Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@08:17:55 GMT

ثبت نام 52 هزار نفر برای انتخابات شوراهای شهر

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۱۶۶۳

ثبت نام 52 هزار نفر برای انتخابات شوراهای شهر

گروه سیاسی/ ثبت نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر ساعت 24 نیمه شب سه‌شنبه پایان یافت. بر اساس آماری که صبح دیروز از سوی سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد، مجموعاً ۵۲ هزار و ۲۵ نفر برای حضور در انتخابات شوراها در 1391 شهر اقدام کردند که تا صبح دیروز ثبت نام ۴۷ هزار و ۸۸۰ نفر از داوطلبان نهایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آمار و ارقام نشان دهنده آن است که شاهد تغییر محسوسی در تعداد ثبت نام کنندگان دست کم تا این مرحله و برای انتخابات شوراهای شهر نیستیم. چه در فروردین سال 96 هم ۵۴ هزار و ۸۸۸ نفر برای شوراهای شهر ثبت نام کرده بودند که در آن سال به نسبت دوره چهارم رشد 14 درصدی را نشان می‌داد و با این حساب باید گفت که از حیث آماری رشد تعداد داوطلبان حضور در شوراهای شهر متوقف شده است.
همچنین از حیث مقایسه درصد جنسیتی داوطلبان باید گفت که اگرچه به دلیل انجام ثبت نام داوطلبان شوراهای شهر و روستا در دو بازه زمانی متفاوت امکان تجمیع و مقایسه دقیق آماری وجود ندارد اما در مقایسه ای تخمینی باید گفت که به نظر می‌رسد تعداد داوطلبان زن برای انتخابات شوراهای شهر با کاهش مواجه بوده است. با این حال سخنگوی ستاد انتخابات در این باره اعلام کرده است که 88 درصد ثبت‌نام‌کنندگان مرد و ۱۲ درصد هم زن هستند و این نسبت مشابه دوره‌های قبلی است.
موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات درباره ادامه فرایند مربوط به انتخابات شوراها گفت: هر یک از داوطلبان که ثبت نام آنها نهایی می‌شود از مراجع چهارگانه شامل دستگاه قضایی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال استعلام می‌گیریم. هر کدام از این مراجع ۱۰ روز فرصت دارند پیرامون داوطلبان بررسی کنند و اگر اسناد و مدارکی داشتند به وزارت کشور ارائه می‌دهند و ما در اختیار فرمانداری‌ها قرار می‌دهیم و هیأت‌های اجرایی که با حضور معتمدین مردم در هر شهرستان تشکیل شده است، اسناد و مدارک را بررسی می‌کنند و پیرامون صلاحیت هرکدام از داوطلبان تصمیم می‌گیرند و صورتجلسه می‌شود و در اختیار هیأت‌های نظارت متناظر قرار می‌دهند. اگر فردی در هر دو هیأت تأیید شد، صلاحیتش مورد تایید است. مطابق قانون افراد در صورت  رد صلاحیت در هر یک از هیأت‌های اجرایی یا نظارت می‌توانند به مرجع بالاتر اعتراض کنند. ثبت نام داوطلبان شوراهای روستا نیز برای حدود 40 هزار روستا  از ۱۶ فروردین آغاز می‌شود و 7 روز ادامه خواهد داشت.
شیوه‌های متفاوت ثبت نام و نیز تبعات همه‌گیری کرونا سبب شد که برخلاف ادوار گذشته چندان تصویر دقیقی از اینکه چه چهره‌های شناخته شده‌ای برای انتخابات شوراها ثبت نام کرده‌اند وجود نداشته باشد. با این حال تا اینجای کار بر اساس خبرها محسن‌ هاشمی که در دوره پنجم ریاست شورای شهر تهران را برعهده داشت، از ثبت نام برای دوره ششم اجتناب کرده و در عوض مهدی چمران دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که در دوره چهارم ریاست شورای شهر تهران را برعهده داشت و در دوره پنجم در زمره اعضای علی‌البدل قرار گرفت و از ورود به شورا باز ماند با ثبت نام خود تلاش برای بازگشت به شورا را آغاز کرد. اقدامی که در کنار ثبت نام گسترده دیگر چهره‌های اصولگرا در برخی رسانه‌ها خیز اصولگرایان برای بازپس‌گیری شورای شهر از اصلاح‌طلبان تعبیر شده است.
انشعاب اصولگرایان
پیش از ائتلاف
روز گذشته حزب مؤتلفه اسلامی با انتشار بیانیه‌ای چهره‌هایی مانند اسدالله بادامچیان، سیدمصطفی میرسلیم، محمدحسین نیکنام، حسین انواری و حمیدرضا ترقی را به عنوان تیم نامزدهای در تراز ریاست جمهوری خود معرفی و اعلام کرد که از بین افراد اعلام شده متعاقباً نامزد واحد مؤتلفه را برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 معرفی خواهد کرد.
به این ترتیب بیانیه حزب مؤتلفه را پس از موضع گیری سه روز پیش صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری باید دومین انشعاب تشکیلاتی اصولگرایان پیش از به ثمر رسیدن تلاش‌هایشان برای ائتلاف بر نامزدی واحد تعبیر کرد. محصولی در حالی که با نام بردن از برخی چهره‌های طرف مذاکره جبهه پایداری برای ریاست جمهوری آینده نام برده بود وارد شدنش به ائتلاف را به روشن شدن دورنمای آن و دستیابی به شاخص‌های مشترک منوط دانسته و گفته بود: در جایی که مسأله روشن نیست و شبهه وجود دارد، از اول بهتر است وارد نشویم. این انشعاب‌ها علاوه بر واقعیت اعلام کاندیداتوری چهره‌های اصولگرا و اغلب نظامی دیگری است که نمی‌خواهند خود را برای به ریاست جمهوری رسیدن درگیر ائتلاف و ملزم شدن احتمالی به کناره‌گیری به نفع دیگری کنند.
روز گذشته همچنین روزنامه مستقل از کاندیداتوری یک اصلاح‌طلب دیگر برای ریاست جمهوری 1400 خبر داد و نوشت محسن مهرعلیزاده در جلسه‌ای که با برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز داشته، کاندیداتوری‌اش را اعلام کرده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: برای انتخابات ریاست جمهوری شوراهای شهر ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۱۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت امروز یکشنبه در حاشیه شورای اداری فرمانداری خرم‌آباد با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی فراهم شده است، اظهار داشت: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

وی افزود: تجهیزات برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی فراهم شده است و فرایند آموزشی برای مردم و دست‌اندرکاران اجرایی با کمک مسئولان و صداوسیمای مرکز استان انجام خواهد شد.

استاندار لرستان، گفت: تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرف‌داران آنها از بامداد روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا هشت صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت ادامه می‌یابد.

شفقت، افزود: امیدواریم که هریک از عوامل دخیل در این انتخابات به نحو احسن نقش خود را ایفا کرده و مردم پرشورتر از قبل به‌پای صندوق رأی بیایند.

بنابراین گزارش، دومین دور انتخابات برای شکل‌گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 6090919

دیگر خبرها

  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • تقدیر از مجریان برگزاری انتخابات در فیروزکوه
  • زمانبندی تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس
  • از «جهانبخش امینی» چه می‌دانیم؟
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات؛ یک هفته تا رأی‌گیری
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات چه زمانی شروع می‌شود؟
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات؛ یک هفته قبل از زمان رای‌گیری
  • تحویل صندوق‌های اخذ رأی الکترونیکی به حوزه انتخابیه قائم شهر