Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@03:27:05 GMT

راهکارهای شاد شدن را بیاموزیم

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۴۶۴۱۸

راهکارهای شاد شدن را بیاموزیم

همه انسان‌ها به دنبال شادی هستند. تلاش همه آنها برای رسیدن به آرامش و شادی بیشتر در زندگی و شادی کردن کسانی است که آنها را دوست دارند.

اهمیت داشتن زندگی شاد و آرام به حدی است که روز اول فروردین را به ‌عنوان «روز جهانی شادی» نامگذاری کرده‌اند؛ چراکه تغییر فصل و آمدن بهار، خود نشانه شادی است، اما برای شاد شدن و شاد زندگی کردن به اسباب و ابزاری نیاز داریم که در اینجا با هم آنها را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خودتان را پیدا کنید

سردرگمی و بلاتکلیفی در زندگی باعث از بین رفتن شادی و نشاط می‌شود. بنابراین نخستین قدم برای رسیدن به شادی و آرامش، پیدا کردن خود و رها شدن از سردرگمی‌ها و بلاتکلیفی‌هاست. تکلیف‌ خودتان را با کارها، آدم‌ها، زندگی، شغل و... مشخص کنید. وقتی تصمیم بگیرید و اقدام کنید، از سردرگمی و بلاتکلیفی درآمده و قطعاً زندگی شادتر و آرام‌تری خواهید داشت.

اهداف‌ را مشخص کنید

در حال حاضر به دلیل همه‌گیری کرونا، بعضی اهداف را نمی‌توان عملی کرد. به این دلیل که رسیدن به بعضی اهداف نیازمند انجام کارهایی است که ممکن است در شرایط کرونا امکان‌پذیر نباشد. اما هدف‌ها را منطقی، عملی و در دو گروه هدف‌های کوتاه و بلندمدت تعریف کنید. از موارد قابل اجرا شروع کنید.

به نفس خودتان اعتماد دهید

تا به حال اتفاق افتاده به اعتماد‌‌به‌‌نفس بالای کسی غبطه بخورید؟ کمی بیشتر که دقت کنید، خواهید دید فرد موردنظر شاد است و کمی بیشتر که توجه کنید خواهید دید که در کار و زندگی، موفق است. اعتمادبه‌نفس گرچه یکی از ویژگی‌های شخصیتی‌ است که باید از کودکی در افراد شکل گیرد، اما امکان تغییر شرایط در هر سنی وجود دارد. اعتماد‌‌‌به‌‌نفس مناسب و درست کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری‌، برنامه‌ریزی، اجرای برنامه‌ها، برخورد با افراد، تلاش برای رسیدن به اهداف و... درست قدم برداریم؛ بنابراین فرد شادتری خواهیم بود. اگر به تنهایی نمی‌توانید اعتمادبه‌‌نفس کافی به دست آورید، حتماً از مشاور کمک بگیرید.

برای پیشرفت، بیاموزید

بخشی از شادی زمانی به دست می‌آید که در کار و زندگی پیشرفت داشته باشید. معیار این پیشرفت هم خود ما هستیم. برای پیشرفت گاهی نیاز به «آموزش» داریم. برای مثال تصمیم به کاهش وزن داریم. برای این کار باید زبان جدید بیاموزیم تا بتوانیم دستورهای غذایی یا ورزش‌هایی را که به زبان دیگری است، متوجه شویم. بنابراین باید زبان جدید بیاموزیم.

حرف بزنید و حل کنید

وقتی به لحاظ عاطفی- احساسی شرایط مناسبی نداشته باشیم، قطعاً شاد نخواهیم بود. باید مسائل را با حرف زدن و یافتن راه‌حل، از میان برداریم؛ بنابراین سعی کنید حرف بزنید. درباره احساس، نیازها و خواسته‌های خود به خانواده، همسر، دوستان و... بگویید. این کار کمک می‌کند تا مسائل و سوء‌تفاهم‌ها برطرف شده و به ‌تدریج به آرامش و شاد برسید.

واقع‌بین باشید

همه ما رؤیاهایی داریم و برای رسیدن به آن رؤیاها و آرزوهاست که تلاش می‌کنیم. یکی از دلایل که می‌تواند باعث از بین رفتن شادی ما شود، داشتن رؤیاهای بزرگ بدون تلاش است. بنابراین اولاً در انتخاب رؤیاها واقع‌بین باشیم. ثانیا برای رسیدن به آنها، تلاش کنیم. ثالثا گاهی بعضی رؤیاها با امکانات امروز ما هماهنگ نیست. پس لازم است مقدماتی را فراهم کنیم تا به آن رؤیاها برسیم.

از منفی‌ها دور شوید

ذهن بعضی افراد- به دلایل مختلف - منفی‌نگر است. از سوی دیگر، ممکن است در کنار افرادی زندگی کنید که تفکر منفی دارند و این افکار و احساسات را به ما هم منتقل کنند. بنابراین در نخستین قدم، افکار منفی را با از بین بردن دلایل آن، برطرف کنید. برای مثال، اگر به دلیل ضربه عاطفی، دچار بدبینی و اضطراب شده‌اید، با کمک گرفتن از مشاور این احساس‌ها را برطرف کنید. با این کار افکار منفی خودبه‌خود از بین می‌روند. در قدم بعد، از افراد منفی‌نگر فاصله بگیرید. افکار این افراد مانند زنجیر به پای ما بسته می‌شوند و نمی‌گذارند به پیشرفت، شادی و آرامش برسیم.

کاری تازه بیاموزید

همیشه تجربه‌های تازه و دوست‌داشتنی، شادی‌آور هستند. بنابراین اگر تصمیم دارید کاری را انجام دهید تا هنر، زبان یا حرفه‌ تازه‌ای یاد بگیرید، زمان را از دست ندهید. مطمئن باشید شروع این اتفاقات، شادی و آرامش را به همراه خواهد داشت.

باور نکنید، واقعی نیست

بارها این توصیه را شنیده‌اید که از فضای مجازی فاصله بگیرید؛ اما چرا؟ یکی از دلایل آن، صرف وقت بدون هدف مشخص است؛ اتفاقی که می‌تواند اضطراب و استرس به همراه داشته باشد. دلیل دوم اینکه بیشتر افراد نمایشی از خوشحالی و خوشبختی را در فضای مجازی اجرا می‌کنند و همین مسأله نیز می‌تواند ما را دچار تردید درباره وضعیت زندگی خودمان کند. سوم اینکه، قرار گرفتن در معرض اخبار درست و غلط در هر موردی اضطراب‌زاست. بنابراین سعی کنید حضور در فضای مجازی را محدود کرده و هر آنچه را که می‌بینید، باور نکنید؛ از اخبار تا نمایش زندگی دیگران.

نه گفتن، سخت و آسان است

در فرهنگ ما ایرانی‌ها، «نه گفتن» کار ساده‌ای نیست. اما این رفتار مهم را تمرین کنید. تمرین کنید که « نه» بگویید و بعد از گفتن آن هم دچار عذاب وجدان نشوید.

منبع: هفته نامه آتیه نو

بیشتر بخوانید: شاد بودن بیشتر برخی از افراد به چه دلیل است؟ 14 راه شاد بودن 22 روش منحصر به فرد برای شاد بودن لینک کوتاه: asriran.com/003Fny

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: برای رسیدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۶۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز

روح اله کهن هوش نژاد کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در یک تعریف ساده، به توانایی یک کشور برای تأمین تقاضای انرژی فعلی و آتی و همچنین تاب‌آوری در مقابل هرگونه اختلال در عرضه، امنیت انرژی گفته می‌شود، گفت: امنیت انرژی ایران با معضلی به نام ناترازی انرژی روبروست. بر اساس آمارهای رسمی، مهمترین ناترازی در حوزه گاز طبیعی است که حداقل ۷۰ درصد ترکیب منابع تأمین‌کننده انرژی کشور را تشکیل می‌دهد. در میان بخش‌های مختلف، دو بخش خانگی و صنعت هر کدام با حدود ۸۰ درصد، بالاترین وابستگی را به گاز طبیعی دارند. ناترازی گاز مخصوص زمستان نبوده و در سال گذشته حتی در تابستان نیز شاهد ناترازی بودیم. چنانچه متوسط ناترازی تابستان و زمستان را در نظر بگیریم، تولید باید ۱۰۷۵ میلیون مترمکعب در روز برسد که در حال حاضر حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز است.

وی ادامه داد: نتیجه این مسأله افزایش مصرف سوخت مایع شامل گازوئیل و عمدتاً مازوت در صنایع بوده است. این در حالیست که تقاضا روبه فزونی بوده اما تولید به دلیل میدان پارس جنوبی به عنوان بزرگترین تأمین‌کننده انرژی هیدروکربنی عدم سرمایه‌گذاری و در دسترس نبودن فناوری‌های جدید به دلیل تحریم‌ها، روند نزولی داشته و به سختی می‌تواند حتی وضع موجود را حفظ کند.

به گفته این کارشناس انرژی چنانچه روند فعلی ادامه یابد و گاز همه بخش‌ها تأمین گردد و از صادرات صرف نظر شود، حداکثر تا افق ۱۴۱۰ نیازمند واردات گاز از جمله در قالب LNG خواهیم بود.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه دلایل دچار شدن به این ناترازی تحلیل‌های زیادی توسط صاحب‌نظران ارائه شده است خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین دلایل را می‌توان فقدان حکمرانی یکپارچه انرژی دانست که علیرغم گذشت بیش از ۲۰ سال از تشکیل شورای عالی انرژی، ایجاد مجتمع‌های متعدد پتروشیمی با خوراک گاز و گازرسانی به اقصی نقاط کشور بدون آینده‌پژوهی نسبت به توان تولید آتی اشاره نمود. متقابلاً راهکارهایی برای درمان ناکارآمدی‌های موجود ارائه شده که به نظر می‌رسد در دسترس تر ین راهکار، افزایش بهره‌وری است.

هوش نژاد خاطر نشان کرد: مشکل پایین بودن بهره‌وری در تمامی بخش‌های به وضوح مشاهده می‌شود به گونه‌ای که بر اساس آمارهای وزارت نفت در سال ۱۴۰۰، چنانچه گاز مصرفی کشور را بر اساس ارزش حرارتی به معادل بشکه نفت خام تبدیل کنیم به حدود ۵ میلیون بشکه نفت در روز می‌رسیم که تقریباً ۱۵ درصد آن در مراحل مختلف تولید و عرضه تلف می‌شود که شامل اتلاف در شبکه برق که عمدتاً نیروگاه‌های گازی هستند و سوزاندن گاز مشعل می‌شود.

وی ادامه داد: شدت مصرف انرژی در ایران نیز بالا بوده و با مقایسه آمارهای جهانی به این نتیجه می‌رسیم چنانچه بخواهیم با همین سطح رفاه و تولید ناخالص ملی به متوسط جهانی شدت مصرف انرژی برسیم، حداقل باید ۳۰ درصد از مصرف گاز را کم کنیم که تقریباً ۱.۵ میلیون بشکه در روز (بیش از صادرات فعلی نفت) می‌شود که بسیار قابل توجه است. راهکارهای بهینه‌سازی انرژی را در یک تقسیم‌بندی کلی به راهکارهای قیمتی و غیر قیمتی تقسیم نمود.

به گفته این کارشناس انرژی تجربه راهکارهای قیمتی (افزایش قیمت و شوک و درمانی و امثالهم) در ایران ناکارآمد بوده و منجر به تشدید تورم و نارضایتی‌های اجتماعی شده است. به همین دلیل باید به سراغ راهکارهای غیر قیمتی برویم. یکی از مهمترین راهکارهای غیر قیمتی، اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی و تأمین مالی این پروژه‌ها از طریق هدایت یارانه‌های دولتی به سمت این پروژه‌هاست که ممکن است در حال حاضر اقتصادی نباشند. این راه حل در دنیا تجربه شده و نتایج آن برای همگان آشکار شده است. در این زمینه خلأ قانونی وجود نداشته و طرح‌های مختلفی در داخل کشور وجود دارد لکن دولت‌ها هنوز از عهده اجرایی کردن آن بر نیامده‌اند.

کد خبر 6096837 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • بررسی راهکارهای توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد
  • گزارش گاردین از سربازان فراری اوکراین؛ «نمی‌خواهیم بمیریم»
  • راهکارهای کاهش استرس
  • رمزهای عبور، گلوگاه‌های امنیت به شمار می‌رود
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • راهکارهای سند تحول برای دستگیری سریع‌تر محکومان متواری