Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ گرانی و کمبود مرغ مدت زمانیست که گریبان‌گیر مصرف‌کننده شده و این درحالی است که مسئولان در این خصوص جلسات متعددی را برگزار می کنند اما هنوز صف‌های طولانی خرید مرغ در بازار به چشم می‌خورد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اصفهان، این روزها هم مرغ‌ها و هم قیمتشان پرکشیدند واین قصه پرغصه دیروز و امروز نیست؛ داستانی است که همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت بالای مرغ هر بار با بهانه‌ای توجیه می‌شود، یک بار با قیمت‌های نهاده‌های دامی و با ردیگر با عدم عرضه مرغ به فروشنده‌ها.جهاد کشاورزی ادعا می‌کند عرضه نهاده‌ها از سوی سازمان صمت جوابگوی نیاز نیست، وزارت صمت نیز معتقد است بازار توزیع نهاده‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان 15مهرماه 99 بیان کرد: جوجه‌ریزی 10درصد افزایش یافته و میزان تامین خوراک در تابستان نسبت به بهار از 30 به 40درصد رسید و در مهرماه به 50درصد افزایش پیدا کرد.

حسین ایراندوست ادامه داد: تا تامین 100درصدی نهاده‌ها فاصله قابل توجهی داریم و به علت تورم با افزایش قیمت نهاده‌ها روبه رو شدیم و حوزه تامین خوراک را نیز مانند دیگر مسائل تحت تاثیر قرار داده است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های جدید صورت گرفته، سهم نهاده‌های یارانه‌ای را به 100درصد برسانیم و قیمت را تعدیل کنیم. برنامه‌هایی اجرا شده که امیدواریم شاهد کاهش قیمت در هفته‌های آینده باشیم و به حد قابل قبول برای مصرف کنند برسد.

نه تنها یک هفته،که 6 ماه از این صحبت می‌گذرد و نه تنها قیمت‌ها کاهش نداشته، بلکه کمبود مرغ هم به گرانی اضافه شد. همه این ها در حالی است که نهاده‌های دامی با ارز 4هزار و 200تومان عرضه می‌شود.

سید جواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فعلا تمام نهاده‌های دامی وارداتی به کشور با ارز 4هزار و 200تومانی عرضه می‌شود و متاسفانه خروجی آن که عرضه گوشت مرغ در بازار است، با نرخ ارز آزاد ارائه می‌شود.این نشان می‌دهد که ارز ترجیحی وقتی به واردات تعلق می‌گیرد، در طول شبکه و زنجیره تا انتهای خط، متاسفانه به هدف نمی شوند.

این روزها و در آستانه سال جدید و در شرایطی اقتصادی که سفره مردم کوچک‌تر شده،کمبود و گرانی مرغ دردی است که هم چنان بی‌علاج مانده است. در هفته‌های اخیر نیز باوجود اعلام‌های مکرر و متعدد دولت و ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ نه تنها به قیمت مصوب عرضه نشده، بلکه کمبود آن سبب شده تا دولت به عرضه مرغ منجمد اقدام کند.مرغی که برای خرید آن باید مردم ساعت‌ها در صف‌های طولانی و فشرده بمانند و بعضاً به اصرار متصدی فروشگاه‌ها مجبور به خرید چند قلم کالای دیگر هم بشوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به مشکل کمبود مرغ اظهار داشت: سرانه مصرف گوشت طیور در کشور حدود 30تا 32کیلوگرم در سال است که سهم گوشت مرغ حدود 28کیلوگرم به ازای هر فرد در سال است. در استان هر روز 394تن گوشت مرغ نیاز داریم که در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به آمار دو هفته گذشته بیان کرد: روزانه 538تن گوشت مرغ در کشتارگاه‌ها تحویل می‌دهیم و به بازار عرضه می‌کنیم که این رقم حدود 37درصد از میانگین مصرف بالاتر است.

ایراندوست با بیان اینکه این 538تن کل گوشت مرغی هست که در بازار عرضه می‌شود، تصریح کرد: مرغی با عنوان آزاد نداریم و تمامی مرغی که در کشور تولید می‌شود، مرغ یارانه‌ای و نهاده‌های با ارز 4هزار و 200تومان دریافت کرده و گوشت آن نیز باید با قیمت مصوب عرضه شود.

وی با بیان اینکه در فرآیند تولید و عرضه مرغ 3حلقه موثر است،گفت: حلقه اول تولید است که شامل مرغداران و شرکت تعاونی‌های مرغ‌داران است، حلقه دوم تبدیل که شامل کشتارگاه‌ها است که وظیفه آن‌ها دریافت مرغ زنده از مرغداری و تحویل گوشت به مغازه‌های مرغ فروشی است؛ حلقه سوم هم خرده فروش و تحویل دهنده مرغ که مغازه‌های سطح بازار هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: اتحادیه مرغ‌داران یعنی مرحله تولید، مربوط به حلقه اول است که میزان تولید و قیمت در این مرحله قابل قبول است.

وی با اشاره به ثبت مراحل مختلف تولید و توزیع در سامانه رهتاب و دو مسئولیت این سامانه اضافه کرد: مسئولیت اول این بود که مرغ زنده را از نظر مقدار و قیمت و صاحب مرغ ثبت کند و مسئولیت دوم ثبت مرغ وارده به کشتارگاه بوده که تا امروز انجام شده و در گزارشی که از سامانه رهتاب گرفتیم، قیمت مرغ وارد شده به تمامی کشتارگاه‌ها 14 و 400تومان به ثبت رسیده است.

ایراندوست با اشاره به اضافه شدن مسئولیت سوم به سامانه رهتاب اظهار داشت: حلقه سوم که خرده فروشی است از چند روز گذشته در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که این حلقه هم در رهتاب توزیع و رصد شود.

وی با اشاره به موضوع کارمزد در کشتارگاه‌ها خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای با کشتارگاه‌ها، مشخص شد غیر از سه حلقه اصلی، واسطه‌‌ای را به رسمیت نشناسند. در صورت تمایل فرد به پیوستن به زنجیره تولید و توزیع، باید مجوزهایی دریافت کند به شرطی که قیمت نهایی محصول تغییر نکند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به در اختیار قرار دادن لیست مرغداران به مدیران جهاد و سیستم های نظارتی و تعاونی‌های مرغداری گفت: دو روز قبل از رسیدن به 45روزگی مرغ به مرغداران اعلام شده تا مرغ را به کشتارگاه ارسال کنند که تا حداکثر 50روزگی فرصت است.

وی افزود: البته استثنایی نیز وجود دارد که ممکن است مرغ به وزن مشخص نرسیده باشد و یک تیم از نماینده‌های جهاد کشاورزی، دامپزشکی و تعاونی مرغداران در شهرستان تایید کنند که نیاز است چند روز باقی بماند؛ در غیر اینصورت مرغدار موظف است در وزن و زمان مشخص مرغ را به کشتارگاه ارسال کند.

فرهاد جعفریان، رئیس اتحادیه مرغداران استان اصفهان در مورد علت کمبود مرغ اظهار داشت: مشکل نهاده حل شده است و براساس آمار کمبود مرغ نداریم.
وی افزود: براساس آمار کشتارگاه در 26 اسفند ماه سال98، میزان کشتار 733تن و کشتار در 26اسفندماه سال جاری 776تن بوده است؛حتی در چند شب اخیر آمار نزدیک 876تن کشتار هم داشته‌ایم.

  پای واسطه گران در افزایش قیمت مرغ در میان است  

دبیر انجمن کشتارگاه‌های طیور استان با اشاره به افزایش قیمت مرغ از مرغداری تا عرضه آن اظهار داشت: از فروردین ماه به دلیل حجم زیاد تولید و کاهش فروش به دلیل موضوع کرونا و اوضاع بازار، با نظر ستاد تنظیم بازار کمیته‌ای با عنوان تنظیم بازار مرغ در جهاد کشاورزی تشکیل شد که تمامی ارگان‌ها و مسئولان از جمله استانداری با محوریت جهاد کشاورزی، سازمان صمت، نهادهای نظارتی و اطلاعاتی حضور داشتند.

محمدرضا رستمیان با بیان اینکه در طی دو و سه ماه گذشته، تغییرات تولید در کشور با موج سینوسی صورت گرفته، افزود: در استان اصفهان با تولید و توزیع مشکل آنچنانی نداشتیم و در طول سال‌های متمادی حدود 30تا 40درصد مرغ از بیرون استان تامین می‌شود و در همان موقع 30تا 40درصد هم به سایر استان‌ها صادر می‌کنیم و داد و ستد داریم.

وی با اشاره به فرایند افزایش قیمت مرغ در کشور بیان کرد: مسئولان استانی پیگیر موضوع بودند تا به اندازه ظرفیت و نیاز در استان مرغ کافی تامین شود و در صورت مازاد به دیگر استان‌ها کمک شود.

دبیر انجمن کشتارگاه‌های استان اصفهان با بیان اینکه رسماً سه حلقه در چرخه تولید تا عرضه مرغ وجود دارد، تصریح کرد: ولی پای حلقه‌ها و واسطه‌ها و توزیع‌کننده‌هایی در میان است. کشتارگاه هم یک تولیدکننده به حساب می‌آید، بخش قابل توجهی از میزان کشتار از طریق کارمزدی کشت‌ها انجام می‌شود که در واقع بار را از واسطه یا مرغدار می‌خرند و پس از کشتار در کشتارگاه و دادن مزد،گوشت را تحویل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ زنده در بعضی کشتارگاه ها تا 18تومان خریداری شده،گفت: واقعیت جامعه است که در کل کشور، کشتارگاه‌هایی هستند که مرغ زنده را از واسطه یا مرغدار به قیمت بالاتر از مصوب خریداری کنند.

رستمیان ادامه داد: در مورد اختلاف کشتار امسال و سال گذشته که افزایشی بوده نباید فقط به اعداد اکتفا کرد. در سال گذشته بخشی از کشتار، منجمد و یا قطعه‌بندی می‌شده اما اکنون تمامی کشتار به صورت گرم وارد بازار می‌شود و قطعه‌بندی هم تا 15درصد میزان کشتار صورت می‌گیرد و حجم زیادی وارد بازار می‌شود.

دبیر انجمن کشتارگاه های طیور استان با بیان اینکه باید قیمت مرغ زنده با قیمت 14 و 400 به کشتارگاه عرضه شود و از کشتارگاه به قیمت 20 و 300به فروشگاه عرضه می‌شود و با احتساب سود فروشنده 21 و 500به فروش برسد، بیان کرد: حلقه مفقوده ای وجود دارد که اجرای این سیر و روند را مانع می‌شود.

پایتخت‌نشینان قیمت مرغ اصفهان را افزایش دادند/ فروش مرغ 8980 تومانی در اصفهان کذب است اصلاح سیستم پرورش و توزیع مرغ اصفهان صادرات را افزایش می‌دهد حذف ارز مرجع بازار مرغ اصفهان را آشفته کرد

وی در خصوص اهمیت دادن به سایز مرغ عنوان کرد: قیمت مصوب بر مبنایی است که مرغی با وزن خاص و در 45روزگی تحویل کشتارگاه شود، مرغدار به دلیل بازارپسندی مرغ را نگه می‌دارد و مرغ را با نهاده‌های مازاد و خریداری شده با ارز آزاد تامین می‌کند. این مرغ با وزن بالاتر و قیمت افزوده به بازار عرضه می‌شود و البته این به معنای حجم بالاتر گوشت با همان میزان جوجه ریزی است، که بد هم نیست.با این روند مرغ بالاخره با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد که باید تغییر نگرش و توجه بیشتر به سایز مرغ صورت گیرد.

رستمیان با اشاره به راهکار کاهش قیمت بیان کرد: مرغدار با تمام شدن نهاده و موعد 45روز باید مرغ را بارگیری کند و نباید سمت خرید نهاده آزاد کشیده شود تا قیمت مرغ زنده افزایش یابد.

  بلاتکلیفی عرضه و فروش مرغ در صورت ثبت نشدن در سامانه رهتاب  

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت استان اصفهان در خصوص علت افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: برای مراحل مختلف عرضه مرغ زنده به کشتارگاه، عرضه مرغ به فروشگاه و نهایتا مصرف‌کننده، قیمت مرغ مصوب شده اما در این بین عدم عرضه به قیمت مصوب به مرغداران، سودجویی واسطه‌گران باعث افزایش قیمت شده است. در این مراحل رصد و شناسایی متخلفان انجام و پرونده ها به تعزیرات ارجاع داده شده است.

عادل مرام با بیان اینکه اضافه شدن دو واسطه بین مرغدار و کشتارگاه و بین کشتارگاه تا فروش مشکل آفرین شده است، تصریح کرد: واسطه مرغدار تا کشتارگاه بحث ریشه‌ای است که به دلیل اینکه سرمایه در گردش واحد‌های مرغداری پایین است، در طول دوره پرورش توافقات و مساعداتی انجام می‌دهند تا مرغ خود را پس از دوره پرورش در اختیار افراد واسطه گذارند که هویت شغلی و صنفی ندارند.

وی با اشاره به راهکار حذف واسطه گفت: باید برای مرغدار شرایطی مناسب قبل از شروع پرورش برای واگذاری به کشتارگاه فراهم شود که چندین سال است که در کل کشور این مشکل وجود دارد.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت استان اصفهان در مورد واسطه بین کشتارگاه و مرغ فروش عنوان کرد: این افراد هم بدون هویت هستند و مسئول آن کشتارگاه است که مجوز کشتار و بسته‌بندی به صاحبان کشتارگاه اعطا کرده است. پیشنهاد شده تا واحد‌های کشتارگاهی از ارائه خدمات به افراد فاقد هویت پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه حدود 16مورد از ثبت نشدن مرغ وارده شده به کشتارگاه در سامانه رهتاب رصد شده است، گفت: متاسفانه وقتی مرغ در حلقه دوم در سامانه ثبت نشده، در حلقه توزیع و عرضه به فروشگاه نیز تکلیف آن مشخص نیست و از چرخه نظارتی خارج می‌شود که در این موارد پرونده تشکیل دادیم.از 16اسفند تاکنون پرونده 14واحد کشتارگاهی متخلف و 21مورد واحد خرده فروشی تشکیل و به تعزیرات ارائه شده است.

مشکلات در فرایند توزیع است

دادستان عمومی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه مشکلات نه در مرحله تولید که در فرآیند توزیع و نظارت است، اظهار داشت: تولید به اندازه کافی است و نهاده‌های دامی به مقدار کافی در واحدها تامین شده است، ولی متاسفانه در توزیع و نظارت کوتاهی شده و قیمت‌ها بالاتر عرضه می‌شود.

علی اصفهانی با اشاره به ورود دستگاه قضا و تشکیل کمیته نظارت بر قیمت‌ها افزود: وظیفه هر دستگاه مشخص و مصوب شده تا وزارت جهادکشاورزی که نهاده‌های دامی در اختیار مرغداری‌ها قرار داده، از مرغداری‌ها متناسب با تامین نهاده مرغ مورد نظر را مطالبه کنند و به همان اندازه به کشتارگاه‌ها تحویل داده شود و این چرخه تا واحد صنفی ادامه یابد.

وی گفت: اگر در هر مرحله نظارت صورت گیرد، با هر یک از واحد‌های متخلف اعم از مرغدار، کشتارگاه، واسطه گران و واحد‌های صنفی برخورد قانونی صورت گیرد.

دادستان عمومی استان اصفهان با اشاره به رسیدگی به تخلف هر واحد به صورت مجزا عنوان کرد: در کمیته مصوب شد اگر در کشتارگاه تخلف صورت گیرد، بحث بنر زدن و اعلام تخلف صورت گیرد و در صورت اخلال در نظام اقتصادی، پرونده کیفری در دادسرا تشکیل شود.

وی با اشاره به تخلف واحد‌های صنفی فروش مرغ باتوجه به قانون تعزیرات که با سه بار تخلف پلمب صورت گیرد ،بیان کرد: در این جلسه مصوب شد در صورت یک بار تخلف بنر، اعلام تخلف و پلمب انجام شود.همه این موارد مصوب شده و مقرر شد دستگاه‌های نظارتی انجام دهند.

به گزارش تسنیم، تابه حال قوانین و راهکارها و پیگیری‌های مقابله با افزایش قیمت مرغ تنها پشت در جلسات و کمیته‌های نهادها و ارگان های مختلف و تنها روی کاغذ مصوب شده؛ اما ما حصل و خروجی همه این جلسات نتیجه ای برای مردم در پی نداشته است و دردی از مردم در این آشفته بازار پایان سال و اوضاع اقتصادی دوا نکرده است.

انتهای پیام/174/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان استان اصفهان افزایش قیمت مرغ نهاده های دامی سامانه رهتاب تنظیم بازار کشتارگاه ها عرضه می شود سازمان صمت صورت گیرد کمبود مرغ قیمت مصوب عرضه مرغ مرغ زنده نهاده ها مصوب شده گوشت مرغ مصوب شد قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۱۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد + جزئیات

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در اسفند ۱۴۰۱ ثبت نام کرده و اولویت آن‌ها مشخص شده، می‌توانند جهت انتخاب خودروها از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ تا ساعت ۲۳:۵۹ روز سه شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اولین دور فروش خودروهای برقی وارداتی آغاز شد

طبق اطلاعیه سامانه در رابطه با این مرحله از عرضه خودروها، یک خودروی برقی دیگر در این مرحله عرضه شده است؛ بدین ترتیب متقاضیان از میان پنج خودروی عرضه شده که سه خودروی هیوندای ENS۱، لونا و هونگچی EQM۵EV برقی هستند، می‌توانند خودروی مدنظر خود را انتخاب کنند.

همچنین نیسان سانی (بنزینی) و لاماری‌ایما هیبریدی در این دور از فروش خودروهای وارداتی عرضه شده‌اند.

از این محصولات عرضه شده سه خودروی سانی، لاماری‌ایما و هونگچی دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و دو خودروی هیوندای ENS۱ و لونا دارای قیمت فروش علی‌الحساب در مبادی ورودی هستند.

کد خبر: 1229614 برچسب‌ها قیمت خودرو

دیگر خبرها

  • کالکالیست: یمنی‌ها باعث گرانی خودرو در اسرائیل شدند
  • پلی‌استیشن ۵ پرو چه مشخصاتی دارد؟
  • هنری که لاکچری شده!
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • قیمت خودروهای برقی وارداتی چند ؟ / برای ثبت‌نام مرحله اول تا فردا فرصت دارید
  • قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد + جزئیات
  • قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • ظهور شیوه عجیب در معاملات مسکن در ایران | علت چیست؟