Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتحی اظهار داشت: روز بیست و دوم مارس برابر با دوم فروردین در راستای آگاه ساختن جهانیان به اهمیت روزافزون آب از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی آب تعیین شده است که هر سال یک شعار جدید از سوی این سازمان در جهت جلب توجه افکار جهانی به مسائل حیاتی مرتبط با آب برگزیده می‌شود که شعار امسال " ارزش‌دهی به آب" انتخاب شده است که البته فراتر از ارزش‌گذاری مادی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ایران جزو کشورهای کم آب و خشک و دارای منابع محدود آب است؛ از یک سو حجم پایین نزولات جوی و حجم بالای تبخیر و از سویی دیگر برداشت و استفاده بی‌رویه از منابع آبی به شکل‌گیری بحران کم آبی انجامیده است که بخش کشاورزی به عنوان یکی از سه بخش عمده اقتصادی کشور با داشتن جمعیت بسیار بالایی که در این بخش مشغول به کار هستند به شدت از بحران کنونی آب متأثر می‌گردد، از این‌رو توجه به بهره‌وری آب کشاورزی به قطع یقین از اساسی‌ترین ضروریات است.

فتحی گفت: در آبیاری سنتی بهره‌وری آب یا همان کارآیی مصرف آب بسیار پایین است، از این رو برای رفع این مشکل یک سری اقدامات زیرساختی در زیربخش‌های مختلف کشاورزی اعم از اصلاح سیستم‌های آبیاری، ایجاد شبکه‌های آبیاری از جمله کانال‌های انتقال آب، انتقال آب با لوله و اصلاح سیستم‌های آبیاری سنتی به آبیاری صنعتی مانند آبیاری قطره‌ای و بارانی بایستی انجام می‌شد که خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این زمینه طی سال‌های اخیر در سطح کشور و استان آذربایجان‌شرقی به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت و استفاده از گلخانه‌ها از سایر اقدامات ضروری در راستای افزایش کارآیی مصرف آب در کشاورزی استان است. همچنین کشت فرا سرزمینی در اورآسیا را به عنوان فرصت دیگری در این زمینه می‌توان ارزیابی کرد که از منابع، عوامل، ظرفیت‌ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز برای حفظ منابع پایه تولید و ارتقا امنیت غذایی استفاده می‌گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، بیان داشت: از این رو، حمایت و هدایت کشاورزان و سرمایه‌گذاران برای کشت فراسرزمینی در استان آذربایجان‌شرقی راهکار مطلوبی جهت حفاظت از منابع طبیعی و مقابله با بحران بی‌آبی در استان آذربایجان‌شرقی است.

فتحی خاطرنشان کرد: افزایش مصرف سرانه محصولات غذایی ناشی از افزایش جمعیت و محدودیت منابع آب و خاک برای تولید و نیازهای غذایی، کشور را به کشت و تولید مشترک محصولات کشاورزی مورد نیاز خود در محدوده سرزمینی کشوری دیگر سوق می‌دهد تا بتوان ضمن حفظ منابع طبیعی خود با امکانات و ظرفیت‌های اقلیمی کشور دیگر به وسیله کشاورزان، متخصصان و سرمایه‌گذاران بومی خود، ضریب خود کفایی را در زمینه محصولات کشاورزی ارتقا داد.

کد خبر 5174402

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی روز جهانی آب ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا نوروز شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه بوشهر عکس استانها گرگان انتخابات 1400 ایلام تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها اردبیل عید نوروز آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۲۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مهاجر ظهر چهارشنبه در جلسه جهش تولید در دیمزارهای مازندران گفت: میانگین سرانه زمین در کشور ۳.۲ هکتار است که اگر به کمتر از این میزان برسیم قطعاً با کاهش بهره وری در اراضی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: واردات دانه‌های روغنی توسط واردات کنندگان در ازای خرید محصولات داخلی با قیمت مصوب از کشاورزان است و پس از پرداخت وجه به کشاورزان و تأیید آن اجازه واردات به این شرکت‌ها داده می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بلوک بندی اراضی کشاورزی یکی از راهکارهای مقابله با کوچک شدن اراضی است که به صورت پهنه بندی مدیریت می‌شوند، افزود: مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی باعث افزایش بهره وری مزارع می‌شود.

مهاجر اظهار داشت: در مازندران باید کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی انجام شود.

وی تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی و تعاون روستایی وظیفه اصلی تأمین نهاده‌های کشاورزی نظیر کود و سم را برعهده دارند و باید بر اساس رسالت اصلی خودشان عمل کنند.

بابک مؤمنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه با اشاره به اینکه ذات و رسالت جهاد کشاورزی تولید است، ادامه داد: تولید بذر محصولات کشاورزی در استان با جدیت دنبال می‌شود و امسال این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد.

وی بر تأمین و تولید بذر محصولات کشاورزی استان با مباشرت شرکت خدمات حمایتی تاکید کرد.

کد خبر 6094289

دیگر خبرها

  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر