Web Analytics Made Easy - Statcounter

مایک رستم‌پور ملی پوش بسکتبال کشورمان در گفت و گو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دیدار‌های انتخابی کاپ بسکتبال آسیا در پنجره سوم بیان کرد: چند نوبت تمرینات تیم ملی بسکتبال برگزار شد. انصافا با حضور بازیکنان فوق العاده و یک کادر مجرب تمرینات بسیار خوب بود. هدف اصلی ما در این مسابقات رسیدن به مرحله نهایی Fiba Asia Cup ۲۰۲۱ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همگروهی با ایالات متحده آمریکا فرصت بسیار خوبی برای است تا بسکتبال خود را به رخ همگان بکشیم. فکر می‌کنم در کنار من همه بازیکنان هم مشتاق بازی برابر آمریکا هستند تا شانس رقابت در کنار بهترین‌ها را تجربه کنند و البته محک خوبی هم بخورند.

رستم‌پور درباره زمان بازی‌های پیش روی تیم ملی بسکتبال ایران اظهار کرد: تیم ملی بسکتبال ایران که در گروه E انتخابی کاپ آسیا  قرار بود در  این پنجره از مسابقات  روز‌های اول و سوم اسفندماه با عربستان و قطر دیدار داشته باشد که این رقابت ها لغو شدند و مشخص نیست به چه زمانی موکول می‌شوند.

بیشتر بخوانید

زمان‌بندی مسابقات بسکتبال المپیک مشخص شد/آغاز به کار ایران در دیدار افتتاحیه

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مایک رستم پور فدراسیون بسکتبال تیم ملی بسکتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۵۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  برنامه صف اول با موضوع عملکرد وزارت صمت در برگزاری اجلاس ایران و آفریقا تا تحقق شعار سال میزبان آقای دکتر علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.


سوال: دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور بیش از ۳۰ کشور آفریقایی، وزرای اقتصادی آغاز شد و اهمیت این اجلاس و این که میهمانان تا چهارشنبه میهمان جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف هستند، اولین روز برگزاری را با تمام سختی‌هایی که پشت سر گذاشتید، دغدغه‌هایی که در برگزاری اجلاس داشتید چطور دیدید؟
علی آبادی: خیلی خوب، البته می‌دانید فقط یک رویداد نیست ما دو رویداد بزرگ را همزمان داریم برگزار می‌کنیم به دلیل این که تلاش کردیم که به نحوی هم پوشانی داشته باشند. ما امروز اجلاس آفریقا را داشتیم و فردا بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های جمهوری اسلامی را برای معرفی به بیش از ۲ هزار بازرگان و تاجر برجسته بین‌المللی داریم که به نظر من رویداد بسیار مهمی است و در راستای اهداف و سیاست‌های وزارت صمت و دولت سیزدهم است و می‌تواند انشاالله آثار و تبعات خوبی داشته باشد اگر چنانچه خوب پیگیری و دنبال بشود. امروز اجلاس آفریقا با تعداد قابل توجهی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا در این شرایط حساس به لطف خدا به خوبی برگزار شد و از فردا همین شرکت کنندگان و حدود ۲۰۰ بازرگان آفریقایی و مقامات ارشد سیاسی که به ایران تشریف آوردند از نمایشگاه بازدید خواهند داشت، ما مراسم افتتاح نمایشگاه را فردا برگزار می‌کنیم به نظر من رویداد بسیار مهمی است که می‌تواند آثار و تبعات خوبی در اقتصاد و در صنعت و در رفاه اجتماعی مردم ما انشاالله داشته باشد.


سوال: آقای رئیس جمهور امروز در مراسم گشایش دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا تاکیدی داشتند بر موضوع برنامه‌ریزی دقیق در مورد کل قاره آفریقا و همچنین تک تک کشور‌های آفریقایی و اشاره کردند این برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر یک زمان‌بندی مشخص هم باشد. به عنوان متولی صنعت و تجارت در کشورمان چه اقداماتی در این رابطه انجام دادید و مهمترین کار‌هایی که در دستور کار حضرتعالی و وزارتخانه شما است چیست؟
علی آبادی: آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها است. اگر ما در همه دنیا بگردیم الان شاید فرصت خیلی زیادی برای تجار، بازرگانان و صنعتگران ما در اروپا یا آمریکا نباشد به دلایل سیاسی یا دلایل مختلف ولی در آفریقا فرصت‌های بسیار زیادی است که به نظر من اگر از آنها غفلت کنیم اشتباه بزرگ تاریخی رخ داده است.
از جمله مهمترین این فرصت‌ها، توسعه نیافتگی کامل آفریقا است البته این را عرض می‌کنم شاید تصویر کامل و صحیحی در ذهن مردم ما از آفریقا نباشد، آنچه که در رسانه‌های غربی از آفریقا نمایش داده می‌شود با آن واقعیت‌هایی که در صحنه است متفاوت است. آفریقایی‌ها توانسته‌اند در این مدت تلاش بسیار زیادی کنند، اتحادیه آفریقا موفقیت‌های بسیار زیادی داشته است من اینجا با خودم سندی را دارم که اگر فرصت ارائه بود من شاید به بعضی از آنها اشاره کنم نشان می‌دهد که آفریقایی‌ها به طور جامع و به صورت برنامه‌ریزی شده برنامه خوبی را دنبال می‌کنند، اما در همین برنامه نشان می‌دهد که فرصت‌های بسیار زیادی برای صنعتگران، تجار و بازرگانان ما وجود دارد. ما برنامه‌ریزی کردیم برای این که اولاً در این اجلاس بتوانیم به صورت رو در رو صنعتگران، تجار و بازرگانان و مسئولین اتاق‌ها را در مقابل هم قرار بدهیم و شناختشان را از همدیگر بیشتر کنیم این گام اول است، گام اول افزایش شناخت طرفین از یکدیگر است من فکر می‌کنم ما این جا خیلی ضعف داریم آفریقایی‌ها ما را خوب نمی‌شناسند ما هم آنها را خوب نمی‌شناسیم، نمی‌دانیم چه فرصت‌هایی آنجا است، چیز‌هایی که تا الان منعکس شده به نظر من کافی نیست باید بررسی جامع صورت بگیرد این خدمت را ما به صنعتگرانمان عرضه خواهیم کرد. ما مطالعات گسترده‌ای را در دست انجام داریم سازمان توسعه تجارت دارد تلاش می‌کند برای اینکه این فرصت‌ها را شناسایی و به اصحاب تجارت و صنعت معرفی کند.


سوال: هر کدام از محور‌هایی که جزو برنامه‌ریزی‌های در دست انجام یا صورت گرفته وزارت صمت است توسط حضرتعالی به ما بگویید که در گذشته چقدر بوده و الان چه مسیری را شروع کرده یا کار نو و تازه‌ای برای انجام است؟
علی آبادی: من نمی‌توانم بگویم کار نو به این معنا که مطلقاً در گذشته انجام نشده است خیر، ما به صورت سنتی در گذشته در بخش تجارت فعالیت‌های خوبی کردیم که همه ستودنی است. شاید کارنامه نسبتاً خوبی از قبل از انقلاب به ویژه بعد از انقلاب وجود دارد که نشان می‌دهد که ما امروز توانسته‌ایم در صادرات کالا‌های غیر نفتی به جایگاه نسبتاً خوبی برسیم ولی کافی نیست، اگر اهداف تعیین شده توسط رهبری نظام و اسناد بالادستی را نگاه کنیم ما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن و تحقق آنها داریم و این کاری که دارد انجام می‌شود در آن راستا است، می‌تواند یک جهش را رقم بزند اگر جهش تولید بخواهد رقم بخورد باید دروازه‌های صادرات باز شود، الان خیلی از کالا‌هایی که تولید می‌کنیم متاسفانه به دلیل اینکه بازار کافی ندارد و از آن طرف ما بازار‌های صادراتی را هنوز به رویشان نگشوده‌ایم مجبور هستیم تولیدمان را محدود کنیم، خیلی از کارخانجات در رشد و تولید من از آنها می‌پرسم که مثلاً شما در امسال چقدر می‌خواهید رشد داشته باشید یا چه نیازی دارید که ما بتوانیم برطرف کنیم تا بتوانید به رشد برسید، می‌گویند ما الان امکان اینکه تا دو برابر تولید کنیم وجود دارد ولی به دلیل این که بازار به قدر کافی وجود ندارد انبار‌های ما پر شده است و نمی‌توانیم کالا را تامین کنیم مثلاً در لوازم خانگی من تاسف می‌خورم در چنین شرایطی که ما انصافاً جهش خیلی خوبی در بخش لوازم خانگی هم در کیفیت و هم در کمیت داشتیم، اما کماکان در تهدید بازار قاچاق هستیم و آنها دارند تهدید می‌کنند تولید کنندگان ما را که انصافاً خوب دارند عمل می‌کنند.


سوال: الان در محور اولی که به ما گفتید یعنی شناسایی هم فرصت‌های جمهوری اسلامی ایران برای آفریقا و هم فرصت‌های آفریقا برای جمهوری اسلامی ایران، الان همین نکات و اولویت‌ها معین شده است؟
علی آبادی: بله ما در این نشست‌هایی که به صورت مستقیم با مقامات سیاسی آنها داریم چیزی که من می‌توانم بگویم این است که انصافاً فضای بسیار خوبی است. از جمله چالش‌هایی که ما در آفریقا داشتیم، نبود زیرساخت است این خودش یک فرصت برای ما است با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در توسعه زیرساخت ما داریم شرکت‌هایی که طرح‌های بزرگ در حوزه انرژی، در حوزه برق، حمل و نقل و جاده توانایی‌های بسیار خوبی در ایران به ویژه این که ما اینها را در خود ایران پشت سر گذاشتیم در خیلی از کشور‌های دنیا کار‌های خیلی خوبی کردیم از جمله همین کاری که اخیراً آقای رئیس جمهور در سفری که به سریلانکا داشتند افتتاح آن سد، نشان می‌دهد که ما توانایی‌های بسیار ارزشمندی در توسعه زیرساخت‌ها داریم که امروز مورد نیاز آفریقا است.
نرخ رشد در آفریقا نسبت به متوسط جهانی نرخ بالاتری است و همین یعنی فرصت، فرصت برای این که ما بتوانیم در این بخش وارد بشویم. در بخش کشاورزی فرصت‌های بسیار خوبی است که قبلاً شناسایی نشده ما داریم تلاش می‌کنیم در درجه اول این فرصت‌ها را معرفی کنیم، اما یکی دیگر از چالش‌های جدی در حوزه آفریقا بحث مشکلات سیاسی و مشکلات ثبات در برخی از مناطق آفریقایی است که نیازمند اقدامات دولتی و حکومتی است. ما داریم تلاش می‌کنیم که شرایط را به نحوی فراهم کنیم که پوشش ریسک مناسبی را برای بازرگانانمان به وجود بیاوریم که بدون دغدغه، به جا‌هایی که ما راهنماییشان می‌کنیم وارد شوند و بتوانند حداکثر بهره‌برداری را از فضا و شرایط آنجا بکنند.


سوال: آقای رئیس جمهور اشاره کردند برنامه ریزی دقیق و زمانبندی دقیق، مثلاً در نکته اخیری که اشاره کردید زمانبندی شما معطوف یا متوجه چه زمانی است اگر بخواهید به ما زمان بدهید؟
علی آبادی: اولاً یک سری از اقدامات است که باید انجام بشود مثلاً ما تمرکز خودمان را در بخش توانمندی‌های توسعه تجارت داریم معطوف به آفریقا می‌کنیم مثلاً ما داریم تلاش می‌کنیم که تعداد مراکز تجاری مان را افزایش بدهیم، داریم تلاش می‌کنیم که تا پایان امسال در اغلب کشور‌های آفریقایی یا لااقل در بعضی از کشور‌های آفریقایی که محوریت دارند نمایشگاه‌های دائمی برای کالا‌های ایرانی را فراهم کنیم. همچنین به آفریقایی‌ها فرصت بدهیم برای این که بیایند و در کشور ما پایگاه‌های معرفی خودشان را تاسیس کنند.
مهمترین مسئله و نگرانی این است که ما الان در حال حاضر الان تراز تجاری ما با آفریقا کاملا مثبت است، اما این خوب نیست چرا خوب نیست؟ به این جهت عرض می‌کنم که ما نیاز‌های تجاری خودمان را از جا‌هایی داریم تامین می‌کنیم که از ما کالا نمی‌خرند، اما جا‌هایی که فرصت تامین کالا از ما دارد را از او نمی‌رویم کالا بخریم این خیلی مهم است. ما داریم تلاش می‌کنیم این رویکرد را دنبال کنیم یعنی اگر گوشت می‌خواهیم به جای اینکه گوشت را برویم از کشور‌هایی بخریم که از ما دلار می‌خواهند یا از ما ارز‌هایی می‌خواهند که تحت فشار‌های سیاسی و بین‌المللی هستیم، برویم از آفریقایی‌ها بخریم که هم گوشتشان کیفیت بهتری دارد، خود آمریکایی‌ها از آنها گوشت می‌خرند ولی ما این کار را نمی‌کنیم یا نهاده‌های کشاورزی به آنها بدهیم در مقابل چیز‌هایی از آنها بگیریم که آب بر است و ما الان در کشورمان به آنها نیاز داریم. در هر صورت برنامه زمان بندی ما به نحوی است که تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی‌مان را به ۱۲ عدد برسانیم، مراکز بازرگانی را توسعه بدهیم به ۱۵ مرکز برسانیم که من امروز در گزارشی که در اجلاس عرض کردم اینها را مشخصاً گفتم.

سوال: اشاره کردید که تراز تجاری ما با آفریقا مثبت است، ضمن این که از قاره آفریقا به عنوان قاره فرصت‌ها هم نام می‌برند. ما برای این که مشکلات بعضاً سال‌های گذشته را در تجارت با قاره آفریقا برطرف کنیم که حتماً آسیب شناسی شده است، چه برنامه‌ریزی‌هایی دارید برای این که این تراز تجاری همچنان حفظ شود یا درصدش افزایش پیدا کند و نگاه مثبت‌تر بشود.
علی آبادی: من نکته مهمی را که امروز آقای رئیس جمهور در فرمایشاتشان به آن اشاره کردند می‌خواهم عرض کنم، به نظرم نکته خیلی ظریف و مهمی بود البته من در مصاحبه‌ای که خبرنگار صدا و سیما از من بعد از اجلاس پرسید این را گفتم و فکر می‌کنم ارزشش را دارد که اینجا مجدداً بگویم، آقای رئیس جمهور فرمودند که ما آفریقا را برای خودش می‌خواهیم نه برای خودمان، در صورتی که در دنیا تا به امروز آفریقا را برای خودشان می‌خواستند نه برای مردم آفریقا، اگر شما بروید می‌بینید یک درد عمومی در آفریقا است از این که می‌گویند تا به امروز ما را چپاول کرده‌اند. ما این رویکرد را نداریم هدف ما این است که آفریقا را توسعه بدهیم، هدف ما این است که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آفریقا را ارتقا بدهیم البته در این ارتقا طبعاً منفعت ما هم است.


سوال: یعنی هم بهره ببریم و هم بهره برسانیم.
علی آبادی: بله شما تردید نکنید که اگر چنانچه حتی یک معامله ساده، شما می‌روید جایی خرید ساده انجام می‌دهید بازرگانی که دارد کلاه سر مشتریانش می‌گذارد باید بداند که خودش دارد کلاه سر خودش می‌گذارد، چون تداوم ندارد اگر تداوم تجارت را می‌خواهد باید حتماً برد- برد باشد. ما در تلاش هستیم با آفریقا یک تجارت برد- برد را رقم بزنیم. من فرصت‌ها را در آفریقا یادداشت کرده‌ام به بعضی از آنها اشاره می‌کنم اول فرصت کشاورزی است، آفریقایی‌ها از یک سرزمین خاص برخوردار هستند در نقطه‌ای از جهان واقع شده‌اند که نقطه استوا است و آن جا از نظر اقلیمی در شرایطی هستند که بهترین محصولات کشاورزی را می‌شود آن جا برداشت کرد بنابراین نیاز به آموزش‌های کشاورزی، سموم کشاورزی، دام، واکسن و به تبع کشاورزی آن جا بحث دامپروری هم به شدت رونق دارد و می‌تواند فرصت‌های خوبی باشد؛ لذا برای ما به عنوان صاحب فناوری و به عنوان کشوری که از بسیاری از جنبه‌ها می‌تواند برای آفریقا دهنده باشد اینها فرصت است، مثلاً الان ما در تامین گوشت خودمان گوشت مورد نیازمان را بعضاً تامین می‌کنیم به خاطر شرایط اقلیمی که داریم در بعضی از سال‌ها به دلایل خشکسالی مجبور می‌شویم گوشت بخریم این گوشت که وارد می‌کنیم خوب از آفریقا وارد کنیم، چون می‌توانیم به آفریقایی‌ها بعداً کالا‌هایی را بدهیم که در مقابل با این تهاتر که انجام می‌شود یک شرایط تعادل و تراز تجاری مناسب به وجود بیاید.
از جمله فرصت‌های خیلی خوبی که ما در آفریقا داریم بحث کشت فرا سرزمینی است. ما کشاورزان خیلی خوبی داریم که به خاطر شرایط اقلیمی مثلاً کمبود بارندگی، خشکسالی، اما اینها کشاورز هستند و توانایی کشاورزی بسیار بالایی را دارند، آفریقایی‌ها آمادگی دارند که اراضی وسیعی را که مناسب برای کشاورزی است در اختیار ما بگذارند تا کشاورزان ما به صورت سازمان یافته و با حمایت دولت بروند و در آن مناطق کشاورزی کنند یا مثلاً در بحث معدن، آفریقا را بعضی‌ها بهشت معادن می‌دانند، بعضی‌ها آفریقا را می‌گویند ذخیره عالم در مواد اولیه، انصافاً هیچ جای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که چنین پتانسیلی وجود داشته باشد به عنوان مثال حدود ۳۰ درصد ذخایر معدنی دنیا در آفریقا است، ۱۲ درصد از نفت دنیا در آفریقا است، ۸ درصد از گاز طبیعی دنیا در آفریقا است، ۵۰ درصد طلا در آفریقا است، اورانیوم، مس، روی هرچه که بخواهید آن جا است. تا حالا غربی‌ها آنها را خام می‌بردند به قیمت مفت از آن جا می‌بردند و هیچ توسعه‌ای هم در آنجا صورت نمی‌گرفت.
من یادم می‌آید سال‌ها پیش زمانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کردم برای اجرای یک پروژه برقی به یکی از کشور‌های آفریقایی سفر کرده بودم خیلی غصه خوردم از این که آنها یک راه نداشتند برای این که ما بتوانیم برسیم به آن موقعیتی که می‌خواستیم پروژه را اجرا کنیم، مثلاً یک روز طول کشید تا ما رسیدیم به محل پروژه به خاطر این که جاده مناسب نبود. در نزدیکی آن جا یک معدن اورانیوم بود که یکی از کشور‌های غربی واقعا داشت آن جا را چپاول می‌کرد و چه ثروتی را از آفریقا می‌برد حتی برای خودش هم یک جاده نکشیده بود که این جاده بعدا مردم آن جا استفاده کنند. به نظر من این نکته مهمی است، معادن برای ما فرصت خیلی خوبی را فراهم می‌کند، فروش تجهیزات معدنی، فناوری‌های معدنی، فراوری‌های معدنی که می‌تواند آن جا انجام بشود و تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات ما و بعد دادن محصولات تمام شده که آنها نیاز دارند و دارند از خارج تامین می‌کنند فرصت بسیار خوبی است یا مثلاً در بحث پزشکی، در آفریقا دنیایی از فرصت‌ها وجود دارد از خدمات پزشکی تا تجهیزات پزشکی تا دارو اینها فرصت است. ما داریم تلاش می‌کنیم در یک برنامه زمانی مشخص با همکاری وزارتخانه‌های مربوطه، شرایطی را فراهم کنیم که دستگاه‌های مربوطه ما آن جا بتوانند حضور پیدا کنند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه توسعه یافته و گسترده انشاالله این دفعه ظاهر خواهد شد.


سوال: این فرصت چند روزه در همایش به شما کمک می‌کند که بسیاری از ضرب آهنگ رسیدن به آن هدفگذاری‌ها و برنامه ریزی هایتان را سریع‌تر کنید.
علی آبادی: بله، البته این همایش تکرار خواهد شد ما به زودی همایش‌هایی را در آفریقا برگزار خواهیم کرد، ما داریم پایگاه‌هایی را برای توسعه تجارت ایران در آفریقا ایجاد می‌کنیم و پایگاه‌هایی را از آفریقایی‌ها در ایران ایجاد می‌کنیم برای این که آن‌ها بتوانند بیایند توانمندی هایشان را این جا عرضه کنند و ما برویم توانمندی هایمان را آن جا عرضه کنیم با نمایشگاه‌های دائمی.


سوال: پس ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۳ رویداد‌های دیگری هم دارند.
علی آبادی: امیدوارم این طور باشد.


سوال: الان هدفگذاری تجاری ما در سال جاری با آفریقا چقدر است؟
علی آبادی: الان نمی‌خواهم ارقام بگویم به خاطر این که بعدا ممکن است مورد مناقشه باشد، چون بعضی از این ارقام واقعی نیست مثلا ما در شرایط تجارت استاندارد قرار نداریم که من بتوانم اعداد را دقیق بگویم، بعضی از کالا‌ها به کشور‌های دیگر صادر می‌شود ولی مقصدشان آفریقا است، بعضی از کالا‌ها ممکن است از آفریقا بیایند ولی مبداشان جای دیگری نقل می‌شود مثلا ری اکسپورت می‌شوند لذا این ارقام خیلی به نظرم قابل اعتنا نیست ولی آن چه که مسلم است به نظر من فرصت‌های از دست رفته‌ای است که باید بر آن تاکید کرد.
ما داریم تلاش می‌کنیم که آن چه که است را دو برابر کنیم، هرچه هست در واردات دو برابر شود به نفع ما و به نفع آفریقا، چون آن‌ها کالا‌هایی دارند که می‌توانند به ما بدهند و ما داریم این کالا‌ها را از جا‌های دیگر تامین می‌کنیم در حالی که به آن کشور‌ها کالا صادر نمی‌کنیم ولی می‌توانیم به آفریقا کالا بدهیم و این مهم است این تراز تجاری که عرض کردم اهمیتش در مثبت بودن نیست بلکه از جنبه کلی اگر بخواهیم این را مثبت تلقی کنیم وقتی است که این تراز به نفع دو کشور و دو ملت پایدار باشد یعنی به نظر من پایدار بودن و با دوام بودن مهمتر است تا این که شما کاری می‌کنید که ممکن است که یک منفعت زودگذری را انجام دهید ولی در دراز مدت زیان می‌کنید. من در تدارک نقشه‌ای برای همکاری با آفریقا هستم که اولا پایدار و باثبات باشد و به نفع هر دو منطقه باشد، تبعا وقتی می‌گوییم به نفع هر دو باشد، به نفع ما به طور طبیعی است.


سوال: در این نقشه‌ای که اشاره می‌کنید، مهمترین موانع را پیش روی تجارت ایران و آفریقا کدام‌ها می‌بینید با توجه به این که اگر آمار سال گذشته میلادی را که مرور کنیم از ده کشور اقتصادی با رشد سریع در سال گذشته میلادی، شش کشور آفریقایی بودند و این نشان دهنده تاثیر یا اهمیت اقتصاد آفریقا در اقتصاد حتی جهان است.
علی آبادی: بله همین طور است، من به عنوان یک بازرگان بخش عمده‌ای از عمرم را در تجارت و بازرگانی و صنعت بودم می‌خواهم عرض کنم آن چه که خیلی خیلی مهم است بحث رقابت است، رقبای ما اولین مشکل ما هستند در این حوزه، چون آن‌ها منافع بزرگی تا حالا از این مسیر می‌بردند که ما از آن غافل بودیم امروز که ما را در آن صحنه ببینند حتما برای ما مزاحمت ایجاد می‌کنند به هر بهانه‌ای شده، به بهانه تحریم، بعضی از مقامات که امروز با من جلسه داشتند می‌گفتند ما تهدید شدیم به این که اگر بروید ایران، ولی من آمدم و بعد بدون استثنا همه از این اقتدار که جمهوری اسلامی در این شرایط سخت پاسخ دندان شکنی به کسانی داد که به خاکش تجاوز کردند واقعا احساس غرور می‌کردند می‌گفتند ما باورمان نمی‌شد، این‌ها خیلی مهم است حالا همان‌ها سعی می‌کنند مزاحمت ایجاد کنند. ما مزاحمت‌های سیاسی را در مسیر داریم، یکی از کار‌های مهمی که باید انجام دهیم و به نظر من الان برای من دغدغه است بحث این است که ابزار تجارت را فراهم کنیم.
مهمترین ابزار تجارت، حمل و نقل است ما بتوانیم کالاهایمان را به آن‌ها برسانیم و کالا‌های آن‌ها را بیاوریم.


سوال: چند درصد فراهم است؟
علی آبادی: آقای رئیس جمهور امروز دستور بسیار مهمی دادند به بنده فرمودند که حتما در فرصت بسیار بسیار سریع باید برای غرب و جنوب آفریقا، الان شمال و شرق آفریقا را الان پوشش دادیم، باید غرب و جنوب آفریقا را بتوانیم پوشش بدهیم از کشتیرانی، خطوط هوایی که امروز دستور صریح دادند که در این زمینه برنامه ریزی کنیم این‌ها کار‌های سختی است ولی حتما انجام خواهیم داد انشاالله با حمایت مردم و لطف خداوند.


سوال: در اولین روز که کلی خبر داشتید و همچنان خبر دارید و همچنان در روز‌های باقی مانده این نمایشگاه و نمایشگاه دستاوردی که اشاره کردید خبرساز خواهد بود. اگر راجع به اجلاس ایران و آفریقا باز هم نکته‌ای است در اولین روز بفرمائید.
علی آبادی: به نظر من یک مسئله خیلی مهمی که نباید از آن غفلت کرد، فرصت‌های فراوانی که برای دانش بنیان‌های ما وجود دارد، آفریقایی‌ها در سندی که اتحادیه آفریقا منتشر کرده بسیار روی توسعه فناوری، نوآوری و مسائلی که مرتبط با پژوهش و دانش است تاکید دارند این فرصت خیلی خوبی برای دانشگاه‌های ما است من به عنوان یک معلم، به عنوان یک عضو دانشگاهی کشور به همکاران خودم توصیه می‌کنیم به ویژه به وزیر محترم آموزش عالی و بهداشت و درمان که از این فرصت استفاده کنند، آفریقایی‌ها برنامه بسیار جامعی در حوزه آموزش دارند امروز نخست وزیر محترم بورکینافاسو مطالبی می‌فرمودند، می‌گفتند ما نقشه بزرگی برای توسعه مراکز آموزشی مان داریم و انتظار داریم جمهوری اسلامی که در این بخش ما جزو بزرگان دنیا هستیم می‌توانیم کمک‌های موثری به آن‌ها کنیم می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.
نکته دیگری که به نظر من خیلی خیلی مهم است بحث شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ما است که می‌توانند پروژه‌های بزرگی را در آن جا اجرا کنند در حوزه مسکن، در بخش راه، در حمل و نقل ریلی، حتی در تامین ناوگان، در بخش خودرو‌های روز آن‌ها بسیار بسیار علاقمند هستند که با ما کار کنند. اقیانوسی از فرصت است من متواضعانه از همه بازرگانان کشور می‌خواهم که به این حرکت بپیوندند این حرکت، حرکتی باثبات خواهد بود. وزارت صمت همه تلاشش را خواهد کرد که این کار شکل بگیرد، ما تلاش خواهیم کرد به کسانی در اولویت ارز بدهیم که به سمت تجارت و صادرات می‌روند به ویژه صادرات به مقاصد صادراتی ما که از جمله آن‌ها آفریقا است یا اگر بخواهیم وام دهیم اولویت را به شرکت‌هایی می‌دهیم که در راستای این سیاست حرکت کنند، چون این سیاست منافع سرشاری نصیب ملت ما خواهد کرد، ایجاد شغل و رفاه خواهد کرد و می‌تواند دستاوردهایش خیلی زود به کشور برگردد بنابراین من این جا به مردم عزیز قول می‌دهم که از حقوق آن‌ها پاسداری کنم در حدی که امکان دارد.


سوال: شما همراه رئیس جمهور در جلسه پاکستان نبودید، اما در جریان دستاورد‌ها و امضا قرارداد‌ها هستید.
علی آبادی: نه نبودم، من اجازه گرفتم البته به دو دلیل که یکی را نقل نمی‌کنم که فرصت در این جلسه واقعا در شأن جلسه نیست ولی بیشتر به خاطر درگیری که با این برنامه داشتم از ایشان خواهش کردم که نباشم و ایشان هم محبت فرمودند و به من اجازه دادند که بمانم، پاکستان هم دنیایی از فرصت هاست، یک جمعیتی بیش از دویست میلیون نفر در مجاورت ماست که با یک همسایگی بزرگ با ما دارد.
هم انرژی می‌خواهد و هم نیاز‌های دیگر دارد، اما به شدت می‌تواند برخی از نیاز‌های ما را تامین کند.
من زمانی که وزیر نیرو بودم در گذشته شاید ۱۵-۱۶ سال پیش سفری به پاکستان داشتم برای این که صادرات برق را به پاکستانی‌ها رونق دهیم، پاکستانی کاملا آماده بودند با توجه به این که تازه آن زمان تحریم‌ها خیلی داغ بود و بحث‌های تحریم‌ها داغ بود و مذاکرات برجام در انتهاش بود و این‌ها ولی هنوز، می‌گفتند ما آمادگی داریم که از شما برق یا سایر کالا‌ها را بگیریم و به شما برنج دهیم.
همان داخل فضای داخلی گفته می‌شود که برنج‌های پاکستانی بیمار هستند و این‌ها مافیایی هستند، این‌ها چه کسانی هستند، آن‌هایی هستند که نگذارند این جریان شکل بگیرد.


سوال: الان در این سفری که اتفاق افتاد فرصت‌های دو جانبه‌ای که برای دو کشور فراهم هست.
علی آبادی: ما شناسایی کردیم، یادتان باشد که ما در حال حاضر در بخش‌های مختلف می‌توانیم در پاکستان اثرگذار باشم، یکی از بزرگ‌ترین فرصت حوزه انرژی است که پاکستانی‌ها در بخش انرژی و برق بسیار نیازمند هستند و در بخش‌های عمده‌ای از پاکستان در شبانه روز کمبود برق دارند و ما می‌توانیم نیازشان تامین کنیم، به ویژه در ساعاتی که ما توانایی داریم، ما هم در محدودیت هستیم ولی این مدت محدودیت برای ما کم است و خیلی از کالا‌های دیگر را می‌توانیم برای پاکستانی تامین کنیم که بر پایه پتانسیل‌های انحصاری ماست یعنی ما یک سری مزیت‌های نسبی داریم که در پاکستان نیست البته مزیت‌هایی در آن جاست که در ایران نیست.
مثلا کالا‌های آب بر در آن جا وضعیت شان بهتر است که ما می‌توانیم کالا‌ها را از آن جا بگیریم. در مقابل کالا‌هایی به آن‌ها بدهیم که ما درآن مزیت رقابتی داریم.


سوال: خدمات فنی مهندسی چطور؟
علی آبادی: همین طور در خدمات فنی مهندسی پاکستانی مثل آفریقا نیستند پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتند و در بسیاری زمینه‌ها ما می‌توانیم با آن‌ها همکاری داشته باشیم ولی در بسیاری از زمینه‌های دیگر که ذکرش در حوصله جلسه نیست که من مسلط هستم و کاملا مطلع هستم آن‌ها نیازمند توانایی‌های ما هستند و ما می‌توانیم به آن‌ها خدمت کنیم.
از همه مهم‌تر این که همسایه هستیم و این پوشش همسایگی باید به درد بخورد.


سوال: تقویت روابط در دولت سیزدهم که مدنظر دولت است.
علی آبادی: بله استراتژی دولت است و ما باید از حداکثر آبآّ آب فرصت‌ها استفااده کنیم برای تقویت مناسبات سیاسی با همسایگان و راه تجارت و صنعت که مسیر صلح و دوستی و برادری است و بهترین فرصت است و همه دنیا ستایش می‌کنند این کار را.


سوال: یادداشت تفاهم‌ها و قرارداد‌هایی که به امضا رسید در جریان این سفر در کدام حوزه‌ها بود در حوزه‌های تجارت؟
علی آبادی: من خودم در سفر نبودم و اطلاعات دقیق ندارم و خواهش دارم در فرصت دیگری خدمت تان عرض می‌کنم.


سوال: برویم سراغ سفر آقای رئیس جمهور سریلانکا و یک مروری داشته باشید. چون نمایشگاه ایران ایکسپو ۲۰۲۴ و جزئیات آن را می‌خواهیم بپرسم.
علی آبادی: سریلانکا فرصت‌های بسیاری برای ما در آن قسمت از دنیا وجود دارد، زمانی که من در وزیر نیرو و مدتی مدیرعامل آب و نیرو بودم در قدیم، در آن زمان شرکت فراپی؟ که یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت نیرو بود در آن زمان، پروژه بسیار مهمی در سریلانکا به دست گرفتند و در این سفر آقای رئیس جمهور پروژه را افتتاح کردند.
ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه انرژی مخصوصا انرژی‌های تجدید پذیر و به خصوص انرژی برق – آبی که هم ماشین‌های آن را می‌توانیم در ایران بسازیم و هم توان مهندسی خیلی خوبی داریم و توان مدیریت خیلی خوبی داریم برای اجرای پروژه یعنی در‌ای، پی و سی یعنی در هر سایت مهندسی، تامین و ساخت ما توانایی داریم و می‌توانیم عرضه کنیم و خوشبختانه درسریلانکا این فرصت‌ها اجرا و تامین شد و نتیجه اش این شد که رئیس جمهور در این سفر افتتاح فرمودند.


سوال: برویم سر ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، ایران اکسپو ۲۰۲۴ که فردا با حضور رئیس جمهور قرار است آغاز شود، فکر می‌کنم تا ۱۲ اردیبهشت ماه هم ادامه خواهد داشت، اول بپرسم چه تعداد مقام دولتی، داخلی و خارجی در چه سطحی در این نمایشگاه حضور دارند و بعد بروم سراغ کیفیت و البته کمیت؟
علی آّبادی: البته این تعداد مقام تا آخرین لحظه ببینیم چقدر خواهد شد ولی همین طور رو به افزایش است و تاجایی که من می‌دانم هتل‌های تهران پر شده است.
یعنی ما تقریبا برای همه هتل‌هایی که مناسب هستند برای هیئت‌های تجاری، تلاش کردیم، البته محبت کردند سازمان‌های مربوطه مثل گردشگری، وزارت کشور و سایر نهاد‌های مربوط حداکثر همکاری را ما داشتند و تقریبا همه این‌ها را بوک کردیم.


سوال: رزرو کردید.
علی آبادی: نه رزرو نکردیم، اجاره کردیم.


سوال: معادل فارسی بوک.
علی آبادی: بله بنده را عفو کنید، بله باید این کلمات رایج را باید ترک کنیم، در واقع قرارداد بستیم و این اتاق‌ها در حال حاضر تعیین شده اند برای این میهمانان و عده آن‌ها تا جایی که من می‌دانم نزدیک دو هزار بود که اگر از آن عبور نکرده باشد، تعداد زیادی از تجار می‌دانید از طریق مرز‌های هوایی نیامده اند، یعنی از پاکستان، از افغانستان و کشور‌های دیگر به صورت زمینی می‌آیند و از طریق پرواز‌های هوایی می‌آیند مهرآباد و ناوگان بسیار بزرگی برای استقبال از آن‌ها در نظر گرفتیم و متواضعانه از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم و ما همیشه نشان دادیم که مهمان نواز هستیم، امروز تعداد بسیار زیادی مهمان خارجی در شهرما هستند و باید صبور باشند و در کاهش ترافیک و تا جایی که امکان دارد سعی کنیم از وسیله نقلیه خودمان کمتر استفاده کنیم که مسیر حمل و نقل روان باشد و این دو هزار بازرگان می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد ما ایجاد بکند و اگر تجارت شکل بگیرد و قرارداد‌های تجاری بسته شود حتما رونق کار، اشتغال و رفاه به دنبال خواهد داشت.


سوال: برنامه دارید برای این که آن‌ها را با اولویت‌های کشورمان آشنا کنید و اتفاق‌های خوبی به لحاظ قراردادی بیافتد؟
علی آبادی: یک سری بازدید‌های صنعتی برای شان درنظر گرفتیم و هم یک سری بازدید‌های دیدنی که از جا‌های دیدنی بازدید کنند که برای شان در نظر گرفتیم و تعدادی از این‌ها به شهرستان‌های می‌روند و اتفاق‌های خوبی آن جا بیافتد و مردم مان را می‌شناسم و مردم حتما عاشقانه از میهمانان شان پذیرایی می‌کنند و من شک ندارم که حتما رویداد خوبی خواهد بود و خاطره خوبی در ذهن شان نقش خواهد بست ولی در قبال حجم عظیم تبلیغات بدی که از مردم ما در خلال این سال‌ها شده است فرصتی خواهد شد که نشان دهیم که همه این‌ها دروغ است و این‌ها پیامرسان‌ها خواهند بود و وقتی برمی گردند به کشورشان نقل می‌کنند که ما با چه کسانی مواجه بودیم و متواضعانه از مردم خواهش می‌کنم که با حساسیت با این میهمان‌ها برخورد کنند، از هتل دار‌ها و تا بگیریم تا مغازه دار‌ها که این فرصتی که نشان دهیم که یک ملت توسعه یافته و یک ملت متمدن و همانی هستیم که از ایرانی‌ها همیشه نقل شده است.


سوال: اگر بخواهیم به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت نکته تمایز ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به پنجمین نمایشگاه بگوییم چه شاخصه‌ای است. فردا که روز ابتدایی و آغاز کار است؟
علی آبادی: سعی کردیم که این بزرگترین نمایشگاه بشود که نشد، همه ظرفیت‌های ما نیست، چون خیلی از شرکت ها، اصلا جا نداشتیم، ما کل فضایی که در اختیار داریم، حدود ۵۰ هزار متر مربع است در حالی که دویست هزار متر مربع تقاضا بود.
ما نتوانستیم همه تقاضا‌ها را پوشش بدهیم و من این جا وعده بدهم به تمام کسانی که قول دادیم و شرمنده شان شدیم، که در نمایشگاه اکسپو بعدی سعی می‌کنیم در شرایط دیگری و در چند شهر همزمان برگزار کنیم که بعضی از این‌ها از امکانات بقیه کشور هم استفاده بکنند، علت اصلی همین بود که گفتم، محدودیت‌هایی است که داریم، من متوجه شدم ظرفیت‌های ما در هتلداری کم است متناسب با تقاضا نیست، یعنی واقعا اگر درب‌های کشور ان شاءالله به زودی باز شود که می‌شود و بیایند تروریست‌ها و گردشگران به ایران.


سوال: بخشی ظرفیت‌های گردشگری است؟
علی آّبادی: بله باید این‌ها را توسعه بدهیم و فرصت خوبی است برای سرمایه گذاران که در این بخش سرمایه گذاری کنند، ما هر چقدر تلاش می‌کنیم اتاق خالی که در شان و مناسب میهمانان ما باشد پیدا نمی‌شود.


سوال: اشاره کردید به میزان تقاضایی که امسال در نمایشگاه بود و حالا محدودیت‌هایی که وجود دارد و این نکته ما هر سال در برگزاری نمایشگاه شاهدیم و مطمئنا رصد و آسیب شناسی می‌کنید برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌های پیشین را برای این که برگزاری این نمایشگاه در بالاترین و بهترین سطح باشد، چه نقاطی را برطرف و اصلاح کردید از نمایشگاه سال‌های پیش برای این که این نمایشگاه درشان جمهوری اسلامی ایران و در حد میزان تقاضا باشد؟
علی آبادی: این فرصت کافی نیست برای این که بتوانم حجم کار انجام شده را نشان دهم، لذا دعوت می‌کنم که صدا و سیما یک رپرتاژ تهیه بکند و ما حاضریم پذیرای همکاران شما باشیم و بیایند از نزدیک یک گزارش جامع تهیه کنند.
اولین چیزی که برای ما اهمیت داشته است این بوده است که در شان کشور از میهمانان پذیرایی بشود و نمایشگاه در شان کشور برگزار شود و این تلاشی است که، چون هنوز نمایشگاه افتتاح نشده است و همکاران من تا فردا صبح دارند تلاش می‌کنند که یک چیزی مناسب آبروی کشور برگزار شود و زیرساخت‌ها مناسب نیست و سعی می‌کنیم که برخی از زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم و برای سال آینده این‌ها را بهبود خواهیم داد و به سمت برگزاری یک سری غرفه‌های مجازی خواهیم رفت و با یک سری از فناوری‌های نو، من اسم‌های انگلیسی اش را جرات نمی‌کنم به کار ببرم و نمی‌دانم معادل فارسی اش چیست و سعی می‌کنیم از نمایشگاه مجازی استفاده کنیم هم برای کسانی که می‌آیند ایران و کسانی که نمی‌توانند به ایران بیایند و حتی کسانی که به ایران می‌آیند ولی فرصت نمی‌کنند که همه بخش‌ها را بازدید کنند و یک بخشی را به صورت مجازی استفاده کنند.
در بخش حمل و نقل و ناوگانی که تدارک شد برای این تعداد میهمان، خوب من باید قدردانی بکنم از همکاران خودم و تمام دستگاه‌هایی که با ما همکاری کردند و مساعدت کردند.
در حقیقت من نمی‌توانم بگویم چه چیز شاخص ممکن است، چون شاخص بودن از نظر هر کسی متفاوت است، ولی به نظر من همین حجم و بزرگی و این که دقت شد که ما از شرکت‌های دعوت کنیم که خودشان خیلی مایل نبودند که بیایند خودشان را عرضه بکنند.


سوال: جایی هم گفتید که کشور‌هایی که تهدید می‌شدند، حضور، به نکته بسیار پراهمیتی است، حضور به رغم این که از جانب کشور‌های غربی که هیچ وقت خواهان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نیستند.
علی آبادی: این نکته بسیار مهمی است، حالا من همه حرف را نمی‌توانم این جا بزنم، هیچ کس از ما نخواست که برای حضور در این جا مثلا، من توی پاسپورت من فلان کار را نکنید یعنی سربسته می‌گویم و همه گفتند نه ما آمدیم و می‌خواهم بگویم کاری که رزمنده‌های ما انجام دادند و اقتداری که از خودشان نشان دادند.


سوال: ما در حوزه تجارت و صنعت هم.
علی آبادی: بله ما منفعتش را بردیم و ما نفعش را بردیم، چون همه می‌آمدند و تحسین می‌کردند و می‌گفتند ما وارد کشوری می‌شویم که کاملا مقتدر است و می‌شود با پشتوانه خیلی خوب با آن کار کرد و مطمئن بود از همکاری با آن و به نظر من این باعث غرور و افتخار است برای مردم ما.


سوال: برگزاری اجلاس ایران – آفریقا، برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ و نشست‌های خارجی دو جانبه و چند جانبه شما در سفر‌های رئیس جمهور چه سریلانکا و چه پاکستان که حضور نداشتید و نماینده شما حضور داشت و سفر‌های دیگر، همه در راستای تجارت ما، افزایش تجارت ما، افزایش صادرات ما و نکات این هست، اما در بحث داخلی تولیدکنندگان ما هم بسیار چشم دوختند به برنامه ریزی‌های وزارت صمت و مهمترین نکته برای تولیدکنندگان سرمایه در گردش و رشد نقدینگی است و حضرتعالی از زمانی که عهده دار وزارت شدید برنامه ریزی‌های متمرکزی روی این موضوع انجام دادید، چه کردید، به کجا رسیدید و چه برنامه ریزی دارید؟
علی آبادی: اولا بگویم خدمت مردم شریف که واقعا آن قدر ما باید کار بکنیم و آن قدر حوزه‌ها وسیع و متنوع هست، که جز موفقیت با سبکی مقام معظم رهبری فرمودند امکان پذیر نیست، ممکن نیست که ما بتوانیم موفق شویم الا مشارکت حداکثری مردم.
من دارم تلاش می‌کنم در وزارت صمت که این شرایط را به حداقل در واقع اجرا یا در واقع مداخله در اجرا داشته باشیم و حداکثر سیاست گذاری و نظارت و کار را به دست مردم بسپاریم و این نکته اول است، اما در موضوع تامین مالی که بحث بسیار مهمی است. من امروز خدمت آقای رئیس جمهور عرض کردم ما باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی مان را بسیج کنیم به نفع صادرات، باید هر اقدامی را که در واقع مانع از این می‌شود از مسیر صادرات برداریم.
الان از جمله چیز‌هایی که تولیدکننده‌های ما می‌خواهند سرمایه در گردش است و البته این حالا کلمه انگلیسی اش پارادوکس است و معادل فارسی به نظرم نمی‌آید یک تقابل است به نحوی، شما در حالی که باید مراقبت کنید از افزایش نقدینگی، باید نقدینگی مورد نیاز صنعت را فراهم کنید، به نظر من راه حل این است که ما شاید البته برخی از فعالان تجاری از این جمله خشنود نشوند ولی ما باید اولویت را بدهیم به تولید و در تامین نقدینگی باید نقدینگی را به سمت تولید ببریم شاید بانک‌ها ممکن است هم از این خشنود نباشند، چون درتجارت آن جا راحت‌تر ممکن است به منابع شان برسند ولی ما اگر می‌خواهیم کشور را رونق دهیم باید اولویت را به تولید بدهیم. امسال سال جهش تولید است.


سوال: چقدر به این سمت رفته است؟
علی آبادی: سیاست گذاری‌های ما به این سمت است و ما در وزارت صمت حتی در این ارزیابی؟ که ما هر سال شرکت‌ها را ارزشیابی می‌کنیم، امسال آمدیم یک پارمتر‌هایی را معرفی کردیم که معرف همین است، یعنی ما به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم یا امتیاز می‌دهیم که صادرات محور هستند و به شرکت‌های اولویت می‌دهیم که دانش بنیان هستند، به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم که حداقل ارزبری را دارند و حداکثر ارزآوری را دارند، به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم یا تامین مالی شان را در اولویت قرار می‌دهیم، چون اولویت‌ها، بروزش در دادن ارز و در دادن تسهیلات بانکی و مالی است.
کار دیگری که می‌کنیم و خیلی مهم است و به نظر من نکته خیلی مهم در فرمایشات مقام معظم رهبری، مشارکت مردم است، مشارکت مردم به نظرم وقتی اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفااده کنیم که ما داریم تلاش می‌کنیم که پروژه‌هایی را تعریف بکنیم که براساس آن‌ها بتوانیم صندوق‌های پروژه را تاسیس کنیم که مردم بتوانند با سرمایه‌های خرد خودشان در پروژه‌های مهم کشور که سودآور است شریک شوند
امروز الان فرصت برای یک سرمایه گذار بزرگ فراهم است که می‌آید یک پروژه معدنی را می‌گیرد و منافع خوبی هم می‌برد ولی این فرصت برای مردمی که سرمایه خرد دارند فراهم نیست یا سرمایه اندک، وزارت صمت تلاش می‌کند با کمک وزارت اقتصاد از طریق تاسیس صندوق‌های پروژه که قبلا تجربه شدند، من خودم این تجربه را در نیروگاه پرند داشتم، واحد‌های پرند تبدیل به سیکل ترکیبی شدند بدون استفاده از وام‌های صندوق توسعه ملی یا وام‌های ارزی و ...، با سرمایه‌های خرد مردم این کار انجام شد و این کار بسیار مهمی است و در دستور کار داریم و فراهم شد به زودی دستورالعمل و اطلاعیه هاش منتشر خواهد شد.
از همه صاحب نظرانی که در این بخش توانایی دارند تقاضا می‌کنیم که به ما کمک کنند، راهنمایی کرده و طرح‌های شان را بدهند و اگر ما موفق شویم این کار را انجام دهیم در حقیقت توانستیم شعار سال که جهش تولید است با مشارکت مردم این بخش مشارکت مردم را به صورت واقعی با یک الگوی تازه تحقق دهیم.


سوال: بحث مهمی که تاکید دارید در برنامه ریزی‌های وزارت صمت، بحث معدن است، بخش‌ها و پروژه‌های معدنی به کجا رسیده است، برنامه هفتم توسعه رشد سیزده درصدی را در بخش معدن دیده است و آن چیزی که ریل گذاری کردید در وزارت صمت در بخش معدن ما را این رشد ۱۳ درصدی می‌رساند؟
علی آّبادی: اولا تاکید می‌کنم و متواضعانه از همه می‌خواهم دولت به صورت یک پارچه شامل همه قوا هستند و همه قوا با مردم، با هم، چون ما می‌خواهیم موفق شویم و این که ما موفق شویم مهم است نه این که بشینیم و بگوییم خوب ما تلاش کردیم که فلانی موفق نشد.
مقام معظم رهبری، حضرت امام در خلال این سال‌ها نشان دادند که از تمام دولت‌ها حمایت می‌کنند برای این که موفق شوند، ما در بخش معدن ظرفیت‌های خوبی داریم، متاسفانه تا به امروز به قدر کافی به این موضوع پرداخته نشده است و در فرمایشات مقام معظم رهبری به وضوح این را می‌بینیم، بار‌ها تاکید داشتند و همین امسال هم تاکید داشتند که از فرصت معدن استفاده شود، اتفاق خوبی که باید بیافتد و تا حالا نیافتده است اکتشاف است ما باید اول ببینیم چه داریم. متاسفانه دراین بخش به نظرمن، نمی‌گویم خوب کار نشده است، کم کار شده است، بیشتر باید کار شود.


سوال: سال ۱۴۰۳ برنامه دارید؟
علی آبادی: برنامه داریم تا انتهای سال ۱۴۰۳ همه کشور را پایش کنیم، از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، فراخوان داریم می‌دهیم، که بدانیم چه داریم، چون ما بعد از این که بدانیم چه داریم، این‌ها را به مزایده می‌گذاریم و مردم و صندوق‌های پروژه مردمی می‌توانند شرکت کنند، این صندوق‌ها بسیار سودآور است.


سوال: مشارکت مردمی در افزایش تولید در بخش معدن در سال ۱۴۰۳ داریم.
علی آّبادی: در حال حاضر پایشی که انجام دادیم نشان می‌دهد که اغلب نقاط کشور آنیمانی‌های؟ خیلی خوبی داریم، یعنی مناطقی که امید بسیار زیادی برای وجود معادن ارزشمند در آن جا وجود دارد، می‌دانید ارزشمندترین معادن مثلا معادن فلزی هستند مثل معدن طلا، معدن مس و معدن آهن، معادن دیگر هم هستند که ارزشمند هستند، ما تلاش می‌کنیم همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم، برای حداکثر کردن اول اکتشاف، حتی تلاش می‌کنیم که از ظرفیت‌های خارج از کشور استفاده کنیم، چون باید زودتر بدانیم چی و کجا داریم و بعد به مزایده بگذریم و استفاده کنیم از منابع مردم و از منابع سرمایه گذاران بزرگ البته با رعایت ملاحظاتی که قانون برای ما تکلیف کرده است.


سوال: وقتی که مردم وزیر صمت در قاب رسانه ملی می‌بینند منتظر هستند که از موضوعات به روز و روزانه زندگی مردم، البته شما خسته هستید، البته خسته که نه پرتوان از شما، ما قول می‌گیریم مثل لاستیک، خودرو، خودرو‌های برقی و واردات خودرو یک بار دیگر در صف اول حاضر شوید و پاسخگوی ما در این بخش باشید.
علی آبادی: اولا به مردم شریف مان عرض کنم که هر کوتاهی است به ناتوانایی ما ببخشید ما حداکثر تلاش مان را بسیج کردیم و قطعا می‌گوید ما بدان مقصد عالی نخواهیم رسید هم اگر پیش نهد لطف شما گامی چند، همه باید کمک بکنند تا موفق شویم.
در تمام این موضوعاتی که گفتید برنامه داریم و همکاران من شبانه روز تلاش می‌کنند و من قدردان شان هستم، بخش خصوصی انصافا مشارکت می‌کنند و کمک می‌کنند، به هر حال ما در یک شرایط جنگی هستیم، جنگ فقط پرتاب موشک نیست، آن‌ها موشک‌های شان را به پایگاه‌های اقتصادی ما می‌زنند و دارند دستگاه اقتصادی ما را تهدید می‌کنند لذا این موضوعاتی که گفتید درست است که ما دغدغه مردم است، اما ریشه در دخالت‌های نابجای برخی دیگر است، ولی ما با این بهانه‌ها نمی‌توانیم از این موفقیت‌ها در واقع خودمان محروم کنیم، ما برنامه گسترده داریم و امسال ما تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم، ما داریم تلاش می‌کنیم که این اتفاق بیافتد، اگر این تلاش‌ها ان شاءالله صورت بگیرد خدا هم حتما کمک خواهد کرد، ما به ظرفیت ۵ هزارخودرو رسیدیم و تلاش داریم که این را افزایش دهیم حدود ۲۰ درصد که خیلی جهش بسیار بزرگی است، پدرم همیشه می‌گفت اگر می‌خواهی بروی کوه، نگو بگو می‌خواهم بروم همین پایین کوه، بگو بالای کوه تا به همین اواسط کوه برسی.
در بحث خودرو موضوع واردات را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم، همین الان اخبار خیلی خوبی داریم.
الان تاکسی‌های برقی را اعلام کردیم و مردم می‌توانند ثبت نام کرده و بخرند و البته بعدا باید از آن ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم و به همه آن‌هایی که منتظر آن ظرفیت‌های قانونی هستند عرض کنم که منتظر نمانید و بیایید از همین فرصت‌هایی که ایجاد شده است استفاده کنید، ما ان شاءالله آن‌ها را هم درست خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • برنامه ریزی برای دونده های شانس کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • نشست صمیمی دبیر فدراسیون دوومیدانی با ورزشکاران شانس کسب ورودی المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد/ کسب یک طلا نتیجه خوبی است
  • زمان برگزاری مراسم یادبود پیشکسوت فقید بسکتبال
  • پائز: هدف ما المپیک است، مردم ایران حامی تیم ملی والیبال هستند
  • عسگری: همدلی بزرگان تهران به ۲ ملی‌پوش پایتخت منتهی شد
  • کمک هزینه IOC در تیراندازی به افرادی که باید می رسید نرسید
  • بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!