Web Analytics Made Easy - Statcounter

این جزیره مستقر در ورودی دریای سرخ و تنگه باب المندب احتمالا به پایگاه جدید اماراتی‌ها در این منطقه تبدیل خواهد شد.

سرویس جهان مشرق _ کشور امارات متحده عربی، شیخ نشینی کوچک با رویاهای بزرگ و معمولا دست نیافتنی در سطح منطقه در سال‌های اخیر اقدام به ۲ ماجراجویی بزرگ نظامی کرده است : جنگ یمن و لیبی

ارتش امارات که به مدت ۳ دهه سالانه ده‌ها میلیارد دلار هزینه نظامی داشته و حجم بالایی از تسلیحات مدرن را از کشورهای غربی خریداری کرده است از سال ۲۰۱۴ خود را برای ایفای نقش منطقه‌ای و نظامی در حد فاصل جنوب غرب آسیا و شمال افریقا آماده میکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین منظور این کشور که فاصله زمینی زیادی تا مناطق مورد اشاره داشت اقدام به توسعه و ساخت و ساز نظامی در منطقه موسوم به شاخ افریقا و کشور اریتره کرد.

پایگاه هوایی عصب (Assab) در کشور اریتره به همین منظور توسط امارات اجازه شده و این کشور بخش بزرگی از هواگردهای ترابری نظامی و جنگنده و بالگردهای رزمی خود را به این پایگاه منتقل کرد. از سال ۲۰۱۴ قوای نظامی امارات شروع به حمایت از نیروهای تحت امر ژنرال خلیفه حفتر در خاک لیبی علیه گروه داعش در اطراف شهر سرت و دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس کرد.

همچنین در ماه مارس ۲۰۱۵ میلادی این کشور به همراهی عربستان اقدام به تجاوز نظامی به خاک یمن کرده و از طریق پایگاه هوایی عصب، قوای مزدور تحت امر خود در جنوب یمن را پشتیبانی می‌کرد.

نتیجه هر دو جنگ برای ارتش شیخ‌نشین اماراتی اما چیزی جز شکست نبود : در خاک لیبی علی‌رغم اینکه نیروهای خلیفه حفتر در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی تا آستانه اشغال طرابلس پایتخت لیبی و بیرون راندن دولت قانونی این کشور پیش رفتند اما با ورود نظامی گسترده ارتش ترکیه در حمایت از دولت فائز السراج، نیروهای دولت وفاق GNA با ضد حمله‌ای گسترده قوای مشترک حفتر-امارات را عقب رانده و بخش اعظم شهرهای غرب لیبی را از تصرف آنها خارج کردند.

در جنگ یمن نیز اگرچه امارات و نیروهای مجلس انتقالی جنوبی موفق به بازپس‌گیری عدن و برخی سواحل جنوب غربی این کشور از قوای انصارالله شدند، اما پس از شکست عملیات اشغال بندر الحدیده، بازگشت ورق در نبرد میدانی و مشاهده حملات گسترده موشکی و پهپادی ارتش یمن به خاک عربستان، اماراتی ها که هرگز تحمل چنین حملاتی به خاک خود و شهرهایی نظیر دبی و ابوظبی را نداشتند ناچار به پذیرش صلح و قرارداد آتش بس شدند تا حد نهایی پیشروی آنها در یمن همان چند بندر سواحل جنوبی یمن باشد.

این قرارداد صلح اما موجب خشم شدید عربستان و اختلافات جدی میان دو کشور سابقا متحد در یمن شد، زیرا با آرام شدن جبهه‌های جنوبی یمن، تمرکز قوای انصارالله بر استان‌های شمالی و مرکزی یعنی محل نبرد با نیروهای تحت حمایت عربستان قرار گرفت که منجر به شکست‌های سنگین برای مزدوران سعودی در استان‌های ضالع، الجوف و مارب شد.

سران اماراتی که در دوران اتحاد نظامی با عربستان سعودی چیزی جز شکست و هزینه‌های بی‌فایده نصیبشان نشده بود ناچار به ایجاد اتحادی جدید با شریکی تازه در منطقه شدند : رژیم صهیونیستی

در واپسین روزهای حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید و با وساطت مستقیم وی، امارات و اسرائیل اقدام به عادی سازی روابط و برقراری پیمان منطقه‌ای غیررسمی کردند تا این کشور از انزوای ناشی از اختلاف با دولت سعودی و ناکام ماندن طرح های منطقه ای خود خارج شود. طبیعتا آنچه که صهیونیست‌ها در وهله نخست از ابوظبی انتظار داشتند همکاری امنیتی، نظامی و اطلاعاتی با این رژیم در بحث مقابله با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

از آنجا که منطقه عمومی جنوب یمن، خلیج عدن، تنکه باب المندب و ورودی دریای سرخ تحت اشراف نظامی امارات قرار دارد و بخش مهمی از مسیر تجاری دریایی ایران از همین کریدور دریایی عبور می‌کند، صهیونیست‌ها درخواست توسعه جزایر واقع در این منطقه و استقرار تجهیزات شنود و جاسوسی خود را به امارات می‌دهند.

در گذشته اختلاف بر سر کنترل جزیره استراتژیک سقطری در دریای عرب موجب شد تا نیروهای تحت حمایت عربستان و امارات تا آستانه درگیری تمام عیار در این جزیره پیش بروند اما به هر شکل بخش اعظم این جزیره به ویژه فرودگاه آن در کنترل امارات بوده و عربستان نیز با مجوز اماراتی ها از این جزیره استفاده می‌کند.

اما به تازگی تصاویری از توسعه و ساخت و ساز گسترده در جزیره میون یا Perim منتشر شده است که نشان می‌دهد، این جزیره مستقر در ورودی دریای سرخ و تنگه باب المندب احتمالا به پایگاه جدید اماراتی‌ها در این منطقه تبدیل خواهد شد.

نکته مهم اینکه به تازگی تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان میدهد که ارتش امارات در حال تخلیه پایگاه هوایی عصب در اریتره و انتقال به جزیره میون است.

پایگاه عصب دارای یک باند فرود به طول ۳۵۰۰ متر بود که نشست و برخواست کلیه هواگردهای نظامی امارات را ممکن می‌ساخت. تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از جزیره Perim نشان می‌دهد که این کشور در حال ساخت یک باند فرود به طول تقریبی ۱۸۰۰ متر به منظور انتقال هواگردها و تجهیزات خود به این جزیره است.

با توجه به روابط میان ابوظبی و تل آویو که در بالا به آن اشاره شد، به احتمال بسیار زیاد اسرائیل نیز با همراهی امارات اقدام به استقرار تجهیزات ویژه شنود و رصد خود در این جزیره برای آگاهی دقیق از تردد ناوگان تجاری ایران به ویژه نفتکش‌های این کشور از دریای سرخ به سمت کانال سوئز و یا حتی ناوچه‌های رزمی نیروی دریایی ایران خواهد کرد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا یمن ارتش امارات ایران دریای عرب شاخ آفریقا نیروهای خلیفه حفتر امارات دولت وفاق ملی لیبی اریتره تنگه باب المندب بندر الحدیده تل آویو لیبی جنگ یمن دبی دولت فائز السراج دولت سعودی انصارالله خلیج عدن امارات متحده عربی ابوظبی رژیم صهیونیستی عربستان سعودی دریای سرخ کانال سوئز تحولات یمن تحولات منطقه اخبار داغ اماراتی ها باب المندب دریای سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۵۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان

طی سفر ۳ روزه رئیس جمهور کشورمان به پاکستان، این دو کشور هشت توافق همکاری و تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف امضا کردند که باعث تهدیدهای علنی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علیه پاکستان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبگاه شبکه خبری المیادین نوشته است که ایران و پاکستان هر دو با نادیده گرفتن هشدارهای ایالات متحده به پاکستان در مورد توافقات تجاری خود با ایران، تعهد خود را با چندین توافق‌نامه و تفاهم‌نامه رسمی کردند و بر لزوم مشارکت قوی، رسیدگی به مسائل امنیتی مشترک و تقویت همکاری‌های اقتصادی تأکید کردند.

المیادین در ادامه نوشته است که اولین سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پاکستان در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها در خاورمیانه بالا گرفته و گره اختلاف بین رژیم صهیونیستی و ایران در بالاترین حد خود قرار دارد. سفر رئیس جمهور ایران نشان‌دهنده پویایی پیچیده بین ایران، رژیم صهیونیستی و وضعیت جاری غزه است که نمادی از تلاش‌ها برای ایجاد روابط با کشور همسایه در میان تنش‌های منطقه ای است.

المیادین معتقد است که شرایط منطقه‌ای فعلی به سفر رئیس جمهور ایران اهمیت دیپلماتیک قابل توجهی بخشید. در این سفر، مقامات ایران و پاکستان در مورد مسائل مربوط به تجارت متقابل، تنش‌های مرزی و روابط انرژی و همچنین مسائل منطقه‌ای از جمله درگیری ایران و رژیم صهیونیستی و پیامدهای گسترده‌تر آن برای جنوب آسیا و خاورمیانه گفتگو کردند.

بیانیه مشترک

براساس گزارش این شبکه خبری، هر دو طرف چگونگی افزایش تنش‌های منطقه‌ای را در نتیجه درگیری‌های جاری رژیم صهیونیستی در غزه ارزیابی کردند. در مورد مسئله فلسطین، هر دو نظر یکسانی دارند. ایران و پاکستان در مخالف بر تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای توهین و تبعیض علیه مردم فلسطین هستند، توافق نظر دارند. در نتیجه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بیش از ۳۵ هزار کشته، ویرانی عظیم و یک بحران انسانی رخ داده است. تهران و اسلام آباد، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند و هیچ ارتباطی با آن ندارند.

در پایان سفر رئیس جمهور ایران، وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد که دو کشور تصمیم گرفتند با تبادل مکرر دیدارهای بلندپایه برای تحکیم روابط برادرانه، تعاملات دوجانبه را بهبود بخشند.

المیادین درباره این بیانیه نوشته است که آنها تجاوزات و جنایات مستمر دیکتاتوری اسرائیل علیه مردم فلسطین، به ویژه محاصره ظالمانه غزه که باعث آواره شدن میلیون‌ها فلسطینی و کشتن و خسارات گسترده‌ای شده است را محکوم کردند. آنها خواستار آتش‌بس بی‌قید و شرط و فوری، کمک‌های بشردوستانه بدون محدودیت به جمعیت تحت محاصره غزه، بازگشت فلسطینی‌هایی آواره و مسئول دانستن رژیم صهیونیستی بابت این جنایات شدند. آنها همچنین بر حمایت خود از راه حلی عادلانه، فراگیر و طولانی مدت که بر اساس اهداف مردم فلسطین بنا شده است، تاکید کردند.

به گفته المیادین، دو طرف با اشاره به مرز مشترک به عنوان «مرز صلح و دوستی» بر اهمیت همکاری منظم و اشتراک دیدگاه‌ها بین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی پاکستان و ایران تاکید کردند. ایران و پاکستان برای تبدیل مرز پاکستان و ایران از «مرز صلح» به «مرز رفاه» توافق کردند که تجارت دوجانبه را طی پنج سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند. علاوه بر این، آنها بر نیاز به همکاری انرژی با تمرکز بر پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان (IP)، خطوط انتقال برق و تجارت برق تاکید کردند. به عنوان اعضای سازمان همکاری اقتصادی (ECO) و ابتکار کمربند و جاده (BRI)، دو کشور متعهد شدند که زیرساخت‌ها، اتصالات و همکاری‌های انرژی‌شان را افزایش دهند.

آنها همچنین موافق هستند که سازمان همکاری شانگهای (SCO) یک سکوی مهم برای ثبات و شکوفایی منطقه است و فرصت‌های جدیدی را برای اتصال، تجارت ترانزیتی و اقتصاد باز می‌کند. همکاری نزدیک و صمیمانه بین ایران و پاکستان در تمامی فرآیندهای سازمان همکاری شانگهای موجب خشنودی طرفین است. علاوه بر این، آنها بر اهمیت تشکیل جلسه فوری «گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان» برای هماهنگی ثبات و رشد اقتصادی تاکید کردند.

توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های امضا شده

در ادامه گزارش المیادین آمده است که ایران و پاکستان در سفر ۳ روزه رئیس جمهور ایران از ۲۲ تا ۲۴ آوریل، هشت توافق‌نامه و تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله امنیتی، کمک‌های قضایی مدنی، دامپزشکی و بهداشت دام امضا کردند.

دو کشور تفاهم نامه‌ای برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و تفاهم‌نامه دیگری برای تبادل فیلم و همکاری بین وزارت اطلاعات و سازمان امور سینمایی و سمعی بصری ایران امضا کردند. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت پاکستانی‌های خارج از کشور و وزارت کار ایران و بین اداره استاندارد و کنترل کیفیت پاکستان و همتای ایرانی آن امضا شد.

نقش قابل‌ستایش ایران

به گفته المیادین، نخست‌وزیر پاکستان بر لزوم همکاری برای پایان هر چه سریع‌تر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تاکید کرد. شهباز شریف گفت: «پاکستان و ایران نگران وضعیت مردم غزه هستند و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند. ما از همه کشورهای جهان می‌خواهیم که برای پایان دادن به جنایات غزه هر چه سریعتر همکاری کنند.»

وی افزود که «راه حل عادلانه و دقیق برای مسئله فلسطین ضروری است» و تاکید کرد که پاکستان برای حمایت خود از فلسطین شرطی قائل نخواهد شد. شریف همچنین تصریح کرد: «اسلام آباد بر همکاری با تهران در این زمینه تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس پافشاری خواهد کرد.»

ریاض حسین پیرزاده وزیر مسکن و کار فدرال پاکستان در گفتگو با خبرگزاری ایرنا با از موضع تزلزل‌ناپذیر ایران در برابر برنامه‌های رژیم اسرائیل قدردانی کرد با توجه به اینکه ایران چراغی درخشان در جهان اسلام است. وی تاکید کرد که سفر [سید ابراهیم] رئیسی، پیام روشنی به دشمنان مشترک ایران و پاکستان فرستاد.

به گفته المیادین، پیرزاده از کشورهای غربی و جناح‌های طرفدار رژیم صهیونیستی انتقاد تندی کرد و آنها را به رویکرد دوگانه در قبال حقوق بشر و برخورد با کشورهای مستقل متهم کرد. او ایده یک اتحاد منطقه‌ای را مطرح کرد که ایران، پاکستان، عربستان سعودی و ترکیه را برای تقویت منافع مشترک و مقابله با چالش‌هایی که با یکدیگر روبرو هستند، گرد هم آورد.

المیادین در ادامه گزارش خود با اشاره هشدارهای آمریکا به پاکستان نوشته است که واشنگتن اشاره‌هایی از «خطر احتمالی تحریم» در صورت افزایش همگرایی پاکستان و ایران کرده است. با توجه به امضای توافق دو کشور، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته گفت: «به هر کسی که به تجارت با ایران فکر می‌کند هشدار می‌دهیم که مراقب تحریم‌های احتمالی باشد.»

سخنگو وزارت خارجه آمریکا بدون خویشتن‌داری به اسلام‌آباد هشدار داد که از معاملات تجاری با تهران اجتناب کند و متعاقباً آن را تشویق کرد تا روابط تجاری و اقتصادی خود را با واشنگتن تقویت کند. این سخنگو اظهار داشت که پاکستان به شدت به آمریکا به عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی خود متکی است.

از سوی دیگر، با توجه به پیوند تنگاتنگ اسلام‌آباد با تهران در سفر سه روزه رئیس‌جمهور ایران و توافق‌های امضا شده بین دو کشور، هشدار سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را این طور می‌توان برداشت کرد که به دلیل خطر تحریم‌ها این روابط شکننده هستند.

به گفته المیادین، بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده همزمان با برهه‌ای مهم در تاریخ پاکستان است، زیرا تقویت «روابط برادرانه» پاکستان با ایران و حمایت از رئیس‌جمهور این کشور، پس از درگیری‌های فرامرزی آنها در ژانویه رخ داده است. اقدامات منطقه‌ای ایران و درگیری‌های اخیر با رژیم صهیونیستی بر سر حمله به سفارت ایران در دمشق، با توجه به جایگاه ایران در صحنه بین‌المللی، اظهارات وزارت خارجه آمریکا را حائز اهمیت می‌کند.

واشنگتن از پاکستان چه می‌خواهد؟

المیادین در پایان نوشته است که وزارت امور خارجه آمریکا با توجه به معاملات تجاری پاکستان و ایران به «شمشیر داموکلس بالای سر آنها» اشاره کرد. این هشدار، خطرهایی را به پاکستان در رابطه با نزدیک شدنش به ایران گوشزد می‌کند. ایران در حال حاضر نظم جهانی هژمونیک ایالات متحده را به چالش می‌کشد.

واشنگتن به صراحت اعلام کرد که به نفع اسلام آباد است که از هرگونه معامله تجاری با ایران خودداری کند، و این نشان می‌دهد که موفقیت اقتصادی پاکستان به واشنگتن بستگی دارد و آمریکا مشتاق ادامه همکاری با آن است.

هشدار ایالات متحده همچنین بر لزوم دقت در سیاست منطقه‌ای و حفظ ثبات تاکید می‌کند. آنها فکر می‌کنند که توافقات پاکستان با ایران، به ویژه با توجه به نقش مسلط ایران در امور جهانی و خاورمیانه، پتانسیل ایجاد اختلالات قابل‌توجهی را دارد. ایالات متحده احتمالاً به دنبال نظارت بر تحولات منطقه و اطمینان از این است که ایران روابط دیپلماتیک آمریکا با پاکستان را تضعیف نکند.

بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده هشداری در مورد پیامدهای اقتصادی و دیپلماتیک بالقوه برقراری روابط نزدیک با کشوری است که تحت تحریم های ایالات متحده است. پاکستان هنوز به این تهدیدها واکنش نشان نداده است و جالب است که ببینیم اسلام آباد چه واکنشی نشان می‌دهد و به رغم فشارهای آمریکا شهامت برقراری روابط دوستانه نزدیک با همسایه خود را داشته باشد.

کد خبر 749469

دیگر خبرها

  • حملات مقاومت به محل استقرار نظامیان اشغالگر در جنوب غزه
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می‌شود
  • رئیس اپوزیسیون رژیم اسرائیل به امارات می‌رود
  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود
  • جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • السنوار درخشان‌ترین استراتژیست منطقه است
  • بیگانگان به دنبال فروش سلاح در خلیج فارس هستند