لحظه عکاسی، تغییر نداده و وجود دوربین، مؤذب‌شان نکرده است. 

2-  ایجاد ارتباط معنایی مؤثر
عکاسی از یک جنگل یا یک منظره کوهستانی می‌تواند بسیار لذت‌بخش و الهام‌بخش باشد، اما اگر بتوانید هوشمندانه، انسان را به عکس‌تان اضافه کنید، بیننده می‌تواند با تصویر، ارتباط بصری بهتری برقرار کرده و باعث پرورش حس خیال‌پردازی او شود. عکاسی از غروب خورشید همراه با زوجی که در یک طرف کادر قرار گرفته‌اند، می‌تواند ماجرای احساسی زیبایی را شکل دهد، یا نمایش یک صخره‌نورد در کنار یک صخره‌ عظیم می‌تواند احساسی کاملاً متفاوت را در بیننده ایجاد کند.

3-  نمایش مقیاس بهتر
وجود انسان در عکس منظره می‌تواند به درک بهتر مقیاس عناصر آن کمک کند. برای مثال، پس‌زمینه‌ای از کوه‌های سر به فلک کشیده در مقایسه با انسان، می‌تواند سازه‌های عظیمی را به تصویر بکشد که در صورت عدم وجود انسان، قابل تصور نیست و نیز ابعاد دریاچه‌ای که یک مرد ماهیگیر در کنار آن مشغول ماهیگیری است، بهتر درک خواهد شد.

ترجمه از هادی دهقان‌پور

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا باید انسان‌ در «عکس‌های منظره‌» باشد؟
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • تصادف وانت نیسان و پژو ۴۰۵، جان چهار نفر را گرفت
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • فعالیت ۱۸ هزار نفر در برگزاری مرحله دوم انتخابات کرج
  • ‌وزارت کشور بر افزایش مشارکت دور دوم انتخابات‌ تاکید دارد
  • مرحله دوم انتخابات در البرز به صورت نیمه الکترونیک برگزار می‌شود