Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@02:11:10 GMT

کتله‌خور؛ غار ۳۰ میلیون ساله طبیعت در خدابنده

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۸۱۲۸

کتله‌خور؛ غار ۳۰ میلیون ساله طبیعت در خدابنده

به گزارش همشهری آنلاین، نکته منحصر بفرد این غار کیفیت بلورها و قندیل ها و تعداد طبقه های آن است. برای دیدن این جاذبه طبیعی باید مسیر جاده زنجان به خدابنده که به قیدار شهرت دارد و در امتداد زرین آباد به گرماب است را طی کرد.

در واقع غار کتله خور در ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان خدابنده و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان در نزدیکی شهر گرماب واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تاکنون حدود ۳۰ کیلومتر از این غار آهکی شناسایی و نقشه برداری ۲۲ کیلومتر از این محدوده انجام شده، ولی در زمان حاضر فقط یک مسیر یک هزار و ۲۵۰ متری، آن هم در طبقه اول غار برای بازدید گردشگران مهیا است.

امیر ارجمند می گوید: عملیات اکتشاف هنوز تمام نشده و فقط پنج طبقه از کتله خور شناسایی شده است.

وی وجه تسمیه غار را قرار گرفتن ساختمان کتله خور در زیر رشته کوهی به همین نام عنوان می کند.

غار کتله خورقندیل های آویزان و رسوبات مخروطی در کف غار و ستون های متعدد در گذرگاه های اصلی دارد.

دمای هوای داخل غار نیز همانند بسیاری از غارهای دیگر در تمام فصول ثابت و بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی گراد است.

این غار تاکنون مورد توجه بسیاری از گرشگران خارجی قرار گرفته است.

ارجمند می افزاید: این جاذبه طبیعی برای شهرستان خدابنده بسیار مهم است و برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری محوطه غار اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

اقدامات عمرانی که شامل کف سازی با سنگ‌فرش، تعمیرات سرویس های بهداشتی، تعمیرات تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، روشنایی معابر، تعمیر و مرمت آلاچیق های محوطه، ساماندهی فضاهای سبز و تصحیح مسیر پیاده راه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان ادامه می دهد: این غار از زمان کشف تاکنون آن طور که باید شناخته نشده است و حتی بسیاری از مردم در داخل کشور نیز اسم این غار را هم نشنیده‌اند.

به همین دلیل با توجه به غنای ظرفیت های گردشگری در شهرستان خدابنده، ایجاد بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 591566 برچسب‌ها سفر - گردشگری استان زنجان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر گردشگری استان زنجان کتله خور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۸۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس از کشف ۳۰۸ قطعه شیء تاریخی با قدمت چند هزار ساله در شهرستان «چالوس» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محسن سلیمانی در تشریح این خبر گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی قصد فروش چندین قطعه شیء تاریخی در شهرستان چالوس را دارد، موضوع در دستور کار ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس ، تصریح کرد: پس از هماهنگی‌های قضائی، ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، متهم  را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ سلیمانی همچنین اظهار کرد: در این عملیات بیش از ۳۰۸ قطعه شیء تاریخی، شامل اقلام زینتی وزیور آلات  شامل گوشواره، انگشتر، مهره‌های سنگی و مروارید متعلق به دوران ساسانی، هخامنشی و عصر اسلام  کشف شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اشیاء بخشی از فرهنگ و تمدن کشور است، بیان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و موضوع در دست بررسی است.

 فرمانده انتظامی  شهرستان چالوس با بیان این که قاچاق اشیاء عتیقه و آثار باستانی تاراج فرهنگ و تاریخ کشور به شمار می‌رود، از مردم خواست در صورت شناسایی افراد سودجو و قاچاقچیان عتیقه و هرگونه مسائل امنیتی، مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جسد پیرمرد ۷۵ ساله نهبندانی در تالاب کجی نهبندان کشف شد
  • غرق شدن جوان محلاتی در استخر آب
  • پایان انتظار ۳۷ ساله مادر شهید در شیراز
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • رخ نمایی بهار در طبیعت زیبای روستای فندخت شهرستان زیرکوه
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • پیش‌بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در دو حوزه انتخابیه زنجان
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه
  • کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس