Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شرایط کرونا در واپسین روزهای سال ۹۹ نشان می‌دهد که کمی شیوع ویروس افزایش یافته اما شهری در استان سمنان در وضعیت نارنجی یا قرمز نیست هم اکنون پنج شهرستان شاهرود، سمنان، دامغان و گرمسار و مهدی‌شهر در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت آبی کرونایی هستند.

ستاد کرونای استان سمنان اعلام کرده که هرگونه برگزاری مراسم مربوط تحویل سال نو و مراسم نیمه شعبان به صورت تجمعی در حرم‌های مطهر و اماکن متبرکه ممنوع است اما نکته عجیب دوگانگی بین صحبت‌های مسئولان استان درباره سفرهای نوروزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از باز شدن موزه‌ها، آمادگی از پذیرایی مسافران بهاری و حتی عدم افزایش قیمت مکان‌های اسکان مسافران در نوروز ۱۴۰۰ خبر می‌دهد که استاندار سمنان صراحتاً آن هم دو بار در نشست‌های رسمی بیان می‌کند که استان سمنان آماده پذیرایی از مسافران نیست.

عدم پذیرایی از مسافران

این اظهار نظر صریح استاندار سمنان در نشست شب گذشته ستاد کرونا است که می‌گوید: استان در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ آمادگی استقبال و پذیرایی از گردشگران نوروزی و مسافران عبوری باهدف مدیریت مقابله با کرونا ویروس را ندارد.

علیرضا آشناگر همچنین بیان کرد: پنج شهرستان استان بر اساس رنگ بندی کرونا ویروس زرد و سه شهرستان ما آبی است و به نظرم موقعیت خوبی است اما باید برای مقابله با کرونا ویروس همچنان در تلاش باشیم همچنین باید گفت اگر چه هم‌استانی‌های ما مردم مهمان نوازی هستند اما برای حفظ جان هم‌وطنان، آمادگی برای استقبال از مسافران و گردشگران را نداریم.

وی با بیان اینکه این محدودیت‌ها را با کمک یکدیگر باید ادامه داد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دست اجرا قرار گیرد، ابراز کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها ممنوع است و مجموعه اقدامات انجام شده نوید یک بهار خوش آب و هوا را می‌دهد.

مسافران بیایند

در مقابل اما مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان بیان کرده که تأسیسات و مراکز گردشگری استان سمنان در ایام نوروز، افزایش نرخ نخواهند داشت همچنین دبیرخانه دائمی ستاد سفر استان فعال شده و تشدید نظارت بر تأسیسات گردشگری از هفته نخست اسفندماه آغاز شده است.

جمال با بیان اینکه موزه‌های استان در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر باز است، می‌گوید: طرح سالم گردی در هتل‌های جهانگردی استان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز در حال اجرا است.

این اظهار نظرها نشان می‌دهد که از یک سو استان سمنان پذیرای مسافران است از سوی دیگر دولت نمی‌خواهد مسئولیت پذیرش مسافران را نیز پذیرفته و یا به نوعی مستقیم از مردم دعوت کند که به استان سمنان بیایند.

اطلاعیه ستاد مقابله با کرونا

وضعیت کرونا در استان سمنان اما جدی است قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا اطلاعیه نوروزی را صادر کرده که متن آن به این شرح است:

فرماندهی قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، همچنین به‌منظور صیانت از سلامت جامعه و مجاهدت همگانی که منجر به کنترل بیماری شده است، صمیمانه و مصرانه، استمرار این همکاری‌ها را از عموم مردم و دستگاه‌ها در طول سال آتی درخواست می‌کند و بدین منظور بر تحقق محورهای ذیل در تعطیلات پایان سال و ایام تعطیلات نوروز، تأکید می‌کند؛

۱- با توجه به اهمیت بی‌بدیل تحقق فاصله گذاری اجتماعی در پیشگیری از شیوع بیماری، پرهیز از هرگونه تجمع و هر نوع دورهمی خانوادگی، ضروری است و رعایت آن، یک مسئولیت مشترک برای همه هموطنان است.

۲- از آنجا که سفرهای نوروزی بدون رعایت دقیق محدودیت‌های پیش بینی شده و پروتکل‌های بهداشتی، به شیوع دیگرباره بیماری منجر می‌شود، اجرای دقیق مقررات ابلاغی در این زمینه که در اطلاعیه اخیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، اعلام شده، مورد تأکید ویژه قرارگاه است.

۳- دید و بازدیدهای نوروزی، که معمولاً با نفی فاصله گذاری اجتماعی و حتی، خدای ناکرده کنار نهادن ماسک و دیگر موازین بهداشتی همراه است، می‌تواند تهدید جدی برای سلامت خانواده‌ها در تعطیلات آغاز سال جدید باشد که پیشگیری از تحقق آن، در گرو رفتار مسئولانه افراد و خانواده‌هاست. خدمتگزاران مردم در قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، ضمن تأکید بر رفتار مسئولانه در این ارتباط، از عموم خانواده‌ها، درخواست می‌کنند، با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، سنت پسندیده صله ارحام و دید و بازدید را حتی‌المقدور به صورت مجازی و در سلامت و امنیت کامل محقق کنند.

۴- حضور پرشور علاقمندان به اهل بیت عصمت و طهارت و خاندان پاک و نورانی پیامبر اعظم (ص) هر ساله از جلوه‌های همبستگی اجتماعی و معنویت گرایی مردم ایران بوده است، لکن در شرایط اضطراری ناشی از شیوع بیماری، پیشگیری از بروز ازدحام جمعیت در هر یک از بقاع متبرکه، مسئولیت متولیان بقاع و مدیران محلی و منطقه‌ای است و بعلاوه، هر یک از افراد و خانواده‌ها، می‌بایست از حضور در مکان‌های زیارتی و یا سیاحتی دارای ازدحام جمعیت، اکیداً پرهیز کنند.

۵- با توجه به شیوع کرونا در کشور، دید و بازدید نوروزی در ادارات و مجموعه‌های مختلف کاری نیز همچون رفتارهای مشابه خانوادگی در این ارتباط، مذموم و مطلقاً ممنوع است و مسئولان و مدیران هر یک از دوایر اداری و کاری، موظفند با اطلاع رسانی و نظارت مؤثر، موجبات تحقق عملی این ممنوعیت را فراهم آورند.

کرونا جدی است

این در حالی است که همین حالا هم شهرستان‌های استان سمنان میزبان مسافران هستند و برای مثال شب گذشته تمام میدان آزادی و بلوار شاهرود میزبان مسافرانی بود که چادر زده بودند در حالی که بیان شده چادر زدن ممنوع است.

آمارها اما شیوع را نشان می‌دهند. طبق آخرین آمار ارائه شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و سمنان از ابتدای شیوع کرونا تا کنون مجموعاً ۲۶ هزار و ۷۲ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این بین ۹۳۳ نفر فوت کردند هفت هزار و ۸۲۷ نفر بهبود یافتند و بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر به صورت سرپایی مداوا شده‌اند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.

در حال حاضر که واپسین جمعه سال ۹۹ را سپری می‌کنیم ۹۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان سمنان بستری هستند و در ۲۴ ساعت منتهی به ابتدای روز پنج شنبه یک بیمار کرونایی جان خود را از دست داد هر چند ۲۴ ساعت منتهی به ابتدای روز جمعه تلفاتی نداشت.

آمارهای کرونایی

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سمنان درباره آخرین وضعیت این بیماری می‌گوید: از ابتدای شیوع کرونا ویروس تاکنون شش هزار و ۹۹۵ نفر به دلیل ابتلاء یا احتمال به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان بستری شد که از این تعداد ۶۸۴ تن فوت کردند.

دانایی با بیان اینکه از تعداد بستری شدگان به دلیل ابتلاء به کرونا ویروس ۴۰۰۹ نفر ترخیص شدند و تست سرپایی ۱۳ هزار و ۵۳۵ نفر مثبت اعلام شد، بیان کرد: وضعیت ثبات کرونا در استان سمنان شکننده است و از مردم خواهش می‌کنم به مسافرت نروند همچنین سه مورد کرونای انگلیسی در تحت مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شناسایی شده است.

رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی شاهرود نیز معتقد است: هفت هزار و ۸۰۰ تست مثبت کرونا در تحت مدیریت حوزه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ثبت شد که از این تعداد ۲۴۹ نفر جان باختند در حال حاضر ۴۴ نفر به دلیل ابتلاء به کرونا ویروس در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی شاهرود بستری هستند که از این ۱۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

وی با اشاره به اینکه از زمان همه‌گیری کرونا ویروس تاکنون ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر مشکوک به کرونا ویروس به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مراجعه کردند، بیان کرد: ۲۷ هزار تست پی سی آر در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گرفته شد که چهار هزار و ۲۳۲ نفر به دلیل ابتلاء یا احتمال کرونا ویروس در بخش اختصاصی بستری شدند که ۳۰ درصد بستری شدگان در بخش مراقبت ویژه بستری شدند.

کد خبر 5173029

منبع: مهر

کلیدواژه: علیرضا آشناگر نوروز استانداری سمنان ویروس کرونا سفرهای نوروزی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دانشگاه علوم پزشكی سمنان ویروس کرونا حوادث چهارشنبه سوری انتخابات 1400 کرمانشاه انتخابات شورای شهر و روستا آمار کرونا بوشهر گرگان شیوع کرونا انتخابات شوراي شهر اردبیل اراک شیراز چهارشنبه سوري دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دلیل ابتلاء استان سمنان کرونا ویروس خانواده ها بستری شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۱۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید

به گزارش خبرنگار مهر، مگس سفید یا سفیدبالک حشراتی در خانواده سفیدبالکان هستند که بیش از ۱۵۵۰ گونه از این خانواده توصیف شده‌است. سفیدبالک‌ها حشرات ریزی هستند که در چند سال اخیر طی فصول گرم در تهران دیده می‌شوند.

مگس ها سفید یا همان سفید بالک‌ها حشره‌های کوچکی هستند که با حضور انبوه و ناخوانده خود علاوه بر خسارتی که می‌تواند به عنوان یک حشره گیاه‌خوار به فضای سبز شهر وارد کند، نوعی مزاحمت فیزیکی را در معابر، بوستان‌ها و سایر مکان‌های عمومی و خصوصی برای شهروندان به همراه داشته است.

به گفته کارشناسان خسارتی که این حشرات به گیاه وارد می‌کنند، به دو روش است؛ در روش اول که خسارت مستقیم است، آن‌ها با تغذیه از شیره گیاه باعث ضعف گیاه میزبان می‌شوند. در روش دوم سفیدبالک‌ها به طور غیرمستقیم نیز به گیاه میزبان صدمه وارد می‌کنند. این حشرات عسلک چسبنده‌ای ترشح می‌کنند که محیط مناسبی برای رشد قارچ‌های دوده یا فوماژین(Capnodium spp) فراهم می‌کند که به نوبه خود سبب اختلال در پدیده فتوسنتز می‌شود علاوه براین، سفیدبالک‌ها با انتقال بیماری‌های ویروسی به گیاه میزبان خسارت وارد می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط محققان هیچکدام از سفیدبالک‌های شناسایی و گزارش شده در دنیا ناقل بیماری به انسان نیستند و یا بیماری را از انسانی به انسان دیگر منتقل نمی‌کنند. لذا از این نظر صدمه ای متوجه انسان نیست. تنها در صورت افزایش بیش از حد جمعیت حشرات کامل و پرواز آن‌ها در هوا، مزاحمت‌هایی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد و در صورت ورود آن‌ها به دستگاه تنفسی، ممکن است برخی تحریکات تنفسی ایجاد شود.

این نوع حشره در سال‌های گذشته درختان تهران به ویژه درختان توت را مورد هدف قرار دادند و گلایه شهروندان را به همراه داشته اند.

حالا با گرم‌شدن هوا به تهران و نزدیک شدن به میانه بهار علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، می گوید شهرداری تمهیدات لازم را در نظر گرفته است. وی در این زمینه بیان داشت: افزایش شهرنشینی و رشد جمعیت در کلان شهرهایی نظیر تهران و وجود آلودگی‌های زیست محیطی در این کلان شهرها، نیاز به فضای سبز و گسترش آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در کاهش آلاینده ها مطرح می کند.

از چالش های حائز اهمیت برای دست اندرکاران فضای سبز تا خسارات جبران ناپذیر آفات

وی افزود: آفات و بیماری‌ها یکی از عوامل خسارت برای فضای سبز شهری هستند که در صورت عدم کنترل می توانند سالانه خسارت جبران ناپذیری را وارد سازند. از این رو یکی از مسائل پر اهمیت در حوزه نگهداری و حفظ فضای سبز شهری حفاظت از گیاهان در برابر خسارت آفات و بیماریها است که یکی از چالش های حائز اهمیت برای دست اندرکاران فضای سبز شهری است. سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران در راستای حفاظت از محیط زیست و درختان در برابر آفات و بیماریهای موجود ، اقدام به انجام مدیریت تلفیقی با آفات و بیماریها (IPM) کرده که مقابله با آفات و بیماری‌ها تنها از طریق مبارزه تلفیقی و مکانیکی و بیولوژیکی انجام می پذیرد و در موارد حساس از سموم گیاهی استفاده می‌شود که برای عموم شهروندان و محیط زیست مضر نباشد.

۳ دلیل ایجاد بیماری در درختان

وی با تاکید بر اینکه سال های اخیر به دلیل افزایش بیماریهای ناشی از آلودگی‌ها، گرم شدن کره زمین، نبود زمستان های سرد تا حد زیادی بیماری های موجود در فضای سبز را افزایش داده است، ادامه داد: بیماری‌های مهمی همچون سفیدک ها، شانکرها و آفاتی همانند سفید بالک، سوسک برگ خوار نارون پسیل، زیتون سوسک چوبخوار و پوستخوار، شته و.... در این کلان شهر شیوع یافته اند که با انجام اقدامات تلفیقی مهار و تحت کنترل قرار می‌گیرند.

مختاری در ادامه برخی از آفات و بیماریهای شایع در فضای سبز شهر تهران را معرفی کرد و گفت: سفید بالک ها علائمی در زیر برگها و اطراف رگبرگها گیاه میزبان (توت زیتون) هستند و از شیره گیاه مکیده و از خود ماده چسبناک عسلک بجا می گذارند.

اقداماتی که برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در فصل بهار لازم است

وی درخصوص روش‌های مبارزه با سفید بالک‌ها هم تصریح کرد: این کار دو روش دارد؛ مکانیکی و زراعی و از طریق پایش مستمر با نصب کارت و نوارهای زرد، آبشویی مستمر و منظم، روغن پاشی بهاره، حذف و امحاء پاجوش‌ها و تنه جوش ها و سرشاخه های آلوده، تغذیه و کوددهی و مواردی از این دست انجام می‌شود.

از سال ۹۳ جمعیت سفید بالک یا مگس‌های سفید در سطح شهر تهران افزایش و طغیان پیدا کرد و شهرداری در دوره‌های مختلف تمهیدات گوناگونی با اثر بخشی کم یا زیاد را در نظر گرفت و اکنون باید دید وضعیت تهران از میانه بهار و کل تابستان برای مقابله با این بیماری فضای سبز چگونه خواهد بود.

کد خبر 6093790 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • مربی سابق استقلال: با این وضعیت شانس قهرمانی پرسپولیس بیشتر است | تیم اوسمار به هر رقیبی حداقل ۲ گل می زند
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • مکان دقیق مثلث برمودای ایران
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکستن سد کنیا را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • تقدیر از معلمان شاهرودی/ برنامه هفته معلم مدرسه محور است
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت