Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریدون الهیاری امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان از تشکیل پرونده قضایی برای افرادی که در شب چهارشنبه آخر سال، اقدام به پرتاب ترقه به سمت سی و سه پل و کاخ هشت بهشت کرده بودند، خبر داد و اظهار کرد: تعداد معدودی از افراد هنجارشکن در شب چهارشنبه آخر سال اقدام به پرتاب ترقه به سمت سی و سه پل و کاخ هشت بهشت کردند که ماموران یگان حفاظت حین گشت زنی متوجه این اتفاق شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به تشکل پروند حقوقی برای این افراد ادامه داد: با ورود یگان‌های حفاظتی این افراد متواری شدند اما با این وجود ماموران موفق به شناسایی ۲ نفر از پرتاب‌کنندگان ترقه به سمت کاخ هشت بهشت شدند که برای آن‌ها پرونده حقوقی تشکیل شده و اکنون و با همکاری نیروی انتظامی دنبال این افراد هستیم.

 

 

وی با بیان آن که پرتاب ترقه منجر به تخریب بناهای مذکور مانند ریختن آجر یا آتش گرفتن نشده است اما آثار باقی مانده از انفجار ترقه باید پاکسازی شود، یادآور شد: در اصفهان و همه شهرهای بزرگ افراد هنجارشکن وجود دارند اما مردم توجه ویژه‌ای نسبت به میراث فرهنگی دارد که این حساسیت و توجه در چنین رویدادهایی نمود بیشتری پیدا می‌کند، از سوی دیگر چون این رفتارهای ضدفرهنگی و ناهنجار محدود هستند، سبب می‌شود تا قبح و زشتی‌های این رفتار سریع‌تر در جامعه انعکاس پیدا کند.

الهیاری با بیان آن‌که هیچ گزارشی مبنی بر آسیب رسیدن به بناهای تاریخی زیر مجموعه اداره کل میراث فرهنگی در شب چهارشنبه آخر سال وجود نداشت، گفت: برخی از بناهای تاریخی مانند سی‌ و سه پل‌، پل خواجو، میدان امام، کاخ هشت بهشت مستقر در پارک شهید رجایی یک معبر عمومی هستند و قاعدتا بخشی از فضاهای شهری محسوب می‌شود و دسترسی به دیوارها و بدنه‌های این آثار به راحتی امکان‌پذیر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: برای مناسبت‌هایی همچون شب چهارشنبه آخر سال پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گیرد به طور مثال بناهای تاریخی در روز سه‌سنبه ۲۶ اسفندماه جاری از ساعت ۱۷ تعطیل شدند و یگان حفاطت در اماکنی که مستقر بودند، آمادگی کامل را داشته‌اند، همچنین برای برخی دیگر از امکان گشت‌های سیار یگان حفاظت میراث فرهنگی با همکاری نیروی انتظامی اقدام به گشت‌زنی برای حفاظت از این آثار کردند.

وی در پایان صحبت‌های خود ابراز داشت: افرادی که چنین رفتارهای نادرست و ضدفرهنگی را در محیط شهری انجام می‌دهد، اگر سطحی از فرهنگ، آگاهی وشعور اجتماعی برخوردار بودند، قاعدتا چنین نمی‌کردند، بنابراین برای افراد بنای تاریخی، دیوار معمولی، معبر، اتوبوس و خیابان وغیره تفاوتی ندارند.     

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ر۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترقه بازی شب چهارشنبه سوری چهارشنبه آخر سال مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان شب چهارشنبه آخر سال بناهای تاریخی میراث فرهنگی کاخ هشت بهشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی