Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:22:03 GMT

همسانی‌های بایدن با ترامپ برابر قدرت‌های شرقی

تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۶۷۶۸۳

همسانی‌های بایدن با ترامپ برابر قدرت‌های شرقی

ورود «جو بایدن» به کاخ سفید امیدهای فراوانی را برای تغییر رویکرد واشنگتن ایجاد کرد. این انتظار به علت سیاست های مخربی که «دونالد ترامپ» از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ درعرصه های جهانی اجرا کرده بود، ایجاد شد. اگرچه بایدن شعار خود را چندجانبه‌گرایی، توجه به تعامل و دیپلماسی و احیای اعتبار و دوران پرفروغ آمریکا عنوان کرد اما در نزدیک به سه ماهی که از دوره ریاست جمهوری وی می گذرد، جهان شاهد تغییر اساسی در خط مشی های کاخ سفید نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعبه مسکو اندیشکده «موقوفه کارنگی»* در گزارشی با عنوان تعامل با آمریکای بایدن به بررسی دیدگاه های وی در حوزه سیاست خارجی و امنیت، جنگ هیبرید و نوع برخورد با روسیه پرداخته و آورده است: محور اصلی سیاست ایالات متحده در مقابل روسیه با آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن تغییری نکرده است. تعامل واشنگتن و مسکو در زمینه موضوعات راهبردی مربوط به ایجاد ثبات  ادامه دارد اما این امر به همراه تداوم محکومیت و مجازات از سوی دولت آمریکا به دلیل آن چیزی که بایدن آن را عزم مسکو برای آسیب رساندن و تخریب دموکراسی آمریکایی می داند، صورت می گیرد. 

در این گزارش تحلیلی آمده است: نخستین سخنرانی مهم جو بایدن در حوزه سیاست خارجی چندان موجب شگفتی نشد. بایدن تاکنون در گفته هایش ثابت قدم بود. آمریکا بازگشته است و دیپلماسی در مرکز سیاست خارجی وی قرار خواهد داشت. واشنگتن هدایت جهان غرب را بار دیگر به دست خواهد گرفت و دوباره آن را با نام دموکراسی تثبیت می کند. ایالات متحده و متحدانش با چالش اصلی یعنی اقتدارگرایی مقابله خواهند کرد؛ این موضوع در جاه طلبی های چین و رفتارهای مشکل ساز روسیه برای غرب قابل مشاهده است.

همزمان با آن، واشنگتن با رقبا و دشمنانش در پکن و مسکو بر سر منافع ایالات متحده یا خواسته هایش در حوزه امنیت ملی تعامل می کند. آمریکای دوره بایدن تلاش خواهد کرد جهان را به سمت پاسخگویی به چالش های عمده همچون تغییرات آب و هوایی، همه گیری کووید ۱۹ ، گسترش سلاح های هسته ای و امنیت سایبری سوق دهد.

یکی از عناصر مفهومی کاملا نوین در سخنرانی بایدن این بود که سیاست خارجی ایالات متحده باید با منافع عمده مردم آمریکا در طبقه متوسط مطابق باشد که البته بخشی از آن یک موضوع داخلی است. بایدن آشکارا اظهار داشت که ایالات متحده برتری جهانی خود را به چین واگذار نمی کند پس در این شرایط ضدحمله شروع شده است.

روسیه باید چه کار کند؟ این ایده که آمریکا به صحنه بازگشته، ممکن است باعث ایجاد انگیزه برای تعدادی از متحدان ایالات متحده شود که در چهار سال گذشته مورد غفلت قرار گرفتند و رها شدند. از نظر آن هایی که در مسکو و احتمالا پکن نشسته اند، ایالات متحده در دوره دونالد ترامپ بسیار فعال به نظر می رسید البته از این نظر بروز هرج مرج و اقدامات غیرعادی. 

دیپلماسی دولت بایدن

مفهوم دیپلماسی به عنوان محور سیاست خارجی تا حدودی گیج کننده است. این بدان معنی است که رویه های نظامی پشت سر اقدامات دیپلماتیک و غیرخشن قرار می گیرند اما ریاست جمهوری ترامپ از این نظر برجسته و نادر بود که آمریکا هیچ جنگ جدیدی را آغاز نکرد. احتمالا کاخ کرملین پیام بایدن را اینگونه تفسیر خواهد کرد که کاخ سفید انجام اقدامات غیرنظامی را علیه دشمنانی مشخص، دوبرابر خواهد کرد.

پیامد احتمالی دیگر آن است که خط مشی اصلی سیاست خارجی آمریکا تغییر چندانی نکرده است. دولت ترامپ چین و روسیه را رقبای اصلی برای قدرت آمریکا عنوان کرد؛ بایدن این دو کشور را مخالف اصلی نظم لیبرال و دموکراتیکی می داند که ایالات متحده آن را پشتیبانی و رهبری می کند. از نظر شکلی تغییر چندانی رخ نداده است و تفاوت های اندکی ممکن است وجود داشته باشد نه اختلافات اساسی.   

پکن ممکن است در رویکرد آینده ایالات متحده با انعطاف بیشتری روبرو شود اما تضاد بنیادین همچنان پابرجا خواهد بود. روسیه نیز کماکان هدف تحریم هایی قرار خواهد داشت که بایدن قول داده هوشمندانه تر و راهبردی تر شود. ارتباط  مسکو و واشنگتن در موضوع ثبات راهبردی که دولت دموکرات در مورد آن جدی تر از دولت قبل است، با تداوم محکومیت و مجازات برای آنچه که بایدن عزم روسیه برای آسیب زدن به دموکراسی آمریکایی می نامد، همراه خواهد بود.

روسیه مانند چین اکنون با جبهه منسجمی تری از متحدان آمریکا روبرو خواهد شد. درخواست بایدن برای آزادی فوری «آلکسی ناوالنی» منتقد زندانی کرملین از سوی سران آلمان، فرانسه و انگلیس و بسیاری از دیگر رهبران غربی به مسکو اعلام شد. دیپلمات های حدود ۲۰ سفارتخانه در دادگاه اخیر ناوالنی حضور داشتند.

از نظر مسکو این امر نشانه دخالت آشکار خارجی در امور داخلی روسیه است و امتناع از شنیدن همه سخنان و رد اتهامات، این فشار را به عقب می راند. البته این جبهه غربی در زمینه مسائل ایدئولوژیک متحدتر خواهد بود و در این شرایط برای روسیه بازی در حوزه اختلافات درون اتحاد غرب سخت می شود. تمایز میان تقابل روسیه با آمریکا و دوری آن از اتحادیه اروپا در حال کمترشدن است.

حوزه‌های محدود برای همکاری آمریکا و رقبای شرقی

همزمان برخی عناصر در سخنرانی بایدن نشان می دهند که جایی برای همکاری بیشتر روسیه با آمریکا جدای از ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات وجود دارد. این امر در موضوعات جهانی همچون تغییرات اقلیمی، بیماری همه گیری کووید ۱۹ و مقابله با اشاعه هسته ای قابل پیش بینی است.

روسیه بسیار بیشتر از برخی کشورها تحت تاثیر گرمایش زمین قرار گرفته است که ضمن استفاده از مزایای آب شدن یخ های قطبی تلاش دارد با اثرات منفی آن هم مقابله کند. روسیه با واکسن اسپوتنیک وی برای ویروس کرونا ظرفیت خود را برای همکاری در مقابله جهانی با ویروس نشان داد.  

 با این حال همکاری ها در زمینه آب و هوا و بهداشت عمومی خیلی نزدیک و شدید نخواهد بود و به طور قطع تغییری را در فضای کلی روابط آمریکا و روسیه ایجاد نخواهد کرد؛ اما همکاری در زمینه مقابله با اشاعه سلاح های هسته ای داستان دیگری دارد. روسیه از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران استقبال می کند اما هنوز مشخص نیست که دولت بایدن قصد انجام چه کار را دارد. یک تصمیم مهم اعلامی بایدن در اولین سخنرانی وی، توقف حمایت واشنگتن از جنگ عربستان سعودی علیه حوثی های یمن بود که متحد ایران هستند. با این حال بایدن بار دیگر بر تعهد کاخ سفید به تامین امنیت عربستان سعودی در مقابل ایران تاکید کرد.

مسکو که از نزدیک با تهران در ارتباط است یک بازیگر اصلی در مساله هسته ای ایران به شمار می رود و اگر آمریکا بخواهد تلاش های دیپلماتیک خود را از سر بگیرد مجبور است با کرملین تعامل داشته باشد. البته نفوذ روسیه در کره شمالی بسیار کمتر است و در این کشور چین بازیگر اصلی خارجی به شمار می رود. کاخ سفید بایدن هنوز راهبرد خود را برای مقابله با این موضوع مشخص نکرده است.

درهر صورت کرملین، دولت دموکرات را قابل پیشبینی تر و حرفه ای تر از دولت قبلی واشنگتن در حوزه سیاست خارجی و امنیتی می داند. بایدن از زمان برژنف در مسکو شناخته شده است. اگرچه وی دوست روسیه به شمار نمی رود  اما تجربه یک کهنه سرباز جنگ سرد را دارد. دولت آمریکا در دوره ترامپ آشفته بود اما اکنون به نظر می رسد منسجم شده است. چهره های کلیدی بایدن در سیاست خارجی، از جمله وزیر امور خارجه «آنتونی بلینکن» و مشاور امنیت ملی وی «جیک سولیوان» هستند که هر دوی آن ها به رئیس فعلی و همکار سابق خود وفادارند. حزب دموکرات هم کنترل هر دو مجلس آمریکا را در اختیار دارد و رسانه های سنتی و رسانه های اجتماعی در کل دوستدار دموکرات ها هستند و همه این موضوعات به پیروزی این بلوک کمک می کند.

نگرش عمومی واشنگتن نسبت به روسیه همچنان خصمانه باقی خواهد ماند و آشکارا از مخالفان کاخ کرملین حمایت خواهد کرد. در عین حال انتظار می رود سیاست بایدن در زمینه امنیت ملی و حتی در مواردی که به عنوان منافع ایالات متحده مطرح است با احتیاط بیشتری رفتار کند. کاخ کرملین هم مراقب خواهد بود ولی احتمالا دو طرف می توانند با یکدیگر همزیستی داشته باشند.

این مقاله به عنوان بخشی از پروژه «راه اندازی دوباره مذاکره آمریکا و روسیه در مورد چالش های جهانی: نقش نسل بعد» منتشر شد که با همکاری سفارت آمریکا در روسیه انجام شد.

*اندیشکده «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» از جمله اتاق های فکر آمریکایی است که بیشتر از یک قرن پیش با هدف گسترش همکاری بین المللی و بررسی نقش آمریکا در امور بین المللی تاسیس شد. این موسسه علاوه بر واشنگتن در شهرهای پکن، بیروت، بروکسل، مسکو و دهلی نو هم دفتر دارد.

انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست.

برچسب‌ها روسیه چین جو بایدن آنتونی بلینکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه چین جو بایدن روسیه چین جو بایدن آنتونی بلینکن اخبار کنکور ایالات متحده سیاست خارجی کاخ سفید جو بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۷۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هشتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در گزارشی از اوکراین نوشت، پیشروی نیروهای روسیه اکنون به صورت روزانه رخ می دهد و سرعت جدیدی را در روند جنگ اوکراین از زمان سقوط شهر صنعتی آودیوکا در ماه فوریه (بهمن) نشان می‌دهد.

 این رسانه آمریکایی به دستاوردهای بیشتر روسیه در دستکم سه منطقه از جبهه شرقی اوکراین توسط نیروهای روسیه اشاره کرد و مدعی شد که این پیشروی نیروهای روسیه، بار دیگر بر ضرورت نیاز کی‌یف به تسلیحات و مهمات آمریکا و دیگر متحدانش تاکید دارد.

این گزارش افزود، پیشروی های روسیه از چند صد متر قلمرو تا شاید حداکثر یک کیلومتر است، اما معمولا در چندین مکان به طور همزمان اتفاق می‌افتند.

یکی از تلاش های اصلی روسیه در منطقه دونتسک است و گزارش گروه نظارت اوکراین که به طور روزانه تغییرات را در خط مقدم جنگ رصد و به روز می کند، نیروهای روسی را نشان می‌دهد که در هشت مکان مختلف در امتداد ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر خط مقدم جنگ در یک دوره ۲۴ ساعته به پیش می‌روند.

سی ان ان به نقل از وبلاگ نویسان نظامی روسی و اوکراینی گزارش داد که نیروهای روسی از یک مسیر آبی عبور کرده و شهرک های «سمنیوکا» و «بردیچی» را تحت کنترل درآورده اند. الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین، روز یکشنبه در پستی در تلگرام این پیشروی نیروهای روسیه را تایید کرد و اظهار داشت که روسیه چهار تیپ را در این عملیات خود در این منطقه مستقر کرده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، چند کیلومتر آن طرف تر در شمال، منطقه «سولووی» نیز اکنون در دست روس‌ها گزارش شده است و وضعیت سکونتگاه کوچک «کرامیک» نیز تا حدی به همین منوال است.

میروشنیکوف (r Myroshnykov) وبلاگ نویس نظامی اوکراینی نوشت: عقب نشینی در منطقه عملیاتی دونتسک ادامه دارد.

در جنوب، نیروهای روسی در شهر صنعتی کراسنوگریوکا (Krasnohorivka) پیشروی کرده و از جنوب و شرق وارد می شوند.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود آورده است: در مناطق دیگری و در حدود ۱۸۰ کیلومتری به سمت شمال، نیروهای روسیه اولین موفقیت های خود را در طول تقریباً سه ماه گذشته در امتداد بخشی از خط مقدم جنگ که به منطقه خارکیف می رسد، به دست آورده اند.

سخنگوی ارتش اوکراین، نیروهای روسی در این منطقه را به‌طور قابل‌ ملاحظه ای فعال ‌تر از روز گذشته توصیف کرده است.

بسیاری از تحلیلگران غربی و مقامات اوکراینی سرعت پیشروی های اخیر روسیه را پیش درامدی برای حمله بزرگتری در بهار امسال قلمداد می کنند.

همچنین تصور می شود که مسکو قصد دارد از برتری خود در مهمات قبل از رسیدن سلاح های آمریکایی به خط مقدم جنگ بهره بگیرد. مجوز کمک نظامی آمریکا به اوکراین بعد از شش ماه بن بست سیاسی هفته گذشته صادر شد.

موسسه آمریکایی مطالعات جنگ (ISW) براورد کرده که اوکراین با شکست های بیشتری مواجه است.

این موسسه پیش بینی کرد که نیروهای روسیه احتمالا دستاوردهای تاکتیکی مهمی را در هفته های آینده و تا زمانی که اوکراین منتظر سلاح های آمریکا است کسب خواهند کرد.

کره شمالی: آمریکا نمی‌تواند روسیه را شکست دهد

وزارت دفاع کره شمالی از انتقال مخفیانه موشک‌های دوربرد آمریکایی به اوکراین انتقاد و تاکید کرد که ایالات متحده نمی‌تواند روسیه را شکست دهد.

 خبرگزاری مرکزی کره بامداد دوشنبه به نقل از یک بیانیه وزارت دفاع ملی کره شمالی اعلام کرد: آمریکا با انتقال مخفیانه موشک‌های دوربرد به اوکراین موجب نگرانی جامعه بین‌المللی شده است.

این بیانیه افزود: آمریکا هرگز و با هیچگونه حمایت نظامی و تسلیحاتی نمی‌تواند مردم و ارتش قهرمان روسیه را شکست دهد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ارسال موشک های دوربرد موسوم به (ATACMS) به اوکراین را تایید کرد و گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در فوریه به تیم خود دستور داد تا تعداد قابل توجهی از این موشک را در اختیار اوکراین بگذارد.

این در حالی است که واشنگتن و کی‌یف ادعا کرده‌اند که روسیه در حمله به اوکراین از موشک‌های کره شمالی استفاده کرده است. کره‌جنوبی نیز مدعی شده که کره شمالی در ازای دریافت مواد غذایی و دیگر ملزومات از روسیه، به مسکو مهمات و تسلیحات می‌دهد.

مقام‌های کره جنوبی همچنین در ماه نوامبر مدعی شدند که ممکن است کره شمالی موشک‌های بالستیک کوتاه برد، خمپاره موشک‌های ضدتانک و ضدهوایی به روسیه داده باشد.

«ایوان ژلوخووتسف» رئیس اداره اول آسیا در وزارت خارجه روسیه جمعه گفت: ما از کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) و تمام مردم کره به دلیل حمایت بی‌قید و شرط خود از عملیات نظامی ویژه در اوکراین و ایمان آنها به پیروزی ما بر دشمن مشترک تشکر می‌کنیم.

این دیپلمات روس تاکید کرد: مناسبات سنتی دوستانه و همکاری جامع میان دو کشور به سطح بی‌سابقه‌ای ارتقا یافته و توسعه آن همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، «سین هونگ چول» سفیر کره شمالی در مسکو تاکید کرد که از اقدام روسیه در دفاع از حاکمیت و امنیت خود حمایت می‌کند.

به دنبال سفر ماه سپتامبر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به روسیه، کشورهای غربی و متحدان آنها نسبت به تقویت همکاری‌های نظامی مسکو و پیونگ‌یانگ ابراز نگرانی کردند.

کی یف خواستار افزایش حمایت غرب از اوکراین در زمینه دفاع هوایی شد

ویتالی کلیچکو، شهردار کی یف با بیان این که کشورش در حوزه سیستم دفاع هوایی با کمبود مواجه است، خواستار افزایش حمایت غرب از سامانه دفاع هوایی اوکراین شد.

کلیچکو  قهرمان سنگین وزن سابق بوکس جهان در مصاحبه با گروه رسانه ای فونکه (Funke ) آلمان گفت: کی یف باید بتواند پهپادها و موشک ها را در مسیر رسیدن به شهر ساقط کند.

شهردار کی ف با قدردانی از آلمان برای تامین سامانه IRIS-T تاکید کرد: ما به حمایت بیشتر پدافند هوایی در کی یف و همچنین اودسا، دنیپر و خارکف نیاز داریم.

کلیچکو در پاسخ به این سوال که آیا آلمان باید برای یک جریان جدید پناهجویان از اوکراین آماده شود، گفت: "من فکر نمی کنم اینطور باشد، مایلم از برلین برای پذیرش بیش از یک میلیون پناهنده از اوکراین تشکر کنم.

به گفته وی، پس از پایان درگیری، بازگشت اوکراینی‌ها مشکل بزرگی خواهد بود و برای این بازگشت چندین پیش نیاز بسیار مهم وجود دارد: باید صلح وجود داشته باشد، مردم به شغل، دستمزد خوب و کیفیت زندگی نیاز دارند، اقتصاد باید دوباره خوب عمل کند.

پیش از این، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که کی یف به هفت سامانه موشکی ضد هوایی پاتریوت دیگر برای مقابله مؤثر با روسیه نیاز دارد.

فایننشال تایمز به نقل از منابع ناشناس گزارش داد، یونان و اسپانیا تحت فشار شدید سایر اعضای اتحادیه اروپا و ناتو هستند تا سیستم‌های دفاع هوایی بیشتری را در اختیار اوکراین قرار دهند.

در اوایل آوریل، مجله بریتانیایی اکونومیست به نقل از منابع خود نوشت که نیروهای روسی چندین سامانه پاتریوت را که توسط ایالات متحده به اوکراین عرضه شده بود، منهدم کردند.

 

 

 

دیگر خبرها

  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • کاخ سفید: اقدام دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا محکوم است
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها