Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شاید بسیاری از ما با دیدن حیات وحش با بی تفاوتی از کنار آن بگذریم و یا حتی به دلایلی از آن بترسیم، در حالی که کسانی که با حیات وحش از نزدیک در تعامل بوده‌اند در وجود این مخلوقات خداوندی زیبایی، شگفتی و حتی مهربانی دیده‌اند.

نمونه این افراد محیط بانان هستند که علی‌رغم سختی‌های کار به واسطه عشق و علاقه‌ای که به شغل خود دارند، سال‌ها کار میدانی در طبیعت را به پشت میز نشستن ترجیح داده‌اند که یکی از این افراد محیط‌بان «مسعود مستقیم» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که بهار فصل رویش طبیعت، زاد و ولد برخی از گونه‌های وحش است، فرصت را غنمت شمرده و گفتگویی را با این محیط بان ترتیب دادیم.

مسعود مستقیم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من از حدود ۱۶-۱۷ سال قبل کار محیط بانی می‌کنم و از سال ۹۴ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هستم.

علاقه به کار سختی‌ها را سهل و آسان می‌کند

وی با بیان اینکه قبل از ورود به سازمان حفاظت محیط زیست نیز به محیط طبیعی، حیات وحش و طبیعت علاقه ویژه و وافری داشته است، بیان‌کرد: به نظر من انسان به هر کاری علاقه داشته باشد، بی شک در آن کار موفق خواهد بود.

این محیط‌بان پرتلاش خراسان‌جنوبی که در حال حاضر دکترای منابع طبیعی دارد، ادامه‌داد: تصور من این است که اگر در این سال‌های محیط بانی، چند بار به عنوان محیط‌بان نمونه انتخاب شده‌ام و مورد تقدیر قرار گرفته‌ام به واسطه علاقه به کار بوده است.

مستقیم افزود: من حتی در دورانی که رئیس اداره محیط زیست شهرستان بوده‌ام باز هم به جای پشت میز نشستن ترجیح دادم کار میدانی داشته باشم و در طبیعت روزم را سپری کنم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: هر چه از زمان شروع به فعالیتم می‌گذرد، بیشتر به شغل و کار خود علاقمند می‌شوم چرا که بیش از قبل با زیبایی‌های طبیعت و حیات وحش آشنا شده و حتی محبت آنان را از نزدیک می‌بینم.

همه چیز در آفرینش تسبیح خدا را می‌گوید

مستقیم گفت: به نظر من در عالم آفرینش هیچ موجود غیر زنده‌ای نداریم چرا که خداوند به روشنی در آیات قرآن کریم می‌فرماید «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ هر آنچه در آسمان و زمین است، تسبیح خداوند را می‌گوید»

یک خاطره از دوران محیط بانی

مستقیم با اشاره به یکی از خاطرات خود از دوران محیط بانی اظهار کرد: خاطرات من بیشتر در سال‌های ریاستم بر اداره محیط‌زیست شهرستان سربیشه ریشه دارد و خاطرم هست یک روز حدود سال ۹۲، گزارشی از دشت خوشاب، دشتی در مناطق مرزی با کشور افغانستان، به دستمان رسید.

این محیط‌بان نمونه خراسان‌جنوبی و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بیان‌کرد: قرار شد برای سرکشی به محل برویم و مسیر ما منطقه‌ای صخره‌ای بود که بیشتر زیستگاه کل (بز نر) و بز وحشی است.

وی گفت: در راه تلفنی مطلع شدیم در مسیر پیش رویمان بزغاله‌ای (بچه کل و بز) را پیدا کرده‌اند که از مادرش جدا مانده است.
معلوم نبود مادر به دست شکارچیان کشته شده یا مردم بومی بزغاله را در محلی که مادرش او را پنهان کرده و می‌خواسته بعد از یکی دو روز دوباره سراغش بیاید، پیدا کرده‌اند.

مستقیم بیان‌کرد: قرار شد بزغاله را برای تیمار بهتر به بیرجند ببریم که امکانات بیشتری داشت و در نهایت وقتی رسیدیم، بند ناف بزغاله هنوز وصل بود و بی‌حال شده و معلوم بود تازه به دنیا آمده است تجربه‌ای که سال‌ها در حیات‌وحش خراسان‌جنوبی اندوخته بودم، می‌گفت این نوزاد باید بره (بچه قوچ و میش) باشد، اما زیستگاه قوچ و میش برخلاف کل و بز تپه‌ماهورهاست و به‌طور معمول قوچ یا میشی را نمی‌توان در زیستگاه‌های صخره‌ای پیدا کرد.

این محیط بان پرتلاش خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: به همین دلیل فکر کردیم بره باید توسط شکارچیانی که مادرش را کشته و در حال انتقال او بوده‌اند، رها شده باشد.

مستقیم با بیان اینکه پیش از رسیدن به بیرجند، تیمار بره را با دادن شیر رقیق آغاز کردیم، گفت: بره را تحویل گرفتیم و عقب ماشینمان گذاشتیم و یک آن نگاه کردم و دیدم نوزادی که قرار بود تیمارش کنیم، از دست رفته است آن را روی پایم گذاشتم و مدتی نوازشش کردم تا شاید به زندگی برگردد، اما بی‌فایده بود و با خود فکر کردم دیگر نمی‌شود کاری کرد با افسوس و اوقات تلخ، قرار شد با همکارم جایی برای دفن بره پیدا کنیم.

شیرینی تیمار یک بره

مستقیم اظهار کرد: بعد از مدتی همکارم به من گفت: «انگار بره تکانی خورد.» ولی با وجود کورسوی حیاتی که در بدنش دیدم، احتمال نمی‌دادم زنده بماند و فقط به سختی نفس می‌کشید و رمقی نداشت سرانجام، بره را به بیرجند رساندیم و قرار شد یکی از همکاران باتجربه‌تر که سابقه‌اش در شناخت وی حیات‌وحش منطقه بیشتر از دیگران بود، تیمارش را برعهده بگیرد آن روز ما رفتیم و روزی که دوباره برای کاری به اداره کل بیرجند رفتیم، بره‌میشی در حیاط می‌چرخید. همکاران گفتند، این همان بره نجات‌یافته چند ماه قبل است که با تیمار و رسیدگی دوباره به زندگی بازگشته است.

وی افزود: باورنکردنی بود که موجودی تا آستانه مرگ برود و ما توانسته باشیم دوباره به آن جان بدهیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی یادآور شد: سال قبل در اداره حفاظت محیط‌زیست خوسف این بره مادر شد و یکی از شیرین‌ترین خاطرات دوران مسئولیت من را رقم زد.

مستقیم یادآور شد: اگر ما به حیات وحش و هر موجودی در این عالم محبت کرده و با آن ارتباط بر قرار کنیم، بی شک محبت و انرژی مثبت حاصل از آن را دریافت خواهیم کرد چرا که به اذن الهی همه آنان صاحب شعور و حیات هستند.

خراسان‌جنوبی زیستگاه حیوانات متعدد گران قیمت و کمیابی است که در هر کدامشان جلوه‌های شگفت‌انگیزی از زیبایی‌های آفرینش نهفته است که ما را به قدرت لایزال الهی می‌رساند.

امید است که قدر این زیبایی‌های شگفت‌انگیز و کمیاب را بدانیم و با بی مبالاتی زیستگاه آنان را نابود نسازیم.

کد خبر 5172939

منبع: مهر

کلیدواژه: مسعود مستقیم حیات وحش طبیعت طبیعت محیط بان ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا نوروز خطبه های نماز جمعه بوشهر انتخابات 1400 عکس استانها گرگان شیراز اردبیل عید نوروز ستاد ملی مقابله با کرونا فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی محیط بان محیط بانی حیات وحش قرار شد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۱۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عوامل موثر در آلودگی هوا و محیط‌زیست این استان را تشریح گرد. - اخبار استانها -

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم،در رابطه با عوامل مؤثر در آلودگی زمین، هوا و محیط‌زیست در استان، اظهار داشت: قم، یکی از کلان شهرهاست و در کلان شهرها علاوه بر بحث مدیریت شهری و اجتماعی، فعالیت‌های شهری که خود منشأ تولید برخی آلودگی هاست، قرار دارد و این استان به لحاظ طبیعی با بحث ریزگردها و گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش یافته اطراف شهر و آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، خودروها، کارخانه‌ها، فاضلاب و نابسامانی در حوزه مدیریت پسماند مواجه است.

وی افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی و اکولوژی قم، که منطقه ای خشک و بیابانی است میانگین بارش سالانه در استان بسیار کم بوده و جزو استان‌های کم برخوردار در این زمینه است و با توجه به موقعیت مکانی و عبور و مرور انواع خودروها و صنایع هیتوکربنی که آلودگی‌های خاصی دارد و همچنین تولید فولاد و سرب و روی و غیره زمینه ساز و مستعد آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا است که به شکل‌های مختلف در تابستان و زمستان شاهد آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در استان، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی همچون؛ منطقه حفاظت شده پلنگ درّه که بیش از 30 هزار هکتار است، با پوشش جانوری و گیاهی مناسب و حدود 5 تالاب که در فهرست تالاب‌های ملی کشور است، داریم.

بازگیر عنوان‌ کرد: بخشی از منطقه حفاظت شده کویری، با بیش از 80 هزار هکتار دارای پتانسیل‌های خوب در این استان است؛ پتانسیل‌هایی چون، گنبد نمکی که می‌تواند به یکی از میراث‌های طبیعی_تاریخی استان تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود