Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامزد چهره سال هنر انقلاب اسلامى گفت: متاسفانه در بحث قیمت گذاری آثار هنری در داخل کشور و همین طور بخش بین الملل سوء استفاده‌های سیاسی فراوانی صورت می گیرد، بسیاری از این قیمت های میلیاردی و نجومی بیشتر به هدف تبلیغاتی کردن فرد و یا یک نوع از تفکر و همچنین بزرگنمایی آثار محاسبه می شوند.

خبرگزاری میزان - ارزش گذاری و قیمت نهادن بر آثار هنری به خصوص آثار نقاشی طی سالهای گذشته حواشی فراوانی را با خود به همراه داشته است، خرید و فروش میلیاردی برخی آثار در قالب «حراج هنرى» نه تنها در میان هنرمندان و بلکه در میان مردم جامعه نیز نقدهای فراوانی را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گاها در برخی از گالری ها و برخی از حراج های معروف آثار هنری، آثار نه چندان ممتازی با قیمت هایی به فروش می رسند که با هیچ منطقی جور در نمی آیند، آثاری که شاید در حالتی واقع بینانه جزو آثار متوسط محسوب می شوند. 

نکته تعجب آور آنجاست که به طور معمول در این حراجی ها آثاری که نمادهای انقلابی و یا مذهبی داشته باشند به هیچ وجه دیده نمی شوند و آثار هنرمندانی در آنها به چوب حراج گذاشته و با قيمت هاى نا متعارف فروخته می شود که به گفته بسيارى از هنرمندان عرصه تجسمى اعتبار كافى براى هنر كشور به همراه ندارند.

حال چند سالى از مرسوم شدن این نوع از حراجی ها می گذرد، آثار میلیاردی به خرید و فروش می رسند و هیچ نوع نظارت و یا ملاک مشخصی هم برای ارزش گذاری روی آنها اعلام نمی شود، از سویی گمانه زنی هایی جدی مبنی بر وجود دست هاى پشت پرده این نوع از حراج ها شنیده می شود که با توجه به کیفیت متوسط این آثار و بعضا کپی بودن آنها به هیچ وجه منطق هنری و اقتصادی ندارد. 

در این میان نهادهای مربوطه همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نسبت به این نوع از حراجها واکنشی نشان نداده و گاها حتی از آنها حمایت می کنند، این اتفاق در حالی رخ می دهد که بسیاری از هنرمندان عرصه نقاشی و هنرهای تجسمی با مشکلات فراوان در معیشت روبرو هستند. 

به همین بهانه خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، با «عبدالحمید قدیریان» هنرمند عرصه نقاشی و نامزد چهره سال انقلاب اسلامی به گفت و گو نشسته و ابعاد مختلف قیمت گذاری روی آثار هنری به خصوص نقاشی را مورد ارزیابی قرار داده است. 

***قیمت گذاری آثار هنری براساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد

عبدالحمید قدیریان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون اساس و قواعد قیمت گذاری بر آثار نقاشی گفت: قیمت گذاری آثار تجسمی به خصوص نقشی به عوامل زیادی باز می گردد، در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیریم که بحث تقاضا در قبال آثار هنری بسیار مهم است، اینکه یک اثر هنری تا چه اندازه طالب دارد و چه کسانی مخاطب اصلی آن هستند. 

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه در بحث قیمت گذاری آثار هنری در داخل کشور و همین طور بخش بین الملل سوء استفاده‌های سیاسی فراوانی صورت می گیرد، بسیاری از این قیمت های میلیاردی و نجومی بیشتر به هدف تبلیغاتی کردن فرد و یا یک نوع از تفکر و همچنین بزرگنمایی آثار محاسبه می شوند. به طور معمول این قیمت گذاری ها جامعه را به خود معطوف می کنند تا در زیرلایه های خود به القا نوع خاصی از تفکر کمک کند. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از وزارت ارشاد اسلامی اینجا کلیک کنید

***غرب هزینه فراوانی برای اشاعه تفکر خود می کند

این هنرمند عرصه نقاشی در همین رابطه اظهار کرد: به عنوان مثال جشنواره های سینمایی غرب را عنوان می‌کنم، ما به صورت علنی می بینیم که این جشنواره ها در پوشش رویدادی هنری و فرهنگی به اشاعه تفکری خاص و یا محو کردن نوع دیگری از تفکر اهتمام می ورزند، این جشنواره ها به هیچ وجه آثاری که مخالف دیدگاهشان باشد را انتخاب نمی کنند و در نقطه مقابل صرفا به آثاری بها می دهند که ایدئولوژی آنها را پیش ببرد و يا از داخل كشور نوعى از سياه نمايى را به تصوير بكشد.

وی تاثیر صهیونیست‌ها بر القای تفکرات سیاسی بر هنر و فرهنگ جهانی را بالا دانست و افزود: ما در اکثریت زمینه های هنری شاهد آن هستیم که عموم بخش‌ها و هنرها در پشت پرده به اشاعه تفکر صهیونیستی می پردازند و به نوعی اربابانشان همین صهیونیست ها هستند، ما در جشنواره های خارجی مشاهده می کنیم که نازل‌ترین آثار از لحاظ مفهوم و ارزش انسانی به عنوان بهترین آثار معرفی می شوند و بارها و بارها تقدیر از آنها صورت می گیرد.

قدیریان در همین رابطه تصریح کرد: این نوع از تفکر در سالهای متمادی باعث می شود که جوانان با دانستن راه موفقیت که جریان نفوذ ترسیم و عادی سازی کرده براساس الگوهای غرب و جریان نفوذ به خلق آثار بپردازند. جوانان به دلیل اینکه این نوع از هنر طالب داشته و گرانتر است خودشان را در این مسیر قرار می دهند. البته این را بگویم که جوان بدون دانش نسبت به این موضوع تغییر جهت می دهد یعنی آنقدر برنامه ریزی اصولی و دقیق طی این سالها از سوی جریان نفوذ شکل گرفته که هیچکس متوجه آن نمی شود و اگر هم کسی بخواهد خلاف آن حرکت کند به شدت مورد نقد قرار می گیرد، زیرا جریان نفوذ و این نوع از تفکر خودش را تئوریزه کرده و اصل را به خودش تغییر فرم داده است. 

***جریاناتى كه پشت فروش میلیاردی آثار حراج تهران

وی با اشاره به فروش نجومی برخی از آثار هنری در حراجی‌ها افزود: بعضا تابلوهایی با قیمت میلیاردی در حراجی ها به فروش می رسد، وقتی ما نگاهی کوتاه به صاحب اثر و کیفیت آن می کنیم به راحتی می فهمیم که جریانی سیاسی پشت اثر است، جریانی که به شدت از صداقت دور بوده و به فکر تغییر جهت دیدگاه جامعه است. 

این هنرمند انقلابی با اشاره به کلامی از «امام خمینی (ره)» اضافه کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی در همان ابتدا فرمودند که هر جریان و یا هر چیزی که از غرب وارد می شود در بدو امر منحرف کننده و شیطانی است مگر آنکه خلافش ثابت شود، متاسفانه مسئولین فرهنگی و هنرمندان ما این کلام را نه تنها فراموش کرده بلکه خودشان را کاملا به این جریان سپرده اند. به نوعی که منطق های اسلامی و ایرانی آنها به مرور زمان به تفکرات و منطقهای غربی استحاله پیدا کرده است. 

وی با نقد از بی اعتنایی به اشاعه هنر انقلابی در خانواده ها افزود: تکنولوژی ما را خنثی کرده است، دیگر به دنبال چیزی نمی رویم و فکر می کنیم همه چیز در فضای مجازی وجود دارد، ما در زندگی عادی خود به هیچ وجه جایگاهی برای هنر نمی بینیم، انگار که به هیچ وجه هنر در خانواده های ما ترسیم نشده است، تنها بخشی از هنر که با آن در ارتباطیم طراحی صنعتی است که در ابزار آلات خانگی دیده می شود. متاسفانه بزرگان فرهنگی و هنری ما در طی این سالها کوتاهی کرده اند که امروز به این جایگاه رسیده ایم، من متوجه نمی شوم وقتی این تعداد شورای فرهنگی و مراکز فرهنگی در کشور وجود دارند چرا باید به این سمت رفته باشیم که هنر انقلابى به طور کامل حذف شده باشد. 

***حراجی‌های هنری را محافلی صادقانه نمی دانم

وی ادامه داد: به شخصه هیچ محفل و یا حراجی هنری را صادقانه نمی دانم، زیرا آنها در جهت ارتقا فرهنگ و هنر در جامعه پیش نمی روند هرچه دارند کاملا سمت و سو داشته و در جهت القا تفکر غرب است. گاها در این محافل آثار خوب هم دیده می شود اما سیاست های این محافل به نوعی است که مسیر جامعه به تعداد خاصی از آثار برسد. امروزه ما شاهد آن هستیم که جریان نفوذ که از سالها پیش از انقلاب اسلامی هم آغاز به کار کرده بود، در بخش فرهنگی ما ریشه دوانده و خودش را حتی ارجح و حق به جانب هم نشان داده است. دشمن سالهاست که آلوده سازی با معیارهای تفکر غربی را آغاز کرده است، نفوذ غرب با برنامه ریزی و هزینه های گزاف با تنظیم معیارهایی تازه فرهنگ جامعه اسلامى را نشانه گرفته است. 

قدیریان در همین رابطه اظهار کرد: بنابراین اگر می بینیم که فضاهای فرهنگی ما به سمتی عجیب رفته نباید شگفت زده شویم، متاسفانه در برخی گالری ها حتی دیده شده که آثار غیر انسانی و گاها شیطان پرستانه با ملاک های تعریف شده غربی با قیمت های نجومی به فروش می رسد و هیچ نظارتی هم بر آنها نیست. ما نباید فراموش کنیم که در چیدمان جریان نفوذ جایگاهی برای نگاه انسانی و انقلابی وجود ندارد، تفکر نفود غرب زیر نظر صهیونیست‌ها شکل گرفته و میخواهد انسان را به دره نابودی بکشاند.

وی درباره قرارگیری نام خود در میان نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی افزود: طبیعتا بسیار خوشحالم که نامم در بین این عزیزان قرار گرفته است، البته هیچگاه به عنوان یک فرد خودم را درگیر جوایز نمی کنم زیرا نگاه من به هنر و فرهنگ به جایزه ختم نمی شود و برای دلایلی دیگر است که به هنر انقلاب علاقه دارم.

***جایزه چهره سال هنر انقلاب اسلامى اتفاقی ارزشمند است

این هنرمند عرصه نقاشی اضافه کرد: واقعیت امر اما جایزه چهره هنر سال انقلاب اسلامی جایزه بسیار ارزشمندی است، ما می بینیم که در غرب جشنواره ها برگزار می شوند و جایزه می دهند، این جشنواره ها با ذرق و برق خاص خود و با جوایزشان هنرمندان زیادی را به خود جذب می کنند و در کنار همین هیاهو خط فکری خود را تزریق می کنند. به نظر من جایزه هنر سال انقلاب اسلامی می تواند روبروی این جریانات ایستاده و با حمایت و تشویق هنرمندان انقلابی جوانان را نیز به این راه علاقمند سازد. 

وی درباره مجموعه آثار «همپای نور» که نامزد جایزه هنر سال انقلاب شده است ابراز كرد: این مجموعه شامل تعدادی تابلوی نقاشی است، آثاری که امسال طی نمایشگاهی در موزه فلسطین میزبان مخاطبان بود، موضوع اصلی این آثار در اصل شناسایی نور خداوند متعال در زندگی است. 

نامزد چهره سال هنر انقلاب در همین رابطه اضافه کرد: من چهار سال پیش نمایشگاهی به نام «آسمان حسین (ع)» را برگزار کردم که به نوعی پیش درآمدی بر نمایشگاه همپای نور بود، در این نمایشگاه موضوعیت معرفی «امام حسین (ع)» از نگاهی آسمانی بود، مطرح کردن آن واقعه و تماشای واقعه عاشورا از دیدگاهی آسمانی دغدغه بزرگی بود که من در نمایشگاه «آسمان حسین (ع)» آن را اجرا کردم و خوشبختانه با اقبال خوبی هم روبرو شد. 

وی در همین رابطه ادامه داد: من در نمایشگاه «آسمان حسین (ع)» صحنه های واقعه عاشورا را از منظر آسمانی نگاه کردم، به این صورت که در این مجموعه آثار هیچ اثری از خون و یا بدن های خونین نبود و هر چه بود سراسر نور بود و سفیدی. در نمایشگاه «همپای نور» من یک قدم جلوتر آمدم و خودم و مخاطبم را به ردیابی نور الهی دعوت کردم. 

این هنرمند انقلابی درباره بازخورد برگزاری نمایشگاه «همپای نور» اضافه کرد: طبیعتا این نمایشگاه به دلیل همزمانی با دوره حاد شیوع بیماری کرونا نسبت به نمایشگاه قبلی با استقبال کمتری روبرو بود اما از سوی دیگر بخش دانشگاهی و اساتید فن به خوبی از این رویداد استقبال کردند، حتی جلسات و نشست های بسیاری بعد از این نمایشگاه برگزار شد و ابعاد مختلف این دیدگاه مورد بررسی قرار گرفت. من در این نمایشگاه همه را به داشتن رویکردی فرهنگی به نور خدا دعوت کردم، اتفاقی که خوشبختانه در شبکه های اجتماعی هم مورد استقبال قرار گرفت زیرا بیش از پرداخت به ابعاد زیبایی شناسانه به ابعاد فکری موجود در آثار می پرداخت. 

***«همپای نور» بیش از یک اثر هنری اثری بر مبنای تفکر است

وی در همین رابطه تصریح کرد: بحث اصلی مجموعه آثار «همپای نور» بیشتر بحث فکری بود، به همین دلیل استقبال خوبی از سوی تعداد مخاطبان محدود به دلیل کرونا صورت گرفت، مردم ایران به دنبال معرفت و تفکر هستند و کافی است شما حرفی نو و منطبق بر حقیقت برای آنها داشته باشید تا به سرعت جذب آن شوند، خمیره مردم ایران علم طلب و معرفت طلب است و من این اشتیاق به معرفت را از نزدیک در حاضران این نمایشگاه مشاهده می کردم. 

قدیریان هنر برای هنر را یک ایده منسوخ خواند و اظهار کرد: در تمام دنیا هنر برای هنر از بین رفته است، یعنی دیگر کسی از روی تفنن اثری هنری تولید نمی کند اما متاسفانه همچنان در کشور ما این تئوری وجود دارد، متاسفانه هنر کشور در بحث تفکر نقصان دارد و همین نقصان و خلا باعث شده تا جریان نفوذ این جای خالی را با تفکر الحادی پر کند. متاسفانه نتیجه این پیشرفت جریان نفوذ در هنر را به راحتی می توان در برخی نمایشگاه ها و گالری ها مشاهده کرد. 

***در مسیر هنر انقلاب کم کاری کرده ایم

این هنرمند انقلابی در همین رابطه خاطرنشان کرد: برای من سوال است که جوان پاک ایرانی که در بستر خانواده ایرانی تریبت شده چرا باید آثارش به سمت فضایی خارج از دین و انسانیت برود؟ نتیجه من این است که متصدیان و هنرمندان راه اشتباهی را رفته اند، مقصر اصلی ما هستیم که مسیر درست را جلوی پای جوانان قرار نداده ایم. حرکت ما تا اینجای کار اشتباه بوده که هنر به این سمت و سوی غلط رفته است، به همین دلیل به نظر من در این ورطه جایزه ای مثل جایزه چهره سال هنر انقلاب می تواند مسیر درست را به جوانان ارائه داده و آنها را با هنرمندان انقلابی آشنا کند. 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: عبدالحمید قدیریان حراج تهران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا عبدالحمید قدیریان حراج تهران چهره سال هنر انقلاب قیمت گذاری آثار انقلاب اسلامی همین رابطه صورت می گیرد صهیونیست ها نوع از تفکر جریان نفوذ عرصه نقاشی جشنواره ها سال انقلاب هیچ وجه آثار هنری حراجی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز از ظهر روز ۸ اردیبهشت ماه با حضور محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از غرفه ایران رسماً آغاز به کار کرد. در این دوره از بینال هنر ونیز، ۵ هنرمند ایرانی نقاش با موضوع «کودکان غزه» اثر دارند.

در بیانیه جمهوری اسلامی ایران در شصتمین بینال هنر ونیز با عنوان «هنر بدون مرز» و به قلم محمد خراسانی زاده رییس پاویون ایران آمده است:

«ما انسان‌ها فرزندان آدم و حوا همه از یک ریشه و یک خانواده‌ایم و برادران و خواهران یکدیگر محسوب می‌شویم. شادی‌ها و غم‌هایمان مشترک است، اندوه و درد و ستم دیدن هر ملتی برایمان تلخ است و موفقیت و شادکامی هر ملتی بدون تضییع حقوق دیگران برای همه شادی آفرین خواهد بود پس در چنین شرایطی چگونه می‌توانستیم بی تفاوت بمانیم و سکوت پیشه کنیم؟ پس اگر بنی آدم اعضای یک پیکرند باید زبان رسای هنر را به عنوان فریادی غضب آلود در اعتراض به این ظلم بی سابقه به کار می‌گرفتیم و با دست هنرمندان چیره دست و صاحب نام ایران اسلامی گوشه‌هایی از ستمی که بر هم‌نوعان مان می‌رود، نمایان می‌ساختیم. چنان که شاعر ایرانی سعدی شیرازی چنین سروده است:

بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

شعار «خارجی ها همه جا» در شصتمین دوسالانه هنر ونیز زمینه مناسبی را فراهم کرد که جمهوری اسلامی ایران عنوان بنی آدم اعضای یک پیکرند را برای نمایشگاه رسمی خود برگزیند تا یادآوری کند که به دور از هیاهوهای رسانه ای، هنری دارای ارزش والاتری است که شان انسان ها را محترم بشمارد و عدالت و شرافت و انصاف را به روشنی ترسیم کند.

در غرفه ایران کوشیده‌ایم تا مرزهای قراردادی بین کشورها را برداریم و از دریچه انسانیت بخشی از لحظه های اندوهناک تاریخ این روزهای بشریت را به تماشا بنشینیم، گاه با آثار تجسمی که نوآورانه و خلاقانه حرف هایی تازه برای گفتن دارند، گاه با چیدمانی که مخاطب را در موقعیتی متفاوت قرار می دهد، گاه با فناوری واقعیت مجازی که پدیده های فیزیکی را به چالش می کشد و گاه با تلألو تصویر در هنر آینه کاری ایرانی که همچون درخشش ستارگان در میانه کهکشان‌ها نور امید را برای روزگاری بهتر بر تاریکی های امروز دنیا می‌تاباند. البته همه این ها نمونه‌های کوچکی از هنر هنرمندان ایرانی است که مرزها را شکسته‌اند و پیامی است از وارثان تمدن هشت هزار ساله ایران که بر دیوارهای بنایی در شهر کهن ونیز برنشسته‌اند. آن روز فرا خواهد رسید که رنج‌ها و ظلم‌ها به پایان می‌رسد؛ مرزهای غیر واقعی فرو خواهد ریخت و همه انسان ها یک امت واحد خواهند شد.

این روزها کام همه جهانیان از آن چه بر مردم مظلوم و مقتدر فلسطین می‌گذرد، تلخ شده است. در این نقطه از دنیا جنایاتی شگرف در حال وقوع است که بهتر است نام آن را نسل کشی و جنایت علیه بشریت بگذاریم. کودکان بی پناه فلسطینی تنها به جرم این که در سرزمین مادری شان به دنیا آمده اند و فقط به این علت که فلسطینی هستند. روزهایشان را با بمب، موشک، کشتار، گرسنگی و آوارگی به شب می رسانند و شب هایشان را با ترس و واهمه می گذرانند.»

همچنین، امیر عبدالحسینی مدیر هنری، پژوهشگر و کیوریتور ارشد غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز متنی با عنوان «والایی؛ در سرزمینی که برای صلح آفریده شد» نوشته است:

«هنرمند به جای همه آنان سخن می‌گوید که قادر به سخن گفتن نیستند. این کلام آندره تارکوفسکی سینماگر نامدار روس است که هنرمند را به مثابه یک پیامبر می‌دانست؛ چرا که هنرمند «زیبایی» را همراه با آیینه‌ای اخلاقی می‌آفریند اما آن‌جا که هنرمند قادر به سخن گفتن نیست تکلیف چه خواهد بود؟ آنجا که موضوع بزرگتر از توان و داشته‌های هنرمند است، چه باید کرد؟ فرض کنید نویسنده‌ای، نقاشی یا فیلمسازی بخواهد عظمت و اندوه و ایثار مردم غزه را بیان کند. چنین چیزی شدنی است؟ هنرمند و نویسنده هر چه بکوشد نمی‌تواند اقیانوس این واقعه را آن‌گونه که رقم خورده در ظرف هنر و کلام بریزد. با این همه آموزه‌های ما تعریفی جامع تر از هنر ارایه می‌دهد و افعال بلند مرتبه ای را برابر با هنر می داند. در آرمان شهر فلاسفه غرب و شرق و نگاه فیلسوفان اسلامی هنری ارزشمند است که فضایل والا به همراه داشته باشد و این فضایل همان است که در شهادت این نظر کرده‌های بهشت خداوند به زیباترین شکل نمایان شده است. آیا در شهادت هزاران کودک معصوم غزه چیزی جز دیدن موقعیت است. این نظریه توصیف تجربه های نامتناهی مانند ایمان، امید، شکوه، شگفتی ستایش، هراس مرگ و ... را شامل می‌شود و به امور فراموش ناشدنی تاب نیاوردنی و از همه مهمتر تفکر برانگیز اشاره دارد. از نظر لیوتار امر والا در نمایش امور نمایش ناپذیر معنا می‌یابد و به تصویرگری نوعی از احساس می‌پردازد که تخیل انسان قادر به درک عظمت و قدرت آن نیست.

از این منظر است که هنر نقاشان صاحب نامی چون مرتضی اسدی، کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان و مصطفی گودرزی اهمیت مضاعفی دارد و تجربه نابی از زیباشناختی «هنر والا» را به نمایش می‌گذارد. بازنمایی عنصر ناب هنری یکی از سه موضوعی است که کاندینسکی لازمه شکل گیری هر اثر هنری می‌داند. این نقاش و نظریه پرداز هنر، شرط دیگر را چنین می‌داند که هنرمند فرزند زمانه خودش باشد و اثر او بازتاب کاملی از تجربه هایش را منعکس کند. دارا بودن بیان و سبک فردی سومین خصوصیت اثر هنری از دیدگاه کاندینسکی است. سه ویژگی مهمی که در آثار این هنرمندان نقاش نمایان است تا تصویری از «والایی» را به کودکان غزه و به آیندگان تقدیم کنند. این همان تفاوت «امر جمیل» و «امر جلیل» و به تعبیری هنر زیبا و هنر والا است که در اندیشه فلاسفه ای چون لیوتار مطرح شده است. از سخن این اندیشه گر قرن بیستم چنین بر می آید که وقایعی وجود دارد که احساس و ادراک می شود اما قابل بیان نیست و وظیفه هنرمند بازنمایی آن است.»

در ادامه گزارش، به قطعه شعر محمود درویش که کنار آثار هنرمندان قرار داده شده و پیشینه هنرمندانی که آثارشان در بینال هنر ونیز ارایه شده است، اشاره می‌کنیم.

جز قلبش چیزی نیافتند

مرتضی اسدی نقاش ایرانی است که پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تحصیلات تکمیلی خود را در رشته تصویرسازی در همان دانشگاه ادامه داد. سپس برای تحصیل در مقطع دکتری در رشته تاریخ هنر و باستان شناسی هنر اسلامی به دانشگاه پاریس سوربن رفت. اما سپس تحصیل را رها کرد و برای پایان دوره دکتری رشته پژوهش هنر به ایران بازگشت. اسدی به عنوان طراح و نقاش در نمایشگاه های گروهی و انفرادی بسیاری در ایران و سطح بین المللی شرکت کرده است. او برنده جایزه سوم طراحی تمبر پستی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر در توکیو و برنده جایزه دوسالانه نقاشی جهان اسلام است. وی عضو هیات علمی دانشگاه هنر شاهد و عضو انجمن نقاشان ایران (AIP) است. وی دبیر و عضو هیات داوران جشنواره ها و رویدادهای هنری متعدد، استاد راهنما و مشاور پایان نامه های دانشگاهی بوده و با انتشارات هنری دانشگاهی همکاری داشته است.

تابلوی نقاشی مرتضی اسدی که همچون دیگر آثار اسدی تابلویی مفهومی است، هم به صورت اصل اثر نمایش داده شده و هم برای آن نمایشی ویژه در نظر گرفته شده است. همچنین قطعه شعر محمود درویش با عنوان «جز قلبش چیزی نیافتند» نیز در توضیحات این تابلو قرار دارد که شنیدنی هم است؛

سینه‌اش را تفتیش کردند

و جز قلبش چیزی نیافتند

قلبش را تفتیش کردند

غیرِ ملت‌اش چیزی نیافتند

صدایش را تفتیش کردند

به غیر اندوهش چیزی نیافتند

اندوهش را تفتیش کردند

جز زندانش چیزی نیافتند

زندانش را تفتیش کردند

جز خودشان را در بند نیافتند

و شب، شب بود

و آوازخوان، آواز می‌خواند ...

شهیدی است که شهیدی آن را حمل کند

مصطفی گودرزی هنرمند و پژوهشگر هنر ایرانی است. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به فرانسه رفت و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته هنرهای تجسمی از دانشگاه رن فرانسه دریافت کرد. سپس به طور همزمان ۲ دوره دکتری را به پایان رساند. پس از بازگشت به ایران به عضویت دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران درآمد و اکنون استاد گروه آموزش عالی است. وی علاوه بر نقاشی، در زمینه طراحی گرافیک، ساخت فیلم مستند، پژوهش، ترجمه و تالیف کتاب نیز فعالیت داشته است. گودرزی در موسسات مختلف هنری-علمی و فرهنگی حضور فعال دارد که از جمله آنها می‌توان به ریاست گروه هنرهای تجسمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اشاره کرد. رییس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر ایران، مشاور هنری موزه هنرهای معاصر تهران، طراح و مشاور در چندین نمایشگاه داخلی و بین المللی، سردبیر چندین نشریه تخصصی هنری و ... تالیف کتاب، ترجمه و تحقیق از دیگر فعالیت های اوست.

در کنار اثر مصطفی گودرزی شعر محمود درویش با عنوان «شهیدی است که شهیدی آن را حمل کند» آمده است:

اگر از تو درباره غزه پرسیدند ...

بگو به آن‌ها:

در آن‌جا شهیدی است،

که شهیدی آن را حمل می‌کند،

و شهیدی از وی عکس می‌گیرد،

و شهیدی او را بدرقه می‌کند،

و شهیدی بر وی نماز می‌خواند

خانه‌ای که یک در دارد

کاظم چلیپا هنرمند سرشناس ایرانی تحصیلات هنری خود را در دانشکده هنرهای زیبای تهران آغاز کرد. او کارشناسی ارشد نقاشی خود را از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا دریافت کرد و دکترای خود را به پایان رساند. کارشناس پژوهش هنر دانشگاه هنر شاهد پدرش مرحوم حسن اسماعیل زاده (چلیپا) از آخرین هنرمندان نهضت نقاشی قهوه خانه ای بود. چالیپا در نمایشگاه های بین‌المللی شرکت کرده و جوایزی مانند جوایز برس طلایی ژاپن را دریافت کرده است. او مدرس دانشگاه است و در رویدادهای هنری متعددی به عنوان عضو هیات داوران شرکت کرده است. چلیپا عضو هیات علمی دانشگاه هنر است. «آسمان چلیپا» و «رنگ خیال» ۲ فیلم مستندی هستند که بر اساس زندگی و آثار این هنرمند ساخته شده‌اند.

شعر محمود درویش بر اثر کاظم چلیپا با عنوان «خانه‌ای که یک در دارد» به شرح زیر است:

و دو پنجره

روی ساحل دخترکی است

و برای دخترک، خانواده‌ای

و برای خانواده، خانه‌ای

و خانه دو پنجره دارد و یک در ...

روی دریا ناوچه‌ای است

سرگرم شکار رهگذرانی

که بر ساحل قدم می‌زنند:

چهار، پنج، هفت

بر ساحل فرو می‌غلتند...

جیغِ دخترک از ساحل فراتر می‌رود

فراتر از شبی کویری،

اما پژواکی وجود ندارد

دخترک فریادی ابدی می‌شود

در اخبارِ فوری

که اکنون دیگر فوری نیست،

زیرا هواپیماها بازگشته‌اند

تا بمباران کنند

خانه‌ای که یک در دارد و دو پنجره!

آنجا که نگاه پایان می‌گیرد

غلامعلی طاهری هنرمند ایرانی دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و یکی از بنیانگذاران دانشگاه شاهد است. طاهری در عرصه های هنری، فرهنگی و علمی، سمت های مختلفی به عنوان رییس موزه هنرهای معاصر تهران، قایم مقام دانشگاه شاهد، عضو هیات داوران مسابقات هنری، مؤسس انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران و … داشته است. طاهری با ارایه سخنرانی‌های تخصصی و شرکت در نمایشگاه های انفرادی و گروهی متعدد در ایران و عرصه بین المللی حضور فعالی داشته است.

غلامعلی طاهری درباره اثرش که تاکنون جایی دیده نشده است، به خبرنگار مهر گفت: این تابلوی نقاشی تصویری از کودکان غزه را که در حال گریه در آغوش مادرشان هستند، خانه‌هایی که ویران شده‌اند و مادری که در حال فریاد زدن است و دستش رو به آسمان و در حال استغاثه است، نشان می‌دهد. از دور نیز تانک‌های اسراییلی در حال حمله هستند و تصویری غم انگیز از فاجعه غزه نمایش می‌دهد. این نقاشی رئال است و با فضایی تیره و رنگ‌های تیره کار شده است. من فکر می‌کنم برای بیان بسیاری از موضوعات، با حفظ جنبه‌های هنری، بیانی رئال بسیار مناسب است؛ به همین دلیل در حال حاضر آثارم را رئال خلق می‌کنم.

قطعه شعر محمود درویش با عنوان «آنجا که نگاه پایان می‌گیرد» برای این تابلو انتخاب شده که عبارت است از:

برادرانی داریم

دوست‌مان می‌دارند

تماشای مان می‌کنند

می‌گریند

و در خلوت خود می‌گویند:

«ای کاش این محاصره اینجا …»

کلام در گلو می‌ماند

و پایان نمی‌گیرد.

رهایمان نکنید

تنهایمان نگذارید

سلام خداوند بر فرزند شهیدت

عبدالحمید قدیریان هنرمند ایرانی دارای لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران است. قدیریان علاوه بر نقاشی، مجسمه‌ها، طراحی صحنه و لباس و آثار مستند متعددی ارایه کرده است. قدیریان طراحی صحنه و لباس بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال های تلویزیونی را در کارنامه خود دارد که برای سریال «مریم مقدس» سیمرغ بلورین جشنواره بین المللی فجر را دریافت کرد. خانه سینما به او برای طراحی صحنه و لباس برای «ملک سلیمان» جایزه داد. وی همچنین عضو هیات داوران جشنواره‌های بین المللی فیلم فجر و مدیر اجرایی اولین مراسم افتتاحیه المپیک بانوان بوده است. قدیریان تالیف بسیاری از کتاب ها و انتشار مقالات متعدد و برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی در ایران و خارج از کشور را در کارنامه دارد.

در کنار اثر قدیریان، قطعه شعر محمود درویش با عنوان «سلام خداوند بر فرزند شهیدت» آمده است:

در محضر پدر،

به سوگ پسر نشسته‌ایم؛

«سلام خداوند بر فرزند شهیدت»

اندکی دیگر

میلاد یکی کودک را

شادباش می‌گوییم

کد خبر 6091769

دیگر خبرها

  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است