Web Analytics Made Easy - Statcounter

لشکرکشی نیروهای امنیتی به «بهسود» به بهانه سقوط بالگرد ارتش واکنش‌های سیاسیون را در پی داشته که این حمله را بهانه‌ای برای کشتار مردم منطقه دانسته و کابل را نسبت به تامین امنیت مناطق مرکزی بی‌اعتنا می‌خوانند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، لشکرکشی دولت افغانستان به شهرستان «بهسود» در پی سقوط یک بالگرد ارتش در این شهرستان واکنش‌های گسترده‌ای را میان سیاسیون افغانستان در پی داشته که انگیزه‌های پنهان را عامل این اقدام می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عبداللطیف پدرام» رهبر حزب کنگره ملی افغانستان در واکنش به این اقدام و اشاره به بی‌تفاوتی دولت نسبت به امنیت مردم این منطقه شیعه‌نشین گفت: «وقتی کوچی‌های مسلح به ده‌نشینان و یا به قول تاجیکان تاجیکستان به یکجانشینان بهسود حمله می‌کردند، بالگردها و نیروهای ارتش کجا بودند که به کمک مردمان ده‌نشین و مظلوم بهسود بشتابند؟»

وی افزود: «خواهش من حداقل از تاجیکان در نیروهای مسلح این است که هوشیار باشید و خود را فدای رژیم و جمهوریت دروغینی نکنید که نه نام شما را قبول دارد، نه هویت‌تان را، نه زبان‌تان را و نه حضورتان را در ساختار قدرت، اقتصاد و سیاست!»

«محمد محقق» مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور امنیتی و سیاسی نیز در واکنش به این اقدام دولت اظهار داشت: «از حکومت و مقامات ذی‌ربط می‌خواهم که در استفاده از قدرت عجله نشود.»

این در حالی است که دولت اعلام کرده که «به هر قیمتی» انتقام قربانیان سقوط اخیر بالگرد ارتش در بهسود را می‌گیرد و منابعی از اعزام بیش از یکهزار نفر از نیروهای مسلح دولت به شهرستان بهسود خبر می‌دهند.

«اسدالله سعادتی» معاون شورای عالی مصالحه افغانستان نیز در محکومیت لشکرکشی دولت گفت: «آمریکا و ناتو نباید اجازه دهند که دولت از ارتش و پلیس علیه مردم استفاده کند. اخیراً 2 بار علیه هزاره‌ها -در بهسود و هرات- لشکر‌کشی شده که در نتیجه، ده‌ها نفر از غیرنظامیان شهید و زخمی شده‌اند. اینک بار سوم قرار است به بهانه علیپور، مردم بهسود را به خاک و خون بکشاند».

«کریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز با اشاره به عدم رسیدگی به کشتار غیرنظامیان شیعه ساکن شهرستان بهسود توسط نیروهای امنیتی در ماه گذشته گفت: انتظار بر این بود که پس از وقوع حادثه المناک دهم دی که طی آن ده‌ها فرد غیر نظامی شهید و زخمی شدند، قضایا از مجاری معقول و به شکل مسالمت‌آمیز حل شود، اما با تاسف که نه تنها چنین نشد، بلکه بیش از پیش به دامنه و عمق بحران، افزوده شد.

وی افزود که وجود افرادی که دولت آن را نیروهای مسلح غیرمسئول می‌خواند به دلیل «عدم احساس مسئولیت و بی‌توجهی دولت نسبت به خواسته‌های مشروع و قانونی مردم و عدم تامین امنیت آن‌ها است، مردم محل، بارها خواستار تامین امنیت خود توسط دولت شده‌اند، اما هیچگاه به این خواست حیاتی و قانونی آن‌ها توجه صورت نگرفته است».

خلیلی همچنین تصریح کرد: «کشور ما متأسفانه دچار مشکلات زیادی است که در خیلی موارد از سوی مسئولان دولت چشم‌پوشی شده است. لذا این به معنای برخورد تبعیض‌‌آمیز و دوگانه با قضایا است.»

رهبر حزب وحدت اسلامی، اقدامات اخیر نیروهای امنیتی را «لشکرکشی در میان خانه‌های مردم» عنوان کرده و گفت که این اقدامات نه تنها راه حل نیست، بلکه بیشتر از گذشته به مشکلات و بحران‌های اجتماعی و سیاسی دامن می‌زند که به نفع حکومت و کشور نیست و فاصله میان دولت و مردم را افزایش می‌دهد.

افغانستان| لشکرکشی دولت به بهانه سقوط بالگرد ارتش به «بهسود»افغانستان| اعطای پست فرماندهی جدید به عامل کشتار غیرنظامیان در «بهسود»نگاه قوم‌گرایانه اشرف غنی مخالفان «کوچی‌ها» را تحمل نمی‌کند/ آیا فرمانده شیعه در بهسود به طالبان می‌پیوندد؟یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان: نیروهای امنیتی در «بهسود» مستقیم به مردم شلیک کرده‌اندافغانستان|هیئت حقیقت یاب: مردم معترض «بهسود» مسلح نبودند/ فرمانده پلیس به دادستانی معرفی شد

وی افزود که «تاخت‌وتاز» بر خانه‌های مردم بی‌دفاع برای هیچ کسی هیچ نفعی ندارد و به پیامدهای بسیار ناگوار منجر خواهد شد. خلیلی همچنین تاکید کرد که انتظار دارد با تمام مسایل کشور برخورد عاقلانه صورت گیرد تا همه از اوضاع آشفته‌ کنونی خارج شوند.

انتهای پیام/.

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان نیروهای امنیتی لشکرکشی دولت بالگرد ارتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۳۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوادث هفته گذشته کشور ۱۶۹ کشته و ۳۰۰۰ مصدوم داشت

جعفر میعادفر با اشاره به حوادث مهمی که در هفته گذشته در کشور رخ داده است، گفت: از هشتم تا چهاردهم اردیبهشت امسال، ۶۴۵ حادثه ویژه به اورژانس کشور ارجاع داده شد که نسبت به هفته گذشته، افزایش ۱۱ درصدی را شاهد هستیم. از این تعداد حوادث، ۲۳۳حادثه ترافیکی و ۴۱۲ حادثه غیرترافیکی داشتیم که به ترتیب افزایش ۴۸ درصدی و کاهش دو درصدی را شاهد بودیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در این بازه زمانی، ۲۹۳۶ نفر نیز مصدوم شدند. همچنین متاسفانه ۱۶۹ نفر نیز در حوادث رخ داده جان خود را از دست دادند.

میعادفر با اشاره به جزییات حوادث ترافیکی گفت: در مجموع ۳۶ درصد حوادث اعلام شده به اورژانس از نوع ترافیکی بودند اما ۴۵ درصد زخمی‌ها مربوط به همین ۲۷ درصد حوادث ترافیکی بود.

وی درباره مصدومانی که به مراکز درمانی منتقل شدند نیز گفت: ۲۶۵۶ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند که ۴۲ درصد از مصدومان انتقالی را مصدومان تصادفات تشکیل داده‌اند.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: همچنین۲۸۰ نفر در محل خدمات درمانی دریافت کردند که ۷۱ درصد از آن ها مجروحان تصادفی بودند که در مجموع ۱۴۳ نفر هستند.

میعادفر گفت: طی هفته گذشته، ۳۲ مورد زمین لرزه نیز در کشور رخ داد که بزرگترین آن ها در دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت در حوالی کرمان و رفسنجان بود که به بزرگی ۴.۶ ریشتر رخ داد و خوشبختانه خسارت جانی و مالی در پی نداشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکنش ابراهیم رئیسی به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • حوادث هفته گذشته کشور ۱۶۹ کشته و ۳۰۰۰ مصدوم داشت
  • تصادف ۱۷۱ خودرو طی ۷۲ ساعت گذشته در آذربایجان شرقی
  • تصادف ۱۷۱ خودرو در سه روز گذشته در آذربایجان شرقی
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • بیانیه طالبان در مورد اتفاقات بدخشان
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • حوادث ناشی از بی‌توجهی به هشدارها در کهگیلویه
  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه اسرائیل
  • اولین واکنش دولت به اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا توسط دانشگاه های ایران