Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: یکی از ویژگی‌های سال نو این است که می‌توان به سال گذشته نگاهی انداخت و دریافت که مهمترین رویدادها و اتفاقاتی که در سطح استان رخ داده‌اند چه بوده‌اند و چه تأثیری بر زندگی مردم گذاشته‌اند. سال ۹۹ را شاید بتوان یکی از سال‌های بسیار پرحادثه در میان سال‌های یک دهه اخیر دانست.

بدون هیچ تردیدی کرونا و مسائل پیرامون آن، مهم‌ترین رویداد استان سمنان در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک‌سال سخت برای مردم، مسئولان، کادر درمانی و فعالان اقتصادی که دچار مشقت‌های فراوانی شدند از جمله کمبود درآمد، شرایط نامساعد اقتصادی و… اما آنچه سال ۹۹ را تلخ‌ترین سال دهه ۹۰ خورشیدی کرد جان باختن نزدیک به ۹۰۰ نفر از مردم استان سمنان از بابت کرونا بود.

کرونا سختی و امید

کرونا تا پایان سال ۹۹ جان ۹۳۳ نفر را گرفت که نزدیک به ۹۰۰ نفرشان در سال ۹۹ و مابقی در اسفندماه ۹۸ جان باختند این امر تلخ‌ترین رویداد استان سمنان در سال ۹۹ محسوب می‌شود. در سال ۹۹ همچنین استان سمنان ۲ شهید مدافع سلامت را نیز تقدیم ایران اسلامی کرد تا مردممان سلامتی را مهمان خانه‌هایشان ببینند.

سال ۹۹ درست است که با تلخی، ممنوعیت عید دیدنی و صله‌رحم، دشواری کاسبی و خسارات ناشی از کرونا آغاز شد، اما در همان روزهای نخست دلگرمی‌هایی را نیز برای مردم پدید آورد که مهم‌ترین آن کمک‌های هم‌دلانه مردم و اجرای طرح مواسات بود.

سال ۹۹ نخستین عیدی بود که شهید سلیمانی را در بین نداشتیم در نتیجه در همان بدو شروع سال گروه‌های جهادی زیر مجموعه قرارگاه‌های شهید سلیمانی و شهید شاطری و… در استان سمنان تشکیل شده و به ضدعفونی کردن خیابان‌ها و معابر، درست کردن ماسک و توزیع آن بین مردم شهرستان‌های هشت‌گانه استان سمنان، کمک‌های مومنانه، تغسیل اموات کرونایی و… پرداختند تا کمی از آلام مردم کاسته شود.

مردم استان سمنان یک‌باره میلیاردها تومان پول را برای کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا گرد آوردند و صحنه‌هایی زیبایی پدید آمد و برای مثال در یک شهرستان کوچک مانند مهدی‌شهر ظرف مدت کوتاهی ۱۵ میلیارد تومان پول و کمک جمع آوری شد که در نوع خود بی‌سابقه بود. کرونا و کمک‌های همدلانه که پیشنهاد آن را رهبر معظم انقلاب اسلامی داده بودند، صحنه‌های زیبایی از عشق و دلدادگی را پدید آورد.

تغییرات پیاپی

سال ۹۹ را باید سال تغییر دانست چرا که در آن چهره مدیریت استان سمنان به کلی دگرگون شد. انتخابات باعث شد تا چهره هر چهار نماینده استان سمنان در مجلس تغییر کند. علی اصغر خانی در شاهرود و میامی رأی آورد، عباس گلرو در حوزه انتخابیه سمنان، مهدی‌شهر و سرخه پیروز شد، علیزاده برمی از دامغان به مجلس راه یافت و همچنین مطهری در گرمسار و آرادان به بهارستان رسید.

این تغییر یکباره و کم سابقه در استان سمنان سبب شد تا امیدها برای تغییر در شرایط مدیریت استان سمنان بیشتر شود هر چند باید اذعان کرد که در این ۱۰ ماه گذشته از مجلس حداقل در زمینه معیشت گشایش چندان خاصی برای مردم روی نداد.

دیگر اتفاق در استان سمنان تغییر مدیران بود که موجب شد فخری از فرمانداری شاهرود با آن همه اختلافی که با نماینده شهرستان در مجلس داشت به فرمانداری سمنان برود و دانایی فرماندار سمنان، مدیرکل سیاسی و دفتر تقسیمات کشوری استانداری سمنان شد. بندر آبادی مدیرکل جذب سرمایه گذاری استانداری به دامغان رفت و سکان‌دار فرمانداری این شهرستان را بر عهده گرفت و در نهایت دیگر فرمانداری‌ها نیز تغییر کردند تا فقط فرمانداری سرخه و میامی بدون تغییر باقی بمانند. این اتفاق در بسیاری از شهرداری‌های استان نیز رخ داد.

بهار سال ۹۹ اما یک رویداد دیگر را نیز برای مردم استان سمنان رقم زد و آن هم گشایش‌های بورسی و هجوم مردم به سمت سرمایه گذاری در بازار بورس بود به نحوی که این استان را باید یکی از فراگیرترین استان‌های کشور از لحاظ جمعیت پیوسته به بورس دانست.

سال ریزش بورس

مردم استان سمنان که سرمایه آن‌ها برای سرمایه گذاری در بازار مسکن با آن اوج‌گیری یکباره کافی نبود به دنبال راه دیگری برای افزایش داشته‌هایشان می‌گشتند، همچنین تلاطم بازار ارز و سکه کمی خطرناک شده بود و دولت مردم را به بورس دعوت کرد تا هم نقدینگی را جمع و نگذارد که به سمت بیت کوین، دلار و سکه و… برود و هم بتواند با احیای شرکت‌ها و کارخانه‌ها از آنها مالیات بیشتری بگیرد.

بورس اما خیلی زود با سیاست‌های نادرست و دخالت‌های دولتی، عدم حمایت حقوقی‌ها، عدم نظارت درست، قیمت گذاری دستوری و ده‌ها عامل دیگر به افول گرایید و مردم بسیاری در استان سمنان سرمایه‌هایشان را از دست داده بودند. هجوم یک‌باره مردم سبب یک موج هیجانی از بورس در بازار شده بود که دیگر نمی‌شد آن را به‌خوبی کنترل کرد. عاقلانه‌ترین سرمایه گذاری در بورس یک دویستم پس‌انداز است، اما برخی نیمی از تمام داشته‌هایشان را نیز در بورس گذاشتند و شکست خوردند.

سال ۹۹ اما با تداوم تعطیلی مدارس، نیاز مردم به گوشی‌های هوشمند و برنامه شاد را نیز افزایش داد و بسیاری سال ۹۹ را سال افول تحصیلی دانش آموزان می‌دانند و معتقد هستند که دانش‌آموز در کلاس با حضور معلم هزاران حواس پرستی و بی توجهی به درس داشته و کمتر از ۴۰ درصد مفاهیم را یاد می‌گیرد حال که در خانه با این همه عامل عدم تمرکز قرار است از راه دور درس بخواند، قطعاً مشکلاتی برای یادگیری شأن پیش می‌آید اما از سوی دیگر چاره‌ای هم نبود زیرا نه زیرساخت‌های مدارس ما درست بودند و نه می‌شد بر روی سلامتی بچه‌های مردم ریسک کرد.

نیمه سال ۹۹ اما سال گرانی‌ها هم بود، موز و خیار رکورد شکستند و یک جعبه هشت عددی آناناس به قیمت عمده از یک میلیون تومان هم عبور کرد، اما استانداری سمنان کماکان اعتقاد دارد که تورم در استان حول و هوش ۳۰ درصد می‌چرخد.

سال بیکاری

اصرار استانداری سمنان برای نشان دادن آمار هفت درصدی بیکاری نیز یکی دیگر از بخش‌های اعجاب‌آور سال ۹۹ است در حالی که نرخ بیکاری استان سال به سال کمتر بیان می‌شود که مردم در واقعیت چیزی جز این می‌بینند. نمایندگان استان در مجلس بعضاً از بیکاری بالای ۳۰ درصد در حوزه انتخابیه خود سخن می‌گویند و کرونا سبب شده تا بیمه بیکاری افزایش چشم‌گیر یابد، اما هنوز استاندار سمنان معتقد است که بیکاری در استان هفت درصد محسوب می‌شود!

البته از یک منظر این امر درست است، زیرا تمام کسانی که از کرونا بیکار شده و بیمه بیکاری می‌گیرند هم شاغل محسوب می‌شوند به افراد دارای کار باید دانش آموزان، دانشجویان، سربازان، زنان خانه‌دار، افرادی که بیمه خویش‌فرمایی می‌ریزند، کسانی که حتی یک ساعت در هفته کار می‌کنند حتی کسی که یک کارگاه آموزشی را در یک روز هفته برگزار می‌کند هم اضافه کرد تا اینگونه آمار هفت درصدی بیکاری استان درست از آب در بیاید. شگفت‌آور اینکه هرگز استانداری سمنان حاضر به انتشار آمار شهرستانی بیکاری و سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی نیست تا مردم در مقام قیاس برآیند.

در سال ۹۹ همچنین شاهد حضور چند مقام عالی رتبه شامل وزرای نیرو، میراث فرهنگی و… در استان سمنان بودیم اما شاید مهمترین مقامی که به این استان سفر کرد، آیت الله رئیسی در مقام رئیس قوه قضائیه بود که در سفری یک روزه به سمنان و شاهرود سر زد و در این سفرها کاروانسرای سمنان به شهرداری واگذار شد تا مردم از آن منفعت ببرند. انتظار مردم در این سفر برای آزاد شدن شاهوار از چنگ تخریب‌های معدنی به هر دلیلی بی نتیجه ماند تا جایی که حتی اخبار صحبت‌های دیدار نخبگان با آیت الله رئیسی پیرامون شاهوار نیز توسط برخی رسانه‌های دولتی سانسور شد و نشست با نخبگان شاهرودی به نحوی چیده شده بود که اصلاً صحبتی از شاهوار به عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم نشود و در نهایت چند جوان شاهرودی به‌صورت خودجوش در میان سالن صحبت کردند و مسئولان مجبور به طرح موضوع شدند.

تداوم مشکلات روستاها

سال ۹۹ سال تداوم مشکلات مردم روستاهای استان سمنان نیز بود، آب گرفتگی در روستاهای مهدی‌شهر خانه‌های بسیاری را تحت تأثیر قرار داد و با اینکه این معضل یک‌بار در سال‌های اواخر دهه ۸۰ و یک‌بار هم در اوایل دهه ۹۰ پدید آمد هنوز مسئولان استان نتوانسته‌اند راهی برای رفع آن بیابند و خانه‌های مردم مدام با خسارت روبه‌رو می‌شود. این سال همچنین برای مردم کالپوش هم خوب نبود، زیرا خانه‌هایشان بعد از ۲ سال از رانش زمین و ویرانی هنوز تحویل داده نشده که دچار مشکل آب گرفتگی و فاضلاب است و این یعنی روز از نو و مشکلات از نو!

ثبت نام نامزدها برای انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاهای استان سمنان دیگر اتفاقی بود که رخ داد این استان دارای ۲۸۱ روستای دارای شورای اسلامی و ۲۱ شهر است و مجموعاً بیش از ۶۲۰ نفر در این انتخابات نام نویسی کردند و باید دید که در انتخابات پیش رو نام چه کسانی از صندوق‌ها بیرون می‌آید.

سال ۹۹ اما سال کم رونقی تولید بود و مشکلات اقتصادی، تأمین اقلام اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و به خصوص واحدهای صادراتی استان رفع نشدند و هنوز مشکلات اقتصادی پابرجا است و بسیاری این امر را به دلیل سیاست‌های نادرست دولتی می‌دانند و برخی دیگر معتقد هستند که دولت در یک سال آخر کار را رها کرده است حال باید دید در سال آتی چه اتفاقاتی برای تولید استان سمنان رقم خواهد خورد. در این سال همچنین چندین نشریه مکتوب و غیرمکتوب استان سمنان نیز به دلیل عدم توانایی در انتشار متأسفانه متوقف شده‌اند. نشریاتی که هیچ حمایتی نمی‌شوند.

موفقیت‌های ورزشی

کسب مقام دوم مسابقات تکواندوی ترکیه، راهیابی یک تیم فوتسال از گرمسار به لیگ برتر، مقام آوردن تیراندازان استان سمنان در مسابقات درون کشوری و برون مرزی، درخشش بدمینتون بازان شاهرودی در مسابقات لیگ برتر و میزبانی از چندین رویداد به خصوص لیگ والیبال نشسته از مهمترین رویدادهای ورزشی استان سمنان بود.

استانی که هنوز در زمینه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی، وضعیت نامساعدی دارد و استادیوم‌هایی که در زمان دولت نهم کلنگ زنی شدند هنوز افتتاح نشده‌اند. اگر درخششی در ورزش استان دیده می‌شود غالباً انفرادی و یا با حمایت بخش خصوصی و شهرداری است وگرنه دولتی‌ها می‌توان گفت غیر از برگزاری انتخابات مجمع ورزش‌های مختلف کارهای چندانی برای ورزش قهرمانی استان انجام نداده‌اند.

آغاز به کار فیلم برداری سریال سلمان فارسی در شاهرود و دیگر نقاط استان سمنان، ابتکار جالب معلم دامغانی در بازگرداندن تصویر قرآن به کتاب‌های درسی ابتدایی در پی حذف آن، سقوط تیر برق بر روی سر دختر بچه ۱۲ ساله به نام حنانه در شاهرود و فوت او، برگزاری رزمایش پهپادی قدرت ارتش و سپاه در ایران اسلامی در سطح استان سمنان، رها سازی پنج رأس گورخر در پارک ملی توران پس از انتقال فضاحت بار آنان از سوی اداره کل محیط زیست استان سمنان که به کشته شدن چند رأس گور انجامید، سرقت همزمان دو طلا فروشی در سمنان و شاهرود که مالک یکی از آنها پس از چند روز جان خود را از دست داد و البته سارقان دستگیر شدند و… از دیگر اخبار جالب توجه در سال ۹۹ بودند.

در نهایت خبرگزاری مهر استان سمنان با آرزوی سالی خوش از همه همراهان گرامی خود که در سال ۹۹ نیز همراه با ما بودند تشکر و قدردانی می‌کند و سالی خوب برای همه مردم ایران اسلامی آرزومند است.

کد خبر 5173485

منبع: مهر

کلیدواژه: علی اصغر خانی فرمانداری شاهرود شاهرود سمنان مجلس ویروس کرونا استانداری سمنان ویروس کرونا حوادث چهارشنبه سوری کرمانشاه انتخابات 1400 آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه انتخابات شورای شهر و روستا عکس استانها نوروز گرگان شیراز انتخابات شوراي شهر مردم استان سمنان استانداری سمنان استان سمنان استان سمنان سرمایه گذاری ترین رویداد سال ۹۹ اما برای مردم سال ۹۹ سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۳۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور را پیگیری کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی  در جلسه شورای اداری استان سمنان با قدردانی از مردم و عوامل اجرایی دور دوم سفر رییس جمهور ابراز امیدواری کرد: همانگونه که مصوبات و اعتبارات دور نخست سفر رییس جمهور به خوبی اجرایی شد ؛ مصوبات و اعتبارات دور دوم سفر هم بخوبی محقق و اجرایی شود
استاندار سمنان هم با قدردانی از استقبال پرشور مردم و تمام عوامل اجرایی ورسانه‌ها گفت: با توجه به گزارش سامد مبنی بر حدود ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ در خواست مردمی ثبت شده ،  افزایش بیش از ۴ برابری درخواست‌های مردمی در مقایسه با دور نخست سفر بیانگر افزایش اعتماد مردم به دولت و افزایش وظایف دولت در قبال مردم است
سید محمدرضا هاشمی تحقق شعار سال و تامین منابع آب را از اولویت‌های امسال استانداری اعلام و از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست برای جذب کامل اعتبارات تخصیصی استان تا اول شهریور ماه امسال سریعتر اقدام کنند
حمیدی معاون امورعمرانی استاندار سمنان با اشاره به ۱۴۵ پروژه مصوب دور دوم سفر با اعتبار هشت هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان گفت: اعتبار عمرانی دور دوم سفر رییس جمهور بیش از سه برابر و از رقم سه هزار میلیارد تومان سفر اول به رقم بیش از ۱۰  هزار میلیارد تومان رسیده است و اختصاص این رقم برای امسال از نکات قابل توجه در اعتبارات عمرانی دور دوم سفر است
معاون امور عمرانی استاندار با اشاره به نیمه تمام بودن ۵۵۵ پروژه استان افزود: برای اتمام این تعداد ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در جلسات دور دوم سفر پیشنهاد شدکه بنا به پیشرفت فیزیکی هر پروژه این رقم پیشنهادی هزینه خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • رویکرد اصلی هیات بدمینتون زنجان بازگشت به دوران اوج است
  • رویکرد اصلی هیات بازگشت به دوران اوج بدمینتون زنجان است
  • سمنان در تعریف پیوست فرهنگی الگوی کشور شود
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • اعلام میزبانان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ جهان
  • میزبان رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028 مشخص شد
  • تیم ملی هاکی روی یخ بانوان ایران، برترین تیم سال ۱۴۰۲ از نگاه کارشناسان و داوران
  • مسئولان مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور را پیگیری کنند
  • دیدار های منتخب مردم استان سمنان در انتخابات مجلس خبرگان
  • پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سمنان تدوین شود