Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۱۳۹۹ با شناخت کافی از نیازمندی‌های حوزه حمل‌ونقل کشور و با نگاه توسعه زیست‌بوم این حوزه، پروژه‌هایی متنوعی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل کشور و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توسط گروه حمل‌ونقل هوشمند این ستاد تعریف و اجرایی گردید.

موضوع ایمنی حمل‌ونقل و آمار بالای تلفات در سوانح جاده‌ای کشور، ستاد را بر آن داشت تا اقدامی در این زمینه طرح‌ریزی و راهبری نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی تجارت کشور‌های پیش‌رو، راهکار‌های مختلفی را پیش روی این ستاد قرار داد که در نهایت موضوع توسعه سامانه تماس اضطراری وسایل نقلیه (E-Call) از اواسط سال ۱۳۹۸ در دستور کار قرار گرفت.

در سال ۱۳۹۹ ساخت نمونه اولیه سامانه و پیاده‌سازی آن بر روی تعداد محدودی ناوگان باری با حمایت این ستاد و همراهی یک اپراتور بزرگ کشور و یک خودروساز داخلی از بخش خصوصی انجام شد. در این مسیر مشارکت سازمان اورژانس کشور جهت توسعه این سامانه در کشور جلب گردید. با توجه به آن‌که توسعه چنین محصولی در کشور، نیازمند توسعه زیست‌بوم و جذب مشارکت حداکثری ذی‌نفعان کلیدی آن است،

همکاری با بخش‌های دولتی نظیر کمیسیون ایمنی راه‌ها و پلیس راهور و بخش خصوصی شامل شرکت‌های خودروسازی  و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در حوزه سامانه‌های پایش و مدیریت ناوگان مد نظر قرار داشته است.


از دیگر پروژه‌های انجام‌شده توسط این ستاد، ایجاد زیست‌بومی به منظور راه‌اندازی مراکز کلان داده‌های حوزه حمل‌ونقل کشور جهت تحلیل داده‌ها و کمک به بهبود وضعیت حمل‌ونقلی کشور است. در این راستا مطالعه‌ای جهت طراحی ساختار و الزامات مراکز کلان داده حمل‌ونقل کشور با کمک دانشگاه ترتبیت مدرس در حال انجام است. همچنین پروژه‌هایی جهت تحلیل داده‌های موجود در این حوزه نظیر تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از سامانه سپهتن توسط گروه حمل‌ونقل هوشمند این ستاد تعریف و اجرایی شده است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین لزوم توسعه زیست‌بوم فعالان حوزه حمل‌ونقل هوشمند در کشور، با تبدیل تهدید به فرصت، سلسله وبینار‌هایی در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل هوشمند در کشور تدارک دیده شد. در مجموع ۵ وبینار ۲ ساعته با بیش از ۵۰۰ نفر ساعت و با حضور بازیگران کلیدی حوزه حمل‌ونقل هوشمند نظیر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شهرداری‌های کشور، پلیس راهور، شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه برگزار گردید. موضوعات وبینار‌ها شامل استانداردسازی تجهیزات کنار جاده‌ای حمل‌ونقل هوشمند، راهکار‌های توسعه حمل‌ونقل هوشمند بار و کالا، راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های تحلیل داده‌های حمل‌ونقل، مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) و توسعه راهکار‌های صادرات محصولات دانش‌بنیان حوزه حمل‌ونقل هوشمند می‌شود.

بیشتربخوانید

تاثیر شگفت‌انگیز اینترنت نسل پنجم بر دنیای سلامت

در کنار این فعالیت‌ها، یک تفاهم‌نامه چهارجانبه جهت توسعه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند مبتنی بر شبکه ارتباطی سلولار نوین میان این ستاد، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطی ایرانسل و سازمان منطقه آزاد کیش منعقد گردید. در راستای این تفاهم‌نامه، ۴ پروژه مشترک مورد توافق قرار گرفت که در مراحل اولیه قرار دارند. موضوعات مورد توافق شامل خودرو و پهپاد هوشمند پلیس راهور، سامانه پایش رفتار رانندگی خودرو‌های رنت‌شده، نقشه‌راه توسعه حمل‌ونقل هوشمند جزیره کیش و توسعه شبکه نسل پنجم ارتباطات سیار در سطح جزیره است.

به موجب پروژه‌های مختلف تعریف شده توسط گروه حمل‌ونقل هوشمند این ستاد، تا کنون با ۲۰ شرکت دانش‌بنیان جهت توسعه سامانه‌ها و فناوری‌های مورد نیاز و انجام مطالعات مقدماتی آن‌ها، به مرحله تفاهم‌نامه مشترک منعقد شده است. این تعداد شرکت از میان بیش از ۱۸۰ شرکت توانمند شناسایی شده در حوزه حمل‌ونقل هوشمند انتخاب شده‌اند و با توجه به ماموریت‌های تعریف شده در ستاد، فعالیت‌های جانبی نظیر امکان حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مرتبط با حوزه کاری آن‌ها فراهم شده است، که به‌عنوان نمونه می‌توان به حضور رایگان شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی‌شده از سوی این ستاد در نمایشگاه شهر هوشمند مجازی و حضوری در آذر‌ماه و بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ اشاره نمود.

بیشتربخوانید

جهش حمل و نقل عمومی با تولید قطار ملی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هوشمندسازی معاونت علمی حوزه حمل ونقل هوشمند شرکت های دانش بنیان تحلیل داده ها حمل ونقل کشور توسعه سامانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۱۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در بستر اقتصادی کنونی کشورها، «دانش» حرف نخست را می‌‌‌زند و در این راستا اقتصادهایی موفق هستند که درآمد خود را به دانش گره زده باشند و با فناوری های روز دنیا در مسیر تولید تا بازارهای جهانی در حال رقابت باشند.

استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در هر صنعتی می‌تواند سبب ایجاد بهره‌‌‌وری و ارزش‌‌‌افزوده بیشتر آن صنعت شود. البته این  توان و ظرفیت در صنعت فولاد کشور هنوز فراگیر نشده است. کارشناسان و فعالان این صنعت بر این باورند که  از این پس آنچه در زنجیره فولاد می‌تواند عامل توسعه و بالندگی شود، ایجاد دانش است ؛ علمی که با هوشمندسازی می تواند ارتقای تولید را در زمینه‌های رقابت با سایر محصولات در بازارهای جهانی رقم بزند.

زمینه اعتماد به دانش‌‌‌بنیان‌ها فراهم شود

موضوع  اعتماد به مشارکت با شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در زنجیره صنعت فولاد، بحثی است که هنوز به طور کامل اجرایی نشده و تردید های زیادی را در زمینه این نوع همکاری ها ایجاد کرده است. در حالی که اگر حمایت‌‌‌های مشخصی از این شرکت‌ها صورت گیرد،  شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان با سرعت بیشتری می‌توانند رشد و توسعه پیدا کنند و مسیر بالندگی خود را در پیش بگیرند.  

در همین رابطه حسین وجودی یزدی مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران درگفت‌وگو با آنا به شرایط همکاری با شرکت های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: برای توسعه در مراکز خدماتی فولاد ایران هدف‌گذاری‌هایی طراحی و با توجه به برنامه ریزی‌ها در حال اجراست. البته  با توجه به سیاست‌های تعیین شده و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش برای کاهش ماشین آلات مستقر در مراکز خدمات فولادی بوده‌ایم.

وی تصریح کرد:‌ سیاست‌ها به سوی افزایش ماشین آلات نو و تکنولوژی هدایت شده است. در همین راستا ما با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کرده ایم تا دو دستگاه از مدار خدمت خارج شده خود را اورهال کنیم و به چرخه کار باز گردانیم.

وجودی ادامه داد: در این راستا با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و نصب بلانک به تفاهم رسیده ایم و در ادامه دو دستگاه دیگر نیز برای تکمیل سیستم برش‌کاری نصب خواهد شد که این خدمت توسط شرکت دانش‌بنیان انجام می شود.

مدیرعامل شرکت فولادی با تاکید بر اینکه برای توسعه صنعت فولاد ایران، با توجه به برنامه ریزی‌، هدف‌گذاری‌هایی  تبیین و در حال اجراست، گفت: البته با توجه به سیاست‌های تعیین شده و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش برای کاهش به‌کارگیری ماشین آلات مستقر در مراکز خدمات فولادی و پیاده‌سازی سیستم بهره‌وری در مدیریت هوشمندسازی این صنعت هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال
  • برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود
  • تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد