Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که ویروس جهش یافته در برخی کشور‌های قدرتمند در عرصه درمان به قتل عام مشغول است، می‌بینید که در کشور ما شمار مرگ‌های روزانه دو رقمی مانده و به ندرت سه رقمی می‌شود.

به گزارش «تابناک»، سعید نمکی در گفت‌وگوی آنلاین با مردم، ضمن تقدیر و تشکر مفصل از همگان، گزارشی کلی از وضعیت شیوع بیماری در کشور و حماسه‌ای که در مهار آن در کشور صورت گرفته ارائه کرد و در ادامه با تاکید دوباره بر مخالفت وزارت بهداشت با انجام سفر‌های نوروزی، یکی از دلایل این مخالفت را، شیوع نسخه جهش یافته ویروس در کشور خواند که انجام سفر‌های نوروزی می‌تواند تشدیدش کند و در نهایت به بلایی منجر شود که این ویروس بر سر بسیاری از کشور‌ها آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: یک ماه از گردش ویروس جهش یافته انگلیسی -که در انگلیس، آلمان و ایتالیا قتل عام کرد- در کشورمان می‌گذرد، اما هنوز مرگ‌ها در ایران دو رقمی است. نظام بهداشت انگلیس که ۱۸۰۰ مرگ را تجربه کرد نظام ضعیفی نیست، اما آهنگ گرفتاری این ویروس قوی‌تر از آن است که قوی‌ترین نظام‌های بهداشتی دنیا بتوانند تحمل کنند. هنوز در ایران این قتل عام را نداریم. خوزستان که اولین منطقه گرفتار این ویروس بود، خوشبختانه امروز روز‌های ملایم‌تری را طی می‌کند و در سراشیبی کنترل بیماری در خوزستان هستیم، اما همچنان نگران استان‌های دیگر هستیم که موارد متعدد ویروس جهش یافته را هر روز از آن‌ها گزارش می‌گیریم.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه «مطلقا موافق سفر نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود»، دلیل بعدی مخالفتش با انجام سفر‌های نوروزی را، رسیدن ویروس جهش یافته به نقاطی از کشور خواند که هنوز این ویروس به آنجا نرسیده و افزود: سیاست اول وزارت بهداشت این بود که تا طرح تشدید بیماریابی را در استمرار طرح شهید سلیمانی اداره کنیم. سفر یعنی جمعیت سیار و نمی‌توانیم طرح محله محور و خانه به خانه را اجرا کنیم، زیرا جمعیت سیار است و در اختیار ما نیست، بنابراین در تشدید بیماریابی لطمه می‌خوریم؛ مهلتی می‌خواستیم تا یک ماه بیماریابی را تشدید و ویروس جهش یافته را زمین گیر کنیم.
‌ وی در پاسخ به این استدلال که تاب آوری مردم کاهش یافته، گفت: درست است که تاب آوری مردم کاهش یافته و خسته شده اند اما نیرو‌های خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس به مراتب تاب آوری کمتری دارد. نمی‌توانیم از منطقه آلوده نشده پرستار به منطقه آلوده اعزام کنیم. در کنار تاب آوری مردم تاب آوری خط مقدم برای وزارت بهداشت بسیار مهمتر است. دو دقیقه در یکی از بیمارستان‌های خوزستان برق قطع شد و تا دستی وصلش کنند، ۷۰ مریض داشتند خفه می‌شدند. اگر تاب آوری کادر درمان را توجه نکنیم فاجعه‌ای رخ می‌دهد.   وزیر بهداشت در ادامه از ارائه دو پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال در نوروز خبر داد که یکی از آنها استفاده از رنگ بندی جدید کرونایی بود و افزود: یکی از پیشنهادات ما، استفاده از رنگ بندی شهرها بر اساس شیوع ویروس جهش یافته بود که مورد موافقت قرار نگرفت و در نهایت همان رنگ بندی قبلی که بر مبنای میزان بستری هاست، در دستور کار قرار گرفت. دوستان رنگ بندی شادتر که قرمز و نارنجی کمتری دارد و بدون مداخله ویروس جهش یافته را پذیرفتند!

وی در ادامه گفت: چون قرار بر تبعیت از فرمایشات ستاد و اعلام تک صدایی است این رنگ بندی را اعلام کردند گر چه طبق فرمایش مقام معظم رهبری اعلام حد و حدود اعمال محدودیت با وزارت بهداشت است، ولی اعلام آن با دیگران بود. وزارت بهداشت مثل سازمان هواشناسی باید آینده را پیش بینی کند؛ وقتی هوا آفتابی یا بارانی است هر کس نابینا هم باشد می‌فهمد که آفتابی است یا بارانی است ما نمی‌توانیم واقعیت‌ها را کتمان کنیم باید آینده را پیش بینی و به مردم اعلام کنیم.   وزیر بهداشت در ادامه در خصوص واکسن گفت: از روز اول می‌دانستیم که واکسن مشکل عمده‌ای برای همه کشورهاست. سعی کردیم واکسن داخلی را راه بیندازیم. همه افراد موثر از جمله شهید فخری زاده و دوستان بنیاد برکت و دیگران را دعوت کردیم، زیرا می‌دانستیم کسی به ما واکسن نمی‌دهد. دنیای سرمایه گذاری دنیای خودبینی است. اگر خودشان کاملا سیر شدند ممکن است به جا‌های دیگر دنیا هم واکسن بدهند. همان گونه که می‌بینیم آمریکایی‌ها تازه دو هفته است به ژاپن که متحد قدیمی شان است واکسن داده‌اند.   وی افزود: در این باره بحث‌های زیادی مطرح می‌شود که قبلا هم گفته ام، اما بار دیگر تکرار می‌کنم که اگر هرکسی مدعی است دلش برای مملکت می‌سوزد و می‌تواند توانمندتر از ما واکسن بیاورد، ارز آن را تامین می‌کنیم، اما باز هم تاکید می کنم که به کاسبان تحریم میدان نمی‌دهیم و از این نمد کلاهی برای دلالان در نخواهد آمد. تا من هستم نمی گذارم.   نمکی ادامه داد: اینکه برخی تصور می‌کنند پشت مرز‌های کشورمان برای فروش واکسن صف کشیده‌اند و واکسن حراج کرده‌اند و ما نمی‌خریم، درست نیست و هیچ جای جهان هم این گونه نیست؛ همه جا با کمبود واکسن مواجه هستند. اگر کسی بهتر از وزارت بهداشت می‌تواند واکسن بیاورد به عنوان نماینده تام الاختیار بروند واکسن بیاورند.
وی در ادامه گفت: این در حالی است که تولید واکسن در کشورمان به خوبی پیش می‌رود و از اردیبهشت به بعد واکسن‌های تولیدی خودمان به عرصه مصرف می‌آیند، اما قبل از آن مجبور هستیم واکسن را از بیرون بیاوریم که به این منظور همکاران من همه توان شان را به کار گرفته اند تا بهترین واکسن‌ها را خریداری کرده و وارد کنیم. امیدواریم تا قبل از تولید واکسن ایرانی، بتوانیم گروه‌های پر خطر مثل کادر درمانی، سالمندان بالای ۶۵ سال، بیماران مزمن و سایر گروه‌های آسیب پذیر را با واکسن وارداتی واکسن بزنیم و به واکسیناسیون سرعت بدهیم.
تکمیل می‌شود...  

منبع: تابناک

کلیدواژه: حداقل دستمزد چهارشنبه سوری اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه واکسن فخرا روز پاسدار سعید نمکی ویروس کرونا کووید19 نوروز1400 حداقل دستمزد چهارشنبه سوری اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه واکسن فخرا روز پاسدار انجام سفر های نوروزی ویروس جهش یافته وزارت بهداشت رنگ بندی تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۶۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند انتخاب اساتید نمونه کشوری تشریح شد

معاون مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم از ارسال ۱۵۰ پرونده برای انتخاب اساتید نمونه از سوی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: ۶ نفر از این اساتید زن و مابقی مرد هستند.

به گزارش ایسنا، علیرضا حیدری در سی و یکمین آیین نکوداشت استاد برگزیده کشوری که امروز در سازمان پژوهشی‌های علمی و صنعتی درحال برگزاری است، گزارشی از روند انتخاب اساتید نمونه اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال تحصیلی بخشنامه انتخاب عضو هیات علمی برجسته به همه دانشگاه‌ها ارسال و مدتی به آنها فرصت داده شد تا افراد واجد شرایط را به دبیرخانه معرفی کنند.

وی در ادامه تصریح کرد:  ابتدا تا ۳۰ دی ماه فرصت داشتند ولی تا فروردین هم پرونده‌هایی دریافت شد، بهتر است در دوره بعد بازه زمانی را رعایت کنیم. در نهایت حدود ۱۵۰ پرونده بعد از داوری اولیه در دانشگاه‌ها به دبیرخانه رسید.

معاون مرکز هیات‌های امنا و هبات‌های ممیزه وزارت علوم تاکید کرد: تعدادی از پرونده‌ها حداقل امتیازهای تعیین کننده را نداشتند و بقیه پرونده‌ها غربالگری شدند و در نهایت ۸۷ پرونده به دست آمد که انتخاب کار دشواری بود.

حیدری در پایان اظهار کرد: با توجه به برخی معیارها مانند توجه به گستره جغرافیایی، گروه‌های آموزشی یعنی ۶ گروه علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و هنر و معماری ۶۵ عضو هیات علمی از ۳۱ دانشگاه به این عنوان دست یافتند.

معاون مرکز هیات‌های امنا و هیات های ممیزه وزارت علوم خاطرنشان کرد: امسال تعداد اعضای هیات علمی نمونه کشوری در مقایسه با سال گذشته ۱۰ نفر بیشتر شده است و شش نفر از اساتید نمونه خانم هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • عرضه شمش طلای تولید داخل از هفته آینده در مرکز مبادله/ آغاز حراج سکه از ۱۷ اردیبهشت
  • خبر جدید از حراج شمش/ شمش تولیدکنندگان داخلی هم حراج می‌شود
  • روند انتخاب اساتید نمونه کشوری تشریح شد
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • دلایل «پاریس» برای انتخاب اسلام + فیلم
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • قیمت طلا وسکه امروز یک شنبه 9 اردیبهشت/قیمت سکه در سراشیبی