3 کتاب برای تعطیلات عید به انتخاب نویسندگان تحریریه عصر ایران/ جعفر محمدی
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۷۰۵۵۵
عصر ایران - تعطیلات عید فرصتی برای خواندن کتاب است حالا قرار است اعضای تحریریه عصرایران، برای این زمان ویژه 3 کتاب را معرفی کنند، شاید کمکی باشد برای آنهایی که دوست دارند کتاب بخوانند. پیشنهادهای "جعفر محمدی" به شرح زیر است:
یافتن معنا در نیمه دوم عمر
برای من که در 46 سالگی و نیمه دوم زندگی ام هستم، طبیعی است که کتاب "یافتن معنا در نیمه دوم عمر" را بخوانم و معرفی کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کتاب را دوست فرهیخته ام "سهیل رضایی" به من شناساند و دریغم آمد که این اثر ارزشمند را به هم سن و سال های خودم معرفی نکنم.
ما آدم ها، وقتی به نیمه عمر می رسیم، به کوهنوردی می مانیم که به بالاترین نقطه قله رسیده است و اینجاست که هم می تواند راهی که آمده است را ببیند و هم راه پیش رو را. او از آن بالا می تواند درستی یا نادرستی راه طی شده را ببیند و ای بسی با اشراف جدیدی که پیدا کرده است، با خود بگوید که ای کاش از آن مسیر می رفتم یا چه خوب که در پای فلان صخره، انتخابم درست بود و ... .
اما کوهنورد قصه ما، یا همان انسانی که به نیمه عمر رسیده است، فقط به گذشته نگاه نمی کند؛ او اینک قدر زمان را بیشتر از جوانان تازه به کوهپایه رسیده می داند و نگران است که باقی عمرش را آن گونه که باید، زندگی نکند. از این رو، انسانی که به نیمه عمر رسیده و غرق در تفکر و تأمل و بازیابی معنای زندگی می شود و ای بسا به این نتیجه برسد که باید "بکوید و از نو بسازد" و یا هر تصمیم سرنوشت ساز دیگری بگیرد.
کتاب ارزشمند "یافتن معنا در نیمه دوم عمر" را "جیمز هالیس" نوشته است؛ او یکی از معروف ترین چهره های جهان در حوزه روانشناسی تحلیلی مکتب یونگ است. مترجم کتاب نیز سید مرتضی نظری است و ناشر، بنیاد فرهنگ زندگی.
اگر به 35 سالگی رسیده اید یا مثل من، سال هاست که آن را پشت سرگذاشته اید، پیشنهاد می کنم، این کتاب را مطالعه کنید؛ به درد بقیه زندگی می خورد.
***
تفسیر ادبی و عرفانی قرآن مجید
خواجه عبدالله انصاری را همه می شناسیم و اکثراً هم می دانیم که او تفسیری هم دارد بر قرآن کریم در 10 جلد.
اما کمتر می دانیم که در سال 1345، یکی از استادان دانشگاه تهران "دکترحبیب الله آموزگار"، با تاکید بر بخش های ادبی و عرفانی تفسیر خواجه عبدالله، آن مجموعه 10 جلدی را در 2 جلد خلاصه کرده است؛ اثر که دیگر، تنها اثری دینی نیست بلکه گنجینه ای است از ادبیات فارسی و مفاهیم زیبای عرفانی و بدان حد زیبا که وقتی شروع به خواندنش می کنی، در حسی از آرامش و دلدادگی غرق می شوی.
"تفسیر ادبی و عرفانی قرآن مجید" اثر خواجه عبدالله انصاری از جمله کتاب هایی است که اگر در قفسه کتابخانه تان باشد، گاهی می توانید به آن پناه ببرید و حال تان را خوب کنید.
***
باج گیری عاطفی
به ویژه ما ایرانی ها، انسان هایی عاطفی هستیم و اتفاقاً همین ویژگی، باعث می شود که بسیاری مان، قربانی باج گیری عاطفی شویم.
باج گیری عاطفی در همه نوع رابطه می تواند رخ دهد: از روابط والد-فرزندی تا همسری و از روابط شاگردی-معلمی تا شغلی.
باج گیران عاطفی، روی عواطف و احساسات ما کار می کنند و هر چه رابطه ما با این افراد قوی تر باشد، کار آنها برای باج گیری آسان تر است.
هدف باج گیری عاطفی، تسلیم و اطاعت قربانی است و خبر بد این که این اطرافیان ما هستند که با استفاده از ترس، تعهد و احساس گناه، سعی در تسلط بر ما دارند و حتی ممکن است در این باره حسن نیت هم داشته باشند.
با خواندن کتاب "باج گیری عاطفی" شناخت بهتری از خودتان خواهید داشت و منفذهای ورودی باج گیران را خواهید بست.
این کتاب را "دکتر سوزان فوروارد" نوشته، منیژه شیخ جوادی ترجمه کرده و نشر پیکان، منتشر کرده است.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: کتاب برای دوران کرونایی به انتخاب نویسندگان تحریریه عصر ایران باج گیری عاطفی نیمه دوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۰۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نور محبوسی که خاموش نشد
هر چند تقویمها را ساختهاند تا به ما سال و ماه را یادآوری کنند تا زمان را از دست ندهیم اما این، همه فایده خطکشی سال و ماه نیست. گاه همین خط و نشانهها به ما کمک میکند سری به روایتهای بهجامانده از حوادث و اشخاص در تاریخ بزنیم. وقایع و اشخاصی که برای ما عبرتها و یادآوریهایی با خود دارند. در این میان میتوان مدعی شد تقویم شیعه برای ما بچه مسلمانها، سراسر ذکر و یادآوری است. به همین دلیل بر آن شدیم در مجموعه نوشتههایی، برخی از این یادآوریها و ذکرها را بیاوریم.
مناسبتهای ماه شوال را که مرور میکنی، در برخی روزها بیشتر از بقیه ممکن است مکث کنی. یکی از این روزها، سالروز دستگیری امام کاظم(ع) توسط هارون عباسی است. آنطور که شنیدهایم و میدانیم، آغاز امامت ایشان همزمان با دوران استقرار و ثبات خلافت عباسیان است. سلسلهای که دارای حکام مستبدی بود و به حکومتدارای همراه با خفقان و تهدید و بگیر و ببند، مشهور بودند. طبیعی است در چنین شرایطی، شخصیتی مانند امام موسی کاظم(ع) روز خوش نداشته باشد. بنا به روایتهای تاریخی، علت اصلی اسارت و زندانی کردن امام موسی کاظم(ع)، شهرت امام و دسترسی شیعیان به ایشان و توجه بیسابقه مردم به آن حضرت است. حضرت موسی بن جعفر(ع) در طول دوران امامتش بارها از طرف خلفای عباسی احضار و زندانی شد. در مورد مدت زندانی بودن امام(ع) گزارشهای مختلفی وجود دارد که میتوان گفت مدت آخرین اسارت منتهی به شهادت ایشان چهار تا پنج سال و مجموع اسارت ایشان در دوران زندگیشان، بین 10 تا 12سال است. اگرچه در بسیاری از موارد، امام(ع) در خانه برخی از افراد، محصور و تحت نظر بودند؛ اما در مواردی حکومت عباسی به شکنجه ایشان در زندانهایی مخوف و سیاهچالها میپرداختند که در زیارتنامه حضرت به این موضوع اشاره شده است. بر اساس گزارشی دیگر، هارون گاهی برای تفریح به پشتبامی میرفت که مشرف به زندان بود. روزی به ربیع گفت این پارچه چیست که هر روز آن را داخل زندان میبینم؟ ربیع گفت: پارچه نیست! موسی بن جعفر است که پس از فجر تا هنگام نماز ظهر به سجده میرود. هارون گفت: او از راهبان بنیهاشم است! ربیع از او پرسید: پس چرا در زندان بر وی سختگیری میکنی؟ هارون گفت: چارهای نیست!
نخستینبار امام در زمان خلافت مهدی عباسی از مدینه به بغداد تبعید شد که زمان دقیق آن ذکر نشده است. اما دومین بار به وسیله هارون در ۲۰شوال سال ۱۷۹ق در مدینه دستگیر و ۷ ذیالحجه در بصره در خانه عیسی بن جعفر زندانی شد. نفوذ معنوی امام کاظم(ع) در دستگاه حاکم بهحدی بود که کسانی مانند علی بن یقطین وزیر دولت عباسی، از دوستداران حضرت موسی بن جعفر(ع) بودند و به دستورات ایشان عمل میکردند. هارون سرانجام در سفری که در سال 179 به خانه خدا رفت، از عظمت معنوی امام و احترام خاصی که ایشان در بین مردم داشت بیش از پیش آگاه شد. او پس از بازگشت به مدینه و زیارت مرقد پیامبر(ص) تصمیم گرفت موسی بن جعفر(ع) را دستگیر و زندانی کند. به دستور هارون در زمان انتقال آن حضرت از مدینه به بصره، کجاوههایی در مسیر همراه با کجاوه امام حرکت کردند تا در طول مسیر از راههای مختلف مسیر خود را تغییر دهند و به این ترتیب مردم ندانند امام را به کجا و با کدام کجاوه بردند. این سیاست برای مأیوس کردن مردم و بیخبری از تبعیدگاه امام(ع) بود، سیاستهایی که نشاندهنده ترس حاکمان مستبد از نور و عظمت این امام بزرگوار بود؛ ترسی که به شهادت ایشان منجر شد. اما تاریخ گواه معتبری برای شکست استبداد و باقی ماندن نور است.
زهره هاشمی