Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی که حالا آرام و بی‌صدا در این مجموعه روزگار می‌گذرانند، هرکدام روزگاری مرد میدان جنگ بودند. قهرمانانی که از اسوه‌ ایثار و استقامت، حضرت عباس(ع) نشان جانبازی گرفته‌اند و امروز مظلوم‌تر از هر ایثارگری، زبانی هم برای تعریف خاطرات جانفشانی‌های خود ندارند.

در روز جانباز، روزی مزین به نام سردار رشید کربلا، حضرت ابالفضل العباس(ع)، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از مرکز بازتوانی جانبازان اعصاب و روان امام خمینی (ره) دیدار و از خدمات ارزشمند و مجاهدت‌های یادگاران دوران دفاع مقدس تقدیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحفه متبرک عید

می‌گویند، جانباز اعصاب روان یعنی رزمنده‌ای که موج انفجار او را گرفته است. معنی آن در کمتر از یک پاره‌خط قابل توضیح است ولی بعید است کسی بتواند بزرگی روحیه، رشادت، مردانگی آن روزهای آن‌ها و دشواری‌های گربیان‌گیر این سال‌هایشان را در چند کتاب بگنجاند. جمعی که بعد از دوران جنگ تحمیلی، عمر خود را این گوشه شهر، در منطقه شهید رستمی آرام و بی‌هیاهو می‌گذرانند.

در روز منتسب به بزرگداشت جانبازان که موعد دید و بازدید از قهرمانان ایثار و شهامت است، به دیدارشان رفته‌ایم. برای رعایت هر چه بهتر دستور العمل‌های بهداشتی، بیشتر جانبازان در حیاط مرکز چشم انتظار مهمانان خود هستند. آقای حسینی با عصایی زیر بلغش جلوتر از همه ایستاده و اولین شاخه گل سرخ را از دست قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی هدیه می‌گیرد. با لبخندی می‌گوید: «خوشحال‌مان کردید، خدا خوشحال‌تان کند». 

جمعی از آنها در یک ردیف با فاصله از هم  نشسته‌اند. یکی از آنها تا گل و هدایای متبرک را به دستش می‌دهند، یک برگه را با لبخندی به یکی از مهمانان پیشکش می‌کند. روی برگه پر از دلنوشته‌ها و نقاشی‌های اوست.

تحفه امام رضایم

گروهی از جانبازان در بخش دیگری از آسایشگاه مشغول کاردرمانی و ورزش هستند. گروهی هم در سکوت، مشغول چرم‌سازی، خراطی روی چوب و چند نفر هم مشغول تصویرگری روی کاغذاند.  

یکی از این بین، مشغول نرمش کردن است، خیلی زود گل را می‌گیرد و خطاب به هدیه‌دهنده می‌گوید: «من خودم تحفه امام رضا(ع) هستم. با این حال ممنونم.»

دلتنگ زیارت

ظاهراً در یک مرکز توانبخشی نگهداری می‌شوند ولی وقتی از اوضاع و احوال‌شان جویا شویم می‌بینیم، اینجا خانه آنهاست و خدمه و کادر پرستاری هم مثل خانواده آن‌ها شده‌اند. بخشی زیادی از جمعیت آسایشگاه، بیش از ۳۰ سال است که در این مجموعه زندگی می‌کنند.

یکی از پرستاران مرکز از سر دلسوزی می‌گوید: از وقتی کرونا شایع شده، کمتر از گذشته، شرایط حضور آنها در اماکن عمومی وجود دارد. در این یکساله نتوانسته‌ایم بروبچه‌ها را برای زیارت حرم مطهر حضرت رضا(ع) ببریم. با وجود همه درگیری‌های روحی که جانبازان ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، در طول سال بارها از دلتنگی‌شان برای زیارت امام رضا(ع) با ما درددل می‌کنند.   برای همین، از وقتی مطلع شدند که جمعی از خادمان امام هشتم قرار است امروز برای دیدارشان بیایند، خیلی در تغییر و تقویت روحیه آنها تاثیرگذار بوده.  

تعبیر استقامت

تمثیل زیبای صبر و استقامت‌اند. شمار زیادی از جانبازان اعصاب روان، زخم‌ها و جراحت‌های عمیق دیگری غیر از مشکل روحی خود دارند. بعضی همزمان با جراحت نخاعی، در منزل توسط همسران صبور خود نگهداری می‌شوند و همسر خود را در اجر جهاد شریک کرده اند. جانبازانی که ماه‌ها توان بیرون آمدن از خانه را ندارند و وقت و بی‌وقت روز و شب به انواع رسیدگی‌های جسمی، پزشکی، روحی و روانی نیاز دارند. با این همه، ذکر و توسل و توکل، عادت زندگی جانبازان و صبر و شکیبایی، مشی هر روز همسر و فرزندان‌شان شده.      

توفیق قدردانی و خدمت

مصطفی خاکسارقهرودی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در جریان برنامه دیدار با جانبازان اعصاب روان مشهد، با عرض تبریک و تهنیت روز ولادت حضرت اباالفضل العباس(ع) و روز جانباز، حضور و دیدار با جانبازان و یادگاران دوران دفاع مقدس را توفیق خواند و گفت: این کمترین کار و وظیفه‌ای است که در مقابل بزرگی این عزیزان می‌توانیم انجام دهیم.  

وی اضافه کرد: همه مدیون زحمات و مجاهدت‌های این بزرگواران هستیم و باید به هر شکل ممکن قدردانی خود را بیان و نشان دهیم. امروز توفیقی نصیب خادمان دستگاه حضرت رضا(ع) شد که از نزدیک خدمت برسیم و ضمن احوالپرسی، آرزوی طول عمر و سلامتی برای این عزیزان و توفیق روزافزون برای خدمت‌گزاران آن‌ها، مختصری در جریان مشکلات و دغدغه‌های مسئولان مرکز قرار بگیریم و در حد مقدورات، قدری از بار مشکلات آنها کم کنیم.  

ضرورت توجه و تفقد

هاشم ابراهیمی مدیر مرکز بازتوانی جانبازان اعصاب و روان امام خمینی (ره) مشهد ضمن تقدیر و تشکر از بازدید و احوالپرسی متولیان آستان قدس رضوی از جانبازان این مرکز بیان کرد: این دید و بازدیدها زمینه خشنودی جانبازان اعصاب و روان را فراهم می‌کند چون قشری هستند که مهجورند و کمتر توان بیان خواسته‌های شخصی و درونی خودشان را دارند.

وی شمار جانبازان تحت سرپرستی در این مجموعه را ۴۵ نفر اعلام و اضافه کرد: هرچند انواع خدمات و امکانات برای رسیدگی هرچه بهتر از این جانبازان ارائه می‌شود و متخصصان و مددجویان مرکز تمام تلاش خودشان را برای خدمت به این عزیزان به کار می‌برند ولی توجه و تفقد مسئولان به‌خصوص مدیران مجموعه معنوی آستان قدس رضوی نسبت به جانبازان ارزش و اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گفته وی، جانبازان اعصاب و روان از نظرخانوادگی، جسمی و روحی، شرایط متفاوتی از دیگر جانبازان و ایثارگران دارند، به همین دلیل نیاز به توجه و رسیدگی بیشتری از طرف مردم و مسئولان دارند.  

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تولد حضرت عباس قائم مقام تولیت آستان قدس جانبازان اعصاب و روان آستان قدس رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۰۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد روان در جاده‌های فارس


رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، گفت: بر اساس تصاویر دریافتی از دوربین‌های نظارتی، سامانه‌های تردد شمار و گشت‌های شعب راهداری سراسر استان، در حال حاضر همه جاده‌های استان باز و تردد در آنها به روال عادی در جریان است.
حمید احمدی گفت: هم‌اکنون شاهد بارش باران در مسیر‌های منتهی به شیراز، کوار، فیروزآباد، مرودشت، پاسارگاد، خرمبید، آباده، خسرو شیرین، بوانات، سروستان، استهبان، داراب، زرین دشت، هستیم.
وضعیت جوی در سایر محور‌های فارس ابری و نیمه ابری ست.

دیگر خبرها

  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه ۹ در هفته بزرگداشت اصفهان
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • تردد روان در جاده‌های فارس
  • قائم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار درباره عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش