Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهلت بازگشت ارز اقلام دارویی یکسال تعیین شد، مرغ، تخم مرغ، گوشت و شیر به وفور تامین شد، ۱۰ میلیون تومان در روز؛ سقف انتقال پول کارت به کارت، برگزاری ۴۹ مرحله حراج عملیات بازار باز برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه ۲۹ اسفند شبستان به شرح زیر است:

مهلت بازگشت ارز اقلام دارویی یکسال تعیین شد + سند

حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با ارسال نامه ای به رئیس کل گمرک، معاون بانک مرکزی، رئیس سازمان امور مالیاتی و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مهلت بازگشت ارز صادرات اقلام دارویی را یکسال اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نامه آمده است: 

با سلام 

احترام با عنایت به اختیارات بند 4 تصمیمات یکصد و هفتاد و  هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ابلاغی (نامه شماره 90829 مورخ 99.8.12) و با توجه به تصمیمات بیست و پنجمین جلسه کمیته اقدام ارزی، مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرات اقلام دارویی به شرح کد تعرفه های پیوست (113 کد تعرفه 8 رقمی) یک سال پس از صادرات اعلام می گردد. 

خواهشمند است دستور فرمائید هماهنگی لازم در خصوص اعمال مهلت یاد شده صورت پذیرد. 

 

مشارکت ایران و هند برای مقابله با ملخ‌های صحرایی

محموله آفت‌کش، شامل ۲۰ هزار لیتر «مالاتیون ۹۵ درصد یو ال وی» تحت برنامه همکاری‌های دولت با دولت، در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در چابهار به سازمان حفظ نباتات ایران تحویل شد.

یادآور می‌شود هند برای واکنش هماهنگ منطقه‌ای به خطر نزدیک شدن ملخ‌های صحرایی، به کشورهای منطقه پیشنهاد همکاری داده و ایران در این زمینه، درخواست تامین آفت‌کش را ارائه کرده بود.

دهلی نو، در همین چارچوب، در ژوئیه ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) نیز نخستین محموله ۲۰ هزار لیتری از آفت‌کش مالاتیون را به ایران تحویل داد.

ملخ‌های صحرایی با تغذیه از سبزینه‌های مختلف؛ جنگل‌ها، باغ‌های میوه و زمین‌های کشاورزی را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریب بالایی که دارند، بعضا باعث قحطی در مسیر حرکت خود می‌شوند.

کارشناسان انتظار دارند در هفته‌های آینده و با گرم شدن هوا و کمبود منابع غذایی در شبه جزیره عربستان، ملخ‌های صحرایی به مناطق شمالی، از جمله به استان‌های جنوبی ایران هجوم آورند.

 

مرغ، تخم مرغ، گوشت و شیر به وفور تامین شد

«کاظم خاوازی»، وزیر جهاد کشاورزی در پیام نوروزی خود از خدمات تمام کشاورزان در زنجیره تولید محصولات کشاورزی و زراعی برای تامین امنیت غذایی در کشور در سال ۹۹ تقدیر کرد و  گفت: سال ۹۹ با شیوع کرونا و تحریم های اقتصادی سال سختی بر کشاورزان بود، اما به لطف الهی با نیت پاک تولید کنندگان موفق شدیم در زنجیره تولید محصولات کشاورزی در سال جاری نسبت به سال های گذشته، موفقیت های خوبی را کسب کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با وجود کرونا تولیدکنندگان تلاش کردند با بروز رسانی واحدهای تولیدی خود وفور تولید گوشت، شیر، مرغ و تخم مرغ را تضمین کردند و با این اقدام مهم امنیت غذایی را برای کشور تامین کردند.

خاوازی در ادامه از خدمات درخشان بخش زراعت و باغبانی نیز تقدیر کرد و گفت: بخش زراعت و باغبانی در سال ۹۹ کارنامه درخشانی داشت به طوری که در تولید گندم ، چغندر قند. پنبه و سایر محصولات زراعی مثل شکر به مرز خودکفایی خواهیم رسید.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: جا دارد از تمام تشکل های بخش کشاورزی و همه همکاران خود در وزرات جهاد کشاورزی که در سال ۹۹ مشغول انجام وظیفه در این وزارتخانه بودند، تقدیر و تشکر کنم.

 

۱۰ میلیون تومان در روز؛ سقف انتقال پول کارت به کارت

بیشترین حجم مبادلات بانکی در شب عید اتفاق می‌افتد به همین دلیل ممکن است که سقف برداشت از کارت بانکی جوابگوی فعالیت مالی بسیاری از مشتریان نباشد.

با این وجود بانک مرکزی  اعلام کرده است که سقف نقل و انتقالات بانکی در شب عید تغییر چندانی نداشته است.

در حال حاضر سقف انتقال وجه کارت به کارت شتابی و درون بانکی ۱۰ میلیون تومان در روز است و میزان کارمزد انتقال وجه برای وجوه بالاتر از سه میلیون تومان به صورت پلکانی افزایش دارد.

سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت‌ساز‌ها یا اپلیکیشن پرداخت موبایلی از یک میلیون تومان به سه میلیون تومان رسیده است.

 

برگزاری ۴۹ مرحله حراج عملیات بازار باز

با توجه به پیش‌بینی این بانک از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی در روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه عملیات بازار باز نداشت؛ لذا تنها معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید روز دوشنبه ۲۵ اسفند به ارزش ۵۸.۷ هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهار‌شنبه ۲۷ اسفند‌ماه انجام شد.

در دو روز گذشته بانک‌ها و موسسات اعتباری در نه نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش ۲۵۴.۸ هزار میلیارد ریال استفاده کردند. همچنین در دو روز گذشته ۹.۸ میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد.

در سال ۱۳۹۹، بانک مرکزی ۴۹ حراج عملیات بازار باز را برگزار کرد و در مجموع ۱۸۲۹.۱ هزار میلیارد ریال اعتبار کوتاه‌مدت در اختیار بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی قرار داد.

لازم به ذکر است که مانده توافق بازخرید در عملیات بازار باز در پایان اسفندماه امسال صفر است. از طرف دیگر، بانک‌های و موسسات اعتباری غیربانکی در سال ۱۳۹۹ در ۳۳۱ فقره قرارداد و ۸۸ نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند جهت رفع نیاز‌های نقدینگی اضطراری استفاده کردند و مانده اعتبارگیری قاعده‌مند در پایان سال جاری ۲۲۷ هزار میلیارد ریال است.

 بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خرید یا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روز‌های شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار موسسات اعتباری غیربانکی بانک ها و موسسات اعتباری حراج عملیات بازار باز هزار میلیارد ریال بازار بین بانکی ملخ های صحرایی بانک مرکزی اقلام دارویی میلیون تومان کارت به کارت تخم مرغ سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۲۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین

بانک مرکزی در ادامه برنامه های خود جهت توسعه ابزارهای تامین مالی زنجیره ای و با هدف تسهیل تامین مالی بنگاه های اقتصادی نسبت به طراحی و عملیاتی سازی «برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین» از طریق بانک های صادرات و تجارت اقدام کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی اعلام کرد: به منظور گسترش تامین مالی زنجیره تولید و اجرایی‌سازی شیوه‌نامه اجرایی استفاده از برات الکترونیکی (که طی بخشنامه شماره 283962‏‏/00 مورخ 29‏‏/09‏‏/1400 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است) با تلاش های صورت گرفته و فراهم‌سازی الزامات سامانه ای و فناورانه و با همکاری بانک های صادرات ایران، تجارت و ملی ایران و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی بهره برداری تجاری از این ابزار در تاریخ سوم اردیبهشت ماه سال جاری عملیاتی شد و اولین برات الکترونیکی توسط دو بانک صادرات ایران و تجارت صادر شد.  


در چارچوب این ابزار اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالیت اقتصادی خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است برات الکترونیکی سندی غیر کاغذی است که با درخواست برات‌دهنده (براتکش) یعنی خریدار در وجه یا به حواله کرد دارنده برات یعنی فروشنده و بر اساس اعتبار خریدار صادر می شود. سررسید این ابزار یک تا دوازده ماهه است و بانک عامل به عنوان رکن براتگیر، بازپرداخت مبلغ در سررسید را تقبل می کند.

 برخی از مزایای برات الکترونیکی عبارتند از:
-    قابلیت انتقال در زنجیره های فعالیت های اقتصادی
-    امکان صدور برات الکترونیکی  تا سقف 200 فروش سال گذشته بنگاه خریدار
-    معاف از برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک مرکزی
-    امکان تنزیل توسط شبکه بانکی در صورت گذشته یک چهارم از عمر برات یا دو بار گردش در زنجیره 

با توسعه استفاده از این ابزار برای کل شبکه بانکی ظرفیت مناسبی جهت تامین مالی بنگاه های اقتصادی در طول زنجیره های فعالیت آنها فراهم شده است. لازم به ذکر است که بر اساس بخشنامه مورخ 26/1/1403 بانک مرکزی به شبکه بانکی امکان صدور  80 هزار میلیارد تومان برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی در سال 1403 پیش بینی شده است که می تواند در کنار سایر ابزارهای تامین مالی اعم از اوراق گام و تسهیلات نقش موثری در تحقق اهداف شعار سال ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی صادر شد
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند