Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران استرالیایی با بهبود انبرک نوری، امکان دستکاری ساده‌تر نانوذرات و همچنین اجزاء درون سلولی را فراهم کردند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه صنعتی سیدنی (UTS) از اصول فناوری انبرک نوری برای ایجاد امکان دستکاری و مونتاژ نانوذرات استفاده کردند. این روش به آن‌ها امکان می‌دهد ذراتی را که دارای ضریب شکست یکسان هستند، دستکاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انبرک نوری به تفاوت میان ویژگی‌های شکست نور بین نانوذرات به دام افتاده و محیط اطراف متکی است.

در این روش جدید، محققان از دوپینگ بلور‌های نانو با یون‌های فلزی خاک‌های نادر و به دام انداختن نانوذرات در سطح انرژی پایین و با بازده بالا استفاده نموده‌اند.

زوشجن شان، اولین نویسنده مقاله مربوط به این پروژه می‌گوید: «به‌طور رایج، شما به صد‌ها میلی‌وات قدرت لیزر برای به دام انداختن یک ذره طلای ۲۰ نانومتری نیاز دارید. با این فناوری جدید ما می‌توانیم ذره‌ای ۲۰ نانومتری را با استفاده از ده‌ها میلی‌وات نیرو به دام بیندازیم.»

این روش جدید از حساسیت بالایی برخوردار است که این موضوع امری کلیدی در کارایی فرآیند محسوب می‌شود. شان می‌گوید: «انبرک نوری ما همچنین به میزان رکورد بالای حساسیت یا «سختی» نانوذرات در محلول آبی رسیده است. نکته قابل توجه این است که گرمای تولید شده توسط این روش در مقایسه با روش‌های قدیمی بسیار ناچیز است، بنابراین، این انبرک نوری ما مزایای زیادی دارد.»

محققان گفتند که در پزشکی این پیشرفت یک مرحله مقدماتی برای تحقق رویای دستکاری نوری ساختار‌های درون سلولی و همچنین انجام اندازه‌گیری‌های بیومکانیک در مقیاس نانو است.

فن وانگ، از محققان این پروژه می‌گوید: «توانایی فشار، کشیدن و اندازه‌گیری نیرو‌های اجسام میکروسکوپی درون سلول‌ها، مانند رشته‌های DNA یا آنزیم‌های داخل سلولی، می‌تواند منجر به پیشرفت در درک بهتر و درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت یا سرطان شود.»

وانگ می‌گوید: «یک نقطه ضعف میکروپیمایشگری مکانیکی رایج برای دستکاری سلول‌ها این است که این فرآیند تهاجمی است و وضوح موقعیت نیز در آن کم است. این میکروپیمایشگر‌ها فقط می‌توانند سختی غشای سلول را در مقابل نیروی پروتئین‌های موتور مولکولی در داخل سلول اندازه بگیرند.»

فرآیند دوپینگ نانوبلور‌ها با یون فلزات خاک‌های نادر هم ویژگی‌های شکست نانوذرات و هم میزان درخشندگی آن‌ها را کنترل می‌کند. تشدید یون‌ها در نانوبلور‌ها باعث ایجاد یک نیروی قوی به دام اندازنده نوری می‌شوند.

چشم‌انداز توسعه چنین کاوشگر نیرویی بسیار کارآمد در مقیاس نانو، محققان را به سمت توسعه یک کاوشگر نیرویی می‌برد که می‌تواند برچسب زده شود و به‌طور خاص ساختار‌های درون سلولی و اندامک‌ها را هدف قرار دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نانو ذرات انبرک نوری استرالیا انبرک نوری درون سلول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۱۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌باپه خیال هواداران PSG  را راحت کرد

مهاجم پاری سن ژرمن از آمادگی بالایی خود برای دیدار با بوروسیا دورتموند سخن به میان آورد و به هواداران تیمش قول داد که شکست در دیدار رفت را جبران کنند.

به گزارش ایسنا ، پاری سن ژرمن در حالی خود را آماده بازی برگشت برابر بوروسیا دورتموند در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا می‌کند که در دیدار رفت با یک گل شکست خورده است.
به نوشته لوپاریزین، ام‌باپه که امید نخست پاریسی‌ها برای درخشش در این بازی است به هواداران تیمش قول داد که راهی فینال شوند.
او گفت: می دانیم که فشار بسیار بالا است و این طبیعی است چرا که در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا هستیم و رقابت در چنین مرحله‌ای بسیار سخت است. اطمینان داریم که می‌توانیم شکست دیدار رفت را جبران و راهی فینال شویم. ما به فینال صعود خواهیم کرد.
او ادامه داد: من روز سه‌شنبه با نهایت آمادگی به میدان خواهم رفت.‌ می‌خواهم بهترین بازی خود را به نمایش بگذارم و برابر هواداران خود جشن صعود به فینال را برگزار کنیم.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستکاری و مدیریت افکار عمومی در بستر رسانه‌ های اجتماعی
  • آیفون ۱۶ و تغییراتی که راحت لو رفت!
  • ارونوف خیال پرسپولیسی ها را راحت کرد!
  • امباپه خیال هواداران تیمش را راحت کرد
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • آمار باورنکردنی: با صلاح خیال‌تان راحت باشد!
  • ام‌باپه خیال هواداران PSG را راحت کرد
  • ام‌باپه خیال هواداران PSG  را راحت کرد
  • شهاب زاهدی: گلزنی برای پرسپولیس سخت بود، در ژاپن راحت گل می‌زنم
  • نفس راحت پائز: تیم ملی تا دندان مسلح شد