Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@20:48:36 GMT

ارتقای جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۴۶۸۲۶

ارتقای جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی

به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ تاکنون پروژه های فوق در تمامی شهرستان های ۲۱ گانه آذربایجان شرقی به بهرداری رسیده است که برای اجرای آن ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و با بهره برداری از آنها  فرصت های شغلی برای تعداد یکهزار و ۶۴۰ نفر در سطح استان فراهم شده است.

حجم زیادی از مجموع پروژه های افتتاح شده فوق به حوزه گردشگری آذربایجان شرقی اختصاص دارد که تعداد ۲۳۱ عنوان پروژه را شامل می شود و برای بهره برداری از آنها ۳۹۳ میلیارد تومان از سوی دولت و بخش خصوصی هزینه شده است تا موجب اشتغالزایی یکهزار و ۱۱۹ نفر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا توجه به بومگردی و ایجاد و راه اندازی اقامتگاه بومی در آذربایجان شرقی از ابتدای دولت یازدهم مورد توجه جدی واقع شده است به گونه ای طی هشت سال اخیر تعداد ۲۲۲ اقامتگاه بومگردی در نقاط روستایی استان با حجم سرمایه گذاری افزون بر  ۹۰۰ میلیون تومان ایجاد و راه اندازی شده است که میزان اشتغالزایی این حوزه بیش از ۷۰۰ نفر بوده است.

گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  آذربایجان شرقی حاکی است تا پایان دولت تدبیر و امید تعداد ۱۵ پروژه نیز با حجم سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیارد تومان اجرایی می شود که با بهره برداری از آنها زمینه اشتغال یکهزار و ۲۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

بر همین اساس از ابتدای سال جاری تاکنون نیز سه پروژه با حجم سرمایه گذاری ۲۲ میلیارد تومان در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  آذربایجان شرقی به بهره برداری رسیده است که میزان اشتغالزایی آنها ۵۰ نفر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه بناها و آثار برجای مانده از گذشتگان به مثابه آینه تمام نمای تاریخ و فرهنگ جوامع شناخته می‌شوند، عملکرد این اداره کل در سال‌های اخیر را مناسب خواند و گفت: این حقیقت بر همگان آشکار است که بخش وسیعی از وقایع و تاریخ ایران اسلامی در آذربایجان رقم خورده و به همین سبب آذربایجان بخش عمده‌ای از میراث های تاریخی را بنا به جایگاه مهم خود طی ادوار متخلف تاریخی در دل خود جای داده است.

احمد حمزه زاده اظهار داشت: در حال حاضر آذربایجان شرقی بیش از چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این میان ۲ هزار اثر در فهرست آثار ملی و ۲ اثر نیز در فهرست آثار جهانی ثبت شده و همه ‌ساله این استان پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است.

وی  ادامه داد: به همین منظور و در راستای نیل به اهداف حفاظتی و صیانتی از این ابنیه های تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بیش از ١٠٠ کارگاه فعال مرمتی در سطح استان بر پا کرده است که کاوش، مرمت و ساماندهی "مجموعه تاریخی ربع رشیدی"، "مجموعه حسن پادشاه"، "مقبره چهار منار" و "بازار تاریخی تبریز" و همچنین مرمت و ساماندهی "مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری" در رأس این امور قرار گرفته است.

حمزه زاده یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در تبریز را رسیدگی به احیای مجموعه تاریخی ربع رشیدی دانست و گفت: طی سال ۹۸ شاهد انجام کاوش‌های باستان‌شناسی با مشارکت موسسه باستان‌شناسی آلمان، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و معاونت میراث فرهنگی در ادامه کاوش‌های فصول یک و دو بودیم که در این راستا اقداماتی نظیر اجرای دسترسی مسیر گردشگری چوبی، اقدامات مرمتی اضطراری حفاظتی و استحکامی، اندود کاه‌گل حفاظتی در بخش‌های بدون حفاظ و اجرای دیوار سنگی نیز انجام شد و در ادامه برنامه‌های کاوش این مجموعه، پس از بازگشت شرایط عادی به کشور و گذر از دوران کرونایی فاز چهارم کاوش‌ها در این مجموعه آغاز خواهد شد.

وی از آذربایجان شرقی یه عنوان یکی از استان‌های پیشرو در حوزه صنایع‌ دستی نام برد و افزود: این منطقه دارای بیش از ۸۰ نوع رشته هنری و صنایع ‌دستی است که به دست بیش از ۱۳ هزار هنرمند خلق می‌شود که به منظور حمایت از آثار هنرمندان و تسهیل عرضه مستقیم این آثار ارزشمند اداره کل میراث فرهنگی استان طی دو سال اخیر اقدام به ایجاد بازاری مجازی با رویکرد مبادله‌ای، معارفه‌ای و آموزشی کرده است تا به ‌واسطه این فرصت بتوانیم چرخه تولید آثار هنری را رونق بخشیم.

حمزه زاده ایجاد بزرگ‌ترین بازار صنایع‌دستی در منطقه قزلجه میدان در نزدیکی تبریز ، ایجاد بازارچه‌های صنایع ‌دستی در شهرستان‌های اهر، مراغه، اسکو، کلیبر و بخش خسروشاه را از دیگر اقدامات حوزه صنایع دستی طی دولت های یازدهم و دوازدهم در راستای حمایت از صنایع ‌دستی برشمرد.

وی توسعه گردشگری مجازی آذربایجان شرقی را از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی طی سال جاری عنوان و اضافه کرد: شرایط فعلی کشور و استان پیامی قابل‌ تأمل برای ما در راستای لزوم تقویت گردشگری و مجازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن داشت و در این مسیر بر تقویت ظرفیت‌های مجازی و توسعه دیجیتال مارکتینگ در این حوزه متمرکز خواهیم شد، چراکه صنعت گردشگری جهان امروز صنعتی همه جانبه و گسترده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه طی هشت سال گذشته توجه به مرمت آثار و ابنیه های تاریخی جزو اولویت های این مجموعه بوده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون برای تعداد ۳۰۰ پروزه مرمتی استان افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که این پروژه‌ها با اعتبار ۵۰‌ میلیارد تومانی از محل بودجه های استانی و ۱۵۰ ‌میلیارد تومانی از منابع اعتبارات مشارکتی دستگاه‌های عمومی مانند شهرداری‌ها، منطقه آزاد ارس و مردم به ثمر رسیدند.

حمزه زاده با بیان اینکه ۵۰ درصد مجموع طرح‌های مرمتی آثار و ابنیه های تاریخی وزارتخانه به آذربایجان شرقی اختصاص دارد، افزود: بر همین اساس از مجموع تعداد ۱۱۰ طرح مرمتی کل کشور برای سال جاری تعداد ۵۵ طرح به این استان تخصیص دارد که رقمی بسیار قابل توجه و مهم به شمار می رود.

وی اظهار داشت: تمامی طرح های مرمتی آثار و ابنیه های تاریخی استان با تصویب طرح های اولیه کارشناسی مربوط به هر یک از آثار در شورای فنی آذربایجان شرقی و سپس تایید و تصویب وزارتخانه، مصوب نهایی شده است که منابع مالی آنها از بودجه های ملی و استانی تامین خواهد شد.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در طی دوره دولت تدبیر و امید به دنبال جذب و جلب سرمایه گذاران و علاقمندان بخش خصوصی و غیردولتی جهت واگذاری طرح های مرمتی است، اضافه کرد: بر همین اساس با تلاش و رایزنی های انجام شده، آذربایجان شرقی در اجرای پروژه های مشارکتی بیشترین تفاهم نامه های همکاری را با بخش خصوصی و شهرداری ها دارد.

وی اقدامات مرمت و بازسازی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی را دارای ابعاد و زوایای مختلف دانست و با بیان اینکه هم اکنون در شهرها، بخش ها و روستاهای استان طرح های مرمتی با وجود مشکلات عدیده اقتصادی حاکم بر کشور در حال اجراست، اعلام کرد: با تلاش های شبانه روزی معاونت میراث فرهنگی اداره کل و کارشناسان مربوطه رتبه کشوری آذربایجان شرقی در این حوزه که همواره بالاتر از ۱۰ بود به رتبه های اول و دوم ارتقا یافته است که دستاوردی بزرگی می باشد.

حمزه زاده مشارکت بخش خصوصی در مرمت و بازسازی آثار و ابنیه های تاریخی را بسیار مطلوب خواند و ادامه داد: به دلیل همراهی میراث فرهنگی و نیز آسان سازی مراحل اداری و کارشناسی، علاقمندی سرمایه گذاران این بخش برای حضور در پروژه های استان روز به روز در حال افزایش است که این شرایط در وضعیت کرونایی جهان که تمامی کسب و کارهای اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار داده است، نقطه بسیار امیدبخش و امیدآفرین در حوزه میراث فرهنگی است.

وی حفاظت و نگهداری از آثار و اماکن تاریخی باقی مانده از گذشته های آذربایجان را یکی از رسالت ها و ماموریت های ویژه میراث فرهنگی برشمرد و گفت: در این راستا رویکردهای حفاظتی، موزه ای، مرمتی و در راس همه آنها مزیت های اقتصادی مدنظر میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار دارد که برای این هدف برنامه هایی تهیه و تدوین شده است تا علاقمندان و سرمایه گذاران با فراغ بال بیشتر و البته انگیزه های اقتصادی نسبت به مرمت، بازسازی و نگهداری و بهره برداری از پروژه ها واررد عمل شوند.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی آماده واگذاری تمامی پروژه های مرمتی به بخش غیردولتی است، افزود: برهمین اساس و طبق قوانین و مقررات موجود تنها آن دسته از آثاری که جزو نفایس ملی هستند قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را ندارند که دولت و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید مرمت و نگهداری آنها را بر عهده بگیرد و گوی مسجد، ارک علیشاه و بازار تاریخی تبریز از جمله این آثار می باشد.

وی اعلام کرد: برای تجهیز و بهره برداری حاصل از مرمت آثار تاریخی دولت تسهیلاتی با نرخ سود ۱۴ درصد از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده است که هیچ سقفی نداشته و متناسب با حجم سرمایه گذاری ها به بخش خصوصی تعلق می گیرد.

حمزه زاده اضافه کرد: بر همین اساس سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند تا ۴۰ درصد حجم سرمایه گذاری خود در آثار و ابنیه های تاریخی تسهیلات فوق را دریافت کنند.

وی با بیان این‌که در سال جاری سند تدبیر و توسعه گردشگری آذربایجان شرقی تدوین شده است، اظهار داشت: با تدوین این سند که با مشورت متخصصان امر به سرانجام رسید، نقاط قوت و ضعف پروژه‌های عمرانی زیرساختی در حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی در کنار بخش‌های آموزش و بازاریابی و تبلیغات مورد بررسی قرار گرفته و نقشه راه آن‌ها مدون شده است.

حمزه زاده دستاوردهای میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در دوره دولت های یازدهم و دوازدهم را چشمگیر خواند و ادامه داد: طی این مدت شهر اهر به ‌عنوان شهر ملی «ورنی» و شهر اسکو به ‌عنوان شهر ملی «چاپ کلاقه‌ای یا باتیک» ثبت ملی شدند.

وی، تشکیل انجمن خیران حوزه میراث ‌فرهنگی در بحث بازسازی مرمت و حفاظت از آثار تاریخی را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سال جاری برشمرد و گفت: تاکنون تعداد ۵۰ حکم مرمتی از معاونت میراث‌فرهنگی کشور دریافت کرده‌ایم و امسال  ۹۵ پروژه در حال ساخت داریم که حجم کل سرمایه‌گذاری در حال اجرایر استان در بخش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بالغ ‌بر یک هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از صدور تعداد ۸۷ عنوان موافقت اصولی در حوزه زیرساخت های گردشگری استان طی امسال خبر داد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها معادل ۴۸۵ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان است که با اجرای این تعداد پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی، زمینه اشتغال سه هزار و ۷۰۷ نفر به ‌صورت مستقیم ایجاد خواهد شد که میزان اشتغال غیرمستقیم آن بسیار وسیع تر از این رقم پیش بینی می شود.

حمزه زاده افزود: پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری آذربایجان شرقی در بخش‌هایی همچون ساخت مراکز اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و مهان پذیر، مجتمع‌های گردشگری، سفره‌خانه‌های سنتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اردوگاه گردشگری، اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع تفریحی و سرگرمی، محیط‌ها و پارک‌های طبیعت‌گردی و گردشگری عشایر در سطح استان متمرکز شده‌اند.

برچسب‌ها گردشگری آذربایجان شرقی دولت تدبیر و امید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری آذربایجان شرقی دولت تدبیر و امید گردشگری آذربایجان شرقی دولت تدبیر و امید اخبار کنکور میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گردشگری آذربایجان شرقی آثار و ابنیه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی دولت تدبیر و امید حجم سرمایه گذاری بهره برداری میلیارد تومان سرمایه گذاران طرح های مرمتی حجم سرمایه بر همین اساس بخش خصوصی حمزه زاده پروژه ها خواهد شد سال جاری بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۶۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در شهرستان‌های مختلف استان تعطیل است.
امیر کرم زاده اصفهان افزود: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.
استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها بیش از هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های ایلام