Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ، آب و بحران کمبود آن به عنوان یکی از موضوعات و چالش‌های اساسی در سطح دنیا مطرح است و استان زنجان نیز از این امر مستثنی نیست چرا که این استان با قرار‌گیری در منطقه نیمه خشک کشور، در بیشتر سال‌ها به میزان کمتر از ۴۰۰ میلیمتر بارندگی دارد. با این وجود با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها در سال آبی کنونی، وضعیت سطح سفره‌های آب زیر‌زمینی در برخی دشت‌ها همچون ابهر نیز رو به وخامت رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که اغلب روستا‌های استان نیز در بیشتر ایام سال با چالش عدم تامین آب شرب مواجه است و نمونه بارز آن در روستا‌های بخش زنجانرود، ۸۰ روستای خدابنده، روستا‌های بخش چورزق شهرستان طارم و سایر شهرستان‌ها وجود دارد که همواره عدم تامین آب شرب مسائل مختلفی را پیش پای روستانشینان قرار می‌دهد؛ بنابراین حفاظت از آب زیرزمینی باید به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های ارگان‌های ذیربط باشد چرا که برداشت‌های بی‌رویه آب زنگ خطری برای تمام جوامع انسانی و حتی موجودات زنده استان است و گذر از خط قرمز آب سبب خشک شدن تمام چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها شده و در نهایت پدیده فرونشست زمین را در پی خواهد داشت.

این در حالی است که اگر استفاده بی‌رویه آب خصوصا توسط بخش صنعت و کشاورزی به همان شیوه قبل و بدون مدیریت صحیح ادامه‌دار باشد می‌تواند تمام منابع آبی استان را به یغما ببرد و شرایط را بسیار بغرنج‌تر از حال حاضر کند.

در این راستا به دلیل اهمیت آب برای تمام موجودات زنده خاکی، سازمان ملل دوم فروردین ماه را روز جهانی آب نامگذاری کرده تا اهمیت مایه حیات را برای همگان بار دیگر بیشتر نمایان کند.

در این زمینه اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان  با اشاره به اینکه شعار جهانی امسال آب "ارزش جهانی آب" نامگذاری شده است اظهار داشت: در استان در بحث احیا و تعادل بخشی ۱۵ پروژه از جمله اطلاع‌رسانی، نجات آب و بالا بردن سواد آبی در جامعه دانش‌آموزی و کشاورزی مطرح شده است تا اهمیت آب بیش از پیش بیان شود.

او با بیان اینکه بارش‌ها در کشور ما یک سوم بارش‌های جهانی است، افزود: وزارت نیرو طرح ملی سازگاری با کم آبی را به تصویب رسانده که شامل پروژه‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای است تا پروژه‌ها عملیاتی شوند و در این خصوص در استان زنجان نیز برابر با ابلاغ‌ها اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه از ۷ دشت استان به دلیل شرایط بحرانی آب در پنج دشت ممنوعیت برای برداشت وجود دارد، گفت: در طول سالیان میزان افت سطح آب زیرزمینی در دشت ابهر ۳۰ متر و در دشت سجاس ۱۰ متر بوده و این در حالی است که ۹۵ درصد نیاز صنعت به آب از همین آب‌های زیر‌زمینی تامین شده است.

او با بیان اینکه قریب به ۸۰ درصد آب شرب در استان نیز از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود و اگر توجه به استفاده و صرفه‌جویی در آن انجام نگیرد آینده استان به لحاظ آبی در خطر جدی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در سالی که گذشت ۱۲۸ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شد که همین امر توانست ۴.۵ میلیون‌متر مکعب آب زیر‌زمینی را حفظ کند و اندکی در تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اثرگذار باشد.

احتمال آسیب به زیرساخت‌ها وجود دارد

افشاری با اشاره به اینکه فرونشست زمین در دشت‌های استان از جمله ابهر، بخش‌هایی از سلطانیه و زنجان در حال رخداد است که افت سطح آب زیرزمینی نیز مهمترین علت آن است، تاکید کرد: اگر شرایط به همین روال ادامه‌دار باشد و فرونشست زمین اتفاق افتد احتمال آسیب به زیرساخت‌هایی همچون راه‌آهن، آزاد‌راه، پل‌ها و سایر امور وجود دارد و خسارت به استان در این بخش‌ها نیز جبران ناپذیر خواهد بود.

با این تفاسیر آنچه که از گفته مسئول مربوطه برداشت می‌شود این است که هر چه زمان می‌گذرد با برداشت بی‌رویه‌ای که از آب زیر‌زمینی خصوصا توسط صنایع انجام می‌شود وضعیت آبی و سطح سفره‌های آب زیر‌زمینی استان رو به وخامت می‌رود و اگر روند برداشت آب زیر‌زمینی همچنان ادامه‌دار باشد مشخص نیست که چه آینده‌ای در انتظار این استان خواهد بود چرا که میزان بارندگی‌ها نیز کاهش یافته و عملا مسیری برای جبران هدررفت آب و بالا آوردن ذخایر آبی و سطح سفره‌های آب زیر‌زمینی وجود ندارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران آب کمبود آب آب زیر زمینی آب زیرزمینی استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۸۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف زنجیره‌ای در آزادراه زنجان- قزوین ۲۳ مصدوم برجا گذاشت

داریوش تقی لو با بیان اینکه این تصادف زنجیره‌ای امروز در ۱۰۰ متری عوارضی زنجان در مسیر شمالی به وقوع پیوست، گفت: برای امدادرسانی با مصدومین این حادثه سه دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه اعزام شد.

وی افزود: پس از ارزیابی اولیه چهار خانم و یک آقا به بیمارستان موسوی منتقل و ۱۸ نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: هم اکنون اورژانس استان با ۴۸۰ نفر نیروی انسانی و ۱۰۷ دستگاه آمبولانس، یک فروند بالگرد، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه موتورلانس در قالب ۶۳ پایگاه شهری و جاده‌ای، به صورت شبانه روزی در حال امدادرسانی زمینی و هوایی به هموطنان در سرتاسر استان است.

تقی لو با بیان اینکه با جانمایی استاندارد پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در این استان، زمان رسیدن به بالین بیمار به کمتر از میانگین کشوری رسیده است، خاطرنشان کرد: مدت زمان رسیدن بر بالین بیمار در مأموریت‌های شهری و جاده‌ای استان به میانگین هشت دقیقه در شهر و ۱۵ دقیقه در جاده رسیده است.

کد خبر 6095622

دیگر خبرها

  • تصادف زنجیره‌ای در آزادراه قزوین _ زنجان ۱۰ مصدوم به‌جا گذاشت
  • تصادف زنجیره‌ای در آزادراه زنجان- قزوین ۲۳ مصدوم برجا گذاشت
  • مدیریت بحران زنجان در حالت آماده‌ باش
  • آغاز بهسازی آسفالت آزادراه تبریز – زنجان
  • بهسازی آسفالت آزادراه تبریز زنجان آغاز شد
  • افزایش ۳۰درصدی نرخ عوارض آزادراه‌ها
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور | نرخ جدید عوارض آزادراه ها را ببینید
  • نرخ عوارض آزادراه‌های کشور ۳۰ درصد افزایش یافت
  • آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی