Web Analytics Made Easy - Statcounter

از آغاز توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران که با پایان یافتن ضرب‌الاجل پنجم اسفندماه و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی رقم خورد تاکنون، طرف غربی اعم از اروپا و آمریکا تلاش گسترده‌ای برای ایجاد اخلال در این روند انجام داده‌اند.

نکته قابل توجه در این کارشکنی اینجاست که طراحی صورت گرفته از سوی ایران در این اقدام مقابله‌ای و عزم و اراده انجام بدون تنازل آن، نه تنها خارج از چارچوب برجام نیست، بلکه اقدامی است برای حفاظت از برجام که حیات آن بسته به اجرای تعهدات مورد توافق از سوی همه طرف‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از همین رو؛ اروپا و آمریکا طی ۲۰ روز گذشته طی چند مرحله سعی کرده‌اند به اشکال مختلف مانع تحقق اهداف این اقدام ایران شوند و با اتخاذ رویکردی مزورانه تلاش می‌کنند تا با استفاده از «دیپلماسی اجبار» و بدون اجرای تعهدات خود، ایران را مجبور به توقف برنامه کاهش تعهدات برجامی کنند. 

از آن جمله می‌توان به اقدام ناموفق تروییکای اروپایی در  تهیه پیش‌نویش قطع‌نامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس و مصاحبه‌های متعددی که طی روزهای اخیر از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعلام نگرانی از برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران انجام می‌شود اشاره کرد.

در این میان دولت بایدن نیز که با ژست «بازگشت به دیپلماسی» به دنبال ارائه چهره‌ای متفاوت از خود نسبت به دولت ستیزه‌جوی ترامپ است، به دلیل ناکام ماندن در اجرای دیپلماسی اجبار علیه ایران زیر فشار رسانه‌ها و مخالفین داخلی قرار گرفته و همه ظرفیت‌های خود را برای بازگشت بدون هزینه به برجام بسیج کرده است.

اظهارات مکرر مقامات آمریکایی و طرح این ادعای خلاف واقع که گفتگوهای غیرمستقیم با ایران آغاز شده، یکی از اصلی‌ترین حربه‌های روانی است که با پشتیبانی گسترده رسانه‌های غربی و با هدف خروج دولت بایدن از انفعال موجود در حال پیگیری است.

آمریکایی‌ها با پیگیری این راهبرد تلاش‌ می‌کنند تا ضمن القاء وجود دوگانگی در ایران و عقب‌نشینی تهران از اجرای کامل قانون مجلس، سیاست‌های غیرمنطقی و زیاده‌طلبانه بایدن را در وارد کردن فشار به ایران موثر جلوه داده و با خریدن فرصت، مسیر بازگشت بدون هزینه به برجام را برای خود هموار نمایند. 

در همین راستا و به موازات اظهارنظرهای متوالی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه بایدن پیرامون لزوم بازگشت گام به گام به تعهدات برجامی متناظر با گام‌های ایران، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز بر این نکته تاکید کرده که خط گفتگویی میان ایران و مقامات آمریکایی در این خصوص فعال شده است.

اصرار بر چنین اظهارنظرهای خلاف واقعی که از سوی مقامات ایرانی مکررا تکذیب شده، دست کم چند نکته را روشن می‌سازد:

اول اینکه؛ اقدام مقابله‌ای اخیر ایران که مبتنی بر مصوبه مجلس و ذیل راهبرد «مقاومت فعال» صورت گرفته، به اهداف خود برای منفعل نمودن غرب نزدیک شده و طرف‌های غربی را به تکاپو برای حل‌وفصل موضوع واداشته است. 

دوم اینکه؛ اظهارات سالیوان و بلینکن کاملا از سر انفعال بوده و بیان‌گر سردرگمی در برابر بازی فعال ایران در احقاق حقوق از دست رفته خویش است.

سوم اینکه؛ اصرار بر برقراری خط گفتگوی غیر رسمی میان دو طرف با هدف القاء دوگانگی در داخل ایران و تضعیف اراده جمعی نظام در اجرای بدون تنازل مصوبه مجلس صورت می‌گیرد.

در این میان برخی اظهار نظرهای نسنجیده و شتاب‌زده در داخل هم به زمینه‌ای مساعد برای پیشبرد خط روانی آمریکایی‌ها تبدیل شده که می‌بایست با دقت بیشتر از تکرار آن جلوگیری شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد؛ تداوم عزم و اراده کشور بر اجرای بی کم و کاست قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها و احقاق حقوق ملت، بی‌تردید گامی مهم در مسیر مجبور ساختن طرف غربی به انجام تعهداتی است که از روز امضای برجام تاکنون به اشکال مختلف از زیر بار اجرای آن شانه خالی کرده‌اند.

23311

کد خبر 1496950

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا جيك ساليوان آنتونی بلینکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۸۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت روانشناسان بدون پروانه اشتغال حرفه‌ای تخلف تلقی می‌شود + فیلم

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره گفت: تاکید موکد من بر این است که بیمه به کمک جامعه بیاید تا مردم بتوانند از خدمات روانشناسی بهره‌مند شوند.

علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو _ فاطمه قدیری در رابطه با نبود اسامی برخی از روانشناسان در وبسایت انجمن روانشناسان اظهار داشت: این موضوع دارای اشکال است. انتظار می‌رود تمامی روانشناسان و مشاورانی که کارشناسی ارشد و دکترا دارند عضو سازمان روانشناسی شوند و مراحل دریافت پروانه تخصصی را طی کنند و با طیب خاطر و بدون دغدغه خدماتشان را انجام دهند. کسانی که این کار را نکرده‌اند، کارشان تخلف تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: البته باید در نظر داشت که اسامی یک تعدادی از روانشناسان و مشاوران ثبت نشده است. چراکه سایت سازمان نسبتا جدید است، پس اسامی کسانی که قدیمی هستند (به ویژه در ده سال اول) در سایت نیست. به عبارتی احراز صلاحیت نشده‌اند.

فتحی تاکید کرد: نبود اسامی افراد نامبرده به معنای عدم صلاحیت آن‌ها نیست. بلکه به این دلیل که در آن زمان سایتی وجود نداشت این اتفاق افتاد است. این افراد جزو پیشکسوتان روانشناسی و اعضای اولیه سازمان هستند.

وی افزود: از این دسته از روانشناسان که تعدادشان حدود ۲ الی ۳ هزار نفر است، درخواست می‌کنیم که سازمان مراجعه کرده و مراحل احراز صلاحیت را طی کنند.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره در رابطه با تعرفه‌های روانشناسی گفت: خدمات روانشناختی برخلاف خدمات پزشکی که با یک و یا دوبار مراجعه و دریافت یک سری دارو تمام می‌شود، نیاز به مراجعات متعدد دارد. از طرف دیگر هزینه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره نسبتا بالاست.

وی افزود: به همین دلیل تاکید موکد من بر این است که بیمه به کمک جامعه بیاید و به مردم سرویس دهد تا مردم بتوانند از خدمات روانشناسی بهره‌مند شوند.

فتحی آشتیانی در رابطه با این موضوع که آیا سن ابتلا به اختلالات روانی و افسرگی کاهش داشته است اذعان داشت: ما پژوهشی در این رابطه نداریم که ثابت کند سن ابتلای به مشکلات روانشناختی پایین آمده باشد. اگر هم باشد در افواه است هیچ پشتوانه پژوهشی پشت آن نیست.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • فعالیت روانشناسان بدون پروانه اشتغال حرفه‌ای تخلف تلقی می‌شود + فیلم
  • زمان‌بندی ۵۷۵ پروژه فعال در شهر اصفهان انجام شد
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد
  • بدون دانش ایرانیان اجرای طرح بزرگ «اومااویا» غیرممکن بود