Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: سال ۹۹ سال پرحاشیه ای برای رسانه ملی بود چه در سطح مدیریتی و چه در سطح برنامه سازی تغییرات و چالش های بسیاری در این سازمان عریض و طویل بوجود آمد که در این گزارش بنا داریم به بخشی از مهم ترین این اتفاق ها اشاره ای داشته باشیم.

** پایتخت ۶ و حاشیه هایش

در روزهای شروع سال ۹۹ فصل ششم از سریال پایتخت پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سریالی که تا آن زمان حاشیه هایی داشت اما بعد از پخش فصل شش حاشیه هایش دوچندان شد. عدم فیلم نامه مطلوب و جذاب، تغییر وارونه شخصیت های هر چند مثبت، توهین کوچکتر به بزرگتر، رواج دروغ گویی، از بین رفتن اعتماد و ... از مواردی بود که در فصل ششم سریال پایتخت به اوج رسید.

علاوه بر این در قسمت پایانی نیز سازندگان گُل آخر را زدند و چند سکانس کپی فیلم فارسی های زمان طاغوت را به عنوان پایان بندی کارشان انتخاب کردند.

جالب اینجا بود که وقتی با هجمه رسانه ها مواجه شدند تنها توجیهشان این بود که خطای سهوی بوده و هیچ عمدی در کار نبوده و ما نمی خواستیم از آن فیلم ها کپی برداری کنیم!

در ادامه رئیس سازمان صداوسیما در تنها واکنشی که به این رخداد داشت، نامه ای توبیخ آمیز به معاون سیما نوشت و خواستار بررسی چنین اتفاقی شد و در این نامه بیان کرد: باید بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن؟»

که در نهایت با هجمه ای که توسط رسانه ها به راه افتاد بعد از اینکه پیشنهاد ساخت فصل هفتم پایتخت را به گروه مقدم و تنابنده دادند، مقدمات تولید دو قسمت پایانی را آغاز کردند، در پایان سال و قبل از پخش دو قسمت پایانی فصل ۶، رئیس سازمان صداوسیما جلسه ای با مقدم گذاشت و در این جلسه صحبت هایی درباره محتوای پایتخت انجام شد.  

** سریال دل و حواشی آن و عذرخواهی نویسنده از مردم

بعد از حدود یکسال از پخش سریال دل به کارگردانی منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی،‌ مهرماه این سریال به پایان رسید.

سریالی که مملو از عشق های چند ضلعی بود و اعتراض های زیادی نسبت به این موضوع و سرعت پایین و تصاویر اسلوموشن و متن ها و کارگردانی و بازی بازیگرانش شده بود.

اما بعد از پایان پخش بابک کایدان در گفت و گویی با خبرگزاری فارس اذعان کرد که ۱۲ قسمت به فیلم نامه من اضافه شده است و بابت همین از مردم عذرخواهی کرده بود.

** خداحافظی میرباقری از معاونت سیما و آمدن شاه آبادی

اواسط مهرماه بود که رئیس سازمان صداوسیما خبر از برکناری سید مرتضی میرباقری معاون سیما داد و حمید شاه آبادی که معاون صدا بود را به جای او نشاند.

 

همچنین در ادامه این تغییرات، علی بخشی زاده سکان هدایت معاونت صدا را به عهده گرفت.

** حذف «روزبه حصاری» و کارگردان از فصل چهار سریال «بچه مهندس»

در آذرماه سال جاری بود که خبری در رسانه ها منعکس شد تحت این عنوان که روزبه حصاری از ایفای نقش جواد جوادی در سریال بچه مهندس برکنار شد و بازیگر جدیدی برای این نقش در نظر گرفته شده است.

 

این در حالی بود که گروه تولید یک ماه برای پیوستن حصاری به فصل چهار سریال صبر کرده بودند تا بازی او در سریال افرا به پایان برسد اما به دلیل عدم توافق بین حصاری و تهیه  کننده او از ادامه همراهی این سریال کنار گذاشته و محمدرضا رهبری به جای او انتخاب شد.

البته قبل از آن احمد کاوری، جایگزین علی غفاری کارگردان سه فصل پیشین بچه مهندس از این گروه جدا شده بود و همین دو مورد بچه مهندس را به یکی از سریال های پرحاشیه امسال بدل کرد.

**  بمب رشیدپور و کپی برداری از یک برنامه اسرائیلی

درست در اواسط پخش مسابقه سیم آخر با اجرای رضا رشیدپور، مشخص شد که این برنامه کپی برنامه ای به همین نام در اسرائیل است.

 

بعد از این ماجرا نام برنامه به «سیم آخر» تغییر پیدا کرد اما محتوای آن همان خنثی کردن بمب باقی ماند.

** «پایتخت ۷» و دستمزد میلیاردی تنابنده

در آذر ماه امسال وقتی خبر ساخت سریال پایتخت 7 مطرح شد، حواشی دیگری نیز به دنبال داشت. تنابنده تولید فصل 7 سریال را به پرداخت دستمزد 5 میلیاردی منوط کرده بود و زمانی که با هجمه رسانه ها و حرف های منطقی منتقدان روبرو شد،‌ شروع به فرافکنی کرد و در نهایت به روال همیشه اعلام کرد که خداحافظی کرده بدون اینکه به افکار عمومی پاسخ بدهد. البته او سر حرف خود هم نماند و خداحفظی در کار نبود!

** ادعای نویسنده سریال «شرم» درباره کارش/ این سریال را نبینید

مجموعه تلویزیونی شرم که دی ماه روی آنتن شبکه سه رفت نیز حواشی داشت. یکی از آنها ادعای سعید فرهادی نویسنده آن بود که در صفحه شخصی خود نوشته بود این سریال سریال من نیست! حتی نامش را هم تغییر دادند! او حتی از مخاطبان خواسته بود تا برای اینکه به شعورشان توهین نشود این سریال را تماشا نکنند!

 

** تولید فصل دوم «بانوی عمارت» با کارگردان و نویسنده های جدید

در میانه سال بود که خبری در رسانه ها منعکس شد مبنی بر اینکه بنا است فصل دو سریال بانوی عمارت ساخته شود. منتهی بدون کارگردان و نویسنده فصل یک!

 

حتی عزیز الله حمیدنژاد نیز از ساخت فصل دو سریال که به نگارش محمد داودی رسیده بود انصراف داد و معتقد بود که این سریال سریال او نیست و اصلا فضای تصویر شده در فصل یک را رعایت نکرده است.

** «خانه امن» اولین سریال جاسوسی امنیتی با محوریت داعش

یکی از سریال هایی که در سال ۹۹ پخش شد سریال جاسوسی امنیتی خانه امن بود. سریالی که برای اولین بار به موضوع داعش به صورت گسترده ورود کرده بود و اقدامات نیروهای داعش را چه در داخل و چه در خارج از ایران نشان می داد.

 

 ** برکناری مجری تلویزیون به خاطر توصیه هایش

قبادی مجری برنامه عصر خانواده در شب یلدا میزبان فردی بود که او در این برنامه مردم را به رقصیدن توصیه کرد و به همین خاطر نیز مجری از این برنامه کنار گذاشته شد.

** توهین یک سریال به مدافعان حرم

در تیرماه اولین سریال علی مسعودی در قامت کارگردان از شبکه سه پخش شد. سریالی که به لودگی های دو پسرخاله می پرداخت و تلاش آنها را برای یافتن کار و شغلی مناسب نشان می داد. در نهایت آنها برای رفتن به آلمان به ناچار مجبور شدند در نقش مدافعان حرم از کشور خارج شوند! و این موضوع تلقی به توهین به مدافعان حرم شمرده شد.

 

اما علی مسعودی در گفت و گویی که با خبرگزاری فارس داشت این موضوع را نپذیرفت و تاکید کرد که این موضوع در راستای قصه سریال بود.

** جابه جایی مجری برنامه «زاویه»

رحیم‌پور ازغدی سردبیر و مجری برنامه «زاویه» به دلیل سخنانی که یکی از مهمان های برنامه داشت تذکر دریافت کرد و بعد از آن هم حاضر نشد جلوی دوربین برنامه بیاید.

 

سخنان جهان بزرگی یکی از مهمان های این برنامه علیه عملکرد دولت حسن روحانی رییس جمهوری در این قسمت از برنامه حاشیه ساز شد.

** «صفر بیست و یک» سریال ناموفقی که در اوج خداحافظی کرد!

در زمستان سال ۹۹ بعد از مدت ها از اطلاع رسانی درباره اولین همکاری مشترک جواد رضویان و سیامک انصاری در یک سریال کمدی، بالاخره این سریال به پخش رسید و از همان ابتدا بنا بود تا ادامه داشته باشد اما از آنجایی که نوع کمدی و قصه داستان مورد رضایت شبکه و مخاطبان قرار نگرفت، ادامه ساخت این سریال منتفی شد.

 

** ساخت مستند «غیر رسمی» از دیدار هنرمندان با حضرت آقا

«علی صدری نیا» کارگردان مستند، درباره دیدار مقام معظم رهبری با هنرمندان و شاعران مستندی ساخت، تحت عنوان «غیر رسمی» که در چند قسمت از شبکه سه سیما پخش شد.


پخش این مستند واکنش های مختلفی داشت و خیلی از هنرمندان را به خاطره های سال های دور و دیدارشان با رهبر معظم انقلاب برد و بسیاری هم تقاضا داشتند که پخش این مستند خاطره انگیز ادامه دار باشد.

** گلایه خانواده «اکبری مبارکه» از عوامل سریال جشن سربرون

در آبان ۹۹ کریم اکبری مبارکه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. هرچند بازیگران و هنرمندان بسیاری در سال ۹۹ به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفتند اما برخی از آنها در حین بازی در سریال و فیلم ها به این ویروس مبتلا شدند.

 

بعد از فوت اکبری مبارکه که مشغول بازی در سریال جشن سربرون به کارگردانی مجتبی راعی بود، فرزندش با رسانه ها گفت و گویی انجام داد و این را گفته بود که به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی سر صحنه سریال پدرم به کرونا مبتلا شد و زمانی که پدرم در بیمارستان بستری بود عوامل سریال پیگیر حال او نشدند.

** عدم برگزاری جشنواره جام جم ۹۹

یکی از رویدادهای مهم رسانه ملی برگزاری جشنواره جام جم است و با اینکه امسال در چند بخش داوران و برنامه ها اعلام شدند اما خبری از برگزاری این جشنواره حتی به صورت مجازی نشد و شاید تقدیر از سازندگان برنامه های تلویزیونی در هفته پایانی اسفند ماه را به جای برگزاری جشنواره جام جم قرار دادند.

** برگزاری فینال فصل دوم «عصر جدید» در کرونا

بی شک یکی از پربیننده ترین برنامه های دو سال اخیر تلویزیون عصر جدید با اجرای احسان علیخانی است.

این برنامه با شیوع کرونا در وضعیتی معلق درآمد و بعد از مدتی تصمیم گرفتند که با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله تست تب و ماسک و ... بدون حضور تماشاگر مسابقه را برگزار کنند.


اما مسابقه که به مرحله فینال رسید، برگزاری آن بدون حضور تماشاگرها غیر ممکن بود و باید چاره ای اندیشیده می شد. بر همین اساس بنا شد تا از همه افرادی که به استودیوی برنامه می آیند تست کرونا بگیرند و بعد آنها را راهی استودیو کنند.

فینال فصل دم عصر جدید در شرایطی برگزار شد که همه افراد حاضر در صحنه تست کرونایشان منفی شده بود و خیال علیخانی از این بابت راحت بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تلویزیون در سال 99 رسانه ملی علی عسگری میرباقری بچه مهندس رسانه ها فصل دو پخش شد سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۲۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟

«جام‌‌جم» مدتی است روی آنتن نمی‌رود؛ در حالی‌که بسیاری از جمله رئیس صدا و سیما اعتقاد داشتند وجود برنامه منتقدانه‌ای نسبت به خود رسانه ملّی لازم است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی «جام‌جم» در 24 قسمت روی آنتن رفت. دوشنبه شب‌هایی که در شبکه یک منتظرِ مناظره و میزگردی جنجالی بر سر موضوعات مختلف بودیم. تا جایی که برخی از این موضوعات به گفت‌وگو با مدیران تلویزیون کشیده می‌شد.

از ماجرای نطق‌کشی و دستمزدهای عجیب و غریب تا نقد سریال‌های ضعیف و کم‌کیفیت که مورد نقد بسیاری قرار گرفت. نظرسنجی‌هایی که از یلدای پرهیاهو می‌گفتند و سلبریتی‌هایی که باید به چه صورت مدیریت شوند. همچنین خیلی از بحث‌های دیگر که به تعبیرِ بسیاری، نقدهای سازنده‌ای که جایِ خالی چنین بحث و اظهارنظرهایی مدت‌ها در تلویزیون خالی بود.

در حالی که از مدیر شبکه نسیم تا رئیس سیمافیلم و مدیران شبکه‌های چهار و کودک و نماینده‌ای از معاونت سیاسی صداوسیما و خیلی‌های دیگر به جام‌جم آمدند از آن طرف هم پای تهیه‌کنندگان، بازیگران و کارگردانانی همچون حامد عنقا، ایرج محمدی، مهدی فرجی و سیدجواد هاشمی هم به این برنامه باز شد.

از سلبریتی‌ها شروع کرد به حوزه کودک و نوجوان، مواجهه صداوسیما با بحران‌ها، سریال‌سازی و موضوعات روزی همچون ویژه‌های تلویزیون خصوصاً در یلدا پرداخت.

اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که انتقادات صریح و فضای تند و تیزِ مناظرات و گفت‌وگوهای این برنامه تلویزیونی به مذاقِ برخی از مدیران در صداوسیما خوش نمی‌آید. شاید از این جهت باشد که ماه رمضان و عید نوروز بهانه‌ای شد تا از «جام‌جم» فعلی موقتاً خداحافظی شود.

اینکه می‌گوییم موقت، چون برخی از برنامه‌ها در مقاطعی از تلویزیون کنار گذاشته شدند و با گروه و فضایی متفاوت‌تر برگشته‌اند. پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد پای برخی از مدیران برای جلوگیری از ساختِ «جام‌جم» با این فضای انتقادی تند و تیز و صریح که مورد استقبال بسیاری از هنرمندان و جامعه فرهنگ و هنر و حتی خود پیمان جبلی رئیس صداوسیما بود که از آن به عنوان نقدی سازنده یاد می‌کرد در میان است.

نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»

باید دید «جام‌جم» با همین شکل و شمایل و گروه سازنده به آنتن تلویزیون برمی‌گردد با گروهی دیگر و متفاوت‌تر این اتفاق خواهد افتاد؟ اما هرچه هست تلویزیون در روزهایی که موضوع نظرسنجی و بحث مخاطب، سریال‌سازی درست و اصولی، ساخت آثار نمایشی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، تبلیغات در نمایش‌خانگی و بسیاری از موارد دیگر مطرح است جای چنین برنامه‌ای خالی است که می‌توانست با نقدهای کارشناسانش، نقشه راه بهتری را برای سیاستگذاری و مدیریت در تلویزیون ترسیم کند.

همان‌گونه که پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره این برنامه تلویزیونی گفته بود: یکی از موضوعاتی که در این میان مغفول مانده بود خود رسانه ملّی است که محل نقد بسیاری است و موافقان و مخالفان درباره موضوعات مختلف مرتبط با مأموریت‌های رسانه ملی وجود دارد. بنده از روز اول دغدغه‌ام این بود در همان ماه‌های اول وعده دادم برنامه‌ای در این خصوص روی آنتن خواهیم برد. آماده‌سازی این برنامه متأسفانه طول کشید من خودم از همکاران خودم گلایه کردم دیر شروع شد، مراحل پختگی خودشان را طی می‌کند و ان‌شاءالله با قدرت به کار خودش ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
  • تاکسی بدون خط
  • نیمه کاره رها شدن پروژه گازرسانی در بخش کوهنانی از زبان اهالی
  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • دانلود شب های مافیا زودیاک فصل ۲ قسمت ۱۲ دوازدهم (قسمت 12 فصل 2 زودیاک) با حجم نیمه رایگان
  • علت عجیب برکناری باسوادترین مدیر صداوسیما
  • ببینید | علت باورنکردنی برکناری باسوادترین مدیر صدا و سیما به روایت رضا پورحسین
  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟
  • سارق اماکن خصوصی و ساختمان‌های نیمه کاره دستگیر شد