Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-27@21:55:19 GMT

سنجش علمی استادان با بانک‌های اطلاعاتی اشتباه است

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۷۷۷۴

سنجش علمی استادان با بانک‌های اطلاعاتی اشتباه است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سامانه‌های علم‌سنجی ابزار مهمی برای جستجوی اطلاعات مقالات و پژوهشگران است. اگر اطلاعات موجود در این ابزار از سوی پژوهشگران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و سپس نتیجه‌گیری انجام شود، این نتایج قابل اعتماد خواهند بود؛ اما اگر به داده‌های خام این بانک‌های اطلاعاتی اکتفا شود، تنها سبب رشد کمّی علم در کشور خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عبدالرضا نوروزی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، سامانه‌های علم‌سنجی را بانک اطلاعاتی دانست و اظهار کرد: وجود بانک‌های اطلاعاتی ضروری است و تحلیل‌های علم‌سنجی بر اساس همین بانک‌های اطلاعاتی انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با بیان این که تحلیل، بدون بانک اطلاعاتی امکان‌پذیر نیست، گفت: بانک‌های اطلاعاتی عملکرد استادان را دسته‌بندی و مشخص می‌کنند اما داده‌های این بانک‌ها بدون تحلیل ارزشی ندارند. برای مثال اگر استادی 30 مقاله منتشر کرده باشد، تعداد این مقالات در بانک وجود دارد اما این که این مقالات در راستای اولویت‌های جامعه بوده است یا نه، مشخص نیست.

وی با اشاره به این که کیفیت مقالات و مجلات منتشرکننده در این بانک‌ها مشخص نیست، افزود: به همین دلیل لازم است که یک متخصص علم‌سنجی این داده‌ها را تحلیل کند.

نوروزی درباره شیوه درست استفاده از داده‌ بانک‌های اطلاعاتی خاطرنشان کرد: اگر از داده‌هایی که بانک به ما می‌دهد، مستقیم استفاده و نتیجه‌گیری شود، به بی‌راهه خواهیم رفت اما اگر از داده‌ها برای تحلیل علم‌سنجی در راستای برنامه‌ها استفاده و سپس نتیجه‌گیری شود، ثمربخش خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد ادامه داد: جستجو در این بانک‌ها نباید معیار تصمیم‌گیری باشد مثلا از این که استادی 60 مقاله نوشته است، نمی‌توان نتیجه گرفت که همه این مقالات عالی هستند، ممکن است از این تعداد فقط 2 مقاله در راستای برنامه‌های کشور باشد.

وی آماده نبودن بستر فرهنگی-اجتماعی را دلیل استفاده نادرست از بانک‌های اطلاعاتی دانست و گفت: برخی افراد بر اساس داده‌های ISI، رتبه‌ها را به صورت کلی می‌بینند. به همین دلیل فقط می‌گویند؛ رتبه ایران بهتر شده است و توجهی به موضوعات مهم کشور ندارند.

نوروزی با تاکید بر این که اطلاعات پایگاه‌های جهانی مانند اسکوپوس نباید به عنوان نتیجه‌ در نظرگرفته شود، افزود: اسکوپوس نمی‌تواند داده‌ها را تحلیل کرده و بررسی کند که آیا مقالات در راستای اولویت‌های کشور است یا نه. وظیفه اسکوپوس نمایه‌سازی مقالات منتشرشده در مجلات معتبر است با این هدف که همه در منبعی قابل جستجو جمع شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در پایان با بیان این که وظیفه پژوهشگران، تحلیل و بررسی داده‌ها است، اظهار کرد: نباید فقط با جستجو صرف در این پایگاه‌ها به نتیجه رسید بلکه باید با تحقیق، داده‌های این پایگاه‌ها را تحلیل کرد و وضعیت علم بر اساس اهداف کشور مشخص شود. Search به معنای جستجو و research فراتر از جستجو و به معنای پژوهش است. شرایط انجام پژوهش این است که ابتدا باید جستجو انجام شود و سپس جستجو مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1089803 برچسب‌ها امتیاز پژوهشی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: امتیاز پژوهشی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم بانک های اطلاعاتی بانک ها علم سنجی داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۷۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته دومین نشست بررسی مسائل ارزی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید،  عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست، قالیباف با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنندرئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد؛ بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم. در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، بیان کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است؛ بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت؛ دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود: تشخیص علمی و تصمیم سیاسی؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد؛ اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شدرویکرد اقتصادی و مدیریتی در موضوع ارز اشکال دارد
همه اختیارها را به رئیس بانک مرکزی دادیم، اما ...

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت:  به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه هفته آینده برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و  روسای کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • عملیات جستجو پیکر فرد غرق شده در نازلوچای ارومیه ادامه دارد
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • دهقانی: ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد