Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری جام جم آنلاین قزوین ، این سد که امروز با حضور رئیس جمهور بصورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد در فاصله ۴۵ کیلومتری تاکستان و در مسیر شهر آبگرم، واقع شده است و بیش از ۳۶ هزار هکتار از اراضی پایین دست را پوشش خواهد داد.

سد نهب با هدف کنترل سیلاب رودخانه خررود، و سیلابهای فصلی، و تامین سالانه حدود  120میلیون متر مکعب آب، که از این مقدار 80 میلیون متر مکعب برای  اراضی کشاورزی پایین دست  و 30 میلیون متر مکعب جهت تغذیه مصنوعی آبخوان و تامین نیازهای زیست محیطی،  میباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سد با ارتفاع 46 متر ،  و طول تاج دو هزار و156 متر و با حجم مخزن 120 میلیون متر مکعب آب بزرگترین سد مخزنی استان قزوین است و ساخت آن تا کنون 280 میلیارد تومان هزینه داشته است.

کنترل سیلاب‌هایی که هر ساله منجر به خسارت می‌شود و همچنین تنظیم آب کشاورزی، بهبود اراضی کشاورزی پایین دستی، بهبود وضعیت اقتصادی و آب و هوایی منطقه از مهم‌ترین دستاورد‌های آب‌گیری این سد است.

با افتتاح این پروژه آب به صورت مدرن و مکانیزه به دست کشاورزان خواهد رسید، که در شرایط بهبود کشاورزی و رعایت الگوی کشت معادل 90 میلیون متر مکعب باعث صرفه جویی در مصرف خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: افتتاح سد مخزنی ویدئو کنفرانس میلیون متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۵۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین

نصرت اله نیکو مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۳۴۸ رشته قنات فعال در سطح استان وجود دارد که در احیا و پایدار سازی منابع آبی نقش مهمی دارند.

 نیکو افزود: بر اساس سالنامه آماری ۱۴۰۰ میزان آبدهی این میزان رشته قنات در استان ۴۳ میلیون متر مکعب است.

وی یادآور شد: این میزان رشته قنات در سطح شهرستان‌های استان دایر است که با توجه به اینکه آب جاری شده در قنوات با فناوری خاص تمام ایرانی بدون صرف انرژی و فقط با نیروی ثقل از اعماق به سطح زمین منتقل و جاری می‌شود برای پایدارسازی منابع آب اهمیت زیادی دارد.

‌نیکو یادآور شد: به همین منظور هرساله تعدادی از قنوات استان متناسب با اعتبارات تخصیصی بازسازی و نوسازی می‌شوند که در سال گذشته نیز عملیات بهسازی و نوسازی برای ۷۵ رشته قنات در استان انجام شده که برای ‏اجرای آن بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی بیان کرد: حفظ و نگهداری ‏قنوات اهمیت خاصی دارد و طرح بهسازی و نوسازی قنوات بعنوان ‏یکی از طرح‌های مهم ‏بخش آب و خاک جهاد کشاورزی استان محسوب می‌شود.

نیکو افزایش آبدهی، اشتغالزایی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و افزایش میزان تولیدات کشاورزی را از مهمترین مزایای اجرای این طرح برشمرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۳ پروژه ورزشی تا پایان اردیبهشت ماه در تبریز
  • بزرگترین درمانگاه روستایی کشوری در کرمان افتتاح شد
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه خیریه روستایی کشور با حضور معاون رييس جمهور/همت ۱۰۰ میلیارد تومانی خیرین
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه روستایی کشوری در کرمان + تصاویر
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی کشور
  • افتتاح مدرسه خیرساز در خنداب
  • افتتاح اقامتگاه سنتی دربند در مهدیشهر
  • ۱۲ پروژه با حضور رئیس سازمان زندان‌ها در هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری