Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:51:50 GMT

تاکید بر پایان جنگ در افغانستان در نشست مسکو

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۸۶۷۲

تاکید بر پایان جنگ در افغانستان در نشست مسکو

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو، شامل روسیه، چین و آمریکا و نیز پاکستان روز پنجشنبه بیانیه ای را صادر کردند که در آن بر لزوم تحقق خواسته ملت افغانستان برای برقراری صلح عادلانه در این کشور تاکید شده است.

طرف های شرکت کننده در نشست مسکو در بیانیه خود خاطرنشان کردند که صلح پایدار در افغانستان فقط از طریق حل و فصل سیاسی و راه مذاکره امکانپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 در بیانیه گفته شده است : ما از همه طرف های مناقشه در افغانستان دعوت به کاهش خشونت ها در این کشور می کنیم و از گروه طالبان هم می خواهیم از حملات بهاره برای جلوگیری از تلفات انسانی و به منظور ایجاد شرایط برای دستیابی به حل و فصل سیاسی از راه مذاکره خودداری کند.  

کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو از طرف های مذاکره کننده در افغانستان خواستار آغاز گفت و گوها در مورد مسائل اساسی ازجمله ایجاد شرایط برای صلح و ثبات در این کشور و محتویات نقشه راه سیاسی شدند تا منجر به تشکیل کابینه دولت فراگیر شود. 

در بیانیه آمده است: در این زمان حساس، چهار کشور (روسیه، چین، آمریکا و پاکستان) از طرف های مناقشه افغانستان می خواهند وارد مذاکره شده و توافقنامه صلح امضا کنند تا به جنگ چهل ساله در افغانستان پایان دهد.

«همان طور که در قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل گفته شده است، ما از احیای امارت اسلامی در افغانستان حمایت نمی کنیم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی می خواهیم بطور آشکارا با شرکای از گروه طالبان به منظور دستیابی به راهکار در مذاکرات همکاری کند.» 

در ادامه بیانیه خاطرنشان شده است: در بیانیه به تامین امنیت افغانستان و کمک به این کشور توجه خاص می شود. ما از همه افغانها ازجمله دولت این کشور و گروه طالبان می خواهیم تا تضمین کنند که گروه های تروریستی و افراد بطور انفرادی از خاک افغانستان برای تهدید امنیتی سایر کشورها استفاده نمی کنند.

شرکت کنندگان در نشست افغانستان در بیانیه خود خاطرنشان کردند که توافقنامه صلح باید حاوی ماده ای در دفاع از حقوق همه مردم افغانستان ازجمله زنان، مردان، کودکان، قربانیان جنگ و اقلیت های قومی و در راستای تمایل مردم افغانستان برای توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور خود باشد.  

 در نشست مسکو علاوه بر نمایندگان کشورهای روسیه، چین ، آمریکا و پاکستان به عنوان طرف های اصلی و نیز طرف های افغانی، نمایندگانی از قطر و ترکیه نیز حضور داشتند. 

برچسب‌ها مسکو روسیه وزارت امور خارجه روسیه افغانستان طالبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو روسیه وزارت امور خارجه روسیه مسکو روسیه وزارت امور خارجه روسیه افغانستان طالبان اخبار کنکور نشست مسکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۸۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا در گفتگویی گفت: ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و اآریکا پرداخته، متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نواف ابراهیم، کارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه با برنامه راهبرد شرقی با بیان این که ایران و روسیه در سوریه فعالیت و همکاری را شروع کردند، یادآوری کرد: به برکت همین همکاری گروه‌های تروریستی عقب رانده شدند و باید خاطرنشان کرد که ایران اهمیت فوق‌العاده‌ای در دستگاه سیاست خارجی روسیه دارد.

در این‌ رابطه گفتگویی درباره موضوعات مختلف میان ایران و روسیه شکل‌گرفته است و با نگاه همه‌جانبه دو کشور، در سوریه نقطه عطفی را بر جا گذاشتند.

 مدیر بخش بین‌الملل "راسیا سگودنیا" افزود: طی دو سال اخیر که در دنیا تحولات عجیب‌وغریب را می‌بینیم، همکاری دو کشور تا حدودی ادامه دارد و روابط و همکاری‌ها در سطح منطقه‌ای شدت خود را نگه داشته و سطوح مختلفی پیدا کرده است.

ابراهیم ادامه داد: در چند سال اخیر ایران از طریق تحریم ایزوله شده و لذا روابط ایران و روسیه در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی با بیان این که پس از دو سال، اتفاقات در سوریه متوقف شده، گفت: امروز شاهد هستیم که دو کشور هم صدا شدند و نظرات مشترکی در مورد سوریه دارند.

ابراهیم با اشاره به بخشی از سخنان پوتین گفت: پوتین طی یک سخنرانی اعلام کرده بود روسیه در مقابل سوریه نگرانی خاصی ندارد؛ بلکه بر مسائل این کشور متمرکز است. ایران به‌عنوان یک بازیگر بزرگ منطقه‌ای در داخل سوریه فعالیت خود را انجام می‌دهد؛ ما هم شانه‌به‌شانه ایران فعالیت خود را در این کشور ادامه خواهیم داد.

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا افزود: در دنیا نگرانی‌هایی وجود دارد که می‌تواند همکاری ایران و روسیه را تحت‌الشعاع قرار دهد و یکسری مسائل پدیدآمده که بر روابط دو کشور در زمینه‌های ژئوپلیتیک، فرهنگی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد؛ خاصه در موضوع برهم‌زدن نظم تک قطبی در دنیا!

ابراهیم در این باره توضیح داد: مثلاً روسیه همکاری‌هایی را با رژیم صهیونیستی دارد که ممکن است مشکلاتی را در زمینه همکاری ایران و روسیه پدید آورد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیرون‌راندن گروه‌های تروریستی از جمله جبهة النصره از منطقه گفت: نقش ایران به‌گونه‌ای است که روسیه نمی‌تواند بین منطقه و سوریه یکی را برگزیند.

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا افزود: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی در دنیا شکل‌گرفته که تعارض و همپوشانی منافع را پدید آورده و موجب شده کشورها صفر و صدی به مسئله نگاه نکنند.

در این‌ بین بسیاری معتقدند برای تسلط بر منطقه باید سوریه را در اختیار بگیرید و نگاه دیگر می‌گوید اگر روسیه را از آن خود کنید، بر کل دنیا مسلط خواهید شد و این همپوشانی منافع قدری بر پیچیدگی مسائل افزوده است.

ابراهیم در ادامه سخنان دیگر مهمان برنامه که تأکید کرد روسیه برای ماندن در منطقه باید با ایران بماند، گفت: بنده با این موضوع هم نظر هستم. در سوریه با مثلث ایران، ترکیه و روسیه روبه‌رو هستیم و دیگر کشورها کمتر نقش کلیدی را ایفا می‌کنند؛ از جمله امریکا و فرانسه. همچنین ایران و روسیه با ایفای نقش، امنیت ملی را فراهم کرده و صلح را برای مردم خود آوردند و روسیه به‌نوعی کمک‌های بشردوستانه را به سوریه آورد.

وی افزود: همه از ارتباط ایران و روسیه برای حفظ ثبات در سوریه اطلاع دارند؛ ولی پس از اتفاقاتی که برای ایران در پی تحریم افتاد، ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و آمریکا پرداخته و متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند.

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیهایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل وارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه