Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاهچاله جمعیتی به‌مراتب از بحران کرونا و سایر بحران‌های تاریخ ایران‌ زمین خطرناک‌تر است و در صورت وقوع این سیاهچاله حدود ۱۵۰ سال پس از آن درگیر این موضوع هستیم. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از   اصفهان ، امیرحسین بانکی‌پور ظهر امروز در نشست مطبوعاتی در ارتباط با معضل عدم وجود تمرکز در مسائل مختلف کشور اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در کشور این است که تمرکز روی مسائل و روش حل مسئله نداریم و این اتفاق در بین مسئولان، نخبگان و یا حتی اسباب رسانه رخ می‌دهد و در مجلس هم همین مشکل وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: همه نمایندگان باید روی همه مسائل حرف و نظر داشته و قطعا یک نماینده هر چقدر هم تلاش داشته باشد باز هم نمی‌تواند به همه حوزه‌ها و حل تمامی مسائل فکر کرده و راه‌حل ارائه کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمینه شروع طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس عنوان کرد: ما ابتدا در مجلس این پیشنهاد را دادیم که تعدادی از نمایندگان روی مسائل به ویژه کشور متمرکز شوند و من روی این مسئله جمعیت متمرکز شدم، باید از این ایده و بحث تمرکز روی مسائل دفاع شود.

وی افزود: این طرح بدون یک حرکت شتاب‌زده و به صورت کارشناسی بسیار عمیق، با برگزاری بیش از 5 هزار نفر ساعت جلسات کارشناسی و بعضا جلسات 12 ساعته متعدد تصویب شد، زحماتی در این راستا از 10 سال قبل انجام شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت یک سند تصویب شد اما رهبر معظم انقلاب پیشنهاد رفتن این طرح به مجلس را ارائه کردند تا امکان نظارت بهتر باشد.

بانکی‌پور با عنوان اینکه طرح جمعیت و حمایت از خانواده اولین طرح انتخابی مجلس به‌محض آغاز کار تایید بوده ‌است، گفت: در کمیسیون فرهنگی حدود 4 ماه جلسات متعددی برگزار شد و ابتدا قصد داشتیم چارچوب طرح قبلی به هم نخورد اما وقتی وارد شدیم ایرادات جدی دیدیم و طرح 38 ماده‌ای به خاطر ابعاد گسترده جمعیت به بالاتر از 100 ماده رسید، پس از آن یک جامعه نخبگانی از فعالان جمعیت انتخاب شده و با سه مولفه امکان اجرایی کردن طرح، اثربخش بودن و پذیرش نخبگانی و مردمی این طرح را مورد بررسی قرار دادند.

متن طرح مجلس درباره جمعیت و تعالی خانواده مجلس یازدهم طرح "جوانی جمعیت" را به اتمام رساند! فیلم/ نرخ رشد جمعیت ایران به "صفر" می‌رسد!

وی ادامه داد: حدود 50 مورد از این مواد رای آورده و بقیه حذف شد، حاصل کل جمع پس از نظر منتقدان در مجلس 56 ماده باقی‌ماند و تصویب این 56 ماده حدود 3ماه وقت لازم داشت اما مجلس با مسائل متعدد کشوری مواجه بود و زمینه اجتماعی وجود نداشت به همین دلیل اصل هشتاد و پنجم اجرا شده و کمیسیون مشترک با 23 عضو از 9 کمیسیون مجلس برای بررسی و تصویب طرح تشکیل شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه نظر اداره قوانین عدم برگزاری بیش از 3 جلسه بود اما 73 جلسه طی 5 ماه با رسیدن به حد نصاب برگزار شد و درنتیجه 74 ماده با دو سوم رای اعضا به صحن رفت، در نهایت با رای 80 درصد مجلس این طرح به صورت موقت به ‌مدت 7 سال تصویب شد.

وی افزود: رئوس طرح شامل 8 حکم برای تسهیلات مسکن، 14 حکم برای تسهیلات شغلی، 6 حکم برای مشوق‌های مالی، 10 حکم برای سیاست‌های بهداشت و درمان، 14 حکم برای حوزه فرهنگ‌سازی و 7 حکم برای تسهیلات آموزشی می‌باشد.

بانکی‌پور با اشاره به مشکل جمعیت در کشور ایران بیان کرد: کشورهای دنیا در قرن بیستم عمدتا نگران انفجار جمعیت بوده و سیاست‌های محدودسازی جمعیت را تدارک می‌بینند ولی در قرن 21 نگرانی دنیا پیری جمعیت بود و عمدتا سیاست‌های کشورهای پیشرفته از شروع قرن 21 کاملا به‌سمت رشد و جوانی جمعیت رفت اما آدرس غلطی را به ایران دادند.

وی ادامه داد: ایران به‌جای اینکه در این قرن به‌سمت سیاست‌های جوانی جمعیت برود، سیاست‌های تهدید جمعیت را پیش گرفت و این چیزی است که کشورهای اروپایی برای کشورهای آفریقایی و فقیر در نظر گرفته بودند و متاسفانه کسانی ‌‌که این بحث را فهم کردند، خیانت بزرگی به کشور ما کرده و ما 21 سال از این بحث عقب افتادیم در صورتی ‌که از 10 سال پیش رهبری روی این قضیه تذکرات تندی دادند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ارتباط با کاهش نرخ باروری در 10 سال اخیر اظهار داشت: نرخ باروری ما در حال نزدیک شدن به 1.6 است و این فوق‌العاده خطرناک است درحالی‌که 10سال پیش نرخ بالاتر از این بود و مقام معظم  رهبری 40 مرتبه هشدار دادند که بالاتر برود و حتی باوجود اینکه امسال از تذکر در موضوعات مختلف صرف‌نظر کردند اما باز هم در آغاز کار مجلس این بحث جمعیت را تذکر دادند چراکه ما به چند قدمی سیاهچاله پیری جمعیت رسیدیم و این موضوع فوری است.

وی افزود: داستان سیاهچاله جمعیتی به مراتب از بحران کرونا و سایر بحران‌های تاریخ ایران‌زمین خطرناک‌تر است چون در تمام بحران‌ها بعد از حدود 15 سال کشور به وضعیت عادی برگشته ‌است ولی درصورت وقوع این سیاهچاله حدود 150 سال پس از آن درگیر این موضوع هستیم و متاسفانه پیش‌بینی می‌شود که 20 سال دیگر ایران جزو 3 کشور پیر دنیا باشد.

بانکی‌پور بااشاره به مقایسه برخی افراد مبنی بر پیری جمعیت در ایران و اروپا عنوان کرد: بعضی معتقدند که اروپا هم پیر است ولی آن‌ها ابتدا توسعه یافتند سپس طی 150 سال پیر شدند اما ما ظرف 30 سال قبل از توسعه‌یافتگی پیر می‌شویم و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

وی ادامه داد: برای تدوین طرح در سطح ملی گروه‌های زیاد کارشناسی کمک کردند و سال 1400 وقت پیگیری اجرای طرح و بحث رسانه هست، ما در این طرح بحث تسهیلات شغلی را ارائه کردیم و حسن این موضوع این است که یک موضوع فراگیر بوده و همه با آن درگیر هستند اما جمعیت نقطه اصلی نشانه گرفتن این کشور بوده و مرتب سنگ‌اندازی و به سخره گرفتن می‌بینیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ارتباط با چالش‌های پیش‌روی این طرح گفت: مهم‌ترین چالش این طرح اصل 75 قانون اساسی است که می‌گوید اگر طرح بار مالی داشته باشد باید به قبول دولت برسد و باعث شده ‌است که خیلی وقت‌ها مجلس نتواند طرحی را ارائه دهد و ما با ایجاد تغییر در برخی موارد مشوق‌های مالی از این چالش عبور کردیم و باتوجه به اینکه همه این موضوع را به عنوان مسئله جدی کشور می‌دانند، بیشترین سهم بودجه نسبت به سال‌های اخیر، امسال به جمعیت اختصاص داده شد.

وی افزود: یکی از ماده‌های طرح ما افزایش حق تاهل و فرزندآوری است که با تغییر در این ماده بار مالی آن برداشته شده و مشوق است.

بانکی‌پور در ارتباط با تسهیلات شغلی تصریح کرد: حق بهره‌برداری زمین با هدف اشتغال‌زایی برای خانواده‌های بیش از 3 فرزند، افزایش سهم محدوده سنی استخدام به‌ازای فرزند سوم، امتیاز برای تبدیل وضعیت استخدام، یک سال افزایش سنوات به‌ازای فرزند سوم و پنجم، عدم تعدیل نیرو به‌ازای 3 فرزند، امنیت شغلی زنان پس از مرخصی زایمان، عدم شیفت شب مادران تا دو سالگی فرزند، دو هفته مرخصی پدر در زمان تولد فرزند، مرخصی استعلاجی بیماری فرزند زیر 7سال برای مادر و تخفیف مالیاتی به‌ازای تعداد فرزندان از جمله تسهیلات شغلی این طرح است.

وی ادامه داد: در این طرح مخاطب هر ماده مشخص بوده، موضوع ماده به صورت صریح و واضح بیان شده ‌است و آخر طرح جامع‌انگاری سنگین تصویب شد و غیر از نظارت مجلس، ستاد ملی جمعیت در دولت و ستاد عالی نظارت در شورای انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود که ارزیابی این ستاد عالی ملاک قوه قضاییه و مجلس است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: دو ماده اثربخش برای تسهیل ازدواج توسعه خوابگاه‌های متاهلان دانشگاه‌ها و ایجاد مراکز همسریابی برای نهادینه شدن این بحث است و باتوجه به اینکه ما 7 سال فرصت عبور از تهدید ایجاد سیاهچاله جمعیت را داریم این طرح بصورت موقت تا 7 سال اجرا می‌شود.

انتهای پیام/174/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تسهیلات شغلی جوانی جمعیت بانکی پور تصویب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۵۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسرسع ساماندهی بازار آهن شادآباد و پیگیری طرح شن‌چاله‌ها در کمیسیون ماده پنج

محمدجواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸ درخصوص مصوبات، تصمیم‌گیری‌ها و نتایج حضور رئیس و برخی اعضای هیات دولت در منطقه ۱۸ پایتخت، اظهار کرد: شروع حضور رئیس‌جمهور در منطقه با بازدید از بیمارستان شهدای یافت آباد بود که ایشان درخصوص توسعه بیمارستان، دستورات لازم را صادر کرد.

وی با بیان اینکه با حضور وزیر کشور، استاندار و فرماندار تهران از مجموعه ۳۰۰ هکتاری شن چاله‌های منطقه ۱۸ بازدید شد، افزود: از آنجایی که ما یک سری توافقات با مالکین شن چاله‌ها داشتیم و روند آن در کمیسیون ماده ۵ در حال طی شدن است، طرحی که مدنظر شهرداری برای شن چاله هاست را برای وزیر کشور تشریح کردیم تا مقدمات تسریع آن فراهم شود.

خسروی ادامه داد: شن چاله‌ها هم مشکلات زیست محیطی دارند و هم مشکل ایمنی، یعنی مشکل ریزگرد‌ها را در زمان وزش باد دارند و از آنجایی که در مجاورت رودخانه کن واقع شده اند می‌توانند در زمان سیلاب خطر آفرین باشند. می‌توان با اجرای طرح مناسب این مشکلات را حل کرد و از فرصتی که برای شهر تهران ایجاد می‌کند، استفاده کرد.

شهردار منطقه ۱۸ اضافه کرد: توافقات خوبی در این دوسال در خصوص شن چاله‌ها انجام شده و مراحل کار کمیسیون ماده پنج آن در حال انجام است تا در این پروژه فرصت گردشگری برای شهر تهران ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه بازار آهن شادآباد دیگر نقطه‌ای بود که وزیر کشور به صورت میدانی از آن بازدید کرد، بیان کرد: جزو دستور کار‌ها این بود که بتوانیم نسبت به ساماندهی مناسب بازار آهن با کمک استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران و مساعدت قوه قضائیه در کوتاه مدت اقدام کنیم و بعد از آن در فاز دوم فرآیند انتقال بازار را داشته باشیم.

خسروی عنوان کرد: همچنین بازدیدی از فاز دوم پروژه شهید بروجردی داشتیم که وزیر کشور در این بازدید نسبت به تسریع رفع معارضین تاسیساتی پروژه نکات لازم را تاکید کرد تا بتوانیم امسال این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به بازدید وزیر کشور از پروژه باغ‌راه حضرت زهرا (س) گفت: این پروژه در دو منطقه ۱۷ و۱۸ واقع شده که قریب به ۹ کیلومتر است که حدود ۶ کیلومتر آن در منطقه ۱۸ قرار دارد. از وزیر کشور در خواست کردیم که صحبت‌هایی با مجموعه مرتبط در دولت و وزیر راه و شهرسازی داشته باشد تا با همراهی و کمک آنها این پروژه را زودتر به نتیجه برسانیم.

وی در پایان با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هکتار از مساحت منطقه ۱۸ در بافت فرسوده است، خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور، وزرا و شهردار تهران بحث بافت فرسوده دو منطقه ۱۷ و ۱۸ نیز مطرح و قرار شد بررسی‌هایی درخصوص ارائه بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده انجام و روند نوسازی آن تسریع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • تسرسع ساماندهی بازار آهن شادآباد و پیگیری طرح شن‌چاله‌ها در کمیسیون ماده پنج
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • مصوبات کمیسیون‌ها درباره اسقاط خودرو و قیمت‌گذاری آرد و نان
  • برگزاری رویداد جوانی جمعیت یک اتفاق بزرگ است
  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس