Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




هزینه استخراج RNA ویروس کرونا ارزان‌تر می‌شود؟


تشخیص بیماری کرونا با استخراج RNA ویروسی SARS-CoV-۲ از نمونه‌های بالینی مانند سواب‌های بینی و حلق انجام شده و تشخیص ویروس با استفاده از روش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس در زمان واقعی انجام می‌شود. محققان با استفاده از نانوذرات، روشی ارائه کردند که می‌تواند RNA ویروس کرونا را به شکلی ایمن، ارزان و ساده از نمونه‌های آزمایشی بیرون بکشد و با این کار تشخیص کرونا را ساده‌تر کند.


باتری‌های نانویی که ۱۵ سال دوام دارند


شرکت لاگ‌ناین (Log ۹)، یک استارت‌آپ نانویی است که ادعا می‌کند باتری‌های جدیدی طراحی کرده که برای خودرو‌های الکتریکی قابل استفاده بوده و دوام ۱۵ ساله دارد. این شرکت با شرکت‌هایی مانند آمازون، شدوفکس و دلهیوری همکاری کرده است.


خودروی هوشمند خورشیدی به تولید رسید


مهران صفدار مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «مهندسی کویر خودرو سپاهان» گفت: این شرکت محصولات فناورانه‌ای مختلفی را طراحی و تولید کرده است. یکی از محصولات جدید ما نیز که به تازگی آزمون‌های فنی را پشت سر گذارده است، خودرو خورشیدی رکابی است.


جدیدترین شیوه تشخیص آلودگی ویروس کرونا ارائه شد


پیتر لیلهوج مهندس مکانیک دانشگاه رایس یک تراشه میکروسیالی به اندازه تمبر تولید کرده است که غلظت پروتئین نوکلئوکپسید (N) کرونا را در سرم خون اندازه‌گیری می‌کند، خونی که از یک خراش انگشت استاندارد به‌دست آمده است.



احتمال بروز اختلال در سامانه‌های کامپیوتری با آغاز سال ۱۴۰۰


مرکز مدیریت راهبردی افتا از مسئولان و متخصصان IT زیرساخت‌های حیاتی، تولیدکنندگان سامانه‌ها و ارائه دهندگان خدمات پشتیبانی خواست، برای پیشگیری از وقوع هر اختلالی به هنگام آغاز سال ۱۴۰۰، تمامی سامانه‌های وابسته به تاریخ شمسی از جمله CRM، انبارداری، فروش، حسابداری، مدیریت محتوا و هر سامانه دیگری را از نظر امکان بروز مشکل در تغییر تاریخ و آغاز سال جدید، بررسی کنند.

 

حرکت مریخ‌نورد "استقامت" در مریخ


مریخ نورد استقامت ناسا به آرامی در مریخ حرکت می‌کند، اما اکنون می‌توانیم صدای چرخش لاستیک‌های آن در خاک مریخ را از فاصله ۲۳۹ میلیون مایلی بشنویم. آژانس فضایی آمریکا اولین ویدئو از صدای شش چرخ این مریخ نورد که در حال بررسی دهانه جزرو برای جستجوی نشانه‌های باستانی زندگی است، به اشتراک گذاشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو خودروی خورشیدی باتری نانویی مریخ نورد آغاز سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۰۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند

ایتنا - در چند دهه اخیر، شواهد و سیگنال‌های مرموزی از فضا دریافت شده که وجود حیات فرازمینی و موجودات بیگانه را به یک فرضیه محتمل برای دانشمندان تبدیل کرده است.
در چند دهه اخیر، شواهد و سیگنال‌های مرموزی از فضا دریافت شده که وجود حیات فرازمینی و موجودات بیگانه را به یک فرضیه محتمل برای دانشمندان تبدیل کرده است.

در این گزارش، به ۵ مورد از برجسته‌ترین این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:
اولین مورد به سال ۱۳۵۴ بازمی‌گردد، زمانی که فضاپیمای وایکینگ ناسا در آزمایشی اولیه در خاک سیاره مریخ، شواهد شیمیایی از حیات در این سیاره پیدا کرد.

اگرچه این یافته‌ها در آزمایشات بعدی تأیید نشد و ناسا وجود حیات در مریخ را رد کرد، اما محققان معتقدند نباید این احتمال را نادیده گرفت چرا که در آن زمان تجهیزات این فرودگر برای تحلیل شواهد کافی نبوده است.

در سال ۱۳۵۵ نیز یک تلسکوپ رادیویی در دانشگاه اوهایو. آمریکا، سیگنالی ۳۷ ثانیه‌ای را از آسمان دریافت کرد که در بازه فرکانسی ممنوعه زمینی قرار داشت. دانشمندان احتمال می‌دهند این سیگنال از سوی موجودات هوشمند فرازمینی ارسال شده باشد، هرچند تاکنون منشأ آن مشخص نشده است.

در سال ۲۰۰۳، پروژه «ست» ناسا، چندین سیگنال رادیویی غیرقابل توضیح از نقاط مختلف آسمان دریافت کرد که پس از مدتی ناپدید شدند. با این حال یکی از این سیگنال‌ها نه تنها ناپدید نشد بلکه قوی‌تر هم شد. این سیگنال ازنقطه‌ای فضایی می‌آمد که هیچ سیاره یا ستاره شناخته شده‌ای در آن وجود نداشت. این امر، احتمال ارسال آن از سوی موجودات هوشمند فرازمینی را تقویت کرد.

کشف گاز متان در جو سیاره مریخ در سال ۱۳۸۶ از دیگر نشانه‌های حیات در فضاست. از آنجایی که عمده متان در جو زمین توسط موجودات زنده تولید می‌شود، این یافته دانشمندان را به فرضیه وجود باکتری‌ها و میکروب‌های تولیدکننده متان در سیاره سرخ سوق داد. شواهد دیگری نیز از جمله کشف ترکیب فرمالدئید ناشی از اکسیداسیون متان در مریخ، این فرضیه را تقویت کرده است.

در رویدادی دیگر در سال ۱۳۸۲، محققان ایتالیایی احتمال دادند که آثار گوگرد یافت شده در سطح قمر اروپا که فضاپیمای گالیله از این قمر سیاره مشتری جمع‌آوری کرده می‌تواند نشانه‌ای از حیات باکتری‌های زیرسطحی باشد که در اقیانوس‌های گرم این قمر زندگی می‌کنند. البته برخی محققان دیگر این ایده را رد کرده‌اند.

همانطور که مشاهده می‌شود، شواهد متعددی از احتمال وجود حیات خارج از سیاره زمین وجود دارد که تلاش برای یافتن پاسخ‌های قطعی در این زمینه همچنان ادامه دارد.
 

دیگر خبرها

  • پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی
  • جدیدترین نسل موبایل رونمایی شد؛ بازگشت به «ماربازی» بدون اینترنت! (+عکس)
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • آغاز فروش فوری ۵ خودرو در سامانه یکپارچه + اسامی خودروها و شرایط
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم
  • ظهور شیوه عجیب در معاملات مسکن در ایران | علت چیست؟
  • بازگشت پرشکوه هاوال با H۶
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند