Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@02:52:47 GMT

آبشارهای شیطان کوه تا صدای دل‌نشین پرندگان در شیخانبر

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۴۹۹۷

آبشارهای شیطان کوه تا صدای دل‌نشین پرندگان در شیخانبر

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، هر گردشگر برای حضور در یک شهرستان به دنبال جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و زیست‌محیطی می‌گردد و چه جایی بهتر از لاهیجان که با چشم‌اندازهای طبیعی زیبا و  تاریخی کهن هر گردشگری که پا به استان سرسبز گیلان می‌گذارد مقصدی دلپذیر و زیبا است.

وقتی اسم (عروس گیلان) به گوش می‌رسد همگان به یاد شهرستان لاهیجان‌ با ۴۱۰ کیلومترمربع مساحت می‌افتند که از شمال به دریای زیبا وسیع کاسپین و از شرق با شهرستان لنگرود، از جنوب به دیلمان و از غرب با شهرستان آستانه‌اشرفیه همسایه و دارای ۱۶۶ هزار نفر جمعیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغ ملی

وقتی از غرب وارد قدم به استان گیلان می‌گذاریم وارد عروس شهرهای گیلان (لاهیجان) می‌شویم، باغ زیبا با چشم‌نوازی‌هایش چشم‌ها را به خود خیره می‌کند که گویی بخشی از بهشت را در مقابلت می‌بینی.

اسم این مکان باغ ملی نام دارد که بیش از ۸۰ سال از تأسیس آن گذشته از قدیم محل اجتماع افرادی بود که به سینمای روبروی این پارک می‌رفتند بوده است.

این باغ یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربعی با منظره‌ای زیبا ویژگی‌هایی مثل آلاچیق‌های خانوادگی، صندلی‌های زیبا، آب‌نمای موزیکال، وسایلی تفریحی کودکان، المان قوری و چای، خانه روستایی بسیار زیبا و درختان و سبزه کاری شده مأمنی زیبا برای گردشگرانی که از میان تمامی استان‌های کشور گیلان را برای سفر انتخاب کرده‌اند است.

 

استخر

 تمام زیبایی‌های عروس گیلان به این باغ ملی ختم نشده و از دور استخری زیبا تمام نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند، آری استخر لاهیجان با مساحت ۱۷ هکتار و با عمقی چهارنفری یکی از چشم‌نوازترین دیدنی‌های لاهیجان محسوب می‌شود که مسافران و گردشگران می‌توانند با نشستن بر روی قایق‌های زیبا از جاهای مختلف استخر بازدید و خود را به جزیره‌ای زیبا که به دستور شاه‌عباس صفوی ساخته‌شده است دیدن و اوقات خوشی را برای خود و خانواده‌شان رقم بزنند.

آبشار شیطان کوه

از تفریح در این استخر بسیار زیبا که فارغ شدی، با اندکی قدم زدن در هوای پاک و محوطه سرسبز دور استخر لاهیجان به آبشاری می‌رسی که با ارتفاعی 24 متری از دل شیطان کوه به زمین خدا سراریز می‌شود و جلوه‌ای زیبا از خلقت خداوند را پیش چشمان مسافران این دیار سرسبز به رخ می‌کشد.

مقبره و موزه کاشف السلطنه

تا اینجا فقط بخش اندکی از جاذبه‌های بیشمار شهرستان لاهیجان را برای شما گفتیم زیرا بعد از عبور از استخر و آبشار شیطان کوه و در بلندای تپه‌های سرسبز لاهیجان یک موزه و مقبره تاریخی با سنگ تیشه‌ای و رنگ طوسی بسیار جلب‌توجه می‌کند و آن مقبره‌ی حاج محمد میرزا کاشف السلطنه است.

حاجی محمد میرزا کاشف السلطنه در سال ۱۲۷۴ خورشیدی به‌عنوان ژنرال کنسولی ایران در هند مأمور شد و نخستین فردی بود که مراحل کاشت چای و امکانات آن را از هندوستان به ایران و سپس به لاهیجان آورد.

همگان کاشف السلطنه را به‌عنوان پدر و کاشف چای ایران شناخته و پیداست که چای‌کاران شهرستان لاهیجان، پیشه خود را مدیون اویند زیرا محمدمیرزا قاجار قوانلو معروف به کاشف السلطنه، فرزند ارشد «اسدالله میرزا نایب‌السلطنه» از رجال تحصیل‌کرده و بلند رتبه‌ی مملکتی در زمان قاجاریه است که آرامگاه وی امروز به موزه چای لاهیجان تبدیل‌شده و با معماری خاص و زیبای ایرانی-اسلامی خود جلوه‌ زیبایی به این منطقه بخشیده است.

شیطان کوه

بعد از گشت‌وگذار در موزه چای ایران به زیبا و دل‌نشین‌ترین منطقه لاهیجان برای تفریح یعنی شیطان کوه می‌رسیم که در میان‌ رشته‌کوه‌های البرز قد برافراشته و در آسمان لاهیجان دلربایی می‌کند، به گفته عده‌ای از مورخان این مکان درگذشته یکی از بهترین تفریحگاه‌های پادشاهان و بزرگان بوده است.

در دل شیطان کوه لاهیجان آلاچیق، رستوران و سفره‌خانه‌های سنتی وجود دارد که خانواده‌ها می‌توانند با حضور در این مکان و به‌دوراز تمامی هیاهوهای زندگی تمام شهرستان لاهیجان و کوه‌های اطراف را نظاره‌گر شده و با نوشیدن یک لیوان چای زعفرانی خستگی چندین ماهه خود را رفع کنند.

بام سبز و تله‌کابین شیطان کوه

بعد از استفاده از زیبایی‌های شیطان کوه لاهیجان، طبیعی به‌مراتب زیبا و خاطره‌انگیزتر از شیطان کوه وجود دارد و اسم آن مکان بام سبز با جاذبه‌های گردشگری، توریستی بسیار زیبا است که باوجود تله‌کابین جذابیت‌ و توجه گردشگران به این بام سرسبز و دیدنی را دوچندان کرده است زیرا از بلندای تله‌کابین تمام مناظر سرسبز و باغات چای لاهیجان زیر پای شما قرار دارد.

به‌طور یقین توریست و گردشگری که سری به این کوه فوق‌العاده زیبا بزند حتماً از این تله‌کابین بر فراز بام لاهیجان برای دیدن زیبایی‌های وصف‌ناشدنی این شهرستان از بالای آسمان آبی و پاکیزه شهرستان لاهیجان استفاده می‌کند.

 تله‌کابین لاهیجان به «احرار» معروف است و جزو نخستین تله‌کابین‌های مدرن ایران محسوب می‌شود که گردشگران را از ایستگاه اول یعنی بام سبز به ایستگاه دوم معروف به «تاج‌خروس» رسانده و طول مسیر آن یک‌هزار و ۵۰۰ متر است، این مسیر زیبا چشم هر بیننده‌ و دوستدار طبیعی را  محصور باغ‌های چای و برگ‌های سرس بز این نوشیدنی معروفی می‌کند که قوت عصرانه هر ایرانی است.

ولی پیشنهاد من‌ به شما این است که اگر از سوارشدن به تله‌کابین ترس و احیاناً واهمه دارید، قدم زدن مسیر تله‌کابین تا ایستگاه اول را تجربه کنید چون امکان ندارد هنگام عبور از این مناطق و جنگل‌های سرسبز عکسی به یادگاری نگیرید.

تالاب سوستان

از دید گردشگران استان‌های دیگر، لاهیجان فقط به کوه‌های خود صورت دارد ولی زیباتر از کوه‌های سربه فلک کشیده لاهیجان، وجود و برکت تالاب‌های امیرکلایه و سوستان است که جلوه‌ای زیبا و از قدرت پروردگار در زمین بوده و زیبایی خاصی به شهر عروس گیلان بخشیده است

تالاب امیر کلایه با مساحت یک‌هزار ۲۳۰ هکتار است که عمقی حدود ۱۸۵ متر در ناحیه شمالی لاهیجان واقع‌شده و به گفته کارشناسان جزو زیباترین تالاب‌های کشور محسوب شده و هرساله میزبان گردشگران بی‌شماری از داخل و خارج ایران است.

تالاب بین‌المللی امیر کلایه دارای ویژگی‌های بیشتر است ولی مهم‌ترین ویژگی‌های این تالاب که آن را از دیگر تالاب‌های استان متمایز می‌کند وجود آب شیرین و گیاه پسته دریایی در آن است که خاصیت دارویی و درمانی در طب سنتی دارد؛ همچنین این تالاب در زمستان‌ها محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است.

مگر می‌شود کشی به شهرستان لاهیجان آمده و از تالاب سوستان با آن نیلوفرهای بنفش و سنبل‌های سطح آن بازدید نکند؟ این تالاب این تالاب که وجود گیاهان زیبا بر سطح آن رنگ آن را از دور سبز می‌نمایاند در زمستان و پاییز پرآب بوده و آب آن نیز شیرین است.

تالاب سوستان هرساله به دلایلی مثل پوشش گیاهی، آب شیرین، مواد غذایی و اقلیم مناسب زیستگاه پرندگان و آبزیان مختلفی است که در کنار محوطه سرسبز و دل‌نشین، مناظر بکر و حیات‌وحش طبیعی، چنان فضای زیبا و دل‌انگیزی را به وجود آورده که هر گردشگر و مسافری را مجذوب خود می‌کند.

شیخانبر

اگر برای چند دقیقه نیاز به پیاده‌روی و قدم زدن در یک محیط آرام و دل‌نشین دارید بی‌شک پیشنهاد ما شیخانبر لاهیجان است، زیرا در این مکان هوای پاک محیط پیرامونتان را احاطه، صدای دل‌نشین پرندگان گوشتان را مملو از آوای طبیعت و نسیم مطبوعی صورتتان را  نوازشی ملایم می‌دهد که گویی انگار در قطعه‌ای از بهشت در حال قدم زنی هستید.

شیخانبر (شاه خانی ور) از مناطق مفرح و باصفای دارالاماره لاهیجان بوده و خصوصاً  این مسیر زیبا و چشم‌نواز بر کمرکش کوه‌های سرسبز و پوشیده از درختِ لاهیجان قرار دارد و در عهد پادشاهان صفویه به بهانه زیارت مرقد جد مادری‌شان شیخ زاهد بسیار موردتوجه بوده است، آثار و خرابه بناهای آجری اطراف مقبره شیخ زاهد و چشمه‌های زلال آب جذابیت طبیعی این منطقه را چندین برابر کرده است و نیز وجود سنگ‌های بسیار بزرگ در «شاه خانی ور» در منطقه «عمر سنگ» نشان‌دهنده این است که منطقه شیخانبر میدان مشق سپاهیان آن عصر بود.

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی

لاهیجان از دیرباز خاستگاه و خوابگاه سالک تشیع علوی عارف نامی  شیخ تاج‌الدین ابراهیم معروف به «شیخ زاهد گیلانی» از عرفا و دراویش بزرگ و از استادان شیخ صفی‌الدین اردبیلی است، شخصیت عرفانی شیخ جاذبه، جغرافیایی محدوده آرامگاه و تاریخ هنر و معماری و سبک خاص گنبد آرامگاه از قدیم تاکنون گردشگران و سیاحان بسیاری را به خود جلب و بار دیگر ثابت کرد لاهیجان علاوه بر مناطق گردشگری، عقبه مذهبی فراوانی دارد.

وقتی وارد آرامگاه شیخ زاهد گیلانی می‌شویم ضریحی چوبی و کاشی‌های سبزرنگ، معماری زیبا، ساده بودن و نبود کتیبه نگاه‌ها را متوجه خود می‌کند.

ضریح این زاهد برجسته از هرگونه تجمل و زرق‌وبرقی به دور است و این سادگی در ساخت است که زیبایی آن را افزون کرده و درب بقعه شیخ زاهد متعلق به قرن نهم هجری قمری است و دو اتاق مربع و مستطیل شکل کنار هم دارد، همچنین در کنار اتاق‌ها و در سمت شمال، ایوان طویلی با هفت فیلپا در شرق حرم، ایوانی با شش فیلپا و در حاشیه و قسمت جنوبی همین اتاق نیز ایوان دیگری با شش فیلپا دیده می‌شود.

این بنای تاریخی دارای گنبد هرمی و هشت ترک به رنگ فیروزه‌ای است که شیب تند آن به دلیل عبور سریع آب باران ساخته‌شده است تا برای گنبد و مقبره هیچ‌گونه مشکلی پیش نیامده و مسافران و گردشگران بتوانند به‌راحتی از این مقبره زیارت و از هوای فوق‌العاده آن منطقه استفاده کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: لاهیجان شیطان گردشگری آب شهرستان لاهیجان کاشف السلطنه تله کابین شیطان کوه شیخ زاهد دل نشین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۴۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) وضع ناگوار حاشیه‌نشین‌های مرادآباد

(تصاویر) وضع ناگوار حاشیه‌نشین‌های مرادآباد

دیگر خبرها

  • دو نمایشگاه فرهنگی و اجتماعی در ماهشهر افتتاح شد
  • خشکه مقدس هایی که تیرهای کمان شیطان هستند؛ خوارج امروز کیستند؟ (فیلم)
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • (تصاویر) وضع ناگوار حاشیه‌نشین‌های مرادآباد
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران