Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@10:05:44 GMT

۶۹۵ هزار و ۵۵ نفر دانش‌آموخته آموزش عالی کشور

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۹۰۶۹

۶۹۵ هزار و ۵۵ نفر دانش‌آموخته آموزش عالی کشور

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا،‌ موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طبق روال هر سال کتاب آمار آموزش عالی ایران را در سال ۹۹ منتشر کرد.

آمارهای ارائه شده در این کتاب شامل آمار و اطلاعات مربوط به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی همچنین موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه های اجرایی کشور در سال ۹۸-۱۳۹۷ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از حوزه های مهم در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نظام آموزش عالی، شناسایی میزان کم و کیف دانشجویان ورودی به این نظام است. ثبت نام شدگان موسسات آموزش عالی کشور در واقع همان پذیرفته شدگان سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ نظام آموزش عالی هستند که در موسسات آموزش عالی ثبت نام کرده و به تحصیل اشتغال دارند.

از جمله وظایف و اختیارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، ایجاد و مدیریت پایگاه اطلاعات آموزش عالی، جمع آوری داده ها، تجریه و تحلیل آن، و تهیه گزارش های آماری است.

در ادامه به جدیدترین آمار آموزش عالی ایران بر اساس این سال تحصیلی اشاره می شود. جامعه آماری این طرح ملی شامل موسسات آموزش عالی و مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که در سطح بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش‌آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذیصلاح اعطا می‌کنند. به دلیل ارسال نشدن آمار آموزشگران دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، اطلاعات مربوط به سال ۹۶-۱۳۹۵ است.

تعداد دانش آموختگان کشور

یکی از خروجی های نظام آموزش عالی کشور دانش آموختگان است. از این رو، شناسایی کم و کیف دانش آموختگان به عنوان یکی دیگر از محورهای مهم پایگاه اطلاعات آمار آموزش عالی کشور مورد توجه قرار دارد.

توزیع تعداد دانش آموختگان آموزش عالی به تفکیک شیوه آموزش، نوع تحصیل، وابستگی مرکز و جنسیت نشان می دهد که ۶۹۵ هزار و ۵۵ نفر در سال تحصیلی یادشده از موسسات آموزش عالی کشور دانش آموخته شده اند. بر اساس این آمار، در دوره های حضوری ۶۱۶ هزار و ۲۶۴ نفر، در دوره های نیمه حضوری ۷۲ هزار و ۱۷۰ نفر، در دوره های غیرحضوری ۶ هزار و ۶۲۱ نفر و در کل ۶۹۵ هزار و ۵۵ نفر دانش آموخته شده اند.

از مجموع تعداد دانش آموختگان، ۳۰۱ هزار و ۲۴۰ نفر معادل ۴۳.۳ درصد را زنان و ۳۹۳ هزار و ۸۱۵ نفر معادل ۵۶.۷ درصد را مردان تشکیل می دهند.

طبق آمار دیگر موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت علوم، ۳۸۲ هزار و ۳۶ نفر معادل ۵۵ درصد دانش آموختگان از موسسات دولتی و ۳۱۳ هزار و ۱۹ نفر معادل ۴۵ درصد آنان از موسسات آموزش عالی بخش غیردولتی هستند.

توزیع دانش آموختگان به تفکیک نوع تحصیل

آمارهای وزارت علوم حاکی از آن است که ۶۴۲ هزار و ۹۸۴ نفر معادل ۹۲.۵۱ درصد دانش آموختگان به صورت روزانه، ۳۰ هزار و ۲۰ نفر معادل ۴.۳۲ درصد در دوره های نوبت دوم یا شبانه، ۱۱ هزار و ۵۴۴ نفر معادل ۱.۶۶ درصد در دوره های فراگیر، ۶ هزار و ۶۲۱ نفر معادل ۰.۹۵ درصد در دوره های الکترونیکی، ۱۲۸ نفر معادل ۰.۰۲ درصد در دوره های پودمانی، سه هزار و ۲۷۵ نفر معادل ۰.۴۷ درصد در پردیس ها و ۴۸۳ نفر معادل ۰.۰۷ درصد در دوره های نیمه حضوری تحصیل کرده اند.

همچنین ۱۴۳ هزار و ۵۸۴ نفر در مقطع کاردانی، ۳۷۳ هزار و ۵۴۸ نفر در مقطع کارشناسی، ۱۵۸ هزار و ۲۰۸ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، هفت هزار و ۳۴۶ نفر در مقطع دکتری حرفه ای و ۱۲ هزار و ۳۶۹ نفر در مقطع دکتری تخصصی دانش آموخته شده اند.

بر این اساس، ۳۴۹ هزار و ۶۵۲ دانش آموخته در گروه علوم انسانی، ۳۲۹ هزار و ۳ نفر در گروه علوم پایه، ۳۹ هزار و ۴۰۱ نفر در گروه علوم پزشکی، ۱۹۶ هزار و ۷۹۸ نفر در گروه فنی و مهندسی، ۲۲۶ هزار و ۵۹ نفر در گروه کشاورزی و دامپزشکی و ۵۳۶ هزار و ۴۲ نفر از گروه هنر دانش آموخته شده اند.

برچسب‌ها دانش آموخته آموزش برخط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی پروندهٔ خبری آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانش آموخته آموزش برخط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی دانش آموخته آموزش برخط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اخبار کنکور موسسه پژوهش و برنامه ریزی دانش آموخته شده اند موسسات آموزش عالی درصد در دوره آموزش عالی کشور دانش آموختگان آموزش عالی نفر در گروه نفر معادل ۰ نفر در مقطع وزارت علوم آمار آموزش سال تحصیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۹۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری تفاهم‌نامه همکاری با هدف توسعه پایگاه جامع آمار و اطلاعات آموزش‌عالی و داشبورد‌های مربوطه و ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور بین مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی منعقد شد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این تفاهم‌نامه به امضای علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و مسعود فیاضی قائم مقام دبیر و رئیس مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

از جمله مهم‌ترین زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه می‌توان موارد زیر را برشمرد:

- ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور

شامل: پایش و رصد وضعیت دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی مبتنی بر شاخص‌های مورد اشاره در اسناد بالادستی و اساسنامه­‌های مصوب به طور نظام­مند و در ابعاد مختلف (سطح کنشگران اعم از دانشجویان، اعضای هیئت علمی، دانش‌آموختگان، یاوران علمی و کارکنان و سطح داده‌های نهادی) بر اساس شاخص­‌های بیان شده در سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی

- استخراج روند‌های داخلی و بین‌المللی تغییرات در تولید علم و وضعیت دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی

- ایجاد و توسعه پایگاه جامع آمار و اطلاعات آموزش عالی در محور‌های مختلف

- تأمین زیرساخت لازم برای پایش و رصد مستمر و استقرار اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

- ایجاد و توسعه داشبورد‌های مدیریتی – تحلیلی برای بهره‌برداری مرکز، مدیران دانشگاهی و سایر ذینفعان نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آموزش‌عالی

- ارائه گزارش‌های مبتنی بر داده­‌ها و روند‌های رصدی به منظور استفاده در تصمیم­‌سازی­‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به مرکز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید بر حمایت از کارگران سمنان تا سهم ۴۰ درصدی دانش‌آموختگان از اشتغالزایی
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!
  • اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور