Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: از ۴۰ اثر فرهنگی و تاریخی ۲۵ اثر جز آثار منقول و غیر منقول و ۱۵ اثر جز آثار ناملموس و طبیعی به شمار می‌آید.

او  ادامه داد: شرایط اولیه ثبت در فهرست آثار ملی، احراز ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی اثر و سایر شرایط مقرر قانونی از نظر قدمت، محل وقوع و محل ساخت یا ایجاد اثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از مرمت ۳۰ اثر تاریخی استان در سال ۹۹ خبر داد و گفت: این آثار با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال مرمت شده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به بافت «ناهوک» سراوان، قلعه «دزک»، باغ «خالصه» بمپور، خانه «یاغی‌زهی»، قلعه سرباز، خانه «امیر شهریار» خمکی و مقابر «جالق» اشاره کرد.

حدود ۲ هزار اثر منقول و غیر منقول سیستان و بلوچستان تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. سه اثر تاریخی سیستان و بلوچستان شامل شهر سوخته، بیابان لوت و روستای سفال کلپورگان نیز ثبت جهانی شده است.

استان سیستان و بلوچستان با ۲۰ شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، بمپور، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکانهای تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز چشم انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است.

وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندیها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.

سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه محور زمینی خراسان- زاهدان - زابل، کرمان - زاهدان، کرمان - ایرانشهر و جاسک -کنارک - چابهار امکان پذیر است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری آثار تاریخی سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۷۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان

 رضا شریفی در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر اظهار کرد: سیستان و بلوچستان در حال صنعتی شدن است و برای سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه در استان، نیازمند مشارکت مردم در همه حوزه‌ها هستیم.

وی افزود: با توجه به اجرای کلان طرح‌های توسعه ای در استان، تربیت نیروی کار ماهر بیش از هر زمانی اهمیت دارد و می‌بایست معدل تخصص کارگران این خطه افزایش یابد.

معاون سیاسی اجتماعی به موضوع اجتماعی سازی امنیت در سیستان و بلوچستان تأکید کرد و ادامه داد: باید بدون هیچ گونه حاشیه و نگاه صنفی، قومی و مذهبی عقب ماندگی‌های استان را جبران کنیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آزمون حفظ قرآن در سیستان و بلوچستان برگزار شد
  • کنایه معنادار نماینده زاهدان به مولانا عبدالحمید /مردم نگران هستند/علت حملات تروریستی چندماه اخیر چیست؟
  • ظرفیت علمی و پژوهشی استادان سیستان و بلوچستان باید بالفعل شود
  • نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان
  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • کشف ۱۰۰ میلیارد اخلال در نظام اقتصادی در زاهدان
  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • کشف ۸۱۶ میلیارد ریال پولشویی و دستگیری دو متهم در زاهدان