Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@13:57:14 GMT

همکاری راهبردی با ایران در اولویت است

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۶۲۰۴۳

همکاری راهبردی با ایران در اولویت است

«سرگئی گلازیف» وزیر امور همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا در نشستی با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: همکاری های راهبردی با ایران اولویت و ترجیح این اتحادیه است.

به گزارش برنا،وزیر امور همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا در این دیدار  با اشاره به مراحل عضویت ناظر کشورها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا از عضویت کشورمان استقبال و آمادگی کشورش برای هرگونه همکاری را اعلام داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با بیان اینکه راهبرد اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا سال ۲۰۲۵ به تصویب رسیده است و به دنبال تحقق راهبرد در عمل هستیم، تصریح کرد: همکاری با جمهوری اسلامی برای ما بسیار جالب و امید بخش هست و این اتحادیه به همکاری با ایران امیدهای زیادی  بسته است.

وزیر امور همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت به دنبال آن هستیم که بحث موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تحقق بخشیم و این موضوع درحال شکل گیری است.

او تصریح کرد : با جود اینکه در سال جاری پویایی خوبی را در حجم تجارت با ایران داشته ایم با این حال فرصت های زیادی برای همکاری بین ایران و این اتحادیه وجود دارد که ضرورت دارد همه انها را در عمل محقق کنیم.  
وزیر امور همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا با تاکید بر اینکه همکاری با ایران اولویت و ترجیح ماست، گفت: مشکل موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از نظر سیاسی حل شده و به امضای روسای جمهوری کشورهای عضو اتحادیه رسیده است اما تنها به خاطر برخی ظرفیت های فنی معطل مانده است که کارشناسان ما در حال رفع آن هستند و به دنبال آن باید همکارهای عملی راهبردی را تجربه کنیم.

گلازیف برای عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در این اتحادیه درخواست کرد که هر چه سریعتر تهران درخواست خود را ارائه کند تا قبل از اینکه معیارهای جدیدی در این اتحادیه اعمال شود  و گفت: امیدواریم هر چه زودتر شاهد عضویت ناظر و بعد از آن عضویت دایم ایران در این اتحادیه باشیم.

 گلازیف با اشاره به راهبرد دولت روسیه برای دلار زدایی در تعاملات تجاری با سایر کشورها تاکید داشت ما ناگزیر هستیم با همکاری جمعی به استفاده از سایر ارزهای ملی روی آوریم.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در این نشست با تاکید بر نقش و اهمیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا که روز بروز در جهان به شکوفای بیشتری می رسد و می تواند نقش مهمی را در اینده اقتصادی دنیا ایفا کند از  عزم جدی مقامات ایرانی به توسعه همکاری ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد.

او ابراز امیدواری نمود دور جدید مذاکرات فیمابین در چارچوب موافقت نامه تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به زودی برگزار گردد.

جلالی با بیان اینکه در ایران همه مقامات، دولتهای قبلی، فعلی و آینده  جمهوری اسلامی در مورد اتحادیه اقتصادی اوراسیا اجماع و بر ایفای نقش تهران در این سازمان تاکید دارند، تصریح کرد:  بر همین اساس موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به سرعت در تهران تصویب شدو یک درخواست ایران از این اتحادیه این است مذاکرات این موافقت نامه هر چه سریعتر آغاز شود.

سفیر ایران همچنین با تشریح اقدامات انجام شده در جمهوری اسلامی ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه مذکور ابراز امیدواری کرد اقدامات اجرایی این موضوع هر چه سریع تر آغاز شود.  

جلالی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تحقق عضویت ناظر در این اتحادیه آمادگی کامل دارد گفت: دولت ایران دو وزارت خارجه و صمت ایران را برای تحقق عضویت ایران ناظر مامور پیگیری کرده است.  

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه پیشتر، از مصوبه سران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای موافقت‌نامه تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: مذاکرات ما با کشورهای عضو این اتحادیه برای اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد به زودی آغاز می‌شود تا بر اساس فهرست‌هایی که مبادله می‌شود، تعرفه‌های آزاد بین کشور ما و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برقرار شود.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمهوری اسلامی ایران موافقت نامه تجارت کشورهای عضو عضویت ناظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۲۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد

مصوبه هیئت وزیران در خصوص تعیین حجت‌الله عبدالملکی به‌عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجرایی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اصلاح شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هیئت وزیران در جلسه 1403/2/5 به پیشنهاد شماره 54103/13504 مورخ 1403/2/1 معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

در بند (1) تصویب نامه شماره 232114/ت62294هـ مورخ 1402/12/16، بعد از عبارت «صلاحیت‌های قانونی دستگاه‌ها» عبارت «و با رعایت تبصره ذیل ماده (23) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395 و در هماهنگی با وزیر امور اقتصادی و دارایی» الحاق و جزهای بند یادشده به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«الف- اعمال نظارت عالیه بر فعالیت های مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین آنها موضوع بند (هـ) ماده (4) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372.

ب- پیشنهاد نصب و عزل اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان های مناطق آزاد تجاری- صنعتی به وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت ارائه به رییس جمهور در راستای ماده (6) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران.

ج- پیگیری و نظارت بر اجرای بند (الف) ماده (65) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395.»

این مصوبه توسط محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری در تاریخ 8 اردیبهشت ماه ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • جمیله علم‌الهدی عضویت در هیات جذب دانشکده علوم خانواده را نپذیرفت + جزئیات
  • علم الهدی پیشنهاد عضویت در شورای راهبردی دانشگاه تهران را رد کرد
  • جمیله علم‌الهدی پیشنهاد عضویت در شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده را نپذیرفت
  • شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده در مسیر شکل‌گیری/ برخی شخصیت‌های حقوقی عضویت را نپذیرفتند
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است