Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آثار و عواقب ناشی از سیل ممکن است فقط ناحیه‌ای (مثلاً محله یا شهری) را در بر بگیرد. اما این امکان نیز وجود دارد که سیل تمامی حوزه یک رودخانه (از جمله چند استان) را همزمان با هم درگیر کند.

تمام سیل‌ها شبیه به هم نیستند. در برخی موارد، سیل حاصل فرآیندی تدریجی بوده و ممکن است در یک بازه زمانی چندروزه روی دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سیل‌های برق‌آسا یا ناگهانی بدون هیچ علائم قابل مشاهده‌ای از بارش باران ممکن است (مثلاً در عرض چند دقیقه) روی دهند. این نوع سیل ناگهانی معمولاً خطرناک بوده و به صورت ستونی خروشان از آب به همراه صخره‌های سنگی، گل و لای و سایر خار و خاشاک‌های موجود در مسیر، خود را نشان می‌دهد.

سیل به علت ترک‌خوردگی یا شکاف در دیواره یک آب بند یا لنگرگاه نیز ایجاد می‌شود. این نوع سیل هم می‌تواند بسیار مخرب باشد. شکستن سد نیز موجب سیل شده که آثار و عواقبی نظیر سیل برق‌آسا به وجود خواهد آورد.

همواره باید خطر وقوع سیل را در هر جایی در نظر داشت، اما این خطر در نواحی پست و در کناره آبگذر‌ها و در نزدیکی سد‌ها به مراتب بیشتر است. حتی یک آبگذر کوچک، دره‌ها، جوی‌های آب، بستر‌های خشک و نواحی پست که در شرایط جوی خشک بی‌خطر به نظر می‌رسند، ممکن است محلی برای وقوع سیل باشند. هیچ استانی در ایران از خطر سیل مصون نیست.

قبل از وقوع سیل

از ساخت و ساز در حریم سیل خودداری شود. در صورت احتمال وقوع سیل، باید محل استقرار آب‌گرمکن‌ها، پانل برق و موتورخانه از سطح زمین، ارتفاع داده شود. برای جلوگیری از برگشت آب سیل به داخل فاضلاب محل سکونت، لازم است در محل زانویی توالت، دریچه اطمینان نصب شود. برای ممانعت از ورود سیل به درون خانه، بهتر است اطراف آن دیوارکشی شود. دیوار پایه‌های ساختمان محل سکونت را باید با مصالح مناسب پوشاند تا مانع از نفوذ آب شود.

در حین وقوع سیل

برای کسب اطلاعات در مورد سیل، لازم است به اخبار رادیو یا تلویزیون گوش داد. هر لحظه ممکن است سیل برق‌آسا روی بدهد. در چنین وضعی باید فوراً به نواحی مرتفع پناه برده و منتظر دستور مسئولین شد. همواره باید به وضع جویبارها، آبگذر‌ها و دره‌ها توجه شود، زیرا سیل برق‌آسا در این محل‌ها به طور ناگهانی و بدون علائم هشدار قبلی جاری می‌شود.

قبل از ترک خانه، از امنیت آن باید مطمئن شد. درصورت امکان، وسایل موجود در حیاط خانه را باید به درون خانه برد. بهتر است اسباب و اثاثیه مهم به طبقه بالای خانه منتقل شوند.

دریچه اصلی آب و ورودی گاز بسته شوند. وسایل برقی از جریان برق کشیده شوند. در صورت خیس بودن یا در آب قرار گرفتن باید به پریز‌های برق دست نزد.

در آبی که جریان دارد نباید حرکت کرد. ۱۵ سانتی‌متر آب در حال حرکت می‌تواند تعادل انسان را بر هم زند. درصورت اجبار به حرکت در آب، باید از جایی حرکت کرد که آب ساکن است. برای اطمینان از حرکت در آب و پی بردن به استحکام مسیر بهتر است از چوب دستی استفاده شود.

بعد از وقوع سیل‌

می‌توان از طریق رادیو و سایر رسانه‌های جمعی، اطلاعاتی راجع به مکان‌های دسترسی به آب سالم و بهداشتی به دست آورد.

از نوشیدن آب سیل خودداری شود. آب شرب ممکن است با نفت، گازوییل و فاضلاب آمیخته و آلوده شود. علاوه بر این، آب ممکن است به جریان برق اتصال پیدا کرده و خطرساز شود؛ بنابراین نباید با آن تماس پیدا کرد.

باید مراقب مناطقی بود که آب سیل در آنجا جمع شده است، زیرا احتمال دارد که جاده، به علت وزن حتی یک خودرو دچار نشست شود. نباید سیم‌های سقوط کرده برق را لمس نمود. موضوع باید فوراً به اداره برق اطلاع داده شود.

فقط زمانی باید به خانه برگشت که مقامات مسئول اعلام بی‌خطری کرده باشند. اگر ساختمانی در محاصره سیلاب قرار گرفته باشد، نباید به آنجا برگشت. هنگام برگشت به داخل خانه، احتیاط کامل رعایت شود. ممکن است در هر جایی از ساختمان (مخصوصاً فونداسیون آن) خللی ایجاد شده باشد.

در اولین فرصت، باید امکانات آسیب‌دید‌ه ساختمان تعمیر شوند. سیستم آسیب‌دید‌ه فاضلاب برای سلامتی بسیار خطرناک است.

هر چیزی که با آب تماس پیدا کرده است را باید تمیز کرده و ضدعفونی نمود. گل و لای ناشی از سیلاب می‌تواند حاوی فاضلاب و مواد شیمیایی خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید

بهره‌مندی بیش از یک هزار و ۵۰۰نفر از خدمات امدادی امدادرسانی به بیش از هزار نفر در ۲۸ شهر و روستای متاثر از سیل و آبگرفتگی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هلال احمر امدادرسانی سیل و آبگرفتگی وقوع سیل برق آسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۸۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاسیه ۲۰۸ شهید ارتشی در گچساران برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش به منظور شرکت در اجلاسیه ۲۰۸ شهید ارتشی به گچساران سفر کرد.
این اجلاسیه دیروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت از ساعت ۹ صبح در سالن آموزش و پرورش گچساران با حضور فرمانده کل ارتش و مسئولان استانی و شهرستانی، خانواده معظم شهدا و مردم برگزار شد.

مداحی، اجرای نمایش، پخش تیزر و کلیپ و اجرای سرود از برنامه‌های این اجلاسیه بود. در آستانه برگزاری این اجلاسیه نمایشگاهی از دستاوردهای ارتش در گچساران برپا شد. در این نمایشگاه بخشی از ادوات و تجهیزات ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل انواع سلاح های سبک و سنگین، انوع دوربین‌های دید در شب، تجهیزات الکترونیک و انواع موشک در معرض دید عموم قرار گرفت.

خبرنگار:ساناز غضنفری

انتهای خبر/

کد خبر: 1228387 برچسب‌ها ارتش جمهوری اسلامی ایران

دیگر خبرها

  • وقوع طوفان و بارش تگرگ‌های شدید در چین (فیلم)
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن (فیلم)
  • طرح‌های مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا می‌شود
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • اجلاسیه ۲۰۸ شهید ارتشی در گچساران برگزار شد
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • کار‌های عجیب و غیر ممکن این افراد را ببینید
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • نجات بیش از ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب زرند
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته