Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین گوی شناور صادراتی پایانه نفتی جاسک با ظرفیت طراحی بارگیری یک‌میلیون بشکه نفت خام در روز، نصب و وارد مرحله راه‌اندازی شد.

به گزارش برنا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، وحید مالکی، سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک با اعلام تکمیل ساخت نخستین مسیر انتقال و بارگیری نفت‌خام از این پایانه صادراتی گفت: نخستین گوی شناور (SPM) صادراتی با ظرفیت طراحی ۱۱ هزار مترمکعب در ساعت نفت‌ﺧﺎم ﺳﺒﮏ و ﺳﻨﮕﯿﻦ و ﻧﯿﺰ ﻣﯿﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی، پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه، ۲۸ اسفندماه) ازسوی شناور سی‌مستر در موقعیت فراساحلی این پایانه در منطقه کوه‌مبارک استان هرمزگان نصب و وارد مرحله راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی وزن این سازه دریایی به همراه اتصالات جانبی آن را نزدیک به ۸۰۰ تن اعلام کرد و افزود: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این گوی شناور که طراحی، ساخت و نصب آن ازسوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران انجام شده است، امکان بارگیری و صادرات نفت‌خام سبک، سنگین و نیز میعانات گازی به وسیله نفتکش‌هایی با سایز VLCC فراهم می‌شود.  

سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک با اشاره به تصمیم راهبردی دولت مبنی بر احداث یک پایانه نفتی در سواحل مکران به‌منظور افزایش ظرفیت و تنوع‌بخشی به مبادی صادرات نفت‌خام و میعانات گازی کشور اظهار کرد: از ابتدای امسال به صورت همزمان، فعالیت‌های مهندسی، تأمین کالا و اجرای پروژه شروع شده است که رکورد مناسبی از داخلی‌سازی را هم به همراه دارد.

به گفته مالکی، این طرح، با راه‌اندازی بخش زودهنگام پایانه نفتی جاسک که هم‌اکنون به پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی رسیده است، فصل جدیدی از معاملات انرژی در کشور آغاز و ایران به پایانه صادراتی نفت در نزدیکی اقیانوس هند مجهز می‌شود.  

وی امنیت اقتصادی بیشتر برای خریداران نفت ایران، کاهش مسیر نفتکش‌ها، کاهش زمان تقاضا تا عرضه نفت‌خام و میعانات گازی، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه، زمینه‌سازی برای ساخت صنایع پایین‌دست در منطقه مکران و در نهایت کاهش وابستگی به گلوگاه تنگه هرمز را از جمله مزایای احداث پایانه نفتی جاسک برشمرد و پیش‌بینی کرد با انجام عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری از فاز نخست در بهار ۱۴۰۰، این پایانه آماده بارگیری نخستین محموله صادراتی نفت‌خام از دریای عمان باشد.  

طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در قالب قرارداد EPC به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۶۰ میلیون یورو، شامل سه مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستم‌های اندازه‌گیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، سه مجموعه چندراهه دریایی و سه مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی به کنسرسیومی متشکل از دو شرکت داخلی «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» و «گاما» واگذار شده که مقرر است فاز نخست آن اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرمایه شرکت ملی نفت ایران نفت نفت و گاز وزن پایانه نفتی جاسک راه اندازی گوی شناور نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۷۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز

به گزارش صدای ایران از ایسنا،اکبر فرج نیا در آیین تجلیل از پیشکسوتان صنعت برق تبریز با بیان اینکه توزیع نیروی برق تبریز همچون خانواده، صمیمی و همدل است، اظهار کرد: صنعت برق آذربایجان از نظر دانش و عمل مثال‌زدنی بوده و سخت‌ترین مشکلات با تلاش و همت کارکنان به نتیجه مطلوبی رسیده است.

وی افزود: خدمت در صنعت برق افتخار بزرگی است و دلیل این افتخار نیز حضور پیشکسوتانی است که طی سال‌ها چراغ راهی برای این صنعت بوده‌اند و در کنار آنها درس زندگی آموخته‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تجربیات پیشکسوتان برق در سطح ملی، اضافه کرد: خاطرات و تجربیات پیشکسوتان صنعت برق باید در قالب تاریخ شفاهی و انتقال دانش، ثبت و به نسل‌های حاضر و آینده منتقل شود.

وی با اشاره به تأسیس اولین کارخانه برق تبریز به سال ۱۲۸۱ توسط قاسم خان والی، ادامه داد: با توجه به قدمت تاریخی برق و روشنایی در تبریز، اولین موزه روشنایی تبریز با همکاری مجموعه‌دار و تاریخ‌شناس بزرگ تبریز آقای رضا سرابی توسط شرکت برق تبریز راه‌اندازی خواهد شد.

در ادامه این نشست رضا سرابی مجسمه‌ساز و موزه‌دار، محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها اصلی من ایجاد موزه برق و روشنایی تبریز بود، گفت: در گذشته که تولید برق به شکل امروزی وجود نداشت، برخی کارخانه‌های بخش خصوصی عهده‌دار تأمین برق بودند که آثاری از آن دوران باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه در حدود ۵۰۰ نوع وسایل و لوازم روشنایی از چهار هزار سال پیش جمع‌آوری و تعدادی از آنها در موزه شهرداری تبریز به نمایش گذاشته شده است، گفت: در نخستین سال‌های ورود برق به ایران فقط در منازل رجال، برق وجود داشت و تصویر شاهان قاجار بر روی لامپ‌های سفارشی آن زمان نقش بسته شده که این نوع لامپ‌ها منحصر به‌فرد بوده و حتی در موزه برق تهران نیز وجود ندارد و ان‌شاءالله در موزه روشنایی تبریز به نمایش گذاشته خواهد شد.

سرابی با اشاره به لزوم ثبت خاطرات پیشکسوتان به‌عنوان تاریخ شفاهی، ادامه داد: امروزه موزه‌ها به سمت تاریخ شفاهی پیش می‌روند و این موضوع از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی افزود: آثار به‌جای مانده از گذشتگان قابل ارزش‌گذاری مالی نیست چرا که متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده این شهر است و نسل‌های آینده باید با تاریخ و سختی‌های برق آشنا شوند.

به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز، طی این مراسم قبض برقی که متعلق به ۱۱۸ سال پیش یعنی مربوط به دوره قاجاریه و پس از دوران جنگ مشروطه بوده توسط رضا سرابی مجسمه‌ساز و موزه‌دار، محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی به مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز به عنوان نخستین اثر موزه برق و روشنایی تبریز اهدا شد.


دیگر خبرها

  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • پایانه صادراتی قوی برای زنجیره ارزش کشاورزی مازندران نداریم
  • شاخص‌های ایمنی صادرات در پایانه‌های نفتی ارتقا یافت
  • سیستم تله‌متری بارگیری میعانات گازی در مدار قرار گرفت
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • اقدامات فرهنگی باید باعث امیدآفرینی در جامعه شود
  • (عکس) ساخت اسکله شناور در سواحل غزه
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود