Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@11:39:31 GMT

ایجاد چشم‌اندازهای آبی در شهرها برای رفاه شهروندان

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۴۵۶۷۸

ایجاد چشم‌اندازهای آبی در شهرها برای رفاه شهروندان

وجود رودخانه‌ها یا سایر فضاهای آبی در محل زندگی مردم به سلامت روانی آن‌ها کمک زیادی می‌کند، به همین دلیل، مقامات شهری باید در کنار تلاش برای افزایش فضاهای سبز، برای ایجاد آب‌های مصنوعی یا افزایش دسترسی به آب‌های طبیعی داخل شهرها نیز بکوشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که مردم ساکن در مناطقی با جمعیت متراکم، بیشترین اختلال سلامت، چه روانی یا جسمی، را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت زیاد، آلودگی هوا، خشونت شهری و کاهش حمایت اجتماعی از مهم‌ترین مشکلاتی است که شهرنشینان امروزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. وجود عناصر طبیعی در شهرها یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای مقابله با چالش‌های شهرنشینی است که به طور چشمگیری، رضایت شهروندان را در پی دارد. شواهد حاکی است افرادی که در نزدیکی طبیعت زندگی می‌کنند، از سطح استرس پایین‌تری برخوردار هستند و در برخورد با جامعه، رفتاری منطقی‌تر از خود نشان می‌دهند. بنابراین، برنامه‌ریزان در طراحی شهرها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا شهروندان را با طبیعت پیوند دهند.

اگرچه حجم زیادی از مطالعات شهری به فضاهای سبز و مزایای آن اختصاص داده شده است، با این حال، برخی از پژوهشگران نیز در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که مردم ساکن در نزدیکی آب‌ها، نسبت به سایر افراد از سلامت روان بالاتری برخوردار هستند. اغلب این افراد، از مرگ زودهنگام و اضافه وزن در امان هستند و از نظر روانی نیز، نسبت به سایرین در وضعیت بهتری به سر می‌برند.

گزارشات حاکی است افرادی که در نزدیکی آب‌ها سکونت دارند، بیشتر به سمت انجام فعالیت‌های جسمی رغبت پیدا می‌کنند که همین امر در افزایش تناسب جسمی و در نتیجه، سلامت روانی آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. علاوه بر این، فضاهای آبی سطح استرس و نگرانی مردم را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و در رفاه روانی و رفتاری آن‌ها سهیم است. افرادی که در نزدیکی آب‌ها سکونت دارند، بیشتر به زیباسازی منازل و حتی مناطق اطراف خود رغبت دارند و در حفظ محیط زیست بیشتر تلاش می‌کنند. این رفتارها همگی نشان از سلامت روانی انسان‌ها دارد که می‌تواند در پی نزدیکی به آب‌های روان، حاصل شده باشد. اما برنامه‌ریزان چگونه می‌توانند به ایجاد فضاهای آبی در شهرها بپردازند؟

اگرچه مزایای وجود آب در محل سکونت مردم امری بدیهی است، با این حال، دسترسی به چنین فضاهایی در اغلب شهرهای جهان، بسیار مشکل به نظر می‌رسد.

طی دوران ویکتوریا، وجود کانال‌های آب در انگلستان از اهمیت بالایی برای اقتصاد برخوردار بود و به همین دلیل، مردم از این فضاهای آبی بیشترین بهره را می‌بردند. اما به تدریج، کانال‌های بریتانیایی اهمیت خود را در میان شهرنشینان از دست دادند و حتی بسیاری از آن‌ها به محل‌هایی برای جمع شدن ضایعات و مواد پلاستیکی تبدیل شد. گزارشات حاکی است که کانال‌های بیرمنگام انگلستان به مراتب بیشتر از کانال‌های آبی ونیز ایتالیا است، با این حال، مردم این شهر به واسطه وجود آسمانخراش‌های شهر، کمترین دسترسی را به آب‌های آنجا دارند و از مزایای بیشمار آن محروم هستند. البته، طی چند سال اخیر، برنامه‌ریزان شهرهای مختلف بریتانیا تلاش کرده‌اند قابلیت دسترسی مردم به آب‌ها را افزایش دهند و از این طریق، به رونق اقتصادی شهرها کمک کنند.

علاوه بر این، مقامات شهری در نقاط مختلف انگلستان طی یک دهه اخیر، به بازطراحی مکان‌های اطراف کانال‌های آبی پرداخته‌اند تا از این طریق، از فضاهای آبی شهرهای خود برای پیشگیری از وقوع سیل بهره گیرند.

در اسکاتلند نیز، زمین‌هایی که قبلاً با سیلاب پوشیده می‌شد و خطرات زیادی را برای ساکنان و سازه‌ها به بار می‌آورد، اکنون به فضاهای آبی زیبایی تبدیل شده، که هر سال با جمع‌آوری آب باران، مکان‌هایی تفریحی برای شهروندان فراهم می‌آورند. برنامه‌ریزان در کنار این رودخانه‌های مصنوعی، پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری متعددی نیز به وجود آورده‌اند تا بر جذابیت چشم‌اندازهای آبی شهرهای خود بیافزایند.

کد خبر 481885

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فضاي سبز فضای سبز شهری کانال آب هلند انگلیس فضاي سبز شهري شهرنشینی برنامه ریزی شهری طراحی شهری آب نما در شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برنامه ریزان فضاهای آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۵۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند

استاندار مرکزی گفت: شوراها به‌واسطه ارتباطات مستقیمی که با مردم، شورایاری‌ها و سازمان‌های غیر دولتی دارند، مهم‌ترین پل ارتباطی و نهاد گردآوری مسائل، مشکلات و مطالبات مردمی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر امروز_ یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای استان مرکزی اظهار کرد: شوراها علاوه بر نقشی که به‌دلیل مشارکت مؤثر در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برعهده دارند و به واسطه ارتباط تنگاتنگی که با سازمان‌های اجرایی و مدیریت محلی دارند، امکان نیازسنجی، دسته‌بندی مسائل و مطالب و طرح منطقی و معقول آن‌ها را دارند.

وی افزود: حکمروایی مطلوب، شایسته و خردمندانه زمانی تحقق می‌یابد که ارتباط سازنده و مؤثر بین سه رکن بخش دولتی، مردم و نهادهای مردم نهاد برای تحقق پیشرفت و عدالت فراهم شود.

استاندار مرکزی گفت: شوراها به واسطه ارتباطات مستقیمی که با مردم، شورایاری‌ها و سازمان‌های غیر دولتی دارند، مهم‌ترین پل ارتباطی و نهاد گردآوری مسائل، مشکلات و مطالبات مردمی هستند.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: با توجه به نقش‌آفرینی شهرها و به ویژه کلان‌شهرها به مثابه موتور توسعه از یک سو و از سوی دیگر تهدیدها و چالش‌های شهرنشینی برای پایداری زیست‌محیطی و اقتصادی اجتماعی، برخورداری نهاد شورا و شهرداری از اقتدار قانونی و اجرایی مناسب برای اداره مطلوب شهرها ضروری است.

وی ادامه داد: استان مرکزی رتبه دوم اجرای طرح و رتبه نخست تعریف پروژه‌های جدید و برنامه‌های راهبردی روستایی در کشور را دارا است.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه سال گذشته در روستاهای استان بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال طرح اجرا شد که در نوع خود بی سابقه بود، افزود: در سال گذشته مدیریت شهری استان در بخش‌های مختلف به ویژه عمرانی ۵۰ هزار میلیارد ریال کار انجام داده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در حوزه مدیریت شهری و روستایی ۲۰ درصد بیشتر از مجموع بودجه عمرانی سال ما قبل در استان مرکزی به مبلغ ۵ هزار و ۲۴ میلیارد ریال هزینه شده و امسال ۷ هزار میلیارد تومان در شهرها هزینه خواهد شد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: شوراهای شهرها و روستاها در بیان موفقیت‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند در صورتی که بیش از سال‌های گذشته کار انجام شده است.

مخلص‌الائمه افزود: بودجه عمرانی استان مرکزی در مجموع سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال بود و این میزان در سال ۱۴۰۱ به تنهایی ۶ برابر این سال‌ها بوده است.

وی ادامه داد: تا پایان دوره فعالیت شورا مدت زیادی نمانده بنابراین اعضای شورا باید تلاش کنند، دستاوردها و اقدامات انجام شده را تبیین کنند و از حاشیه‌ها و امور فرعی فاصله بگیرند.

استاندار مرکزی با بیان اینکه فرمانداران و مدیران باید با شوراها در ارتباط و برای این جایگاه اهمیت قابل توجه قائل شوند، خاطرنشان کرد: از طریق شورا می‌توان مسائل و نیازهای اجتماعی را به صورت مناسب‌تری مورد بررسی قرار داد.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: در اجرای نهضت ملی مسکن استان مرکزی جز استان‌های کم مشکل در تأمین زیرساخت‌هاست با این وجود پیگیری‌ها در حوزه مسکن صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مناطق حاشیه‌نشین افزود: توجه به مناطق حاشیه‌ای جزو سیاست‌های مهم کشور است بنابراین شهرهایی که به‌صورت جدی با این پدیده مواجه هستند باید به این منطق به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: موضوع شکایت از معادن باید مورد توجه شوراهای اسلامی قرار گیرد و در صورت تخریب باید طرح شکایت شود، بخشی از معادن تخریب زیست محیطی داشته‌اند و در رسانه‌ها نیز مطرح شده است اما به‌دلیل نبود شاکی موضوع قابل پیگیری نیست، بنابراین شورا به‌عنوان نمایندگان مردم باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

علی‌اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم اظهار کرد: سال گذشته از طریق وزارت کشور موضوع صدور کارت شناسایی برای اعضا شورا پیگیری و این کارت به تعدادی از اعضا تحویل داده شد و مابقی اعضا هم در روزهای آینده این کارت را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: از مجموع ۸۰۲ شورای استان شناسه ملی برای ۶۴۵ عضو شورا صادر شده است، شوراهایی که شناسه ملی دریافت کرده‌اند، کار بودجه نویسی برای دریافت حق‌الزحمه را انجام نداده‌اند و این مهم به پیگیری شوراها ارتباط دارد.

کد خبر 748860

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • پیام تبریك استاندار لرستان به مناسبت روز شوراها
  • آیا می توان چراغ خطی را در کف نصب کرد؟
  • لزوم جبران تأخیر ایجاد شده در اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • عملکرد بخش تعاون در کاشان موفقیت‌آمیز نبوده است