Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری تونس که به شدت با سیاست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف است و بر این مخالفت خود بارها تاکید کرده، در تقابل با این سیاست، خواستار احیای «اتحادیه مغرب عربی» شد.

 این خواسته «قیس سعید» به دنبال آن مطرح می‌شود که او پیشتر مخالفت خود با عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را اعلام و بر این مساله تاکید کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دی ماه امسال وزارت امور خارجه تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که ادعاهای مطرح شده درباره قصد این کشور برای سازش با رژیم صهیونیستی کذب و بی‌پایه و اساس است. یک ماه پیش از این هم، نخست‌وزیر تونس گفته بود که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در دستور کار دولت این کشور قرار ندارد.
«هشام المشیشی» افزود که گزینه عادی‌سازی روابط میان مغرب و رژیم صهیونیستی، تصمیمی مستقل از جانب این کشور بود، اما این گزینه برای تونس در دستور کار نیست.

به گزارش امروز (پنجشنبه) تارنمای رادیو بین‌المللی فرانسه، قیس سعید دیروز به لیبی سفر کرد و در این سفر که نخستین دیدار یک رئیس جمهوری با رهبران جدید «دولت وحدت ملی لیبی» بود، او در ۸ ساعت با نخست وزیر و رئیس شورای عالی ریاست این کشور گفت و گو کرد.

اعضای کابینه دولت موقت وحدت ملی لیبی ظهر دوشنبه گذشته در مجلس این کشور در شهر «طبرق» سوگند یاد کردند.

در این دیدار، رئیس جمهوری تونس خواستار احیای اتحادیه مغرب عربی شد؛ او در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای لیبیایی خود، این قول را داد که با همکاری احزاب لیبی برای فعال‌سازی مجدد این اتحادیه از طریق تشکیل جلسه‌ای در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو تلاش خواهد کرد.

اتحادیه مغرب عربی(UMA) در زمستان سال ۱۹۸۹ با مشارکت الجزایر، لیبی،تونس، مغرب و موریتانی در شهر مراکش در مغرب تشکیل شد، اما اختلاف نظرها میان اعضای این اتحادیه به ویژه مغرب و الجزایر باعث شد از سال ۱۹۹۴میلادی تاکنون نشستی در سطح سران کشورهای عضو آن برگزار نشود.

رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش کرد که این مساله به مثابه مسدود کردن سیاست عادی‌سازی روابط مغرب با رژیم اسرائیل است.

عادی‌سازی روابط مغرب با رژیم اسرائیل که در ماه‌های پایانی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا صورت گرفت، با مخالفت‌ها و واکنش‌های متعددی از سوی کشورهای مختلف و نیز اتحادیه علمای مغرب عربی مواجه شد.

اتحادیه علمای مغرب عربی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: این موضوع «لکه ننگی بر پیشانی مغرب» باقی خواهد گذاشت که در چند دهه گذشته همواره از آرمان فلسطین دفاع کرده است.

ترامپ ۲۰ آذر گذشته در رشته توئیتی‌هایی از موافقت مغرب با عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبر داد و نوشت: مغرب، ایالات متحده را در سال ۱۷۷۷ به رسمیت شناخت. به این ترتیب مناسب است که ما حاکمیت آنها را بر صحرای غربی به رسمیت بشناسیم.

دیوان شاهی مغرب نیز با تایید به رسمیت شناخته شدن حاکمیت این کشور بر صحرای غربی توسط رییس جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد، ایالات متحده یک کنسولگری در صحرای غربی و در چارچوب توافق با اسرائیل بازگشایی خواهد کرد./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی رئیس جمهوری مغرب عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۲۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی نشست مشورتی درباره تحولات غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در نشست وزیران گروه عربی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه تاکید شده است.

در این نشست، وزرای کشورهای عربی مذکور همچنین بر لزوم رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند و درباره عواقب اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار دادند.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • جدیدترین موضع‌گیری مقاومت فلسطین درباره مذاکرات آتش‌بس
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس