Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه دولت در عین حالی‌که از مدیریت عالی خود بر امور کشور سخن می‌گوید اما نمی‌تواند یا اراده و قصدی نداشت تا گرانی‌های شب عید را مهار کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیار آفتاب؛ طی سال ۹۹ قیمت برخی کالاها و اقلام واسطه‌ای یا مصرفی متأثر از جو روانی نرخ صعودی ارز رو به افزایش گذاشت و شاهد گرانی افسارگسیخته‌ای در برخی گروه‌های کالایی بودیم که البته به اذعان بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی‌، شرایط تولید بسیاری از این اقلام در کشور مناسب است و تولید بسیاری از آن‌ها در شرایط خوبی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین وضعیتی این سؤال را به وجود می‌آید که وقتی از جهت تولید در کشور مشکلی وجود ندارد و در بسیاری کالاها در شرایط خودکفایی و حتی در برخی موارد دارای مازاد تولید هم هستیم، چرا باید همواره شاهد نوسان و جهش قیمت‌ها باشیم؟ و پاسخ چیزی جز سوءمدیریت و عدم برنامه ریزی نیست!

طی هفته های اخیر دیدیدم که این افزایش قیمت ها حتی در ‌روزهای پایانی سال هم متوقف نشد و به‌خصوص کالاهای اساسی مانند محصولات پروتئینی، روغن، برنج و مواردی از این قبیل که جزو مایحتاج اصلی در سبد معیشت خانوار است همچنان نوسانات قیمتی یا کمبودهایی در عرضه را به ثبت رساندند.

در عین حال مسئولین تنظیم بازار اعم از وزارتخانه های مرتبط و نهادهای نظارتی همچون تعزیرات از ثبات قیمت‌ها و نظارت بر بازار شب عید گفتند اما بررسی ها نشان داد که به دلیل ضعف مستمر دستگاه های مسئول قیمت برخی کالاها یا پیش‌ازاین به‌شدت افزایش‌یافته و یا به‌صورت چراغ خاموش با افزایش همراه بود.

هر چند قابل پیش بینی است که همسو با بالا رفتن تب تقاضا در برهه‌هایی خاص از سال همچون شب عید کنترل بازار به شدت ضروری است اما متأسفانه جای تعجب دارد که دولت در عین حالی‌که از مدیریت عالی خود بر امور کشور سخن می‌گوید اما نمی‌تواند یا اراده و قصدی ندارد تا گرانی‌ها را مهار کند و راهکاری را برای بهبود اوضاع در نظر بگیرد.

متأسفانه وضعیت بازار در شب عید ثابت کرد که دولت سیاست روشن و واضحی در مدیریت بازار نداشته و ندارد، هر چند به نوعی وجود کالاهای مایحتاج اساسی علیرغم گرانی باعث شد تا حدودی شرایط عرضه و تقاضا از سوی خود مردم و تولیدکنندگان و کسبه کنترل شود اما در این بین سوء مدیریت دولت قابل انکار و چشم پوشی نیست چرا که مردم باز هم فشار گرانی را احساس کردند.

در حالی که بخش عمده‌ای از سیاست‌گذاری‌ها کلان در بخش تأمین عرضه و قیمت‌گذاری کالاها در حیطه اختیارات ستاد ملی تنظیم بازار تعریف می‌شود و می بایست تدابیر مورد نظر قبل از بالا گرفتن تب و تاب یازار شب عید اتخاذ شود اما دولت هنگامی جلسات تنظیم بازار را تشکیل داد که فشار تقاضا و از طرفی کمبود عرضه برخی اقلام همچون مرغ در بازار احساس می شد.

از سوی دیگر ستاد تنظیم بازار استان مرکزی نیز که تحت ریاست استاندار و با حضور متولیان این حوزه اعم از سازمان های صمت، جهاد کشاورزی، تعزیرات و سایر مجموعه های مرتبط تشکیل می‌شود نیز در بعد اختیارات خود که البته کم هم نیست عملکرد قابل قبولی نداشته است و به برگزاری صرفاً یک جلسه در هفته پایانی سال بسنده کرده است کما اینکه مردم در استان مرکزی نیز در شب عید علیرغم تولیدات مازاد این استان در برخی اقلام اما با مشکلاتی مواجه بودند که کمبود مرغ و حتی روغن یکی از آنهاست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس؛

هر دو وزارتخانه جهاد و صمت در آشفتگی بازار نقش دارند/ باید فشار از روی سفره مردم برداشته شود

علیرضا نظری نماینده مردم خمین و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم کنترل و نظارت بر قیمت‌ها در روزهای پایانی سال گفت: همان‌طور که همه مردم این موضوع را لمس می‌کنند بحث بی‌ثباتی بازار کالاهای اساسی، محصولات پروتئینی و میوه از مواردی است که بسیار واضح است و موجب تکدر خاطر مقام معظم رهبری هم شد، همان‌طور که در فرمایشات خود به این موضوع اشاره کردند و اظهار گلایه‌مندی داشتند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر اینکه امروز مسائل معیشتی بخش عمده‌ای از جامعه به‌خصوص طبقات پایین را به‌شدت تحت‌فشار قرار داده است تصریح کرد: مشکلی که الآن مخصوصاً در موضوع مرغ و تخم‌مرغ در بازار وجود دارد محصول بی‌عملی هر دو وزاتخانه جهاد کشاورزی و صمت است به همین جهت بر اساس جلساتی که ما با مسئولین و تولیدکنندگان این حوزه در استان داشته‌ایم نتایج حاکی از این بود که هر دو وزارتخانه در این آشفتگی بازار نقش داشته‌اند.

نظری خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است که در بحث سامانه بازارگاه، موضوع نهاده‌ها و همچنین بخش قیمت‌گذاری مقصر هستند و بخشی هم مربوط به وزارت صمت است که عملاً نظارت درستی در این بخش ندارند.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی خاطرنشان کرد: متأسفانه با کوتاهی‌هایی که صورت می‌گیرد علیرغم اینکه محصولی همچون مرغ و تخم‌مرغ در استان تولید می‌شود و بیش از نیاز است اما می‌بینیم بازار به‌شدت با کمبود مواجه است و از طرفی این محصول با قیمت‌های گزاف بالای ۳۰ هزار تومان در میدان بهمن تهران عرضه می‌شود، در اینجا هر دو وزارتخانه مقصر هستند و نتیجه بررسی‌ها این موضوع را تأیید می‌کند.

سوء مدیریت ارز ۴۲۰۰ تومانی و دو نرخی شدن قیمت ها؛ تنظیم بازاری و آزاد!

علی یونسی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: دولت تجربه سال‌های گذشته نشان داده است دولت در کاهش هزینه‌ها موفقیت زیادی نداشته است و همچنین در حوزه تأمین درآمدها هم موفق عمل‌نکرده است و باید از کارگران و کارمندان عذرخواهی کند و بگوید که می‌دانیم که ۶۰ درصد قدرت خرید خود را ازدست داده‌اید و ارزش پول ملی بیش از ۳۰۰ درصد کاهش پیداکرده و سطح خط فقر جابجا شده و حتی به ۱۰ میلیون تومان در تهران و کلان‌شهرها رسیده است.

یونسی اظهار کرد: وقتی ما ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین نهاده دام و طیور داریم سؤالی مطرح است که آیا قیمت مرغ و تخم‌مرغ دارای ثبات بود، وقتی برای واردات منابع روغن این ارز را داشته‌ایم آیا قیمت آن ثابت ماند جز اینکه شد مرغ و تخم‌مرغ تنظیم بازار و مرغ و تخم‌مرغ آزاد یا روغن تنظیم بازار و روغن آزاد.

وی افزود: تجربه نشان داده است که وقتی کالایی دونرخی باشد زمینه بازار سیاه و فساد فراهم می‌شود علاوه بر این مردم هم کالا را با مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی به خاطر وجود فساد، بازار سیاه و عدم وجود زیرساخت مصرف نمی‌کنند یعنی مردم نخواهند توانست طعم ارز ۴۲۰۰ تومانی را بچشند کما اینکه تاکنون نچشیده‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این نشان می‌دهد که ساختار اقتصادی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کامل نیست پس اگر این‌چنین باشد سود ارز ۴۲۰۰ تومانی نصیب دلالان می‌شود، بخشی از این ارز را در بازار آزاد می‌فروشند و بخشی را کالا وارد می‌کنند و مجدداً صادرات می‌کنند که الآن در حوزه دارو همین مشکل را داریم.

اما هر چند هم به لحاظ قدرت خرید مردم و هم از نظر شرایط خاصی که بیماری کرونا رقم زده است بازار شب عید امسال تب و تاب گذشته را نداشت اما به هر حال حجم تقاضای کالاهای اساسی، میوه، پوشاک و مواردی از این قبیل در روزهای پایانی سال همچنان نسبت به بقیه ایام سال بالاتر است و عدم برنامه ریزی دولت در مدیریت تأمین و عرضه کالا برای این تقاضا در شب عید مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: ارز ۴۲۰۰ تومانی مرغ و تخم مرغ تنظیم بازار پایانی سال قیمت ها شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۷۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟

حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.

وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

گفتنی است براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

منبع: خبرآنلاین

tags # پیاز سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید