Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با مهر با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «با کسانی که با ما دشمنی نمی‌کنند، از هر دین و مذهبی باشند، دشمنی نداریم»، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما با هر کشوری که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی نکند، دشمنی نداریم بلکه از در دوستی با آنان ارتباط برقرار می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه کشورهای دنیا برای جمهوری اسلامی ایران در چهار دسته قرار می‌گیرند، افزود: در وهله اول کشورهایی هستند که با ایران دوست هستند و همکاری دارند و با آنان اشتراکات اعتقادی و معنوی داریم و زیرساخت‌های اعتقادی و مبانی فکری‌مان به یکدیگر نزدیک است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: طبیعتاً هر کمکی که از دستمان برآید البته در صورتی که به منافع مردم خودمان آسیبی وارد نشود، به این کشورها می‌کنیم و آنها را از خودمان می‌دانیم. منافع خودمان را منافع آنان و منافع آنان را منافع خودمان می‌دانیم و ارتباط دوستی و برادری با آنان داریم.

ذوالنور افزود: در مقابل یک سری دیگر از کشورها هستند که با ما اشتراکات اعتقادی و معنوی ندارند و از نظر مبانی اعتقادی و فکری یکی نیستیم اما با آنان ارتباط و تعامل داریم و به هم کمک می‌کنیم.

وی گفت: ما با این کشورها تخاصم نداریم و این کشورها هم با ما دشمنی نمی‌کنند و متناسب با منافعمان با هم رفتار می‌کنیم. اگر آنان یک قدم برای همکاری با ایران بردارند، ما هم یک قدم برمی‌داریم و اگر یک قدم عقب بروند، ما هم به همان میزان عقب‌نشینی می‌کنیم و به تناسب منافعمان با این کشورها رفتار می‌کنیم و رفتار خود را تنظیم می‌کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه ارتباط ایران با بسیاری از کشورها در این دسته می‌گنجد، اظهار داشت: ارتباط ایران با کشوری مانند چین در این دسته است، به این معنا که آنها به ما کمک می‌کنند، ما هم به آنان کمک می‌کنیم.

ذوالنور اظهار داشت: دسته بعدی کشورهایی هستند که ممکن است نسبت به ایران اظهار بیگانگی کنند و با ما همراهی نکنند. برای مثال بسیاری از کشورهای اروپایی در این دسته قرار دارند و با ایران همکاری ندارند و با عدالت و انصاف با کشورمان رفتار نمی‌کنند اما دشمنی خاصی هم با ما ندارند.

وی با بیان اینکه ما حساب اتحادیه اروپا را با کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و انگلیس یکی نمی‌دانیم، تصریح کرد: اغلب کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورها در نقاط مختلف جهان در این دسته قرار دارند که ممکن است با ایران همراهی چندانی نداشته باشند، اما خصومت آشکاری هم با ما ندارند و اقدام خاصی علیه ایران انجام نمی‌دهند. ما هم هیچ خصومتی با این کشورها نداریم و حتی اگر بتوانیم روابطمان را با آنان بهبود ببخشیم و موانع ارتباطمان را برطرف کنیم، قطعاً این کار را می‌کنیم و سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون همین بوده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس اظهار داشت: دسته بعدی کشورهایی هستند که نه تنها با ما همکاری ندارند و دوستی نمی‌کنند، بلکه حالت بی طرفی هم ندارند و در مقابله با منافع جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند و در هر کجا که بتوانند، به ملت ما آسیب می‌زنند.

ذوالنور افزود: جمهوری اسلامی ایران حتی با این کشورها هم شروع کننده دعوا نیست و حتی به آنان هم توصیه می‌کنیم که از این موضع خود کوتاه بیایند و موضع درستی را اتخاذ کنند. اما اگر بخواهند خصومتشان را تداوم ببخشند، ما هم چاره‌ای جز اقدام متقابل نداریم و برای دفاع از منافع و حقوق ملتمان از در دشمنی و مقابله با مثل با آنان برخورد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در واقع، در اینجا یک میدان زورآزمایی ایجاد می‌شود و اگر در این میدان آنان بخواهند اراده شان را بر ما تحمیل کنند، ما در مقابل آنان می‌ایستیم و اگر از مواضع خصمانه خود عقب‌نشینی کنند، به هر میزانی که عقب نشینی کنند، ما هم عقب‌نشینی می‌کنیم و اگر بخواهند در ارتباط با ایران بی تفاوت باشند، ما هم بی تفاوت می‌شویم.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: ما در جهت تحقق منافع ملتمان، نمی‌توانیم نسبت به دشمنان ایران از در ضعف و سستی و وادادگی رفتار کنیم چرا که اظهار عجز در مقابل آنان کار درستی نیست و ما در این شرایط باید به صورت محکم از منافع ملتمان دفاع کنیم. این مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است و از این به بعد هم ما آن را ادامه می‌دهیم.

ذوالنور با بیان اینکه عدم لغو تحریم‌ های ضد ایرانی از سوی آمریکا و همراهی اروپا را می‌توان مصداق دشمنی آنان با ایران دانست، گفت: آمریکا و تروئیکای اروپا بنیان‌گذار تحریم‌ها علیه ایران هستند و از در خصومت و جنگ با ایران وارد می‌شوند. این کشورها اگر زورشان برسد، به افرادی مانند صدام که جنگ علیه ایران تحمیل کردند، کمک می‌کنند. اگر زورشان برسد، کشتی و هواپیمای ایرباس ما را مورد هدف قرار می‌دهند، اگر زورشان برسد، از جنگ نیمه سخت و جنگ‌های امنیتی استفاده می‌کنند و جریان ضد انقلاب و تروریست‌ها را علیه ما تجهیز و تقویت می‌کنند.

وی ادامه داد: این کشورها دشمن ایران هستند و اگر دستشان برسد، تحریم اقتصادی، علمی، فنی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی علیه ما اعمال می‌کنند و در همین چند سال هم این کارها را انجام دادند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: البته ما برخی از کشورها را علی رغم اینکه در تحریم علیه ایران شریک هستند، دشمن خود نمی‌دانیم. برای مثال، برخی از کشورها حیات خود را در گروی این می‌بینند که گوش به فرمان آمریکا باشند چرا که هیچ گونه استقلالی ندارد و به نوعی مجبور هستند که تحریم‌های آمریکا را در مورد ایران انجام دهند که البته به قصد دشمنی با جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه به این علت است که آنان توانایی ایستادگی در مقابل آمریکا را ندارند. این کشورها به جهت فشارهای آمریکا، در برنامه تحریم ایران شریک هستند که ما به آنان به عنوان دشمن خود نگاه نمی‌کنیم بلکه سعی می‌کنیم که روابطمان را با آنان بهبود ببخشیم و تحریم دشمن را دور بزنیم.

ذوالنور گفت: محور اصلی دشمنی علیه جمهوری اسلامی ایران، نظام سلطه است که آمریکا در نظام سلطه ستون فقرات است و تروئیکای اروپا اضلاع آن هستند و کشورهایی مانند کانادا و عربستان ماهیچه‌های این ستون فقرات هستند و به آنان کمک می‌کنند. ما به مابقی کشورها اینگونه نگاه نمی‌کنیم و لذا باید با یک نگاه تفصیلی به کشورهای دنیا نگاه کنیم و همه کشورها را نمی‌توانیم با یک چشم ارزیابی کنیم.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تحریم عربستان تروئیکای اروپا جمهوری اسلامی ایران علیه ایران عقب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۸۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با صدور قطعنامه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کردند و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدند.

در این قطعنامه که یک نسخه آن در تارنمای پارلمان اروپا منتشر شد، قانون‌گذاران اروپایی خواستار تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران شدند. آنها در تداوم حمایت تمام‌قد غرب از رژیم تروریستی صهیونیستی به ابراز تاسف از تجاوز این رژیم علیه کنسولگری ایران بسنده و اشاره کرده‌اند که اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک باید طبق قوانین بین المللی رعایت شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا در بخش دیگری از قطعنامه جانبدارانه‌ای که امروز صادر شد، ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس و سیاه‌نمایی درباره نقش ایران در منطقه، از تصمیم اخیر شورای وزیران امور خارجه اتحادیه برای تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم ایران استقبال کرده و خواستار افزودن فوری نام اشخاص و نهاد‌های نظامی ایرانی در فهرست تحریم‌ها شدند.

آنها همچنین درخواست غیرقانونی افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی را تکرار کرده و از جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اقدام در این زمینه شدند.

بر اساس گزارش‌ها بورل قرار است فهرست تحریم‌های جدید علیه ایران را در پی عملیات وعده صادق ارائه کند؛ وی با این حال تصریح کرده است که شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان نهاد به اصطلاح تروریستی، بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست.

او هفته پیش در نشست با خبرنگاران در این باره گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

قانون‌گذاران اروپایی در فراز دیگری از این قطعنامه به توافق سال ۹۴ اشاره کرده و بدون توجه به خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از این توافق و بدعهدی کشور‌های اروپایی عضو برجام، خواستار پایبندی کامل ایران به تعهدات خود شدند.

گفتنی است که ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد، اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

این درحالیست که ایران با وجود بدعهدی طرف مقابل، حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین با هدف حفظ توافق برجام نشان داد، اما تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که علاوه بر تضمین طرف‌های مقابل به پایبندی، تحریم‌ها را به صورت موثر و قابل‌راستی آزمایی رفع کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود
  • رئیسی: همکاری‌ها برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها علیه دو ملت ایران و سریلانکا باید تقویت شود
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختار‌های جدید/ ۵ پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت جهانی اطلاعات
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختارهای جدید
  • سفر به ایران قدیم؛ لشکر شاه با کوچکترین خط می‌توانست از هم بپاشد
  • حمله به کنسولگری ایران در دمشق خطای بزرگ رژیم صهیونیستی بود
  • حمله به کنسولگری ایران در دمشق اشتباه رژیم صهیونیستی بود
  • نشست تحلیل ریشه های دشمنی امویان با حضرت حمزه(س) برگزار می شود