Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:09:14 GMT

دل‌های گرم از شعله‌های آبی

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۲۲۱۲

دل‌های گرم از شعله‌های آبی

به گزارش ایرنا، شاید تا حالا اسم "کوخ" به گوشتان نرسیده باشد چون در تقسیمات کشوری چنین چیزی موضوعیت ندارد اما در شهرستان بانه، مناطقی مسکونی با عنوان "کوخ" وجود دارد، به این شیوه که چند خانوار (از ۲ تا ۱۰ خانوار) که اغلب قوم و خویش هستند در منطقه‌ای متمرکز شده و در کنار هم زندگی می‌کنند.

حالا تصورش را بکنید که اجرای طرح‌های زیرساختی به ویژه گازرسانی به این مناطق که اغلب کوهستانی و سخت‌گذر هستند، هزینه‌بردار بوده و با توجه به جمعیت بسیار کم آن، صرفه چندانی هم برای دولت ندارد اما شرکت گاز کردستان تلاش خود را بکار گرفته تا به کوخ‌هایی که در مسیر شبکه گاز بوده(حتی کوخ‌های دور از شبکه) گازرسانی کرده تا مردم این مناطق نیز از گاز طبیعی بهره‌مند باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا همین شهریور امسال بود که به مناسبت هفته دولت، گازرسانی به کوخ حاج محمود بانه با یک خانوار جمعیت به بهره‌برداری رسید تا ضمن بهره‌مندی ساکنان آن از سوخت مورد نیاز، مانعی برای مهاجرت آنان به شهر یا روستاهای اطراف باشد.

بهره‌مندی ۵۰ کوخ از گازطبیعی

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون به ۵۰ کوخ در شهرستان بانه گازرسانی شده که کمتر از ۱۰ خانوار نیز جمعیت دارند.

اولی زاده با اشاره به اینکه کار گازرسانی به ۱۵۰ کوخ دیگر هم در دست مطالعه است، ادامه داد: براساس برنامه اعلام شده، در حال حاضر فقط به روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت گازرسانی می‌شود اما برای تامین سوخت مورد نیاز ساکنان کوخ‌ها، اتصال این مناطق نیز به شبکه سراسری گاز در دستور کار قرار دارد.

فرماندار بانه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود سخت‌گذر و هزینه‌بردار بودن، دولت تمام تلاش خود را بکار گرفت تا ساکنان کوخ‌های در مسیر شبکه را نیز از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند کند، ضمن اینکه برای گازرسانی به هر واحد مسکونی در استان بیش از ۲۰۰ میلیون ریال هزینه می‌شود.

اسماعیل رستم‌پور با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد روستاهای بانه به شبکه سراسری گاز متصل است، اضافه کرد: دولت در زمینه ارائه خدمات به مناطق روستایی این شهرستان بویژه در حوزه گازرسانی بسیار خوب عمل کرده و امیدواریم به زودی تمام روستاها از گاز طبیعی بهره‌مند شود.

اتصال ۷۴۴ روستای کردستان به شبکه سراسری گاز در دولت تدبیر و امید

از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ تاکنون ۷۴۴ روستای استان کردستان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در آغاز فعالیت دولت یازدهم تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در کردستان ۶۴۹ روستا بود که اکنون به یک هزار و ۳۹۳ مورد رسیده است.

احمد فعله‌گری اضافه کرد: در سال ۹۲، در سنندج ۵۱ روستا، بانه ۹۰، بیجار ۸۴، دهگلان ۷۳، دیواندره ۴۸، سروآباد ۳۳، سقز ۶۲، قروه ۱۰۴، کامیاران ۵۳ و در مریوان ۶۱ روستا به شبکه سراسری گاز متصل بود.

وی ادامه داد: اکنون در سنندج ۱۶۷ روستا، بانه ۱۵۱ روستا، بیجار ۱۷۲، دهگلان ۱۰۵، دیواندره ۱۴۳، سروآباد ۶۸، سقز ۲۲۷، قروه ۱۲۰، کامیاران ۱۲۹ و مریوان ۱۱۲ روستا از گاز طبیعی بهره‌مند است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان، درصد نفوذ گاز در جمعیت روستایی سنندج را در سال ۹۲، ۵۲ درصد، بانه ۶۸ درصد، بیجار ۴۷ درصد، دهگلان ۸۹ درصد، دیواندره ۴۹ درصد، سروآباد ۳۴ درصد، سقز ۳۵ درصد، قروه ۹۶ درصد، کامیاران ۴۹ درصد و مریوان ۷۳ درصد اعلام کرد.

فعله‌گری با بیان اینکه ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت روستایی استان در آغاز فعالیت دولت یازدهم ۵۹.۲۰ درصد بود، افزود: اکنون و براساس آخرین آمارها این میزان در جمعیت روستایی به ۹۴.۳۰ درصد افزایش یافته است.

او این را هم گفت که در حال حاضر ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت روستایی شهرستان سنندج ۹۲.۱ درصد، بانه ۹۴.۷ درصد، بیجار ۹۰.۷ درصد، دهگلان ۹۹.۹ درصد، دیواندره ۹۴.۳ درصد، سروآباد ۹۶.۷ درصد، سقز ۹۰.۶ درصد، قروه ۹۹.۹ درصد، کامیاران ۹۷.۶ درصد و مریوان ۸۹.۲ درصد است.

در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری، بیش از ۹۴ درصد جمعیت روستایی و ۵۶۰ هزار مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و اداری از خدمات شرکت گاز کردستان بهره‌مند هستند.

گازرسانی به ۲۱۰۴ واحد صنعتی

شرکت گاز کردستان در کنار گازرسانی به مناطق شهری و روستایی، در حوزه اتصال واحدهای صنعتی به شبکه سراسری گاز نیز خوب عمل کرده است.

در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید(سال ۱۳۹۲)، یک هزار و ۱۸۶ واحد صنعتی در کردستان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل بود که اکنون این رقم به ۲ هزار و ۱۰۴ مورد افزایش یافته است.

براساس گفته مدیرعامل شرکت گاز کردستان، تاکنون ۶۷۰ واحد صنعتی نیز در قالب مصوبه شورای اقتصاد گازدار شده و طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۲۷۰ واحد صنعتی این استان نیز در سال آینده به شبکه سراسری گاز متصل می‌شود.

فعله‌گری ادامه داد: با گازرسانی به این تعداد واحد صنعتی، سالانه سه میلیون مترمکعب در مصرف سوخت فسیلی صرفه‌جویی می‌شود.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد یک هزار و ۳۸۹ واحد تولیدی و صنعتی در استان شناسایی شده که به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان با بیان اینکه در سال جاری به ۱۴۴ واحد صنعتی گازرسانی شده است، افزود: برای گازرسانی به هر واحد صنعتی تا سقف ۶ میلیارد ریال هزینه می‌شود و در واقع صاحبان صنایع بابت اتصال واحد صنعتی به شبکه سراسری گاز، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

روستاییانی که همچنان چشم براه گاز هستند

اگرچه شرکت گاز کردستان عملکرد بسیار خوب و قابل تقدیری در حوزه گازرسانی روستایی داشته و در جمع هفت استان اول کشور در این زمینه است اما می‌طلبد همچنان و با جدیتی بیشتر برای گازرسانی به مناطق روستایی استان اقدام شود.

به طور قطع با گازرسانی به روستاها، می‌توان مردمان آن را دلخوش و امیدوار به ماندن در روستا کرد و با این کار مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها شد تا بر مشکلات کنونی در مناطق شهری اضافه نشود.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۰ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه است.

برچسب‌ها کردستان دولت تدبیر و امید گاز رسانی توسعه روستایی پروندهٔ خبری کارنامه دولت تدبیر در سینه ستبر ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان دولت تدبیر و امید گاز رسانی کردستان دولت تدبیر و امید گاز رسانی توسعه روستایی اخبار کنکور مدیرعامل شرکت گاز کردستان گاز طبیعی بهره مند شبکه سراسری گاز دولت تدبیر و امید جمعیت روستایی گاز طبیعی فعالیت دولت واحد صنعتی یک هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۲۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مرکز آمار در گزارشی اطلاع داد: در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­‌های صنعتی کشور نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) به منفی ۴.۱ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (منفی ۲.۰ درصد)، ۲.۱ واحد درصد کاهش یافته‌است. در میان قلم­‌های مرغداری­‌های صنعتی، بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به قلم" مرغ حذفی " (۱.۶ درصد) و بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۱.۱- درصد) می‌باشد.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­های صنعتی کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد بوده‌است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵۸.۴ درصد) ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته‌است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری­های صنعتی به ازای تولید قلم­های خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۱.۸ درصد افزایش دارد. در بین قلم­های مرغداری­‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم " کود" (۲۴.۵ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۲۹.۲ درصد) می­‌باشد.

کاهش تورم سالانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری­های صنعتی در داخل کشور در دوازده ماه منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۵۷.۸ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۹.۵ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می­دهد. در ماه مورد بررسی، در میان قلم­های مرغداری­های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم " تخم مرغ خوراکی" (۲۵.۴ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۰۰.۷ درصد) می­‌باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • ضریب نفوذ گاز طبیعی در شهر قم ۹۹.۵ درصد است
  • اتصال ۳۴۲ واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • اجرای بیش از ۲۲ هزار متر شبکه توزیع آب در شهرستان درمیان
  • بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • آتش سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران (+فیلم و عکس)
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران