«شنای پروانه» بهترین فیلمی که قربانی کرونا شد
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۸۶۷۲
فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و به عنوان اولین فیلم اکران نوروزی روی پرده رفت، ما کرونا سرنوشت تاریکی را برای پرافتخارترین فیلم فجر ۳۸ رقم زد.
خبرگزاری میزان، - فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و به عنوان اولین فیلم اکران نوروزی روی پرده رفت، ما کرونا سرنوشت تاریکی را برای پرافتخارترین فیلم فجر ۳۸ رقم زد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فیلم نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و توانست بالاترین تعداد نامزدی سیمرغ بلورین را از آن خود نماید، ساخته محمد کارت توانست در بخشهای بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین نقش مکمل زن و بهترین صدا و بهترین فیلم از نگاه مردمی سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدجواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانتهآ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینینیا، ایمان صفا، مهلقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری به ایفای نقش میپردازند.
شنای پروانه به عنوان نخستین تجربه کارگردانی محمد کارت اثری قابل دفاع از جهات مختلف است، اثری که شاید نمی توان آن را فیلمی فوق العاده خواند اما در میان آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر خوش درخشیده و به اذعان بسیاری از اهالی رسانه یکی از بهترین های این دوره بوده است.
عنصر اصلی و مهم شنای پروانه که بدون شک این فیلم را در دسته آثار خوب قرار می دهد را باید فیلمنامه دانست، فیلمنامه این اثر با شروعی بسیار خوب ایجاد شده و از همان ابتدا تعلیق را در مخاطب ایجاد می کند، هر چند این فیلمنامه در بخش هایی دچار تکرار می شود اما تا پایان روند روایی خود را پیش می گیرد.
فیلمنامه دارای یک هزارتوی خاص است، معمایی که هر لحظه بخشی از آن توسط شخصیت اصلی باز می شود اما در پایان مخاطب را به کلی کیش و مات می کند، روایت معمایی از یک قتل و پس از آن دلیل اقدامی که منجر به قتل شده به خوبی توسط فیلمنامه بسط و گسترش یافته و نقاط عطف را در محل هایی درست عرضه می کند.
کارگردانی شنای پروانه عامل دیگری برای موفقیت این اثر است، کارت با سابقه خوب خود در آثار کوتاه به سراغ ساخت اثری رفته که شاید در گام اول بلندپروازی خاصی بوده است، انتخاب لوکشین، باز گرفتن از بازیگران و ایجاد اتمسفری درست از جمله بارزه های مثبت این فیلم به حساب می آید.
در کنار این عوامل اما بازی خوب بازیگران این فیلم را نباید نادیده گرفت، شنای پروانه اکثریت موفقیت خود را در کنار عوامل فنی و تولید به بازیگران خود مدیون است، جواد عزتی بار دیگر در قامتی متفاوت به ایفای نقش پرداخته است، نقشی که مخاطب را با خود همراه کرده و تا پایان با خود می کشد.
در کنار بازی متفاوت عزتی اما نمی توان از ایفای نقشی کاملا متفاوت از امیر آقایی گذشت، نقشی که به خاطر آن سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و توانست باعث تحسین مخاطبان خود شود.
از جمله نکات جالب توجه این فیلم میتوان به همکاری محمد کارت با کارگردانان فیلم سینمایی «جاندار» اشاره کرد، فیلمنامه «شنای پروانه» با مضمونی اجتماعی توسط محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته شده است، در خلاصه داستان آن آمده است: «در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا میکند».
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما سینمای ایرانمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران جشنواره فیلم فجر شنای پروانه محمد کارت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۸۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیلانچیان: شانس کسب دو سهمیه المپیک را برای اولین بار داریم/ یاوری در دستهبندی نمایندگان شنای ایران نیست
گامر دیلانچیان در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اردوی مهرشاد افقری در ترکیه و اینکه او در تمرینات توانسته رکورد جدیدتری را ثبت کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه استخرهای تمرینی غالباً استاندارد نیستند، رکوردهایی که در تمرینات ثبت میشود با رکوردهای تمرینی قبلی مقایسه میشود. از این لحاظ رکوردهای افقری خوب است، راهی ترکیه هستیم و مسابقاتی هم خواهد بود که افقری در آن شرکت میکند ولی حضور در این کشور همسایه با هدف اردوی سه هفتهای پرفشار است.
وی ادامه داد: در این اردو سه روز مسابقات داریم و سپس سه هفته اردوی ارتفاع برگزار میکنیم، ضمن اینکه از سختافزارهای شنای کشور ترکیه حداکثر استفاده را خواهیم برد و نهایت فشار را برای ارتقا و بهبود عملکرد نماینده شنای کشورمان خواهم داشت. بعد از آن به ایران باز میگردیم، دو هفته تا ۲۰ روز کاهش تمرینات را خواهیم داشت و بعد از آن هم در مسابقات انتخابی المپیک شرکت خواهیم کرد.
سرمربی تیم ملی شنا در خصوص بهبود رکوردهای سامیار عبدلی در ماده ۵۰ متر آزاد و اینکه او تا چه اندازه به کسب حدنصاب ورودی المپیک نزدیک است، عنوان کرد: سامیار بسیار آماده است و با دو بار جابهجایی رکورد ۵۰ متر آزاد نشان داد در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. مسابقاتی که هدف کسب سهمیه المپیک را از آن داریم اول تیر در ایتالیا خواهد بود. دو نفر اصلی ما مهرشاد افقری و سامیار عبداللهی هستند و امیدواریم بتوانند سهمیه المپیک پاریس را کسب کنند.
وی در مورد اینکه علیرضا یاوری هیچ شانسی برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک ندارد، عنوان کرد: با توجه به حضورش در آمریکا فعلاً نمیتواند از این کشور خارج شود. شرایط تحصیلی و تمرینی که در آنجا دارد باعث میشود تا در دستهبندی تیم ملی شنای ایران قرار نمیگیرد. نمایندگان ما افقری و عبدلی هستند و هر دو نفر این شانس را دارند تا موفق به کسب سهمیه المپیک شوند و برای نخستین بار شنای ایران را در المپیک صاحب دو شناگر کنند. هدف گذاری ما بر این اساس بوده و رو به جلو حرکت میکنیم. زمان خوبی تا مسابقات کسب سهمیه دارم و طبیعتاً عملکردمان تا ۲۰ روز آینده نشان میدهد تا چه اندازه این شانس را داریم که سهمیه کسب کنیم. اگر فدراسیون جهانی حدنصاب ورودی المپیک را سخت نمیکرد و زمان را کاهش نمیداد تا به الان دو سهمیه را گرفته بودیم. برای المپیک بعدی باید هدف گذاری روی سهمیه A باشد تا بتوانیم با خیال آسودهتری پیش برویم.
انتهای پیام/