Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نقل از وزارت صمت، علیرضا رزم حسینی در حاشیه آخرین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سال ۹۹، عملکرد این ستاد را خوب توصیف کرد و گفت: بر اساس درخواست شورای هماهنگی بانک‌ها و پیگیری ستاد، امهال بدهی تسهیلات ارزی تولیدکنندگان در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: در سال جاری ، ۱۸ نشست در سطح ملی برگزار شد که تعداد ۱۴ جلسه آن در پنج ماه اخیر برگزار شد و بیش از ۲۷۰ مصوبه در ستاد به تصویب رسید که ۶۰ درصد آن‌ها اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در حدود هزار و ۵۰۰ واحد غیرفعال و راکد تولیدی در سال ۹۹ به چرخه تولید برگشت، افزود: در سال ۱۴۰۰ علاوه بر اقدام در راستای رفع موانع تولید بر حوزه تسهیل روند تولید و همینطور برای روان‌سازی صادرات و واردات تمرکز بیشتری خواهد شد.
امهال بدهی ارزی تولیدکنندگان

رزم‌حسینی با استناد به مصوبه ستاد اقتصادی دولت مبنی بر امهال بدهی ارزی تولید کنندگان تصریح کرد:به دلیل تفاوت ارزی که اتفاق افتاد، واحدهای تولیدی تحت فشار بودند که بر اساس درخواست شورای هماهنگی بانک‌ها و پیگیری ستاد، این تصمیم در راستای کمک به تولید کنندگان در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

رشد 7 درصدی در بخش صنعت

وزیر صمت در ادامه به رشد تولید در ۲۹ رشته تولیدی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی، رشد صنعتی ایران در ۱۱ ماه گذشته به بیش از ۷ درصد رسیده است و پیش بینی می‌کنیم در آمار نهایی سال ۹۹، این رقم به ۷.۵ درصد افزایش پیدا کند.

60 میلیارد دلار تجارت بین المللی

طبق گفته‌های رزم‌حسینی، صادرات ایران در سال ۹۹ به حدود ۳۴ میلیارد دلار رسید و میزان واردات رقمی در حدود ۳۷ میلیارد دلار بود که بیشتر شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید بوده است.

رزم‌حسینی تجارت بین‌المللی ۶۰ میلیارد دلاری در شرایط جنگ اقتصادی و شیوع کرونا را نشانه عملکرد خوب دستگاه‌های مرتبط، واحدهای تولیدی و تجار ایرانی دانست و افزود: در تولید وضعیت مناسبی داریم؛ روند تامین و ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک و اساسی و همینطور نهاده‌های تولید همچنان ادامه دارد و با همکاری خوبی که بانک مرکزی در زمینه تامین ارز انجام داده ، اقدامات لازم برای تامین و واردات کالاهایی که مربوط به وظایف و مسئولیت وزارت صمت است، در حال انجام است.

اثرات مثبت روش جدید رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در تولید و برگشت ارز به کشور

وزیر صمت در بخش دیگر صحبت‌های خود، اجرای سیاست جدید رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان را در افزایش برگشت ارز به کشور موثر دانست و اظهار داشت: مختار بودن صادرکننده برای برگرداندن ارز در سامانه نیما و یا از طریق واردات کالاهای مشخص شده توسط وزارت صمت و یا واگذاری ارز به واردکننده دیگر، نه تنها منجر افزایش برگشت ارز به کشور شده است که واردات مواد اولیه تولید نیز افزایش پیدا کرده است و امیدواریم در سال آینده شاهد رونق بیشتری در تجارت بین‌المللی باشیم.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: تجارت بین المللی میلیارد دلار ارزی تولید امهال بدهی رزم حسینی سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۴۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده برتر کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرد.

طبق این فهرست، شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب آهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر واردکنندگان قرار دارند.

نکته قابل توجه حضور پررنگ شرکت‌های مونتاژکار خودرویی در این فهرست است؛ بر این اساس شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷ میلیون و ۹۱۲ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷۵ درصدی است. شرکت کوروش موتور آریا ۶۳۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار ارز گرفته که افزایش ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت بهمن موتور ۳۹۳ میلیون و ۷۹۵ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ بیانگر افزایش ۳۷ درصدی است. مجتمع صنعتی آرین پارس موتور ۲۷۵ میلیون و ۴۴۴ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد.

صنایع اتومبیل سازی فردا نیز ۱۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ افزایش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب در مجموع بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار ارز به شرکت‌های مونتاژکار ارز تخصیص داده شده است.

این وضعیت تخصیص ارز به مونتاژکاران در حالیست که برای واردات خودرو در مجموع یک میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده بود که برای پرداخت همین مقدار هم به قدری سنگ اندازی صورت گرفت که در انتهای سال ۱۴۰۲ تنها ۱۱ هزار خودروی خارجی وارد کشور و از این تعداد ۸ هزار دستگاه به مشتریان تحویل شد.

برای مشاهده فهرست ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 6089959 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید