Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه معنویت و اخلاق دو شرط یاری امام زمان(عج) است، گفت: یار امام زمان(عج) باید همیشه در یاد حضرت(عج) باشد، صرف خواندن زیارت آل یاسین و دعای ندبه به آراستگی به اخلاق منتظرانه کمک نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نخستین روز از دهه مهدویت (ایام منتهی به نیمه شعبان، سالروز ولادت باسعادت امام زمان(عج)) با عنوان «دعا، معنویت، اخلاق و آمادگی برای ظهور» نامگذاری شده است، از این رو و  به منظور بررسی نقش اخلاق و معنویت در یاری امام عصر(عج)، با حجت الاسلام والمسلمین «جواد جعفری»، مدیر حوزه علمیه زنجان و مولف و کارشناس مهدوی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین جعفری با بیان اینکه یکی از مسائلی که به تصریح روایات ارتباط مستقیم با یاری امام زمان(عج) دارد مسئله اخلاق است، اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمودند: اگر کسی را خوشحال می کنی که بتواند یار امام زمان(عج) باشد، اما شرطش آن است که باید ورع و اخلاق نیکو داشته باشد در حالی که منتظر است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. این یعنی لازمه ورع اجتناب حتی درباره مسائلی است که شک داریم جایز اهستند یا نه (حرام های روشن که جای خود دارد) و دومین شرط انتظار اخلاق نیکو است.

 

صرف دعا خواندن ما را منتظر نمی کند

 

مدیر حوزه علمیه زنجان ادامه داد: یار امام زمان(عج) باید همیشه در یاد حضرت(عج) باشد، صرف خواندن زیارت آل یاسین و دعای ندبه به آراستگی به اخلاق منتظرانه کمک نمی کند. اخلاق از مسائل تصریح شده در روایات است نه آنکه فقط از اصول کلی اسلام و روایات استنباط شود بلکه تصریح امام معصوم(ع) بر اخلاق خوش در مسیر یاری امام زمان(عج) است.

 

وی تصریح کرد: انسان باید با تمرین طوری خود را پرورش دهد که مقابل اعمال جاهلانه مردم که غالباً از ناآگاهی ریشه می گیرد، حلم و بردباری و اخلاق نیکو داشته باشد همچنین است در مقابل غرض ورزی ها و حسادت ها و حقدها. اینها زمینه یاری امام زمان(عج) شود را فراهم می کند و با تربیت یاران است که زمینه های ظهور فراهم می شود.

 

ظهور با رشد معنویت ارتباطی مستقیم دارد

 

حجت الاسلام جعفری ابراز کرد: در مسئله معنویت هم این مسائله صادق است، هر قدر معنویت را در خود ارتقا دهیم اسباب ظهور فراهم‌تر می شود، در توقیع امام زمان(عج) به شیخ مفید هم امام زمان(عج) تصریح دارند: ما را از شیعیان‌مان دور نکرده مگر آن چیزهایی که به ما می رسد و زشت می دانیم (کنایه از اعمال ناپسند شیعیان) یا اگر زشت هم نباشد اولویت ندارد (یعنی یک شیعه نباید آنها را انجام می داد). این فرموده حضرت حجت(عج) تکلیفی سنگین بر دوش منتظران می گذارد یعنی کار ما می تواند درست باشد اما بهترین نباشد و حداقلی محسوب شود، همین کارهای حداقل و فاقد اولویت نیز سبب دوری ما از امام زمان‌مان می شود.

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: روایاتی از این دست، نشان می دهد جامعه هر قدر معنوی و به ارزش های دینی اخلاقی به بهترین شکل پایبند باشد، مثل اهتمام به نماز اول وقت، در مسیر یاری امام زمان(عج) گام برداشته است. معنویت و توجه به آخرت به ویژه در ماه های رجب، شعبان و رمضان تاثیری مستقیمی بر ظهور دارد و می تواند زمینه ساز ظهور باشد.

 

راه های آراستگی منتظران به اخلاق و معنویت

 

وی درباره راه های آراستگی منتظران به اخلاق و معنویت بیان کرد: اولین عامل کسب معرفت است، اگر درست رفتار نمی کنیم و یا اهمیت لازم را برای معرفت و اخلاق قائل نیستیم، بیشتر از سر جهل و ناآگاهی است از این رو، نخستین گام در این مسیر، آگاهی و معرفت است اینکه انسان تاثیرات آراستگی فرد و جامعه به اخلاق و معنویت را بداند، گام دوم گفتمان سازی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید ویژه دارند یعنی آگاهی شخصی کفایت نمی کند بلکه باید جامعه را درگیر و متاثر ساخت، بعضاً مشکل ما از علم و فقدان آن نیست بلکه ریشه در غفلت دارد، برای مثال ما در روایات خوانده ایم که اخلاق در انتظار زمینه ساز نقش دارد اما با غفلت از آن، بداخلاقی می کنیم!

 

حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: از این رو، برای آنکه علم ما کارآمد باشد باید به گفتمان غالب تبدیل شود که با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تواصی می توان این گفتمان را غالب کرد. در روایت تصریح شده «چقدر نیکو است که منتظران اهل صبر باشند» یعنی زیباییِ انتظار به مقاومت و صبوری است. در کنار اینها عمل از اهمیتی دوچندان برخوردار است یعنی در کنار معرفت باید در عمل هم این علم را پیاده کرد.

 

مدیر حوزه علمیه زنجان با بیان اینکه روایات تصویری زیبا از معنویت و اخلاق در عصر ظهور را ترسیم کرده اند، گفت: بنابر این تصریحات، در عصر ظهور کینه ورزی و آزمندی از قلب مومنان به برکت وجود مقدس امام زمان(عج) رفع می شود و دیگر مسلمانی که حریص و مبتلا به حِقد و کینه باشد، نخواهیم داشت! در دوران ظهور، حتی کسی را به ظلم از خواب بیدار نمی کنند (کنایه از بیدار کردن با سر و صدا) و این نیست مگر به دلیل اخلاق مداری مردم به برکت وجود مقدس امام مهدی(عج).

 

وی اضافه کرد: در دولت کریمه امام مهدی(عج) مردم به قدری اخلاق مدار می شوند که در همین دنیا با ملائکه همنشین و اهل زهد بسیار می شوند، در روایات است که خرمنی از طلا به عنوان زکات جمع می شود اما مردم به آن بی اعتنا خواهند بود!

 

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه کار و تلاش در دولت کریمه ارزش محسوب می شود، خاطرنشان کرد: اینکه مردم در آن عصر اهل کار و تلاش هستند برخلاف امروز که برخی کار را عار می دانند همگی حاکی از آن است که سیره اهل بیت(ع) در آن عصر بر سبک زندگی مردم حاکم می شود البته امروز هم اگر به این سیره عمل شود بسیاری از معضلات ما مثل بیکاری و فقر از بین رفته و زمینه های ظهور مهیا می شود.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه مهدویت نیمه شعبان سبک زندگی منتظرانه حجت الاسلام جعفری یاری امام زمان عج اخلاق و معنویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۰۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره ملی منتظران در خاش برگزار شد

ایسنا/سیستان و بلوچستان جشنواره ملی "منتظران" با هدف پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه فعال و محله با نشاط، با همکاری ارگان‌های مختلف در بوستان بانوان شهرداری خاش برگزار شد.

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با ایسنا در خصوص برگزاری این جشنواره اظهار کرد: جشنواره ملی "منتظران" در ۳۱۳ مکان ایران با هدف تقویت و احیای ورزش های بومی و محلی و ایجاد شور و نشاط در میان مردم و کاهش آسیب های اجتماعی برگزار شد .

محمد دهمرده ادامه داد: شهرهای زابل، قصرفند، زاهدان، خاش، سراوان و مهرستان در سیستان و بلوچستان مورد هدف هستند و هم اینک در مراحل پایانی این جشنواره قرار داریم.

وی بیان کرد: بیش از ۱۰۰ نفر از جوانان و نوجوانان دختر و پسر خاش به اجرای برنامه های ورزشی و سرگرمی لی لی، هفت سنگ مهارتی، کپک و تیرکمان سنتی پرداختند.

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر اجرای موسیقی محلی، غرفه های صنایع دستی، پخت نان و غذاهای بومی و محلی در حاشیه این جشنواره برپا شد.

وی افزود: بوستان‌های خانواده و بانوان شهرداری خاش از ظرفیت‌های مهم سرگرمی و تفریحی بانوان، کودکان و نوجوانان این شهرستان به شمار می رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند
  • جشنواره ملی منتظران در خاش برگزار شد
  • گوشه‌هایی از مراسم پرفیض دعای ندبه در امامزاده بهلول (ع) خوی + تصاویر
  • امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)
  • برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • اصلاحات امام زمانی؛ برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟