مطالبات فرهنگی رهبر معظم انقلاب در سالی که گذشت/نسخه مقابله با فرهنگ منحط غربی ایجاد جامعه نبوی است
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۷۲۵۹
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، سال 1399، سالی سخت و دشوار برای ملت ایران بود. از یکسو با اوج بیماری منحوس و همهگیر کرونا مواجه بودیم و از سوی دیگر افزایش تحریمها و سختی معیشت سبب شد تا مردم بیشتر در تنگنا قرار بگیرند. از دیگر سو تلاش دشمنان برای هجمه فرهنگی اوج گرفت و در همان حال آتشافروزیهای معاندان نهتنها فروکش نکرد که با ترور دانشمند هستهای «محسن فخریزاده» بار دیگر به اثبات رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همه این موارد رهنونهای داعیانیه امام خامنهای و ترسیم راه توسط ایشان، تحمل سختیها را آسان کرد و بار دیگر نقشه راهی که پیش از این توسط امام خمینی (ره) ایجاد شده بود، با لحن لین و مبین رهبر معظم انقلاب اسلامی بار دیگر تبیین شد. معظمله در خلال آن مطالباتی را مطرح کردند که باید توسط همه بخشها اعم از حوزه دفاعی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی مطمح نظر قرار بگیرد.
در متن پیش رو با عنوان «مطالبات فرهنگی امام خامنهای» تنها به بخش فرهگی آن توجه شده که قسمت اول آن را در ادامه میخوانید:
جامعه نبوی؛ الگوی پیشرفت
«جامعه نخستین اسلامی ـ یعنی آن جامعهای که پیغمبر (ص) در مدینه به وجود آورد از چند هزار نفر بیشتر نبودند ـ به برکت ارشاد پیغمبر (ص) و احکام و معارفی که آن حضرت هدیه کرده بود، با وجود اینکه [سالها بعد] یک اشکالات اساسیای هم به وجود آمد اما در عین حال آن چنان این حرکت، حرکت ریشهدار و مستحکمی بود که روزبهروز قویتر شد. به طوری که در قرن چهارم هجری، جامعه اسلامی از لحاظ سیاسی وسیعترین جامعه در دنیا بود.
از لحاظ نظامی قویترین ارتش دنیا را داشت؛ از لحاظ دانش و فرهنگ پیشرفتهترین سطح علمی و فرهنگی را داشت؛ یعنی سه قرن بعد از بعثت، این جامعهطوری حرکتی کرد که از لحاظ نظامی، از لحاظ سیاسی، از لحاظ علمی و فرهنگی به این رتبه رسید. این تازه مربوط به زمانی است که خلفای ناباب و فاسدی مثل بنیامیه و بنیعباس سر کار بودند. اگر چنانچه به جای اینها ائمهی هدایت سر کار میبودند یا کسان منصوب آنها سر کار میبودند، قطعا پیشرفتها دهها برابر آن چیزی میشد که اتفاق افتاد. حرکت اسلام این است؛ طبیعت این حرکت، طبیعت پیشرفت کردن و قوی شدن است.»[1]
انحطاط فرهنگ غربی در مقابل اقتدار فرهنگ اسلامی ـ ایرانی
«انصافا مشارکتهای مردمی، صحنههای شگفتانگیزی به وجود آورده است، این مهم است که توجه کنیم اینها نشانه عمق فرهنگ اسلامی و رسوخ فرهنگ اسلامی در مردم ما است، بر خلاف خواسته و ادعای کسانی که بخصوص در این یکی دو دهه اخیر متأسفانه تلاش کردند که فرهنگ اسلامی ـ ایرانی را تحقیر کنند، برای اینکه مردم را متوجه فرهنگ غربی و سبک زندگی غربی بکنند، خوشبختانه این احساس تفکر اسلامی و فرهنگ اسلامی و زنجیره ارزشهای اسلامی در مردم بسیار احساس قوی و راسخی است.
متقابلا، فرهنگ و تمدن غربی هم محصول خودش را نشان داد؛ آنچه در کشورهای غربی، در اروپا و آمریکا اتفاق افتاد محصول تربیت خود نشان داد. یک دولتی ماسک و دستکش متعلق به یک دولت دیگر را سر راه مصادره میکند. یا مردم هر روز در ظرف مدت کوتاهی، فروشگاهها را تخلیه میکنند، [به این دلیل است که] احساس خطر میکنند.
بعضیها از ترس کرونا خودکشی کردهاند، اینها رفتارهایی است که برخی از ملتهای غربی از خودشان نشان دادهاند. این البته نتیجه منطقی و طبیعی فلسفه حاکم بر تمدن غربی است؛ [یعنی] فلسفه مادیگری، فلسفههای غالبا بیخدایی که اگر اعتقادی هم به خدا هست، آن اعتقاد توحیدی صحیح عمیق معرفتزا نیست.»[2]
«تولید میتواند یک اقتصاد ملی قوی، در کشور تشکیل بدهد؛ یعنی در ساخت یک اقتصاد قوی، تولید نقش اول را دارد؛ به اعتقاد بنده مسئله تولید فقط مسئله اقتصاد هم نیست؛ تولید از لحاظ سیاسی، کشور را دارای اعتماد به نفس میکند، ملت را دارای احساس عزت میکند. مسئله تولید، ابعادی فراتر از ابعاد اقتصادی محض دارد. علاوه بر اینکه تولید میتواند بر روی کلیه شاخصهای اقتصادی کشور اثر بگذارد؛ [بر] تأثیرگذاری فکری و فرهنگی [نیز] اثر گذارد است.»[3]
ثبت افتخارات
«در زمینه برنامهریزی و مدیریت (در خصوص کنترل کرونا) حقیقتا خیلی خوب عمل شد، یعنی همین ستاد [مقابله با کرونا]، وزارت بهداشت و درمان، حقیقتا در مورد برنامهریزی و ادارهی امور بسیار خوب عمل کردند. اینها افتخارات ملی است و جلوههایی از فرهنگ اسلامی و انقلابی را نشان داد؛ این رزمایش عمومیای که در بخشهای مختلف انجام گرفت، [این کارها] در بسیاری از موارد به معنای واقعی کلمه یک کار اسلامی و خدایی بود، این افتخارات باید ثبت بشود، باید بماند.
حس بسیاری از فعالان این جبههی وسیع، همان حس دوران دفاع مقدس بود؛ یعنی کسانی که اینها را از نزدیک دیدهاند، میگویند که رایحه خوش خدمات و پشتیبانیها در دوران دفاع مقدس را در اینجا هم حس کردند.»[4]
[1] ـ به مناسبت آغاز سال نو و عید مبعث پیامبر اعظم (ص) 3 فروردین 1399
[2] ـ سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) 21 فروردین 1399
[3] ـ بیانات در ارتباط تصویری با مجموعههای تولیدی 17 اردیبهشت 1399
[4] ـ بیانات در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا 21 اردیبهشت 1399
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: فرهنگ اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۷۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
احمد شهریار شاعر پاکستانی، تازهترین شعر خود را در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب سرود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، مدتی قبل عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، شعری را منتشر کرد که حضرت آیتالله خامنهای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند؛ مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در صفحه ایکس خود نوشت:
غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است، معظمله این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خواندهاند:
تو را است معجزه در کف زساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
در روزهای گذشته جمعی از هنرمندان و شاعران ایرانی به استقبال از این غزل رهبر معظم انقلاب رفتند اما این بار احمد شهریار، شاعر پاکستانی، تازهسروده خود را به این موضوع اختصاص داد که در ادامه میخوانید:
اگر به عشق یقین داری از فنا مگریز
دلیر باش و خطر کن، به هیچ جا مگریز
قسم به خضر که در انتهای این ظلمات
همیشه آبِ حیات است، پس بیا مگریز
تو پورِ حیدری، از دیوِ هفتسر مهراس
ز قومِ رستمی از حلقه بلا مگریز
بسنج با دمِ شمشیر، زورِ دشمن را
ز غرشِ رجز و هیبتِ صدا مگریز
تو نورِ علم و یقینی و در کنارِ حسین
به قلبِ شب بزن، از خاکِ کربلا مگریز
دوباره معرکه حق و باطل است اینجا
تویی که مردِ نبردی، به انزوا مگریز
کد خبر 749316