Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول پیگیری طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» با بیان این که مهمترین بحران تاریخ ایران پیش روی این کشور قرار گرفته است، از کار تخصصی بر روی این طرح به منظور پیشگیری از نابودی تمدن ایران خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ مجلس شورای اسلامی چند روز پیش با اجرای آزمایشی 7 ساله طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» که بعد از 9 ماه کار تخصصی آماده شده است، موافقت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان و مسئول پیگیری این طرح، روز گذشته به همین مناسبت نشست خبری با اصحاب رسانه در اصفهان برگزار کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ابتدا با بیان این که در مجلس شورای اسلامی همه نمایندگان باید در مورد همه مسائل و موضوعات نظر دهند، این موضوع را موجب کاهش کیفیت طرح‌ها و مصوبات و حل نشدن اساسی مسائل و مشکلات عنوان کرد.

*لزوم تمرکز برخی نمایندگان بر یک مسئله برای بررسی جامع مسائل مهم

وی گفت: با این دامنه وسیع از مسائل کشور و با وجود این همه کار و وظیفه‌ای که برعهده نماینده گذاشته شده است، نماینده تنها می‌رسد در مورد هر طرح یک نظر ارائه داده و یک رأی بدهد و فرصت بررسی و تحقیق اساسی و در نتیجه یافتن یک راهکار صحیح و جامع را پیدا نخواهد کرد در صورتی که اگر تعدادی از نمایندگان هر یک یک مشکل کشور را پیگیری کرده و به طور تخصصی دنبال کنند، می‌توانیم در پایان دوره مجلس با جرأت بگوییم که این مسائل به طور اساسی و برای همیشه حل شده‌اند.

بانکی‌پور ادامه داد: تاکنون مسائل زیادی در مجلس طرح شده است اما به خاطر این که یک نفر پیگیر آن‌ها نشده است و به قولی تا ته این مسائل را نرفته است، تنها این مسائل زخمی شده‌اند تکرار مکررات شده است و در نهایت به طور اساسی رفع نشده‌اند.

این نماینده مجلس با بیان این که در مجلس تمرکز بر روی مسائل برای بررسی دقیق و موشکافانه و پیدا کردن راه حل اساسی برای آن‌ها کمتر دیده می‌شود، اظهار کرد: با پیگیری که با توجه به مشکل کشور در رابطه با جمعیت انجام شد و پیگیری مجدانه این طرح به مدت 9 ماه، نتایج بسیار خوبی حاصل شد.

نماینده مردم اصفهان اظهار کرد: طرح حاضر با یک کار کارشناسی عمیق، فقط پنج هزار نفر/ساعت جلسه کارشناسی را پشت سر گذاشته است که بسیاری از این جلسات 12 ساعته بوده است.

*سابقه طرح تعالی جمعیت

وی در مورد سابقه این طرح با بیان این که رهبر انقلاب از حدود 10 سال پیش با عذرخواهی از مردم در مورد اجرایی کردن سیاست‌های غلط کنترل جمعیتی از مسئولان کشور خواستند جلو پیری جمعیت را بگیرند، گفت: سند این طرح ابتدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم شده بود که ایشان فرموده بودند این سند برای اجرایی شدن باید توسط مجلس نیز تصویب شود اما در دو دوره مجلس به نتیجه نرسیده و تصویب نشده بود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: طرح اولیه که «جمعیت و تعالی خانواده» نام داشت مشتمل بر 37 ماده بود که بعد از بررسی و نشست‌های تخصصی به بیش از 100 ماده رسید و توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و یک جامعه نخبگانی امکان پذیری، اثربخشی و پذیرش طرح توسط نخبگان مورد بررسی قرار گرفت.

بانکی‌پور با اشاره به حجم بالای طرح، از رأی بالای نمایندگان برای ماده 85 شدن آن خبر داد که به معنی دادن مجوز به کمیسیون تخصصی برای تصویب آن است و طی 5 سال گذشته مجلس شورای اسلامی هیج طرحی را مشمول این ماده نکرده بود.

طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» بعد از چهار ماه چکش کاری در کمیسیون فرهنگی و پنج ماه بررسی تخصصی در کمیسیون مشترک تشکیل شده برای بررسی آن با برگزاری 73 جلسه با حدّ نصاب اعضائی که جزء افراد سخت رأی مجلس بودند که باز هم یک رکورد بی‌نظیر در مجلس بود، در نهایت با 74 ماده آماده شده است.

نماینده مردم اصفهان بیان کرد: طرح‌های کمیسیون ماده 85 باید به طور موقت تصویب شوند و این بار نیز مجلس یک رکورد زد و در حالی که همه طرح‌های موقتی دو و سه ساله تصویب می‌شوند، این طرح را هفت ساله با رأی بالای 80 درصدی به تصویب رساند.

این نماینده مجلس عنوان کرد در صورتی که این طرح به درستی تشریح شود و توسط رسانه‌ها بیان شود موجب خرسندی جامعه خواهد شد.

بانکی‌پور تصریح کرد: این طرح دارای 74 ماده است که 14 ماده آن شغلی،  6 ماده آن مشوق‌های مالی، 10 ماده آن در حوزه بهداشت و درمان، 14 ماده آن فرهنگ سازی و 7 ماده آن آموزشی است.

وی گفت: در قرن بیستم عمده کشورها نگرانی انفجار جمعیت بودند و سیاست‌های کنترل جمعیتی را طرح‌ریزی و اعمال می‌کردند اما در قرن 21 نشانه‌های افول جمعیت پدیدار شد لذا دنیا نگران پیری جمعیت شد اما با این وجود در این سال‌ها عده‌ای از روشنفکران کشور در حالی که تلاش دنیا برای افزایش جمعیت و گریز از پیری جمعیت را دیده بودند، به جای تلاش به سمت سیاست جوانی جمعیت کشور را به سمت سیاست تهدید جمعیت هدایت کردند و با آمارسازی‌هایی تلاش کردند خطر پیری جمعیت را سرپوش بگذارند تا جایی که با آمدن دکتر سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت عنوان کردند همه آمارها تاکنون غلط بوده و وضعیت جمعیت کشور به سمت نقطه بحرانی پیش می‌رود.

مسئول پیگیری طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» بیان کرد با توجه به جمعیت فربه دهه شصتی‌های کشور برخی از مسئولان گمان می‌کردند با وارد شدن این جمعیت به دوران زاد و ولد، مشکل رفتن جمعیت جامعه به سمت پیری حل خواهد شد اما عملاً دیدیم در سال 1398 ولادت‌ها 12 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش پیدا کرد.

*کشور در چند قدمی سقوط در سیاه چاله پیری جمعیت است

نماینده مردم اصفهان با بیان این که جامعه شناسان نسبت به فروپاشی تمدن با پیری جمعیت هشدار داده‌اند تأکید کرد: کشور ما  در چند قدمی سیاه چاله پیری جمعیت رسیده است که به مراتب خطرناک‌تر از بحرانی مانند کرونا است و بدتر از آن از تمام بحران‌های تاریخ ایران خطرناک‌تر است که اگر در آن بیافتیم150 سال گرفتار خواهیم بود و بعد از 150 سال معلوم نیست دیگر چه چیزی از کشور باقی مانده باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به کسانی که خطر پیری جمعیت را جدی ندانسته و عنوان می‌کنند این مبتلابه همه کشورهای جهان است، گفت: کشورهای دیگر هم رو به پیری می‌روند اما در شرایطی که توسعه یافته شده‌اند و سالمندان آن در تأمین نیازهای خود با مشکلی مواجه نیستند حال تصور کنید کشور ما دچار پیری جمعیت شده است درحالی که سالمندان ما توانایی رفع مشکلات اولیه زندگی خود را هم ندارند و در تهیه مایحتاج و ضروریات زندگی درمانده شده‌اند و جمعیت جوان هم به اندازه کافی برای رفع نیازهای ایشان وجود ندارد.

بانکی‌پور اظهار کرد: با تصویب این طرح لازم است موضوع ابتدا به درستی برای مردم جا افتاده و تبیین شود از اصحاب رسانه خواست به طور تخصصی اجرای این طرح را مطالبه و پیگیری کنند.

وی گفت: نشانه‌های پیری جمعیت هم اکنون در افزایش یکباره جعیت صندوق‌های بازنشستگی در حال مشاهده است و این مسأله نقطه اصلی حمله علیه کشور بوده و هم اکنون هم که تلاش مؤثری در رابطه با آن صورت گرفته است توسط برخی در داخل و خارج کشور با کارشکنی، به کار بردن حربه‌های نظیر به سخره گرفتن و غیره تحت هجمه قرار گرفته است.

این چهره شناخته شده فرهنگی کشور عنوان کرد همه گروه‌های سیاسی با همه سلایق بر روی اجرای این طرح اجماع داشته و همه برای به اجرا درآمدن آن همکاری می‌کنند و در حال حاضر مهمترین چالش آن اصل 75 است که عنوان کرده است اگر طرحی دارای بار مالی باشد باید مورد پذیرش دولت قرار بگیرد وگرنه متوقف خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان عنوان کرد: تلاش کردیم تا حدی با تبیین اهمیت طرح موافقت دولت برای اجرای آن را کسب کنیم و راهکارهایی را نیز برای کاهش بار مالی آن درنظر گرفته‌ایم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نماینده مردم اصفهان کمیسیون فرهنگی پیری جمعیت بانکی پور شده اند ماده آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸ تهران در خصوص مصوبات، تصمیم‌گیری ها و نتایج حضور رئیس و برخی اعضای هیأت دولت در منطقه ۱۸ پایتخت، اظهار کرد: شروع حضور رئیس‌جمهور در منطقه با بازدید از بیمارستان شهدای یافت آباد بود که ایشان در خصوص توسعه بیمارستان، دستورات لازم را صادر کرد.

وی با بیان اینکه با حضور وزیر کشور، استاندار و فرماندار تهران از مجموعه ۳۰۰ هکتاری شن چاله‌های منطقه ۱۸ بازدید شد، افزود: از آنجایی که ما یک سری توافقات با مالکین شن چاله‌ها داشتیم و روند آن در کمیسیون ماده ۵ در حال طی شدن است، طرحی که مدنظر شهرداری برای شن چاله‌ها است را برای وزیر کشور تشریح کردیم تا مقدمات تسریع آن فراهم شود.

خسروی ادامه داد: شن چاله‌ها هم مشکلات زیست محیطی دارند و هم مشکل ایمنی، یعنی مشکل ریزگردها را در زمان وزش باد دارند و از آنجایی که در مجاورت رودخانه کن واقع شده‌اند می‌توانند در زمان سیلاب خطر آفرین باشند. می‌توان با اجرای طرح مناسب این مشکلات را حل کرد و از فرصتی که برای شهر تهران ایجاد می‌کند، استفاده کرد.

شهردار منطقه ۱۸ اضافه کرد: توافقات خوبی در این دو سال در خصوص شن چاله‌ها انجام شده و مراحل کار کمیسیون ماده پنج آن در حال انجام است تا در این پروژه فرصت گردشگری برای شهر تهران ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه بازار آهن شادآباد دیگر نقطه‌ای بود که وزیر کشور به صورت میدانی از آن بازدید کرد، بیان کرد: جزو دستور کارها این بود که بتوانیم نسبت به ساماندهی مناسب بازار آهن با کمک استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران و مساعدت قوه قضائیه در کوتاه مدت اقدام کنیم و بعد از آن در فاز دوم فرآیند انتقال بازار را داشته باشیم.

خسروی عنوان کرد: همچنین بازدیدی از فاز دوم پروژه شهید بروجردی داشتیم که وزیر کشور در این بازدید نسبت به تسریع رفع معارضین تاسیساتی پروژه نکات لازم را تاکید کرد تا بتوانیم امسال این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به بازدید وزیر کشور از پروژه باغ‌راه حضرت زهرا (س) گفت: این پروژه در دو منطقه ۱۷ و۱۸ واقع شده که قریب به ۹ کیلومتر است که حدود ۶ کیلومتر آن در منطقه ۱۸ قرار دارد. از وزیر کشور در خواست کردیم که صحبت‌هایی با مجموعه مرتبط در دولت و وزیر راه و شهرسازی داشته باشد تا با همراهی و کمک آنها این پروژه را زودتر به نتیجه برسانیم.

وی در پایان با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هکتار از مساحت منطقه ۱۸ در بافت فرسوده است، خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور، وزرا و شهردار تهران بحث بافت فرسوده دو منطقه ۱۷ و ۱۸ نیز مطرح و قرار شد بررسی‌هایی در خصوص ارائه بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده انجام و روند نوسازی آن تسریع شود.

کد خبر 6089895

دیگر خبرها

  • از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها
  • نجات مصدوم حادثه سقوط از آبشار ورخامن
  • جان باختن یک نفر بر اثر سقوط به دره در اتوبان قزوین - تنکابن
  • جان‌باختن یک نفر در حادثه سقوط به دره در دزپارت
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • مصوبات کمیسیون‌ها درباره اسقاط خودرو و قیمت‌گذاری آرد و نان
  • سقوط مرد ۴۵ ساله در آبشار لوه/ اعزام ۸امدادگر به محل حادثه
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است