Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-02@23:30:31 GMT

راه پرفراز و نشیب آموزش مجازی

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۶۸۹۱

راه پرفراز و نشیب آموزش مجازی

اگر خواسته باشیم مهم‌ترین عیب را برای دانش آموزان در آموزش مجازی مطرح کنیم، میتوان گفت که دور شدن از تعامل و کار گروهی هست که میتواند در آینده دانش آموزان را بیشتر فردگرا وب ه دور از کار گروهی بار بیاورد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد جواد صداقت؛ شاید در آینده از کرونا به عنوان بزرگترین چالش بشر نام ببرند، زیرا کرونا نه تنها بر سلامت انسان‌ها تاثیر گذار بود وتهدید کننده بلکه بر تمام جنبه‌های مهم زندگی انسان تأثیر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ما می‌خواهیم توضیح مختصری بدهیم از آنچه که گذشت بر آموزش و تحصیل در ایام کرونا.

تقریبا پارسال همین موقع بود که دانشگاه‌ها تعطیل شدند و مدارس هم کم کم بسته شدند با توجه به نقاط مختلف کشور وشیوع کرونا تنها چیزی که از روز تعطیل شدن دانشگاه در ذهن‌ها مانده این جمله دانشجویان بود که میگفتن که هفته دیگه برمیگردیم وکلاس‌ها دایر خواهد شد، اما الان اسفند ۹۹ ویک سال از تعطیلی دانشگاه‌ها گذشت واین این مهمان ناخوانده هنوز هست وبه نظر می‌رسد که حالا حالا‌ها مهمان ما خواهد بود.

اما از این بحث که عبور کنیم بعد از چند هفته که از تعطیلی محیط‌های آموزشی گذشت صحبت‌های زیادی برای بحث ادامه آموزش و تحصیل دانش آموزان و دانشجویان مطرح شد. اولین اتفاق تولید محتوای تلویزیون بود که دروس دانش آموزان را پوشش داده بود و بعد از مدتی کوتاه نرم افزار شاد هم ارائه شد و یک راه ارتباطی بین دانش آموزان و معلم خودشان ایجاد شد که در آن زمان تاثیر زیادی داشت.

اما مدتی که از آموزش مجازی گذشت کم کم در مورد معایب و مزایای آموزش مجازی صحبت‌های زیادی مطرح شد.
اما به نظر من ابتدایی‌ترین عیب آموزش مجازی این نکته بود که جامعه هدف آموزش مجازی که دانش آموزان بودند با محیط ونرم افزار‌های آموزش مجازی آشنایی نداشتند.

حالا یک تعدادی از دانش آموزان، چون که والدین تحصیل کرده داشتند سریعتر یاد گرفتند، ولی بحث ما آن دسته از دانش آموزان هست که اکثرا در مناطق روستایی هستند و در این مناطق اکثر والدین سواد خواندن و نوشتن ندارند و این عامل باعث شد تا دانش آموزان این مناطق دیرتر با این فضا آشنا شوند.

اما عیب دیگر که میتوان گفت آموزش مجازی بسیار خستگی آور هست برای دانش آموزان از انجا که این دانش آموزان در محیط مدرسه با دوستانشان بازی‌های زیادی میکردند وبا معلمانشان ارتباط نزدیکی داشتند حالا همه این فعالیت‌ها بسنده شده به یک گروه کلاسی واین‌ها باعث خستگی و بی انگیزگی دانش آموزان شده است.

اما اگر خواسته باشیم به یکی از معایب دیگر آموزش مجازی بپردازیم بحث عدم دسترسی همه دانش آموزان به گوشی هوشمند مطرح می‌شود که طبیعتاً عده‌ای از دانش آموزان با توجه به شرایط خانواده به گوشی هوشمند و حتی رایانه دسترسی ندارند و یکی دیگر از ضعف‌هایی که در آموزش مجازی وجود دارد بحث نبود اینترنت است در برخی نقاط که عموما روستا‌ها هستندامکان متصل شدن به نرم افزار‌ها و سامانه‌های آموزشی وجود ندارد.

اما عیب دیگری که میتوان اشاره کرد این بحث است که دانش آموزان مدت زیادی را با موبایل ورایانه سپری می‌کنند واین امر طبیعتاً می‌تواند هم برسلامت جسم وهم روح دانش آموزان تاثیر بگذارد و هنوز راهکار مناسبی برای این مشکل اشاره نشده شاید شما بگویید که فقط در زمان کلاس موبایل و رایانه در اختیار دانش آموزان باشد و می‌شود این مورد را کنترل کرد، ولی وقتی تمام فعالیت‌های فیزیکی دانش آموزان محدودشده آن‌ها روی به موبایل وبازی‌های رایانه‌ای آورده اند. وسعی می‌کنند که اوقات فراغت خودشان را با موبایل وبازی‌های رایانه‌ای سپری کنند، اما اگر خواسته باشیم مهم‌ترین عیب را برای دانش آموزان در آموزش مجازی مطرح کنیم.

میتوان گفت که دور شدن از تعامل و کار گروهی هست که میتواند در آینده دانش آموزان را بیشتر فرد گرا وبه دور از کار گروهی بار بیاورد. اما وقتی حرف از مزایای آموزش مجازی می‌شود صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود که حتما شما هم شنیده اید مثلا در دسترس بودن عدم محدودیت مکانی و زمانی.

اما میتوان گفت که نمی‌شود زیاد روی مزایای آموزش مجازی مانور داد، چون که در کل جهان اصل اول آموزش حضوری هست ودر مواقع اضطرار مثل ایام همه گیری کرونا آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری هست. یعنی در مواقعی که هیچ راه کاری برای ادامه آموزش به شیوه حضوری نداریم از آموزش مجازی استفاده کنیم  ودر شرایط کنونی جهان تنها راه ادامه آموزش همین آموزش مجازی وازراه دور هست با پلتفرم‌های مختلف.

پس میتوان نتیجه گرفت آموزش مجازی میتواند مکمل بسیار خوبی برای آموزش حضوری باشد، ولی به تنهایی نمی‌تواند مانند آموزش حضوری عمل کند. به امید روزی که مستمع خبر کرونا از بین رفت باشیم.

 

محمد جواد صداقت - عضو شورا مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آموزش مجازی مدارس دانشگاه یادداشت دانشجویی دانش آموزان آموزش مجازی آموزش حضوری کار گروهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۶۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت طرح مسئله برای دانش آموزان در موضوع آب

ایسنا/اردبیل رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: بحث آب بحث کوتاه مدت نیست بلکه باید طرح مسئله بشود و آب را دانش آموزان یک مسئله بدانند.

حسام رسولی، ۱۳ اردیبهشت در کارگاه آموزشی رابطان طرح داناب استان اردبیل که به همت جهاددانشگاهی استان اردبیل در سالن اجتماعات شرکت مخابرات برگزار شد، ضمن گرامی داشت هفته مقام معلم اظهار کرد: جامعه محصول هنر و فکر معلم و قطعا هر موفقیتی در جامعه حاصل پرورش و آموزش معلمان است و اگر نقصی در جایی وجود دارد از آن  ناشی می شود که حرف معلمان خود را خوب گوش ندادیم.

رسولی ادامه داد: برای جلوگیری از بحران های جامعه و بحران های تدریجی مثل بحران بیکاری، بحران کاهش جمعیت و شیب هرمی جمعیت که به سمت پیری پیش می رود و همچنین بحران های اعتیاد و یکی از بحران های مهم جهان که با آن مواجهیم بحث بحران آب، نیازمند برنامه ریزی مدون، منطقی و علمی هستیم.

 وی افزود: دنیا با دو بحران هویت و آب مواجه است که هر دو نیازمند ایفای نقش معلم است و در استان ما نیز معضل آب  محرز شده، بگونه ای که در دوره آبیاری در منطقه آمار مراجعه به پزشکی قانونی زیاد می شود و علت آن تنش آبی در روستاها و همچنین شهرها است.

رییس جهاددانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: ما بایستی علاوه بر پرداختن به بحث کیفیت آب، کمیت آب را نیز در نظر داشته باشیم که در بحران آب تاثیر گذاشته و در این حال، شرکت آب منطقه ای، آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی دست به دست هم داده اند تا بتوانند نقطه شروعی در جلب مشارکت کسانی باشند که پیرو برنامه مدون اهداف طرح داناب را به جلو ببریم.

وی اذعان کرد: بحث آب بحث کوتاه مدت نیست بلکه باید طرح مسئله شود و آب را دانش آموزان یک مسئله بدانند بنابراین دانش آموزان ما که ذهنشان خلاق است حتما برای این مسئله و مشکل راه حل پیدا خواهند کرد.

رسولی خاطرنشان کرد:  این طرح را باید برای نسل جدید طرح مسئله کنیم و مطمئنا نسل جدید با کمک علم و فناوری خود این مسئله را حل خواهد کرد.

در وضعیت بحران آب در استان قرار داریم

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای استان اردبیل نیز در این کارگاه با اشاره به اهداف طرح داناب گفت: طرح داناب با هدف ایجاد مشارکت کلیه بهره برداران و کلیه ذینفعان که از منابع آب استفاده می کنند شکل گرفته که در واقع بحث نجات آب است.

فراهم کاظمی آذر اظهار کرد: در حال حاضر در وضعیت بحران آب در استان قرار داریم و امیدوار هستیم که بتوانیم با کمک آموزش دهندگان و معلمان به اهداف مورد نظر این طرح برسیم.

سفیران نجات آب در استان باشیم

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این رویداد آموزشی گفت: در طرح داناب در راستای افزایش مثبت و تغییر نگرش و به عنوان سفیرانی که بتوانیم در جهت حفظ و نگهداری محیط زیست و نجات آب کار بکنیم، نقش داریم.

محمود مشکی با بیان اینکه برای پیش بینی طرح داناب و پیشگیری از بحران آب نیازمند همکاری معلمان و مدیران مدارس هستیم، اظهار کرد: باید دانش اموزان را به سمتی هدایت کنیم که در کنار بحث درس در مدرسه به مسئله های مختلف تز جمله آب ورود کنند.

وی افزود: ما با چهار نوع ارتباط مواجه هستیم ارتباط با خود، ارتباط با دیگران، ارتباط با خدا و ارتباط با طبیعت که همه این ارتباط ها در سند تحول موقعیت آفرین هستند.

مشکی ادامه داد: شناخت مهم ترین پایه حرکت است و در موضوع آب  بحث شناخت و آموزش اهمیت موضوع حائز اهمیت است.

وی افزود: بین افکار و رفتار رابطه است و مبنای هر چیزی و عملی با توسعه آموزش است بنابراین بحث مدیریت در مسئله آب حائز اهمیت است تا فرصت های جدید در توسعه ایجاد شود.

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: بر اساس جامعه آماری ما که زیاد هم می باشد، در کلاس های درسی انتظار از معلمان و مدیران این است که بتوانیم اکثریت دانش آموزان را از این آموزش های طرح بهره مند کنیم و آموزش کیفی در این بحث در اولویت می باشد.

وی اذعان کرد: با اجرای پویش و اطلاع رسانی ها، استفاده از پوسترها و وسایل آموزشی امیدوار هستیم که بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

مشکی در پایان بیان کرد: دانش آموزان دوره اول متوسطه در پایه های هفتم، هشتم و نهم در مناطق نوزده گانه استان از آموزش های داناب بهره مند خواهند شد و این با کمک کلیه عوامل مدارس اعم از مدیران معلمان و کلیه نواحی آموزشی خواهند بود.

در ادامه این کارگاه آموزشی از پوستر مفهومی طرح داناب رونمایی شد و کارشناسان و متخصصان شرکت آب منطقه ای استان، به ارائه مباحث آموزشی و تبیینی پیرامون طرح داناب پرداخته و به سوالات حاضران پاسخ دادند.

طرح داناب در استان اردبیل با همکاری شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش و مشاوره اجرایی جهاد دانشگاهی استان اردبیل اجرایی می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت طرح مسئله برای دانش آموزان در موضوع آب
  • جشنواره «صدای پای خورشید» در همدان
  • آموزش رایگان معلم بازنشسته به کودکان کار
  • اجرای طرح «روز دفتر مدرسه» در آموزش و پرورش سمنان/ کار معلم در هیچ زمانی فراز و نشیب نداشته و معلم همیشه معلم است
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • اجرای دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در استان قزوین
  • نواخته شدن زنگ سپاس از معلم در کردستان
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی